מערכת COL | יום י' כסלו ה׳תשס״ט 07.12.2008

''קיבלנו סטירת לחי, אבל נשיב בעשיה''

שבוע לאחר מתקפת הטרור במומביי נפגשו שלוחי חב"ד מכל העולם לכנס חירום מקוון ■ אבל נראה כי השלוחים לא ממש זקוקים לעידוד. בראיונות מכל העולם ל"הצופה" הם מסבירים כי החושך כיסה השבוע את האור אבל דווקא בשל כך, חובה עליהם לעשות יותר ובכך להחזיר את היופי והטוב לעולם ■ אין להם ספקות: "לקח לכוחות הביטחון 48 שעות להגיע לגבי ורבקי הי"ד. זו מבחינתו ההוכחה לכך שהיה קטרוג גדול מלמעלה. תפקדינו להמשיך אחריהם בעשיה ברוכה" לסיפור המלא
''קיבלנו סטירת לחי, אבל נשיב בעשיה''
(צילום: י. בלינקו, COL)
"רק בדרך האור נגרש את החושך", אמרו השבוע בתנועת חב"ד, כאילו ביקשו להבטיח שהטרור האיסלאמי שפגע בהם בצורה ישירה, לא יפחיד ולא ירתיע אותם מהמשך העשיה.

פיגוע הדמים בבית חב"ד במומבאי הנחית מכה כפולה, כואבת ומדממת לתנועה ששיגרה עד היום למעלה מ-3,000 מבניה לשמש כשלוחים בכל רחבי תבל. מחד, היה זה הרצח הכואב של הרב גבריאל הולצברג ורעייתו רבקי, ששימשו כשליחי הרבי הנערצים בעיר מומבאי. מאידך, כאבה לשלוחים ההבנה המצערת שלראשונה בתולדות חב"ד, התרחש פיגוע טרור אכזרי דווקא בבית חב"ד.

למרות כל הכאב והקושי, לא נמצא השבוע ולו שליח אחד שידבר לכלי התקשורת במונחים של "פסק זמן", "צמצום נוכחות" או פחד. להיפך, את שבוע הדמים הזה מתרגמים חסידי חב"ד דווקא להגברת הפעילות. מצווים לפתגם שהטביע בהם הרבי, חזרו חסידי חב"ד ודקלמו השבוע, יותר מפעם אחת: "חושך מגרשים באור ולא במקלות".

מתי ואיך יתרגמו את הצער לעשייה בשטח? התשובה לכך, מבטיחים חסידי חב"ד, תינתן בזמן הקרוב, אולי כבר במהלך חג החנוכה. "בקהילה בסן פטרבורג החלטנו שהשנה נעשה כל מאמץ להגביר את הפעילות בחנוכה", אומר שליח חב"ד במקום, הרב חיים שאול ברוק. "אנו מתכננים להעמיד במרכז העיר חנוכיה גדולה ומפוארת יותר משנים קודמות, על מנת שיהודי העיר וכלל תושבי המקום יראו וירגישו שהאור הרוחני תמיד מנצח את השחור.

שליחות לא פשוטה

את תשומת הלב התקשורתית בארץ ובעולם מיקדו מטבע הדברים שלוחי הרבי בהודו, הפזורים ב-12 בתי חב"ד השונים במדינה. מיד לאחר שנודע גודל האסון, הגיעו השלוחים לארץ, למעין התוועדות שאמורה היתה לחזק אותם.

הרב שניאור זלמן קופצ'יק, שליח חב"ד בניו-דלהי, דור שני לשלוחים, הוכה כמו כולם בהלם כאשר החלו להגיע הידיעות המרות ממומבאי. כבר 12 שנה הוא משמש כשליח במדינה ובחלומותיו הגרועים ביותר לא האמין שדבר כזה עלול להתרחש. "מעולם לא נתקלנו באנטישמיות", אמר השבוע. "הודו מאוד מכבדת יהודים ועד האירוע היינו מאוד רגועים. זו הפעם הראשונה בה בוצע פיגוע בהודו המכוון נגד יהודים". 

