מערכת COL
|
יום ט"ז אלול ה׳תשס״ז
30.08.2007
ישראל אייכלר ל-COL: 'קירוב רחוקים' כבר לא זר ומוזר
בביקורו השבוע בשכונת קראון-הייטס בניו-יורק, חבר-הכנסת לשעבר הרב ישראל אייכלר, יו"ר המרכז להסברה יהודית ועורך העיתון "במחנה החרדי", התיישב לשיחה קלה עם מערכת COL בארה"ב ■ על "מעמד אדיר" בתשמ"א כשהאדמו"ר מבעלז נועד עם הרבי ב-770 ועלה השאלה האם נותנים יד (כנהוג בבעלז) או לא (כנהוג בליובאוויטש) ■ ההתפעלות מהביקור בישיבת "אהלי תורה": "הכל מהכוח של הרבי. זה דבר ששימח אותי מאוד" ■ מהפיכת התשובה: "כשהרבי התחיל לדבר על קירוב רחוקים זה היה דבר מאוד זר ומוזר. (היום) אני בעצמי יוצא כל שבוע להרצות ולקרב יהודים" ■ וכיצד בן-דודו הבנקאי החב"די ר' מאיר אייכלר מגדיר את עצמו? לראיון המלא
הרב ישראל אייכלר משוחח עם COL, השבוע בניו-יורק ● צילומים: אלי קאהן, COL
מאת בנימין וייס וחיים ברון, כתבי COL בארה"ב
הרב ישראל אייכלר התבלט השבוע בקראון-הייטס, ולא רק בשל גובהו. חבר-הכנסת לשעבר מטעם 'אגודת ישראל' ואחד מנכבדי חסידות בעלז העורך את השבועון "המחנה החרדי" שהה בשכונה החב"דית בניו-יורק לרגל חתונת משפחתית. הוא בלט בכובעו ופיאותיו, אולם לא הרגיש זר. הוא הרי היה כאן לפני זמן לא רב.
בשנת תשמ"א כשהאדמו"ר מבעלז נפגש עם הרבי בחדרו הק' ב-770, הרב אייכלר, אז מפרחי החסידות, היה מבין הפמלייה. השבוע, דקות לפני החופה של אהרל'ה ושרה אייכלר בחצר 770, הרב אייכלר הסתובב במבואות הכניסה לחדר של הרבי, 'גן עדן התחתון' כפי שהוא נקרא בפי החסידים, ונזכר ב"מעמד האדיר".
"אני זכיתי להיות עם האדמו"ר מבעלז אצל הרבי בתשמ"א", הוא שיחזר מאוחר יותר כשהתיישב לשיחה עם אנשי מערכת COL בניו-יורק.
"עכשיו, כשעברתי על-יד החדר של הרבי נזכרתי באותו מעמד אדיר שאותי ריגש מאוד. ידוע שהמנהג בחב"ד לא ללחוץ יד לרבי. ואצל בעלז, כן נוהגים ללחוץ יד וכולנו עמדנו ולחצנו את ידו של הרבי. מאוד התרשמתי מהדבר הזה".
על מהפכת התשובה של הרבי: "בשעתו כשהרבי התחיל לדבר על קירוב רחוקים, זה היה דבר מאוד זר ומוזר. היה קשה למצוא בעלי-תשובה בירושלים למשל. אני חושב שאחד התכונות הדומות לחב"ד ובעלז זה העניין של קירוב-רחוקים. אני בעצמי יוצא כל שבוע להרצות ולקרב יהודים".
על היהדות הפורחת בארה"ב: אחד הדברים הנפלאים שאתה מסתובב היום באמריקה ואתה רואה מעין קדושת ארץ-ישראל. כתוב הרי שבתי-כנסת ובתי-מדרשות שבבבל יש בהם קדושת ארץ-ישראל. לפני חמישים שנה אף-אחד לא האמין שיהיה כל-כך הרבה תורה, כל-כך הרבה חסידות בארצות-הברית. סיפר לי יהודי שמתי שרצו להקים את הישיבה הראשונה בארה"ב ('תורת ודעת') לפני שמונים-תשעים שנה, אז אנשים אמרו שמתי שיגדל שערות בכף היד, הישיבה תבנה...
