מערכת COL | יום כ' ניסן ה׳תשס״ט 14.04.2009

'הארץ' על בית הספר האינטרנטי של חב"ד

בעיתון 'הארץ' מתפרסמת כתבה על בית הספר האינטרנטי של חב"ד. "בית הספר בעברית, הפעיל זו השנה הרביעית, הוא אחד משלושה שמפעיל משרד השלוחים העולמי של חב"ד, שבסיסו בברוקלין, ונחשב היהלום עתיר המשאבים של התנועה העולמית", נכתב בכתבה ● "שלושת בתי הספר פועלים בשפות שונות ובשעות שונות ביממה, כך שיתאימו לילדי השליחים בכל יבשת. בית הספר המקוון הגדול ביותר, עם כ-500 תלמידים ותלמידות, מיועד למשפחות שמוצאן בארה"ב. הלימודים בו מתקיימים באנגלית, לפי שעון ארה"ב" לסיפור המלא
'הארץ' על בית הספר האינטרנטי של חב

מאות ילדים ומורים מכל העולם באים מדי בוקר לבית הספר הזה, השוכן בבניין בעל חזית הדורה וחלונות גדולים. אחרי שעברו את דלת הכניסה הם חולפים בזריזות במסדרון ארוך שממנו הדרך מתפצלת - בנים לחוד, בנות לחוד. כל ילד נכנס לכיתה שלו, ובה כבר ממתינות דמויותיהם המצוירות של מורה ותלמידים נוספים, בני מינו; על הקיר תצלום של הרבי, ועל הלוח השחור כתובת קבועה: "!We Want Moshiach Now".

את הדרך הזאת, שכולה אנימציה המזכירה קצת את הפתיח למשפחת סימפסון, עושים כל התלמידים והמורים מבלי לזוז מהבית, מול המחשב. כעת עליהם להקליד את שם המשתמש והסיסמה בדרך לתפילת שחרית, שתפתח יום לימודים ב"בית ספר נט" של חב"ד. כאן הם יבלו עד הצהריים, במוסד-האתר הזה, שהוא בעצם ניסוי נועז בתחום החינוך, והגשמה של אחד החלומות הכי פרועים בעידן האינטרנט.

המורה יושב בקרית מלאכי, בכפר חב"ד או במגדל העמק, ומלמד בשידור חי, בעברית, כיתה בשנחאי, טוקיו, ברצלונה, סוצ'י (רוסיה), אולם (גרמניה), אסטנה (קזחסטאן), טאלין (אסטוניה) ולרנקה (קפריסין). כל הילדים מתייצבים מול המחשב בתלבושת אחידה. יש כאן שיעורי בית, מבחנים, תעודות שליש, אסיפות הורים. אם ילד מפריע בשיעור, המורה יכול להטיל עליו עונש או להוציאו מהכיתה, הכל בטווח קליק שמאלי.

בית הספר נט מיועד לילדי "השלוחים" שמנהלים את בתי חב"ד ואת הקהילות היהודיות בפינות הנידחות ביותר שעל הגלובוס. רבים מכ-4,000 השליחים של חב"ד חיים עם משפחותיהם בערים שאין בהן קהילה אורתודוקסית חרדית, או שיש קהילה קטנה ודלה מכדי להחזיק מוסדות חינוך משלה. עד שהוקם בית הספר, רבים מהשליחים ונשותיהם היו מחנכים את ילדיהם בבית, בעצמם.

בית הספר המקוון מספק לכל פינה בעולם, בטכנולוגיה פשוטה יחסית, אותם תכנים שעליהם מתחנך כל ילד בכפר חב"ד או בקראון הייטס, עם שיעורים יומיים בספר התניא ועם "התוועדויות" מיוחדות לציון ימי הולדת ופטירה של אדמו"רי חב"ד.

בית הספר בעברית, הפעיל זו השנה הרביעית, הוא אחד משלושה שמפעיל משרד השלוחים העולמי של חב"ד, שבסיסו בברוקלין, ונחשב היהלום עתיר המשאבים של התנועה העולמית. שלושת בתי הספר פועלים בשפות שונות ובשעות שונות ביממה, כך שיתאימו לילדי השליחים בכל יבשת. בית הספר המקוון הגדול ביותר, עם כ-500 תלמידים ותלמידות, מיועד למשפחות שמוצאן בארה"ב. הלימודים בו מתקיימים באנגלית, לפי שעון ארה"ב.