לפי גורמי הביטחון, בית חב"ד היה יעד של הטרוריסטים. הדבר מעורר בכם חשש? הרי כל אחד יכול להיכנס לבית חב"ד בכל מקום בעולם?

"בית חב"ד זה כמו בית פשוט של יהודים. כמו שאי אפשר לבצר את כל בתי היהודים ברחבי העולם, אי אפשר לבצר אלפי בתי חב"ד ברחבי העולם. דווקא בגלל המצב שנוצר נגביר את הפעילות שלנו וכך נוכיח לכל מי שחושב שהוא יכול לנצח אותנו, שהרוח שלנו היא זו שמנצחת. אני גם מאמין שבעזרת השם לא נתקל שוב באירועים כאלה".

בית חב"ד במומבאי והשליחים שניהלו אותו, בני הזוג גבי ורבקה הולצברג הי"ד, היו מהבולטים שבבתי חב"ד - לא רק בהודו, אלא בכל התפוצות. שמם של הרב ואשתו יצא למרחקים בשל הכנסת האורחים שלהם והטיפול המסור שהעניקו לכל יהודי וישראלי שהגיע אליהם, אם במסגרת טיול ואם בשל נסיעת עסקים.

הרב מרדכי וייסברג, מנהל המרכז היהודי "מרינה רושצ'ה" במוסקבה, מהגדולים שבמרכזי חב"ד בעולם, סיפר השבוע בשיחה עם "הצופה" ממוסקבה, כי שליחותם של בני הזוג הולצברג הי"ד היתה תובענית יותר ממקומות אחרים. "כולם דיברו על המשיכה ההמונית של יהודים לבית חב"ד במומבאי. זה לא דבר של מה בכך. צריך להבין שלשליח במקום כזה המלאכה היא מאוד קשה, כי לצד עבודתו עם הקהילה היהודית היחסית גדולה במקום, הוא נדרש גם לטפל ולדאוג לאוכלוסייה של מטיילים ואנשי עסקים, שכל הזמן מתחלפים. המצב הזה קשה יותר מאשר לטפל באוכלוסיה המקומית. אצלנו במוסקבה, למשל, הטיפול מתמקד בקהילה מקומית מוכרת וקיימת.

כאשר עובדים עם קבוצות של מטיילים, לצד הטיפול בקהילה המקומית, השליחות הופכת להרבה יותר קשה ומורכבת. התחלופה האינטנסיבית של מטיילים לא פשוטה. למרות זאת, הייחודיות בגבריאל ורעייתו היתה שהם תמיד קיבלו את כולם במאור פנים, העניקו יחס חם ודאגו לכל הצרכים. כל השלוחים תמיד דיברו על הכנסת האורחים הבלתי רגילה שהיתה בבית חב"ד במומבאי", סיפר הרב וייסברג.

ד"ש לגבי

רצה הגורל, ודווקא השנה לא הגיע הרב גבריאל הולצברג הי"ד לכנס השלוחים המסורתי ב"770" בניו-יורק. מי שחיפש אחריו וניסה, ללא הצלחה, למצוא אותו בין 3,000 השלוחים, היה הרב ישעיה אלעזר כהן, שליח חב"ד בקזחסטאן. הוא ביקש למסור לו דרישת שלום מאיש עסקים שפגש בדרך לניו-יורק, שלא הפסיק להלל ולשבח את פעילותו במומבאי.