על הביקור בישיבת 'אהלי-תורה': "בהמשך, ביקרתי בישיבת 'אהלי-תורה' והתפעלתי לראות מאות בחורים יושבים ושקועים בלימוד במסכת 'בבא בתרא'. אמרתי לעצמי: על זה נאמר 'מה זרעו בחיים אף הוא בחיים'. הכל מהכוח של הרבי. אם היום יושבים בחורים מכל קצוות העולם בישיבה בארה"ב ולומדים בעיון גמרא, זה דבר ששימח אותי מאוד".
על בן-דודו, הבנקאי ר' מאיר אייכלר: "הוא ירא-שמים. נפש גדולה ונשמה יקרה. התרומות שלו - זה אחד הדברים הקטנים שלו... כשהיה ילד, לא רצה ללכת ללמוד בקאליב, אלא רק בחב"ד. אחד הדברים הנפלאים שלמרות שהיה ילד אמריקאי, תמיד הגדיר את עצמו 'כילד ירושלים', 'כחסיד ירושלים'... בעל-מידות כמו ר' מאיר קשה למצוא.
על פוליטיקה: "שאלתי פעם אחד מגדולי ישראל. אנו רואים שאצלו הפוליטיקה לא תופסת אצלו מקום, אז הוא אמר לי: אתה הרי שם, אז אתה יודע טוב מאוד עד כמה מקומה של הפוליטיקה זה מתחת לשולחן...
לא מצליחים לצפות? לחצו כאן • או כאן
הרב ישראל אייכלר התבלט השבוע בקראון-הייטס, ולא רק בשל גובהו. חבר-הכנסת לשעבר מטעם 'אגודת ישראל' ואחד מנכבדי חסידות בעלז העורך את השבועון "המחנה החרדי" שהה בשכונה החב"דית בניו-יורק לרגל חתונת משפחתית. הוא בלט בכובעו ופיאותיו, אולם לא הרגיש זר. הוא הרי היה כאן לפני זמן לא רב.
בשנת תשמ"א כשהאדמו"ר מבעלז נפגש עם הרבי בחדרו הק' ב-770, הרב אייכלר, אז מפרחי החסידות, היה מבין הפמלייה. השבוע, דקות לפני החופה של אהרל'ה ושרה אייכלר בחצר 770, הרב אייכלר הסתובב במבואות הכניסה לחדר של הרבי, 'גן עדן התחתון' כפי שהוא נקרא בפי החסידים, ונזכר ב"מעמד האדיר".
"אני זכיתי להיות עם האדמו"ר מבעלז אצל הרבי בתשמ"א", הוא שיחזר מאוחר יותר כשהתיישב לשיחה עם אנשי מערכת COL בניו-יורק.
"עכשיו, כשעברתי על-יד החדר של הרבי נזכרתי באותו מעמד אדיר שאותי ריגש מאוד. ידוע שהמנהג בחב"ד לא ללחוץ יד לרבי. ואצל בעלז, כן נוהגים ללחוץ יד וכולנו עמדנו ולחצנו את ידו של הרבי. מאוד התרשמתי מהדבר הזה".
על מהפכת התשובה של הרבי: "בשעתו כשהרבי התחיל לדבר על קירוב רחוקים, זה היה דבר מאוד זר ומוזר. היה קשה למצוא בעלי-תשובה בירושלים למשל. אני חושב שאחד התכונות הדומות לחב"ד ובעלז זה העניין של קירוב-רחוקים. אני בעצמי יוצא כל שבוע להרצות ולקרב יהודים".
