מערכת COL | יום כ"ה אייר ה׳תשס״ח 30.05.2008

מכתב המורים בוויטבסק נגד לימודי חול בחדרים ● חשיפה

בהתאם למה שמבואר בכמה מקומות, אחד מהענינים המיוחדים של חג השבועות הוא חנוך הבנים – בנינו ערבים בעדינו, לכן בחרנו כעת, בפרוס חג השבועות, לפרסם את מכתב מורי ומנהלי החדרים בעיר וויטבסק, בקשר לנושא לימודי חול בחדרים ■ במכתב הזה, מתריעים המורים והמנהלים, נגד לימודי ספרים החיצונים לילדים הלומדים בחדר, אשר עי"ז "ישתנו מן הקצה אל הקצה, ואוי לעינים הרואות אשר לריק יגענו ועמלנו" ■ COL מגיש: מכתב מורי ומנהלי החדרים בעיר וויטבסק, בקשר לנושא לימודי חול בחדרים לסיפור המלא מבית הגנזים
מכתב המורים בוויטבסק נגד לימודי חול בחדרים ● חשיפה
הרב שלום בער לוין
מנהל ספריית חב"ד בניו יורק

בהתאם למה שמבואר בכמה מקומות, אחד מהענינים המיוחדים של חג השבועות הוא חנוך הבנים – בנינו עורבים בעדינו, לכן נבחר גליון זה, בפרוס חג השבועות, לפרסם בו מכתב מורי ומנהלי החדרים בעיר וויטבסק, בקשר לנושא לימודי חול בחדרים.

המכתב נשלח בטו"ב אד"ש עת"ר, ע"י 15 מורי ומנהלי החדרים שבעיר וויטבסק, אל הרבנים משתתפי הועידה הרבנית שהתקיימה באותה שעה בפטרבורג, ובין השאר דנו שם גם בנושא לימודי חול בחדרים. את המכתב הזה שלחו ע"י נציג העיר וויטבסק אל הועידה – הרב שמרי' יהודה ליב מדליה.

במכתב הזה, מתריעים המורים והמנהלים, נגד לימודי ספרים החיצונים לילדים הלומדים בחדר, אשר עי"ז "ישתנו מן הקצה אל הקצה, ואוי לעינים הרואות אשר לריק יגענו ועמלנו".

*

כ"ק אדמו"ר מוהרש"ב נ"ע השקיע עבודה של כמה שנים בהכנות לועידה הזאת, וכתב בזה אגרות מרובות במשך השנים האלו.

הוא השתדל להשפיע, אשר גדולי הרבנים ישתתפו בועידה, ואשר יצביעו נגד חיוב המורים והרבנים בתעודת השכלה, כמו כן גם בנושא הלימודים בחדרים.

אודות הועידה הזאת, ההכנות לה ותוצאותיה, ראה מבוא לאג"ק אדמו"ר מוהרש"ב נ"ע ח"א ע' 35 ואילך.

ואפשר שגם מכתב זה נכתב בהמלצת כ"ק אדמו"ר מוהרש"ב נ"ע (ואולי מטעם זה הגיע המסמך לידיו ונשאר אצלו).

[מכתב נוסף, בנושא חיוב תעודת השכלה לרבנים, יתפרסם בעזהי"ת בגליון הבע"ל].

*

הרב שמרי' יהודה ליב מדליה התמנה לרב בוויטבסק בתשרי תרס"ט (ראה אגרות קודש אדמו"ר מוהרש"ב נ"ע ח"ב אגרת קצג), והיה נציג העיר וויטבסק לועידה הרבנית בפטרבורג (ראה אגרות קודש אדמו"ר מוהרש"ב נ"ע ח"ב ע' תקז, בשוה"ג).
ראשון החותמים הוא הרב דוב נחמן הורוויץ, רבה של איזור עבר הנהר בוויטבסק ומח"ס חדושי בר נחמני (אודותיו בס' ויטבסק ע' 188).

כמו כן מסופר כאן אודות הגביר ר' שמרי' מעקלער, אשר הסכים מאד על כל האמור. ר' שמרי' מעקלער הי' גביר ועסקן בוויטבסק (ראה אודותיו ויטבסק ע' 42-43), ובשנת תרע"ז נבחר כנציג ויטבסק לועידה במוסקבא (ראה אגרות קודש אדמו"ר מוהרש"ב נ"ע ח"ב ע' תתע).

*

בעזה"י יום ב' טו"ב אדר שני עת"ר וויטעפסק

כבוד הרבנים הגאונים המפורסמים צדיקים יראי ד' החרדים אל דברו, הנבחרים מעם הקדש לחזק אמונת ד' הטהרה, ד' עליהם יחיו

רעי צאן הננו מנעורינו עד עתה, אלה הצאן קדשים צעירי עם הקדש, מורים ומנהלים אנחנו לילדי אחב"י, ומי כמונו יודעים טבעי ומזגי הילדים, בוחנים כליות ולבבות הנערים, שבתם וקומם צאתם ובואם, הורה לנו הנסיון וראינו בעליל אשר בטרם ידעו הנערים קרא בספרי שפת המדינה יעשו חיל בלמודם, ויושרש בקרבם אמונה הפשוטה
ויראת ד' על פניהם, וכל רואיהם יכירום כי זרע ברך ד' הנה.

