מערכת COL | יום כ"ח אלול ה׳תשס״ז 11.09.2007

'משפחה' מציג: פרופיל על המשפיע הרב וועכטר

עבודת החסיד עברה מהפך בדור האחרון. אם בדורות עברו חינכו להביט בפני הצדיק כדי לשאוב יראת שמים, ואת תפקיד התוויית הדרך בעבודת ה' הותירו למשפיעים מתוך החסידות - כיום חזון נפוץ הוא לראות אברכים של חסידות פלונית מצטופפים ומאזינים בקשב רב למשפחי מחסידות אחרת ■ ירוחם לנדסמן מעיתון 'משפחה' הילך בין חמישה מהבולטים שבמשפיעים החסידיים, והקדיש פרק נבחר לרב מנחם מענדל ווכטער ראש כולל אברכים בנחלת הר-חב"ד לסיפור המלא
'משפחה' מציג: פרופיל על המשפיע הרב וועכטר
(צילום : מאיר דהן, COL)
הרב מנחם מנדל וועכטר
משפיע רוחני בנחלת הר חב"ד ובכלל הציבור החסידי
=============================

משל לאדם ששמע פעם ניגון מעורר ומלא רגש ולבבו הלך שבי אחרי הצלילים הקסומים. האיש לא ידע מהיכן שמע את הניגון המופלא ממנו כה התרגש והצטער מאוד על ששוב לא שומע זאת עוד. מאז, בכל פעם שראה או שמע מאן דהוא הפורט על כלי שיר, הניח את אוזנו והסכית לשמוע אולי זהו הניגון 'שלו'. על פני מאות ואלפי 'בעלי מנגנים' חלף במשך שנים רבות ועדיין לא התייאש עד שבהזדמנות השתתף בשמחה כלשהיא, האזין כל אותו הלילה לשירי השמחה והרגש ולפתע גילה את ניגונו 'שלו', התרגש והתפעל, למד היטב את המנגינה ולא עזבה עוד.

את המשל הזה מספר אמנם על עצמו המשפיע הגה"ח רבי מנדל וועכטר מגדולי חסידי חב"ד, שעשה כידוע דרך ארוכה עד שמצא את ה'מנגינה שלו'. ואולם, דומה שניתן להמשיל זאת על רבים ממבקשי הדרך בעבודת ה', שמחפשים את הניגון שלהם. רבים מהם מוצאים זאת בתורת חב"ד דווקא ולמרות שמבחינה ארגונית הם שייכים לחצר או חוג אחר, מבקשים הם לשמוע וללמוד את תורת החסידות של אדמו"רי חב"ד.

אולי בשל כך הפך רבי מנדל וועכטיר למשפיע הבלתי מוכתר של רבים המבקשים לעסוק בחסידות ושותים בצמא את שיעורים גם אם הם לא נמנים על חסידות חב"ד בדייקא. באשדוד למשל מקיים כבר הגר"מ וועכטיר כעשר שנים שיעור שבועי בימי שישי ומשתתפים בו עשרות רבות של אברכים מחסידויות שונות, בתורת חסידות חב"ד. היותו מוזמן לכינוסים ושיעורים רבים בכל רחבי הארץ הופכות אותו ממשפיע חבד"י לרב השפעה גם בכלל הציבור החסידי.

סיפור חייו של המשפיע הגר"מ וועכטיר הינו מרתק במיוחד. הוא נולד בהונגריה בסמוך לעיירה קאליב המפורסמת לאביו. בצעירותו היגרה משפחתו לקנדה ובשלב מסויים הגיע לארה"ב שם השתלב באחת מן החסידויות הגדולות. בגין התמדתו וחריפותו הקים ישיבה למצויינים שהייתה שייכת לקהילה ובה התרבו תלמידיו שהעריצוהו במיוחד. בראיון שהעניק לפני כשנה לשבועון 'כפר חב"ד' סיפר שלמרות שעסק כל העת בספרי מחשבה של הרבה מהקדמונים וגדולי החסידות לרבדיהם, הרווה את צמאונו, עדיין לא מצא את 'הניגון שלו' דרכו יצעד במסילות עבודת ה'.

