מערכת COL | יום ה' אלול ה׳תשס״ח 05.09.2008

"אם פיילין הייתה חב"דניקית, היא בטח הייתה שליחה"

45 אלף באי הועידה הרפובליקנית צפו במפתיע איך המועמדת לסגנית הנשיא שרה פיילין ניגשת לשוחח עם השליח הרב לוי שם-טוב ומקפידה שלא להגיש לו את ידה ■ "אני מליובאוויטש ושמעתי עלייך דברים טובים מהשליח באלסקה", הרב אמר לה. "או, אנחנו אוהבים אותו", היא ענתה בהתלהבות ■ הרב יוסי גרינברג עצמו הצהיר לעיתונות הישראלית: "אם היא הייתה חב"דניקית, היא בטח הייתה שליחה" ■ וגם: למה אחד השלוחים במיניסוטה הסתובב במדים לדיווח בלעדי מהמפגש  חב"ד ופיילין: ● המועמדת לסגנית הנשיא בארה"ב ידידה לחב"ד שליח חב"ד מספר ל"קול-ישראל" על פיילין: להאזנה
שרה פיילין משוחחת עם הרב לוי שם-טוב בתום הועידה, ביום חמישי ● צילום בלעדי: COL

מאת יהודה צייטלין, מנחם כהן

בין 45 אלף באי ועידת המפלגה הרפובליקנית שנערכה השבוע בערים ס' פאול ומיניאפוליס במיניסוטה בלטו כמה כובעים שחורים. הסיבה לבולטות היא מכיוון מרבית משתתפיה היו אמריקאים לבנים. אותם שמרנים קשוחים המחזיקים רובה בארון הסלון ומתלהבים מקידוח נפט.

אולם לאותם חובשי המגבעות השחורות לא היה איכפת מי מאמין במה. "אנחנו כאן לשרת את כולם", הצהיר שליח חב"ד הרב מענדל פעלער שהגיע למקום עם אביו השליח הראשי הרב משה פעלער מצוייד בזוג תפילין. השליח הנוסף הרב מאיר רובינפלד הסתובב במדים כצ'פליין של המשטרה.

"המטרה שלנו היא לפנות ליהודים מכל מוצא ומכל סיבה. ליובאוויטש פעלה גם בועידה הדמוקרטית", הוא מדגיש.

בניין בית-חב"ד המחודש, ליד מרכז היער, היה מוקד לבאים רבים של הועידה. היו שעצרו לשאול איפה ניתן למצוא בתי-הכנסת ליד המלונות או מסעדות כשרות. פעילי חב"ד עצמם היו שם כדי לענות "לכל שאלה יהודית" ולהציע ארוחות או מזון כשר לדרך.

היי, ראביי

ויחד עם שירותי האירוח שחב"ד במקומות נידחים ידועה בזכותם, לשלוחים הייתה אג'נדה נוספת. הרבנים פעלער הסתובבו בועידה עצמה והאזינו לכמה מהנאומים הקוצפים והמתלהבים של רודי ג'וליאני, ג'ו ליברמן, לינדה לינגל וכמובן המועמד עצמו ג'ון מקיין.

"היינו בועידה כדי לקדם נושאים שחשובים לעם היהודי", הסביר פעלער הצעיר.

ואות לכך הייתה השתתפותו של הרב לוי שם-טוב, שליח חב"ד בוושינגטון ומנהל הארגון "ידידי ליובאוויטש באמריקה" שהשתתף מקודם גם בועידה הדמוקרטית. יחד עם השלוחים פעלער, הוא פגש בסנטורים ואנשים בעמדות כוח (למשל: ג'ון וואויט, הגוי הכי חב"די בהוליווד).

ביום חמישי בערב כשהמועמדת לסגנית הנשיא שרה פיילין עמדה לצאת מהאולם לאחר נאומו של מקיין, אלפי המשתתפים צפו בשיחה מרתקת שהיא קיימה עם הרב שם-טוב שארכה דקות אחדות.

פיילין, מושלת אלסקה שהלהיבה מחדש את הפעילים הרפובליקנים עם היכנסה למירוץ, נופפה לשלום ולחצה ידיים לתומכים עד שהבחינה בשם-טוב. היא לא הגישה לו את ידה ועצרה את הליכתה.

"או, היי", אמרה בשפתה הפרברית הקלילה.

