מערכת COL | יום י"ב אב ה׳תשס״ח 13.08.2008

שליח מודה: "היו לי ספקות בהתחלה על מכון JLI"

הועידה השנתית של מכון JLI ללימודי יהדות נפתח אתמול (שלישי) בסימן התרחבות: 44 שלוחים פתחו סניפים למכון בשנה האחרונה ■ אחד מהם היה הרב אבא פרלמוטר מקליפורניה שמודה כי היה ספקן בעבר. "הם שמו אהלי-תורה'ניק כמנהל! הוא יעזור לי עם אנגלית קלוקלת?" ■ אז מהי הסיבה שהוא הצטרף השנה והשליח הצעיר הרב חיים בריסקי מסביר מדוע סניף של רשת שיעורי תורה הגדולים בעולם מתאים במיוחד לבתי-חב"ד קטנים ■ שליחי COL לועידה יהודה צייטלין ומענדי לואיס בדיווח מיוחד וגלריית תמונות  לסיפור המלא  ● בפנים: תגובתו של מנהל המכון על היותו 'אהלי-תורה'ניק' >>>
שליח מודה:
קהל השלוחים בועידה, הרבנים פרלמוטר (מימין), מינץ וקוטלרסקי ● צילום: מענדי לואיס, COL

מאת יהודה צייטלין, קרהונקסון ניו-יורק
צילומים: מענדי לואיס


JLI
מכנסים בימים אלו את הועידה השנתית שלהם - בפעם העשירית. 310 הרבנים השלוחים הממלאים את מסדרונות וחדרי מלון "האדסון וואלי" בהרי הקטסקילס של ניו-יורק מודאגים מדבר אחד בעיקר – איך מלמדים יותר אנשים יותר תורה. הם משוחחים עם מרצים וותיקים ומומחים בתחום ובינם לבין עצמם.

דרך ארוכה עבר המכון JLI ללימודי יהדות מאז שהיה סניף בארגון ועד שהפך למוסד בפני עצמו. בעזרת צוות נרחב של רבנים ומורי הוראה, הוא מספק קורסים והרצאות מותאמות במיוחד לקהל באי בית-חב"ד. ולא רק בניו-ג'רזי וקליפורניה. השליח הרב מענדל הענדל, המשתתף בועידה, סיפר ל-COL כי הוא מעביר קורסים באנגלית לצעירים יהודים באתונה, יוון.

ייתכן מאוד ש-
JLI הוא באמת רשת שיעורי תורה הגדולה בעולם.

"הדרך שבנינו את המוסד היה שעל כל תחום מופקדים ועד של שלוחים", אומר ל-COL מנהל המכון הרב אפרים מינץ העובד מתוך משרד בניו-יורק עם 16 עובדים מוכשרים, בהם ר' לוי ברוד ור' יוני כץ.

"ישנם 33 שלוחים המקדישים בהתנדבות מאות שעות בשנה. הם אחראים על הנהלה, תוכן, תכנון, שיווק. את הועידה הזו תכננו 5 שלוחים. רצינו שהמכון יהיה 'של שלוחים עבור שלוחים' במקום קבוצת אנשים היושבת במגדל-שן ומחליטים עבור הציבור".

זה לא תמיד היה כך.

הרב אבא פרלמוטר, שליח משכבר-ימים בלונג-ביטש בקליפורניה, הודה: "כשהם התחילו לפני עשר שנים ואמרו שהם יעשו מהפיכה בחינוך למבוגרים זלזלתי בהם. אני מלמד אנשים שנים והתלמידים שלי אומרים שהשיעורים טובים. אז יש עוד תוכנית שמנסה לעשות משהו. ומי הם שמו כמנהל? אהלי-תורה'ניק! הוא יעזור לי עם אנגלית קלוקלת?"

(הרב מינץ, בוגר ישיבת "אהלי תורה" בקראון-הייטס, בתגובה ל-COL: "אני גאה בזה").

בנאום שנשא בפני קהל השלוחים באירוע הפתיחה היום (שלישי), הרב פרלמוטר סיפר כי כמאמר הביטוי 'אם אתה לא יכול להילחם באוייב, תצטרף אליו' גם הוא נכנע לכוחות הטובים. "ראיתי שידידי הרב שמואל קלצקין הצטרף אליהם. הם עשו קורסים, מצגות פאואר-פוינט, אנשים מתחילים לבוא והם מתחילים להיות מקצועים ולפני שאתה יודע זה גודל ומרגש אנשים. היה קשה לי להאמין מה שראיתי סביבי בקליפורניה אז הצטרפתי השנה".

הכסף שווה

44 שלוחים הצטרפו למכון JLI בשנה האחרונה. הרב פרלמוטר נמנה ביניהם, "ואחד המבוגרים ברשימה". שלוחים נדרשים לשלם עבור פתיחת סניף בעיר שליחותם ולקבלת הקורסים. מצד שני, באי הקורסים גם משלמים עבור הלימוד וההשתלמות.

עבור שליח צעיר כמו הרב חיים בריסקי המאמץ שווה.

שליח חב"ד בת'אוסנד אוקס בקליפורניה, בריסקי אומר כי "הצטרפות למכון מחייבת אותך להיות מקצועי. בתי-חב"ד הגדולים תמיד יהיו מקצועים ומאורגנים. הקטנים, שמודאגים מתקציבים וקשיי פיתוח, מקבלים תוכנית מוכנה שהם יודעים מה יהיה נושא השיעורים שהם יעבירו בחורף הקרוב".

הוא גם חושב שיש מעלה רוחנית בעובדה שאלפי יהודים לומדים אותו נושא במשותף. "מספרים על רבי יוסף קארו, נדמה לי, שעבר כמה ימים עד שמצא את התשובה לסוגיה בגמרא. ואז הוא צעד ברחוב ושמע בבית-המדרש אותו שאלה ולאחר דקות ספורות התלמיד מוצא תירוץ. הוא התעצב הוא שהסבירו לו בחלום כי ברגע שהוא הוריד את התשובה לעולם, הצינור נפתח ותשובה זמינה לאחרים".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.