עד שהחל לעסוק במאמריהם של נשיאי חב"ד. הוא עשה זאת בסתר... מאחר ובחסידות אליה השתייך הכירו בספרי צדיקי חב"ד רק עד לשלב מסויים בשושלת.
השלב הבא מפגש שלא יישכח עם ה'חוזר' הגאון רבי יואל קאהן, מפגש שהיה ראשון בסדרת שיעורים ליליים בהם התפעמה נפשו של הגר"מ וועכטיר מאשר נגלה לו. מאז נקשרה נפשו בחב"ד ותורתה ובכ"ק האדמו"ר מליובאוויטש זי"ע עד שהפך לאחד מחשובי המשפיעים.

דבר נוסף אותו לא ישכח הוא תגובתו של הרבי כשפנה אליו בימי סוכות בדבר הרדיפות שסובל והסכנה לביתו. הרבי זי"ע הקשיב לדבריו עד תומן והשיב בפליאה: "והרי עתה יום טוב הוא?!:

הגר"מ וועכטיר ראה בזה תשובת הדרכה לכל הגישה לחיים. מי שחי גבוה, לא מעסיקים אותו זוטות...

תלמידיו ושומעי לקחו מתפעלים בכל פעם מחדש מגאונתו הבלתי נתפסת. לעיתים בעת השיעורים הוא מצטט בעל פה קטעים ארוכים מהש"ס, מהשולחן ערוך, וגם מספרי חסידות שונים, לאוו דווקא חב"ד.

רשמית, הינו משפיע בנחלת הר חב"ד בקרית מלאכי שם מתגורר, אך הוא מוזמן כאמור לכל הארץ וגם לישיבות תיכוניות שונות המבקשים לאלף את תלמידיהם חסידות מה היא. תקופה ארוכה ישב בראש התוועדויות בישיבה החסידית הכללית 'נזר התורה' בירושלים.

הגר"מ וועכטיר הינו גם חבר במערכת 'חסידות מבוארת' שהייתה בשנים האחרונות ללהיט בקרב כלל הציבור החסידי.

באותו ראיון פרס הגר"מ וועכטיר יסוד במשנתה של תורת החסידות, המסביר מדוע נצרכת היא לנפשו של איש יהודי, לפי ביאורו, יותר משאר השיטות והאסכולות.
אחת מעבודות חייו של היהודי הינה מלחמת היצר ושבירת התאוות. אם יניחו עבורו על השולחן מאכל ערב לחיך שלא נצרך לבריאותו, ועליו להתגבר ולוותר לשם שמיים, ישנם כמה שיטות. יש את דרך המוסר שעליו ללחום עם עצמו, להעמיד שכר כנגד הפסד. יכול הוא גם לעסוק בשיטת החקירה ולבוא למסקנא שאין זה ראוי שאיש יהודי עם נשמה החצובה ממעל ירד לדיוטא של חי וצומח. וישנה השיטה המפורסמת לעסוק בתורה ותפילה ולהגביר בכל הטוב על הרע. אבל עדיין בכל הדרכים דבר המאכל עומד לנגד עיניו ומגרה את הנפש הבהמית.

שיטת החסידות המודגשת בחב"ד הינה להגיע אל ההכרה והתודעה שמאכל זה הינו כלום. מי שמלא במדעיו ש'אין עוד מלבדו' ועסוק ב'אלוקות', לא יימשך אחר ההבל.
כמובן שקודמת לכך עבודת לימוד של אלפי מאמרי חסידות ועבודה בפועל. אך זו הדרך אליה ניתן להגיע בלימוד החסידות כראוי.
לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
1.
כל מילה
כ"ח אלול ה׳תשס״ז
כל מילה בכתבה נכונה ויותר מכך. כמי שמשתתף מידי פעם בהתוועדויות ושיחות של רבי מענדיל שליט"א הזדהיתי עם כל שורה. מזל שמצא בזמן את חסידות האמת
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.