בבית הספר בעברית לומדים כ-200 תלמידים ותלמידות, וכל המורים נמצאים בישראל. בית הספר הקטן ביותר מיועד לשליחים הנמצאים במזרח הרחוק, והשיעורים בו נערכים באנגלית. אבל חלק מהילדים מהמזרח לומדים דווקא בבית הספר בעברית, שהלימודים בו מתקיימים בשעות שאצלם יורד הערב. לדברי ריקי ליפסקר, מחנכת כיתה א' בנות, קורה שמצלמות האינטרנט של תלמידותיה במזרח הרחוק קולטות את אחיהן הקטנים מסתובבים בבית בפיג'מות.

בשונה מבית הספר האמריקאי, בשני בתי הספר האחרים אין "לימודי חול" כמו מתימטיקה ואנגלית. התלמידים משלימים את החומר בשיעורים פרטיים אצל מורים מקומיים.

הציוד הנדרש הוא חיבור מהיר לאינטרנט, מצלמת אינטרנט, מיקרופון ואוזניות, ומחשב אישי. כל זה עשוי להיות מעמסה במשפחות עם חמישה-שישה ילדים, שכולם לומדים אונליין באותן שעות. כל תלמיד צריך לא רק מחשב משלו: בית הספר ממליץ להורים להקצות לו חדר נפרד. "לפעמים האוזניות לא מספיקות ליצור הפרדה", הסבירה חוה קסטל, מנהלת בית הספר בעברית. "קורה שכל התלמידים בכיתה אחת שרים או מתפללים יחד, בדיוק בזמן שבכיתה אחרת יש מבחן. אם שני אחים, משתי הכיתות, יושבים אחד ליד השני בחדר אחד, זה יכול להפריע".

אז איך זה עובד? השיעור מתנהל על מסך המפוצל לשלושה חלקים. השטח הרחב הוא הלוח, והמורה יכול לכתוב ולצייר עליו, או להעלות מצגות וקטעי וידיאו; בחלון השני, הווידיאו, נראים המורה או התלמיד שקיבל ממנו את רשות הדיבור, והחלון השלישי הוא תיבת צ'ט רגילה, שהתלמידים יכולים להקליד בה באופן חופשי בזמן השיעור, להגיב או לבקש את רשות הדיבור מהמורה, השולט במערכת, כך שיופיעו בווידיאו וקולם יישמע.

"רוב הילדים אצלנו לא חוו אף פעם לימודים בבית ספר רגיל, ונראה להם טבעי לשבת מול המחשב בשיעור, או במסיבת יום הולדת לחבר שלהם, שנמצא בקצה אחר של העולם", אמרה חוה קסטל, שמנהלת את בית הספר בעברית מביתה ברחובות. "מובן שהם צריכים להצטייד מראש בממתק, ואין להם בעיה פשוט לקום ולרקוד מול מצלמת האינטרנט, לחגוג יום הולדת. זה לא מוריד מערך המסיבה". לדבריה, "לילדים האלה אין חברים ואין מוסד חינוכי חב"די מתאים, במקומות שהם נמצאים בהם. בית הספר נותן להם לא רק את הלימוד והידע, אלא גם את החוויה החברתית. הם חיים ונושמים את בית הספר. החבר הכי טוב של הילד מיפאן יכול להיות בסין או גרמניה, והרבה פעמים הם מבקשים להישאר בתוכנה גם אחרי שעות הלימודים, כדי להכין יחד שיעורים או סתם לדבר".

זה כנראה אחד מסודות ההצלחה של בית הספר המקוון - החלל החברתי של הילדים בפינות הנידחות של תבל. ליפסקר אמרה שהבדידות ניכרת בתלמידים ומגבירה את המוטיווציה שלהם ללמוד בבית הספר, ולהגיע להישגים גבוהים בהשוואה לבית ספר רגיל.

בראיון אינטרנט שקיימנו מביתה של ליפסקר, בקרית מלאכי, סיפרו התלמידים בהתלהבות על בית הספר ועל גאוות היחידה שהוא נותן להם. "אתה נמצא כל הזמן עם ילדים יהודים מהעולם שלך. אתה לומד עם ילדים ממדינה אחרת, מעולם אחר, וכולם ממש כמוך, שליחים של הרבי", אמר מברצלונה שלום-בער ליברסון, תלמיד כיתה ד'. שני חבריו לכיתה, מענדל גרינברג משנחאי ושניאור רסקין מלרנקה, סיפרו כי השיא של שנת הלימודים מתרחש דווקא בחופש הגדול, כשרבים מילדי הכיתה טסים עם המשפחות לביקור השנתי בישראל. "אז אנחנו זוכים סוף סוף להיפגש גם פנים אל פנים". 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.