מערכת COL | יום ט"ז שבט ה׳תשס״ט 10.02.2009

הולכים לקלפי: ראיון עם ר' שמואל שמואלי

ר' שמואל שמואלי המוכר משנת תשנ"א כנציגו של הרבי לענייני ארץ ישראל שלנו, העניק לנו ראיון אישי נוקב:איך הצבעה היום עשויה לשנות את המפה הפוליטית? • מה הלקח שלמד אריק שרון • כיצד ייתכן שדווקא האיחוד הלאומי יקבע קווי יסוד למפלגת העבודה או לקדימה • מה משמעות הפרסום היום בעיתון "המודיע" • הסיכויים שאגו"י וש"ס ישתנו בעניין שלמות הארץ לקראת סיבוב הבחירות הבא.ראיון מאלף לכל מצביע שטרם הצביע
הולכים לקלפי: ראיון עם ר' שמואל שמואלי
ש: למה יצאת בקריאה פומבית להצביע ט', בעוד שהרבנים המוסמכים של חב"ד נמנעו מקריאה פומבית לתמוך במפלגה כלשהי?
ת: לו הייתי רב רשמי של חב"ד, ייתכן, שגם אני לא הייתי יכול להורות במפורש, לאיזו מפלגה להצביע במציאות הנוכחית, כפי שהתפתחה. מכיוון שמינויי מטעם הרבי לענייני ארץ ישראל שלנו הוא לכלל הציבור – ולא במעמד של רב, ובוודאי לא של רב חב"די – הרי שידי אינן אסורות בכבלי שיקולים רחבים דוגמת אלה שנמצאים לנגד עיניהם של הרבנים הרשמיים שלנו.
ש: מדוע רבנים אגודאיים או ש"סניקים יכולים לקבוע בדיוק, במי לבחור, ואילו רבני חב"ד אינם יכולים?
ת: שאלה זו כדאי להפנות לביה"ד של רבני חב"ד, אולם אם כבר שאלת, יכול אני לשער שיש הבדל עצום בין הראשונים לאחרונים: הרבנים שציינת מייצגים תנועות סקטוריאליות והם שולחים לכנסת נציגים שייצגו את האינטרסים של אותם סקטורים. תנועת חב"ד, לעומת זאת, אינה משתתפת במשחק הפוליטי במתכונת הנוכחית. הסיבה היחידה שחסידי חב"ד הולכים בכלל להצביע, היא משום שכך קבע הרבי באופן חד-משמעי במשך עשרות בשנים. הא ותו לא.
ש: אבל, במצב שכזה חסידי חב"ד אינם יכולים להכריע כמקשה אחת, למי יצביעו, ואז הקולות שלהם מתפזרים בין מפלגות שונות.
ת: לא מדויק. הרבי ברוח קודשו חזה, כידוע, שנים רבות קדימה, והוא מנחה אותנו בכל תחום מתחומי החיים.
גם בעניין הבחירות, אנו רואים בגלוי, איך הרבי הכין אותנו לעתיד: בשנת תשמ"ט הרבי נתן מענה מאד מוגדר ומדויק, למי יש סמכות לעסוק בפוליטיקא וכו' וכו' בחב"ד – ואני מצטט את החלק הרלוונטי:
"וכל זה שייך אך ורק לועד עסקני אנ"ש (כולל ובראש רבני אנ"ש) שי' שבאה"ק וכבר פעיל".
לעומת זאת, לתדהמתי, בשנת תשנ"א חשף הרבי – לראשונה בפומבי – את מעורבותי שנים קודם לכן בעניינים פוליטיים בשליחותו, כאשר מינה אותי לדאוג לכך שלעתיד – כל ארץ-ישראל תהיה שלנו.
בשקלול של שתי הזרועות הללו, שכל אחד מהם פועל על-פי סמכויותיו. בתוצאה הסופית, כל חב"דניק או מקורב לרבי, יודעים מה צריך לעשות ולמי להצביע – כפי שמוכח בעצם היום הזה. ואותו מיעוט ששגה בעניין זה, בוודאי ימצא דרך להתכפר.
ש: איזו מפלגה בעלת שקיפות ויושרה פוליטית עד כמה שניתן, תוכל, לדעתך, לשנות את המפה הפוליטית?