על היהדות הפורחת בארה"ב: אחד הדברים הנפלאים שאתה מסתובב היום באמריקה ואתה רואה מעין קדושת ארץ-ישראל. כתוב הרי שבתי-כנסת ובתי-מדרשות שבבבל יש בהם קדושת ארץ-ישראל. לפני חמישים שנה אף-אחד לא האמין שיהיה כל-כך הרבה תורה, כל-כך הרבה חסידות בארצות-הברית. סיפר לי יהודי שמתי שרצו להקים את הישיבה הראשונה בארה"ב ('תורת ודעת') לפני שמונים-תשעים שנה, אז אנשים אמרו שמתי שיגדל שערות בכף היד, הישיבה תבנה...
על הביקור בישיבת 'אהלי-תורה': "בהמשך, ביקרתי בישיבת 'אהלי-תורה' והתפעלתי לראות מאות בחורים יושבים ושקועים בלימוד במסכת 'בבא בתרא'. אמרתי לעצמי: על זה נאמר 'מה זרעו בחיים אף הוא בחיים'. הכל מהכוח של הרבי. אם היום יושבים בחורים מכל קצוות העולם בישיבה בארה"ב ולומדים בעיון גמרא, זה דבר ששימח אותי מאוד".
על בן-דודו, הבנקאי ר' מאיר אייכלר: "הוא ירא-שמים. נפש גדולה ונשמה יקרה. התרומות שלו - זה אחד הדברים הקטנים שלו... כשהיה ילד, לא רצה ללכת ללמוד בקאליב, אלא רק בחב"ד. אחד הדברים הנפלאים שלמרות שהיה ילד אמריקאי, תמיד הגדיר את עצמו 'כילד ירושלים', 'כחסיד ירושלים'... בעל-מידות כמו ר' מאיר קשה למצוא.
על פוליטיקה: "שאלתי פעם אחד מגדולי ישראל. אנו רואים שאצלו הפוליטיקה לא תופסת אצלו מקום, אז הוא אמר לי: אתה הרי שם, אז אתה יודע טוב מאוד עד כמה מקומה של הפוליטיקה זה מתחת לשולחן...
לא מצליחים לצפות? לחצו כאן • או כאן
לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
17 תגובות
1.
לר בנימין וייס
ט"ז אלול ה׳תשס״ז
האם עשית שיעורי בית לפני שראיינת את הרב אייכלר? האם ידעת לשאול אותו איך זה שב"מחנה החרדי" וב"עלים לתרופה" לא מוזכר אפילו פעם אחת שמו של הרבי, ושל הרביים בכלל?
= = =
תגובת מערכת COL:
כשמארחים לא תוקפים.
= = =
תגובת מערכת COL:
כשמארחים לא תוקפים.
2.
עיתונאי משופשף
ט"ז אלול ה׳תשס״ז
אף מילה, אף התבטאות מיותרת...
3.
בושה וחרפה לcol
ט"ז אלול ה׳תשס״ז
בושה שבשביל קצת רייטניג אתם מוכרים ומבזים את כל היקר לנו ומראיינים שמאלן שבשמאלנים שונא חב"ד וכו בושה לנו שהוא יגיד איזה מהפכה הרבי עשה ואיזה לא. בושה בושה ושוב בושה.
נראה אם תפרסמו תגובה זו?
נראה אם תפרסמו תגובה זו?
4.
חחחח
ט"ז אלול ה׳תשס״ז
והעיקר מה שאייכלר אמר: "COL זה פרסום גדול"
5.
אין כזה מושג "קירוב רחוקים"
ט"ז אלול ה׳תשס״ז
ידוע שהרבי התנגד למונח "קירוב רחוקים" שהרי כיצד ניתן לכנות יהודי בשם: "רחוק"?
לכן נא להעיר לכבוד הרב אייכלר שישתדל לדייק בדברי הרבי.
לכן נא להעיר לכבוד הרב אייכלר שישתדל לדייק בדברי הרבי.
6.