"לפני שנסעתי לכינוס השלוחים בארצות הברית, ישבתי בשדה התעופה בקזחסטאן עם איש עסקים ישראלי. המטוס איחר בכמה שעות והתחלנו לדבר על בתי חב"ד בעולם. אותו איש עסקים הזכיר את בית חב"ד במומבאי וסיפר כי תמיד כשהוא מגיע לשם, הוא מבקר בבית חב"ד. הוא הסביר כי 'השליח שם יודע לתת לכל אחד את תשומת הלב האישית ודואג לכל הצרכים'. הוא סיפר לי כי עד כי כך נקשר למקום, שאפילו אם הוא וחבריו שוהים בבית מלון לרגל עסקיהם, הם לא מוותרים על ביקור בבית חב"ד ועל המפגש עם הרב גבי. אותו איש עסקים ביקש ממני שכאשר אגיע לניו-יורק, אמסור ד"ש לגבי. חיפשתי אותו בימי הכינוס בין 3000 השלוחים, אבל לא מצאתי אותו. יותר מאוחר התברר לי כי גבי לא הגיע השנה לכינוס".


כנס חירום מקוון

שליחי חב"ד בכל העולם התכנסו השבוע, מנסים לעכל את גודל האסון ולחשוב. התנועה ארגנה אפילו "כנס חירום מקוון" לכל השלוחים באמצעות האינטרנט, במהלכו העבירו כמה מחשובי המשפיעים בחב"ד דברי חיזוק ועידוד לשלוחים. המסר היה אחד: פעילות השליחים לא תרד הילוך אלא אפילו תגבר ותתחזק.

המסר הזה היה ברור לרב ישעיה אלעזר כהן, המשמש כבר כ-15 שנה שליח הרבי לקזחסטאן - מדינה מוסלמית גדולה, בה השלטון והאזרחים נחשבים אמנם למוסלמים מתונים הרוחשים כבוד והערכה לבתי הדת היהודית, אבל עדיין חיים תחת חוקי ושלטון האיסלאם. "הפיגוע הזה הוא אמנם הראשון שמתרחש בבית חב"ד", מסביר הרב, "אבל זו אינה הפעם הראשונה בהיסטוריה בה מנסים לפגוע בשליחי חב"ד.

האנשים של הסיטרא אחרא ניסו ומנסים לפגוע בשליחי הרבי כל הזמן. אחד החסידים הגדולים של האדמו"ר הריי"צ, הרב אלחנן מרוזוב הי"ד, נרצח בזמן שלטון הקומוניזם. אחרי שהשלטון נפל התגלה בתיק החקירה שלו, שהשופט אמר: 'אתה השליח של הרבי מלובביץ', הרבי הוא השליח של הקב"ה ולכן דינך הוא ירייה". כלומר, הם הבינו היטב שעם מלובביץ' יש להם בעיה להתמודד. אלה דברים שאי אפשר להבין ולהסביר, אבל מצידנו אסור לקבל תירוצים והסברים. אנחנו צריכים לדרוש את מה שאנו מתפללים בשני וחמישי: 'למה יאמרו הגויים איה אלוקינו'.

"הפיגוע בהודו לא היה מכוון דווקא נגד חסידי חב"ד, אלא הם זיהו שבית חב"ד במומבאי וחסיד חב"ד הנמצא בכל מקום נידח בעולם, מגיע למען הכלל ולמען כל יהודי ויהודי. הם הבינו שברגע בו יתנו את המכה שם זו תהיה סטירת לחי לכל העם היהודי. לכן, מצידנו, אנחנו צריכים דווקא עכשיו להגביר את הפעילות. כאשר יש חושך, צריך להאיר יותר חזק. אנחנו צריכים לפתוח עוד בתי חב"ד בעולם ולחזק את בתי חב"ד הקיימים. דבר כזה לא ירתיע אותנו, בדיוק ההיפך". 

אירוע כזה לא מעלה בכם מחשבות אולי למתן את הפעילות? אולי לעשות זאת אפילו רק לזמן קצר, עד שיירגעו הרוחות?