אמנם בהתרגלם בספרי החיצונים, ובפרט כשידרכו על מפתן בתי ספר לשפת המדינה יתהפכו כחמר חותם, וישתנו מן הקצה אל הקצה, ואוי לעינים הרואות אשר לריק יגענו ועמלנו, כי שפחה תירש גבירתה, ומעט חשך דוחה הרבה מן האור שהאירו בתו' ויראת שמים, ובמקום אשר יאמר להם עמי אתם יאמר לא עמי, מואסים בדא"ח, ויחדלו להתפלל, ועוד דברים אשר אין ראוי לבארם. ועתה רבותינו הקדושים:

אם כי מי אנחנו זבובי קצוצי כנפים, נגד נשרי שמים, ואזובי הקיר מול ארזי הלבנון, להתערב ולחות דעתינו ולעמוד במקום גדולים, אמנם קבלו האמת ממי שאמרו, ואין חכם כבעל הנסיון, אין עצה ואין חכ' ואין תבונה להשריש בהנערים תורה ויראת ה' ושיהי' תלמודם מתקיים בידם כ"א בדרך הזה, לעמוד בפרץ ולגדר גדר ולהחליט בל יקובלו נערים בבתי ספר לשפת המדינה בטרם מלאות להם שלש עשרה שנה, ולפקד על המלמדים שילמדו עם תלמידיהם גם מספרי מוסר את אשר יבחרו הרבנים, אז נוכל לקוות כי לא תקטף האמונה מלבותם, וגם ישתלמו ביתר הלמודיות, כי שפת המדינה יודעים גם טרם יכנסו לחדר, ובמשך מועט ישיגו את הלמודיות שחסרו בילדותם, וחלילה לערב קדש בחול בטרם יעמוד הנער על דעתו ואמונתו, כמו אשר ומים בכלי אחד.

זאת ועוד אחרת שגם בבתי הספר לשפת המדינה לא ילמדו עם התלמידים דת יהודית כ"א אחד מרבני העיר, ולא המינים הנוטעים רוח מינות על תלמי לבב הנערים, מהפכים דברי אלקים חיים, מכחישים בכל הניסים ונפלאות הכתובים בתוה"ק, ומורים להם לפי רוח שטותם שהכל הוא טבע, ולית דין ולית דיין, והם מטמאים את הנערים יותר מכל ספרי חיצונים, עוצו נא עצה להסיר המכשלה הזאת, וללמוד עמהם דת תוה"ק בשפת יהודית המתהלכת ולא בשפת המדינה כי אז יהי' ביכולת להעמיד לפניהם מורה ירא שמים, שישגיח גם על תהלוכותם בדת תוה"ק כמו ציצית, תפילין, שבת, תפלה ויתר הדברים שאפשר להעמיס עליהם, ושיחשבו תוי המורה לעת בחינתם כשאר התוים מבית הספר, ואז יהי' שלום לתוה"ק, ויקוים ירא בני את ד' ומלך ויהי' שלום על ישראל.

הלא כה דברי האומנים ילדי עם סגולה המתאבקים בעפר רגלי כבוד ת"ח ובאנו עה"ח
נאם דוב נחמן הורוויץ הרב דפה
ונאם מנחם מענדל יצחק שו"ב
ונאם יוסף ליב בארקאן
ונאם פייוויש שטעיינין
ונאם יוסף יצחק שט[..]שטיין
ונאם אליעזר במו"ה שמשון צפקין
ונאם ישראל משה זינגער
ונאם אברהם נתן ב"ר שמואל ז"ל אמברייט
ונאם שניאור זלמן בינש ראגאצקין
ונאם [...] זאב וואלף זיסקינד
ונאם [...]
ונאם משה יצחק [...]
ונאם יצחק רובין
ונאם יצחק [...]
ונאם ישראל ב"ר זוסמאן איזראליט

*
כבוד הרה"ג חריף ושנון מפורסם לתהלה משכיל וי"א תהלתו בק"ח כו' מו"ה שמרי' יהודא ליב נ"י מעדאל' רב דקהלתינו
מכתב כזה שלחנו אל הבראן וחתמו עליו ערך חמשים איש מאנ"ש, ועשינו בהסכם הבע"ב והגבירים. הג' ר' שמרי' מעקלער הסכים מאד על כל האמור. והננו מבקשים את כת"ר לערוך דברי המכתב לפני הרבנים יחיו.
הכותב וחותם בעד אנ"ש, ידידו ואו"נ
יוסף יצחק שט[..]שטיין
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.