עם כל הכבוד לישראל אייכלר
ט"ז אלול ה׳תשס״ז
הוא לא היה זוכה לראיון הזה, ולפחות, לאופן בו רואיין ("כשמארחים לא תוקפים") אילולא בן דודו היה בעל המאה.
חישבו על זה.
חישבו על זה.
7.
קירוב "רחוקים"
ט"ז אלול ה׳תשס״ז
הרב אייכלר אינו "מחוייב" לדייק בדברי הרבי שלא לבטא מילת "רחוקים", אם הרבי שלו אינו נוהג כך.
חי ותן לחיות.
חי ותן לחיות.
8.
קריאה לאנ"ש
ט"ז אלול ה׳תשס״ז
ללמוד מאדמו"ר מבעלז שליט"א שמכניס המון המון כח בחינוך. כידוע בעלז החוג כמעט היחידי שמספר הנושרים יחסית ממש אפסי, לעומת הרבה חוגים אחרים, הכל בזכות האדמו"ר מבעלז!!!
במו ידיו בנה האדמו"ר מבעלז ציבור של אברכים שהם, לפחות פה בארץ, ממש דוגמה לחסידישע יונגעלייט. אפילו במראיהם החיצוני הם שונים מאחרים. הכל בגלל חסידות, מדות ויר"ש.
יש לי הרבה משפחה בבעלז, ופשוט אני מקנא בהם מצד הליכותיהם. אנו, אפילו שאנו קשורים באילנא דחיי הרבי נשיא הדור, מותר לנו ללמוד הטוב מאחרים, ובפרט מחסידי בעלז.
בנוסף לזה הם תמיד התנהגו יפה ובדרך ארץ כלפי חב"ד, אף על פי שבהשקפה הם לגמרי בכיוון אחר.
גם עניני צניעות (לנשים ולגברים), וצניעות בביגוד, ומדות ויראת שמים יש לנו הרבה הרבה מה ללמוד ממנו.
לגבי השקפה: נהרא נהרא ופשטיה.
במו ידיו בנה האדמו"ר מבעלז ציבור של אברכים שהם, לפחות פה בארץ, ממש דוגמה לחסידישע יונגעלייט. אפילו במראיהם החיצוני הם שונים מאחרים. הכל בגלל חסידות, מדות ויר"ש.
יש לי הרבה משפחה בבעלז, ופשוט אני מקנא בהם מצד הליכותיהם. אנו, אפילו שאנו קשורים באילנא דחיי הרבי נשיא הדור, מותר לנו ללמוד הטוב מאחרים, ובפרט מחסידי בעלז.
בנוסף לזה הם תמיד התנהגו יפה ובדרך ארץ כלפי חב"ד, אף על פי שבהשקפה הם לגמרי בכיוון אחר.
גם עניני צניעות (לנשים ולגברים), וצניעות בביגוד, ומדות ויראת שמים יש לנו הרבה הרבה מה ללמוד ממנו.
לגבי השקפה: נהרא נהרא ופשטיה.
9.
זושא
ט"ז אלול ה׳תשס״ז
למה אנחנו צריכים לשנוא כל מי שקצת אוחז אחרת מאיתנו?
הוא חסיד הוא אוהב את חב"ד בריך הבא
וטוב עשה סי או על שראיין אותו.
הוא חסיד הוא אוהב את חב"ד בריך הבא
וטוב עשה סי או על שראיין אותו.
10.
עובדא
ט"ז אלול ה׳תשס״ז
הרבי כיבד מאד את האדמו"ר מבעלזא, הן בזכות שיושב על כסא של מלאך אלקים האדמו"ר ר אהרן זצוק"ל, והן בזכות עצמו ומנהיגותו.
אני מעולם לא שמעתי ב 770 איזה "שנאה" יש בין בעלזא לחב"ד!
גם ידוע כי הרבי פעם התפלל מנחה בשטיבל של בעלזא באיסטרן פארקוויי בתחלת שנות הכ"ף (או לפני זה) כשיהודי אחד שלא הכיר את הרבי קרא לו, בדרך הליכתו, להשלים מנין, והרבי הלך.