"כאשר אנו יוצאים לשליחות, אנו לא יוצאים בתחושה שאם זה יצליח נהיה שלוחים של הרבי ואם לא אז לא. בכל מקרה ובכל מצב נמשיך ונפעל למען חיזוק והפצת היהדות. מסירות נפש אין פירושה רק מתי שנוח לנו. השם יעזור שלא נעבור את הניסיונות הללו, אבל אחרי כזה אירוע טראגי, רואים כמה שהפעילות שלנו מפריעה לכוחות החושך ועד כמה צריך להאיר יותר.

"סבי זצ"ל היה אומר: 'כאשר זורקים אבן על כלב, איך יודעים שהיא פגעה בו? כאשר הוא נובח'. כאשר אנו רואים שהמחבלים עוקבים אחר הפעילות הברוכה של שליחי חב"ד ורואים איך הם מצילים את היהדות - זה מפריע להם. לכן אנו צריכים לפעול עוד יותר. כמו שכתוב בתהלים 'ומאויבי תחכמני'. מהם אנו צריכים לדעת עד כמה הפעילות שלנו חשובה. לדעתי, דווקא בשל המצב שנוצר, צריך לפתוח עוד ועוד בתי חב"ד בעולם". 

האם תחשבו כעת פעמיים אם לצאת לפעילות בחוצות ובמרכזי הערים, או שתנקטו משנה זהירות?

"אלה שני דברים נפרדים. להיות זהירים, לגשת לשלטונות המקומיים ולבקש מהם לאפשר לנו לפעול בחופשיות כמו כל אזרח אחר במדינה – את זה אנחנו חייבים לדרוש. ובהחלט, בעקבות האירוע במומבאי דרשנו יותר פיקוח ועירנות אצלנו. מצד שני, החשש הביטחוני לא יגרום לנו להפסיק להתקיים. אין מצב שהטרור יכריע את המעשים הטובים. נהיה מעתה יותר זהירים, אבל יחד עם זה, נגביר את הפעילות שלנו".

ברחבי קזחסטאן פועלים כיום ארבעה בתי חב"ד. הרב כהן מספר כי הוא נמצא בקשר רציף עם השלטונות במדינה. "ברגע שקורה משהו, אני מיד מתקשר לדרג הכי בכיר. אם יש לי רק צל של ספק, אני מתקשר והם לוקחים את זה מאוד ברצינות. ברוך השם, לא נתקלנו בשום אירוע ממשי כל השנים. זה גם קשור לחינוך שהאוכלוסייה המקומית קיבלה. מגיל צעיר מחדירים בהם שקזחסטאן זו מדינה המכבדת את כל הדתות והלאומים. הצעירים במדינה חונכו על שמירה וכבוד לזולת, גם אם הוא בן דת אחרת".

הרב כהן מכהן כמעט 15 שנה במדינה. הוא ורעייתו מגדלים שם את חמשת ילדיהם ומעולם לא עלו בהם מחשבות על עזיבה חלילה. "אני אשאל אותך, כאשר יורים טילים לעבר אשקלון, אתה חושב אם לעזוב את ארץ ישראל? אנחנו בשליחות וזה המקום שלנו. אנחנו לא יוצאים לשליחות רק במקרה שיהיה לנו טוב, נעים ונחמד. אנו נשארים בכל מצב, עד לרגע שכולנו מייחלים לו שיבוא המשיח ויוציא אותנו משם. 

אתה חושש שבתי חב"ד בעולם יהפכו כעת למטרה עבור ארגוני הטרור?

"כאשר התרחש בזמנו הפיגוע בבית הכנסת באיסטנבול, מישהו חשב שצריך לסגור בתי כנסת בעולם ולהפסיק ללכת להתפלל? הם ראו בבית חב"ד יעד מתאים לתת סטירת לחי לישראל. מצד שני, לא ברור לי איך אף אחד בהודו לא הצליח להושיע אותם במשך 48 שעות? רואים שזה קטרוג מלמעלה".