ת: כפי הנראה עתה, בבוקר יום הבחירות בטרם פורסמו התוצאות, אף מפלגה לא תוכל לשנות באמת את המפה הפוליטית. כל מי שנשיא המדינה יטיל עליו את הרכבת הממשלה הבאה, יקרא לממשלת אחדות רחבה. כיום, אף מועמד לא ירצה לשאת בעצמו את הנטל הכבד של ניהול המדינה.
אריק שרון אמר לי פעם, שהלקח שהוא למד ממלחמת שלום הגליל הוא, שלא ניתן לצאת למלחמה, גם אם היא נכפית עלינו – ובלשוננו "מלחמת מצווה" – ללא שיתוף ממשלתי של מרבית פלגי העם.
כל עוד אנחנו, במידה רבה, בגלות פנימית ומנהלים חיי קהילה בציפייה להתגלות משיח צדקנו, יש כנראה צדק מסוים בדבריו.
ש: אז מה הטעם בהצבעה לאיחוד הלאומי, כפי שהמלצת בקול תרועה?
ת: ההבדל הוא במרכיב הפנימי של הקואליציה העתידית וביסודותיה. אם לביבי יהיה רוב ב"בלוק הימני", ובעקבות זאת יקבל מינוי מנשיא המדינה להרכיב את הממשלה, סביר להניח, שהוא יאגד קודם לכן עורף מוצק תומך מימין, בטרם יציע לעבודה ו/או לקדימה להצטרף לממשלתו.
ביבי מכיר היטב את מה שברק ומפלגתו יכולים לעולל לו בקואליציה – וכדי למתן אותם מראש, הוא יזדקק ל"עופרת יצוקה" פוליטית של גוש ימין, שתמיד ישאר כברירת מחדל שלו.
לפיכך, אם האיחוד הלאומי ("ט") יקבל כח משמעותי עד כדי כך שיהווה מרכיב חשוב, ואולי אף מכריע, כ"לשון מאזניים" בתוך "הבלוק הימני", הרי לא ייתכן שבקווי היסוד של הממשלה יצוין ויתור כלשהו על שטחים תמורת שלום.
במצב כזה, לעבודה או לקדימה לא תשארנה הרבה אפשרויות, ולאחר "שטפון" תקשורתי ידוע מראש, הן תכנענה לצו השעה, ותכנסנה לממשלה עם קווי יסוד, שאינם סותרים את עקרון שלמות הארץ. שתיהן יחד או כל אחת מהן לחוד. זה יהיה הישג עצום בהתחשב בנתונים הנוכחיים ויפתח תקווה לעתיד יציב יותר.
ש: האם אפשר לסמוך על מפלגה קטנה כמו האיחוד הלאומי, שלא תסחף להסכמים של מסירת שטחים מא"י, כפי שרבים וטובים התפתו בעבר, מכיוון שלא ידעו איך להתמודד עם הערמה של שרון?
ת: כן, בהחלט אפשר לסמוך עליהם.
ראשית, הח"כים של האיחוד הלאומי קורצו מחומר שונה מאשר מרבית חברי מועצת יש"ע.
עובדות אלה ידועות לכל מי שמכיר את המערכת מבפנים – וב"ה זכינו לנבחרת טובה מבחינת שלמות הארץ ושאר העניינים, כפי שלא זכינו שנים רבות, במסגרת האיחוד הלאומי הנוכחי.
שנית, ועד הרבנים שע"י האיחוד הלאומי הוא משכמו ומעלה בכל מה שנוגע לעניין שלמות הארץ.
הרבנים זלמן מלמד, דב ליאור ויעקב יוסף, ושאליהם יצטרף גם נציג חב"די כסיכומיי עם הרה"ג זלמן מלמד שליט"א – הם הרכב רציני וחד-משמעי.
ש: כצל'ה אומר, שילך לפי ההוראות של הרבי. איך אוכל לדעת, שכך תנהג גם מפלגתו?
ת: כזכור, נפגשתי עם רבו המובהק של כצל'ה, הרה"ג זלמן מלמד שליט"א, ויצאתי משם עם התחייבויות רבניות, שכוללות 4 סעיפים בענייני שלמות הארץ.
מעבר לכל האמור לעיל, אין ספק, שהרב מלמד הוא בבחינת רבי של ממש לכצל'ה, חסידו המובהק.
הח"כים האחרים באיחוד הלאומי יודעים שכצל'ה הוא, בעצם, קבלן הקולות הראשי של האיחוד הלאומי. במצב כזה, אין סבירות שח"כ אורי אריאל או ח"כ אלדד, ובוודאי שלא בן-ארי, ישנו את משנתם, שכן כל אחד מהם הוא אריה שואג בפני עצמו.