הרב שם-טוב אמר לה: "אני מליובאוויטש ושמעתי עליך דברים טובים מעמיתי הרב גרינברג מאלסקה".

"או", היא הגיבה בחיוך. "אנחנו באמת אוהבים אותו!"

השניים המשיכו להחליף מילים ובסיום היא ביקשה מהרב שם-טוב לעמוד בקשר עימה ואנשי הקמפיין עבור התייעצות לגבי ההתקפות הציבוריות עליה שהיא אינה ידידה של יהודים וישראל.

השליח מגן עליה

השליח המדובר באלסקה הרב יוסי גרינברג אכן צוטט בהרחבה בעיתונות היהודית באמריקה והישראלית בהקשר ההתקפות על המושלת. לעיתון "הארץ" הוא שחרר את ההצהרה הבאה: "היא אישה מאוד מרשימה עם תודעה ומטרה. אם היא הייתה חב"דניקים היא לבטח הייתה שליחה, כי היא תמיד עובדת למען הטוב במירבו".

הנה מה שאורלי אזולאי מהמוסף לשבת של "ידיעות אחרונות" כתבה על הנושא: מסתבר ששמרנות מעונבת וערכי משפחה הם עניין חוצה דתות. "היא עוד תפתיע את כולם", אומר הרב יוסי גרינברג, רבה הראשי של אלסקה, המכיר היטב את המושלת. "היא אישה מרשימה, מאוד מיוחדת, מאוד חכמה. יש לה הרבה יריבים, כי היא לא מתפשרת ועומדת על דעותיה.

"אנחנו בקהילה היהודית מעריכים את כל מה שהיא עשתה למעננו, אבל גם מאוד נרגשים מכך שהיא החליטה לשמור על העובר שלה כשידעה שהוא סובת מתסמונת דאון. היא חושבת, כמונו, שכל ילד הוא מתנה מאלוקים".

בימים האחרונים נשמעו לא מעט קולות מודאגים שמקשרים את פיילין לימנים קיצוניים כמו פאט ביוקנן, שמחזיק בדעות אנטי ישראליות מובהקות. הרב גרינברג, לעומת זאת, משוכנע שמדובר בחובבת ציון ותיקה. "היא תמיד טרחה לבוא לכל האירועים שאנחנו מארגנים", הוא מדווח.

"רק לפני כמה חודשים היא הייתה אורחת שלנו בערב התרמה למוזיאון היהודים שיפתח באנקורג' בעוד חודשיים, והיא נשארה ורקדה איתנו הורה כל הערב. אני לא מכיר הרבה מושלים שהיו מעבירים ככה ערב עם חב"דניקים בריקודים. היא עשתה את זה בטבעיות.

"אני לא יכול להביע תמיכה פומבית בפיילין - כי אצלנו בקהילה יש רפובליקנים ויש דמוקרטים ואני לא רוצה שמישהו ירגיש נפגע מזה שהרב שלו מתערב - אבל אני יכול לומר שאני מתרגש מתכונותיה. היא פוליטיקאית מעולה ומושלת טובה, אבל לא חשבנו שמקיין יבחר דווקא בה. זה גם לנו הרבה גאווה. יש לה תעצומות נפש. היא בנוייה מחומרים יצוקים של מנהיג".

ואכן, פיילין - אולי כהכנה מוקדמת ומחושבת לאפציית הבית הלבן - דאגה תמיד לשמור על קשר חם עם 6,000 היהודים וכ-60 הישראלים המתגוררים באלסקה. בערב חגיגות ה-60 לישראל, למשל, היא התייצבה באירועי המקומי וכתבה מכתב לקהילה שבו היא מעלה על נס את היחסים המיוחדים בין אלסקה לישראל.

בנאומה סיפרה בגאווה איך במבצע "מרבר הקסמים" יצאה חברת התעופה "אלסקה איירליינס" בשליחות התנדבותית לתימן כדי להטיס יהודים למדינה הצעירה. "יש לי יחס מיוחד לישראל", אמרה אז.

"תיכננתי לנסוע לשם לביקור וזה לא הסתדר כי גיליתי שאני בהיריון, אבל בהזדמנות הקרובה אבוא". הנסיעה הזו, היא ודאי מקווה עכשיו, תהיה כבר ביקור רשמי של סגנית נשיא.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.