"המחבלים פגעו ברבי"

במוצאי שבת, מיד עם הגיע הבשורה המרה ממומבאי שבהודו, כינס הרב מרדכי וייסברג, מנהל המרכז היהודי "מרינה רושצ'ה" במוסקבה, את השלוחים לשיחת חיזוק ועידוד. "זה פעם ראשונה שאירוע כזה מתרחש, ששליח שיצא לחזית ונפגע בצורה כזו", אומר הרב וייסברג. "אנו מחזקים אחד את השני ויודעים רק דבר אחד - נסתרות דרכי השם. אנחנו לא מנסים לחפש תירוצים למה ואיך, רק מתפללים שהקב"ה יעזור וכבר בקרוב המשיח יבוא. 

אתם מתכננים לשנות משהו בפעילות שלכם בשטח?

"בעבר סבלנו ממעשי טרור. רק לפני כשנתיים נכנס מחבל לבית הכנסת במוסקבה ודקר כמה יהודים. כתוצאה מכל המקרים האלו הגברנו את האבטחה ודאגנו לשמירה היקפית של כל המבנה. ועכשיו נגביר עוד יותר את השמירה. אבל את כל זה נעשה לצד הגברת הפעילות שלנו ולצד הפצת האור". 

אתה חושש שפיגוע כזה יגביר את האנטישמיות המקומית?

"אני לא רואה קשר בין הפיגוע בבית חב"ד בהודו לבין האנטישמיות המקומית במוסקבה. הפיגוע הוא תוצאה של הטרור האיסלאמי הבינלאומי, המכוון נגד מטרות ישראליות יהודיות ונגד מטרות מערביות. לא נראה לי שאירוע בסדר הגודל שהיה בהודו יכול לגרום לעליה באנטישמיות המקומית. אין שום קשר". 

מה עשיתם במהלך השבוע, לאחר שנודע גודל האסון?

"השלוחים ישבו יחד וקיבלו החלטות. ברוח הרבי, החלטנו שצריך להגביר את האור כדי לגרש את החושך".

"היו כאלה שהגדירו את האירוע כ-ג' תמוז השני בחב"ד", אומר הרב חיים שאול ברוק, מנהל מוסדות חב"ד בסן פטרבורג, "הרבי הגדיר את השלוחים כ'כמותו ממש', אז מעבר לגודל האסון, יש כאן פגיעה אישית כואבת. כחסיד אתה חש שזו פגיעה במוסד שהרבי בנה והקים דרכנו". 

אתם מצליחים בכלל לעכל אירוע כזה?

"קיבלנו את הידיעה בכאב גדול. מדובר בתקדים שאין לו אח ורע. תראה, איומים קונקרטיים ופחות קונקרטיים הקשורים לביטחוננו האישי, הם לא דבר חדש. תמיד היו וכנראה יהיו. אבל המחשבה להוריד פרופיל ולהמעיט את הפעילות זה דבר שלא יעלה על הדעת. זה יהווה ניצחון לאותם טרוריסטים וחבריהם. הניצחון שלנו יהיה רק על ידי הוספה של אור". 

איך מתאוששים מכזה אירוע?

"ו'החי ייתן אל ליבו', לימדו אותנו. אנחנו צריכים ללמוד מהפעילויות של מי שנפטר או נהרג בצורה טראגית ולהגביר את הפעילויות שהוא היה עושה. ראיתי את גל התגובות מאנשים שהיו בקשר עם הרב גבי הי"ד, שהזכירו את החיוך התמידי שהיה על פניו, את מידת הכנסת האורחים שהיתה טבועה בו וברעייתו, וזה דבר שאנו צריכים ללמוד ולהוסיף. אני מקווה שגם הטרגדיה הזו לא תפיל רוחו של אף אחד, ולמרות הכאב הגדול והאובדן שאי אפשר לתאר, תנועת חב"ד והשלוחים, ובכלל היהודים שנהנים מהפעילות של חב"ד, יתחזקו נפשית ומוראלית ובקיום תורה ומצוות".