ש: האם, לדעתך, תשמור אגו"י על שטחי א"י גם אם זה יבוא על חשבון תקציבים למוסדותיהם?
ת: תופתע לדעת, אולי, שלהערכתי יחול שינוי משמעותי בעניין זה גם אצלם, ומכמה סיבות:
(א) לאחר שאלפים ממצביעי אגו"י חוו את המלחמה האחרונה באשדוד, בנתיבות וכיו"ב – והמנוסה הגדולה שלהם מהאזורים המופצצים – לבני-ברק ולריכוזים חרדיים אחרים – הם קלטו בדרך הקשה רח"ל, שההתרעות של אנשי הימין בטרם הגירוש מגוש קטיף, התגשמו באופן מבהיל – וכל שינוי במצב ביו"ש יגרום מצב זהה בירושלים, בביתר, באלעד, במודיעין, בקרית ספר ובערים נוספות. למעשה, בכל הארץ.
(ב) באגו"י יבחינו, כמה הפסידו אלקטוראלית בשל עמדותיהם הקודמות בענייני שלמות הארץ – וכנראה שיימנעו מלחזור על אותן שגיאות בסיסיות לקראת הבחירות הבאות.
ש: מה דעתך על הפרסום היום ב"המודיע", שהמרא דאתרא של כפר חב"ד, הרב מרדכי אשכנזי, השמיע דברי חיזוק לרשימת "יהדות התורה" בביקור שערך אצלו אתמול בערב, ראש הרשימה, ח"כ הרב יעקב ליצמן?
ת: הנייר סובל הכל, ובחיים הפוליטיים – פי כמה…
לפחות "המודיע" היה צנוע בתיאוריו. הוא רק ציין, שהרב אשכנזי השמיע "דברי חיזוק" ולא "תמיכה".
לעומת זאת, העיתון "יום ליום" פירסם לאחר ביקור הרב אשכנזי אצל הראשון לציון, הרב עובדיה יוסף, שהרב של כפר חב"ד תומך בש"ס…
המזל שלנו, שלאיחוד הלאומי אין עיתון משלו כדי לפרסם דברים דומים…
לפועל, הרב אשכנזי הוא חבר בביה"ד של חב"ד, וביה"ד פרסם החלטה. בהחלטה זו לא נקבע באופן גלוי, לאיזו מפלגה להצביע.
אמנם, מנוסח ההחלטה של ביה"ד, שהיא שונה בתוכנה מהחלטות קודמות, מצאנו למדים שיש שם רמז דק לטובת הצבעה לאיחוד הלאומי. יש הבדל תהומי בין "דברי חיזוק" להצבעה בפועל.
כדאי גם לשים-לב לכך, שהחלטה זו ניתנה אחרי שפורסמה ההחלטה הסופית שלי לתמוך באופן נחרץ באיחוד הלאומי – לאחר שאגו"י וש"ס לא נענו כלל לסיכום דברים כלשהם – עם אישור לפרסמם – בעניין שלמות הארץ.
גם חברי ביה"ד רואים את הפרסומים בתקשורת החב"דית. הם ראו שבמסגרת תגובתי למכתבו של הרב טוביה בלוי, נתתי לאגו"י ולש"ס צ'אנס אחרון להציג את עמדותיהם, כפי שעשה זאת הרב מלמד.
ביום שישי האחרון, לאחר שכלו כל הקיצין ולאחר כל הפרסומים בנדון, כנראה לא היתה לביה"ד ברירה מלבד להחליט כפי שהחליטו וכל מי שחפץ ביקרו של הרבי, יודע את האמת. האמת האחת והיחידה: בסיבוב בחירות זה, חובה קדושה להצביע אך ורק למען האיחוד הלאומי – ולא זו בלבד – אלא לסייע ככל האפשר, בנוסף להצבעה בפועל.
ולסיום, ראוי להדגיש: כל האמור הוא רק עניין של אתערותה דלתתה: ליצור כלים ראויים בדרך הטבע ועל-פי "בחירה חופשית", תרתי משמע, לקבל השפעה מלמעלה.
התוצאות הסופיות בשטח ממילא נקבעות על-ידי הקב"ה – שלב אחרי שלב – עד הגאולה השלמה והתגלות משיח צדקנו.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.