שמעתי זאת בעצמי מאבי, שהיה גר ליד הבעלזר שטיבל הרבה שנים.
אני מעולם לא שמעתי ב 770 איזה "שנאה" יש בין בעלזא לחב"ד!
גם ידוע כי הרבי פעם התפלל מנחה בשטיבל של בעלזא באיסטרן פארקוויי בתחלת שנות הכ"ף (או לפני זה) כשיהודי אחד שלא הכיר את הרבי קרא לו, בדרך הליכתו, להשלים מנין, והרבי הלך.
שמעתי זאת בעצמי מאבי, שהיה גר ליד הבעלזר שטיבל הרבה שנים.
11.
כדאי לצפות
ט"ז אלול ה׳תשס״ז
כדאי לצפות..... הרבה דברים שלא כתבתם!!
הרב אייכלר, כה לחי!!
הרב אייכלר, כה לחי!!
12.
מה הוא רוצה??
ט"ז אלול ה׳תשס״ז
בסוף הרעיון בווידיאו ישראל אייכלר קורא דבריו: ל"נוער בחב"ד לא להתרחק מציבור החרדי ומדרך הרבי, ומדרך חב"ד מהבעל תניא, בעניני צניעות והשקפה, ולהתחזק".
מה כוונתו??
האם אנחנו לא צנועים?
האם הנשים שלנו לא צנועות?
האם קראון הייטס לא השכונה "כאן ציוה ה את הברכה"?
מה חסר לנו, אייכלר?
מה כוונתו??
האם אנחנו לא צנועים?
האם הנשים שלנו לא צנועות?
האם קראון הייטס לא השכונה "כאן ציוה ה את הברכה"?
מה חסר לנו, אייכלר?
13.
תגובת הרב ישראל אייכלר
ט"ז אלול ה׳תשס״ז
תגובת הרב ישראל אייכלר:
יש לדעת כי חלקים עניניים מהרעיון חסרים.
כתיבה וחתימה טובה.
יש לדעת כי חלקים עניניים מהרעיון חסרים.
כתיבה וחתימה טובה.
14.
בחירות תשמ"ט
י"ז אלול ה׳תשס״ז
אני קורא את התגובות ומתפלא שאף אחד אינו מזכיר את בחירות תשמ"ט ובעקבותם, חרם רבני חב"ד על הכשר "מחזיקי הדת - בעלזא", שבו תמכה בעלזא יחד עם... ב"צד האחר", נגד כל חסידי פולין. כשכל סיבת המחלוקת היתה - חב"ד.
15.
רעיון יפה
י"ז אלול ה׳תשס״ז
כבר זמן רב שלא היה רעיון אם אדם כ"כ מיוחד
כל מילה שלו זהב
למגיב מ"ס 1
חסידות חב"ד המפוארת והרבי ז"ל
מוזכרים רבות ב בעלז
דרכו של הרבי ז"ל סללה הרבה דרכים לציבור החרדי וגם בעלז משתמשים בדרכו
כתיבה וחתימה טובה
כל מילה שלו זהב
למגיב מ"ס 1
חסידות חב"ד המפוארת והרבי ז"ל
מוזכרים רבות ב בעלז
דרכו של הרבי ז"ל סללה הרבה דרכים לציבור החרדי וגם בעלז משתמשים בדרכו
כתיבה וחתימה טובה
16.
the only 2 chasidus that do kiruv
י"ט אלול ה׳תשס״ז
you shall doeven more to show the closenes fron chabad to belz, the rebbi the mhrya"z was did alot to the survival of the old belzer rebbi
17.
כל מילה בסלע
כ"ג אלול ה׳תשס״ז
אני נהנה כל פעם מחדש לשמוע את היהודי הזה מדבר כח הדיבור שלו הוא מהחזקים בעולם אני מקוה שיזכה בכחו זה להחזיר הרבה תועים לדרך ישראל סבא