קריאות להגברת האבטחה

מועצת הרבנות הראשית לישראל התכנסה השבוע לישיבה דחופה, הראשונה בהרכבה החדש, בעקבות פיגוע הדמים בבית חב"ד במומבאי. דרישתה היתה חד משמעית - להסדיר אבטחת בתי חב"ד בעולם. "בתי חב"ד משמשים כשגרירויות של מדינת ישראל ומהווים מוקד להמוני ישראלים בנכר", אמר יוזם הדיון, חבר המועצה ורב המועצה האזורית מטה בנימין, הרב שמעון אליטוב. כאמור, מועצת הרבנות הראשית יצאה בקריאה לממשלת ישראל "להקצות משאבים ולתמוך כספית בבתי חב"ד הפזורים בעולם" וכן להסדיר לאלתר את נושא אבטחתם של בתי חב"ד בעולם.

האסון בבית חב"ד במומבאי עמד השבוע גם במוקד אירוע הפתיחה של הכנס הבינלאומי להלכה יישומית של יד הרב הרצוג ו"המחלקה לשירותים רוחניים בתפוצות בהסתדרות הציונית העולמית". מאות משתתפי הכינוס התפללו לרפואת הפצועים ולעילוי נשמת חללי הפיגוע בבית חב"ד במומבאי. כ-60 רבנים מ-25 מדינות השתתפו בכינוס. חלקם רבנים ראשיים ורבני ערים בקהילות היהודיות בתפוצות שהביעו חששם לגבי בטחון קהילותיהם, על רקע הפיגוע במומבאי. "נצטרך כעת להעלות את רמת הביטחון בקהילות המהוות גם כך מוקד להתרעות ביטחוניות רבות", אמרו השבוע.

הרב הראשי לישראל, הראשון לציון הרב שלמה עמאר, שיגר השבוע מכתב אישי לכל שלוחי הרבי בכל אתר ואתר, ובמדינות אסיה בפרט. בין השאר כתב הרב עמאר במכתבו, אותו חתם במילים "אחיכם אוהבכם בלב ונפש": "גדול כים שברנו, כי עלה המוות בחלוננו, בבית חב"ד אשר בעיר מומבאי במדינת הודו, ובאו מרצחים בני עוולה מוגי לב, לחלל את הקודש לשפוך דם נקיים, אנשים ונשים זכים וצדיקים בבית כנסת ובית המדרש, שם הם עוסקים בבנינו הרוחני של העולם, בדרכי נעם ונתיבות שלום, ומרבים אהבה ואחווה שלום ורעות בעולם, ושפכו דמם כמים באכזריות מזעזעת. עיני עיני יורדה מים על חללי בת עמי הקדושים והטהורים, ארץ אל תכסי דמם, 'וכל בית ישראל יבכו את השריפה אשר שרף ה'".

כמו חסידי חב"ד, גם המסר של הראשון לציון, היה ברור: "ואולם ידעו אויבי ישראל, כי אמונתנו חזקה בה' א-ל-הי השמים וא-ל-הי הארץ, בורא העולם ומנהיגו בהשגחה פרטית, וגם אם נלך בגיא צלמות, לא נירא רע, כי ה' עמנו, עזרנו ומגיננו, ואנו בוטחים בו, ולא יראים ולא נשברים, והוא מגן ישענו והוא תקוותנו, ואל לנו להישבר חס וחלילה, ולא נשנה דרכנו, ולא נמעיט פעילותנו. ואולם נתבונן במעשינו, ונחשב חשבון נפשנו, לחזק את עצמנו בעבודת ה', ובלמוד התורה, ולהרבות אהבת ישראל בלי תנאים ובלי גבולות, אשר בה הצטיינו המנוחים הקדושים הי"ד".
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.