מערכת COL | יום ב' אלול ה׳תשס״ז 16.08.2007

תקליט "שליח ציבור" החדש יצא לחנויות / להאזנה

"בליובאוויטש לא נהגו לשיר בתפילות שבת, אולם זה השתנה ב-770 בעידוד הרבי", מספר 'בעל-המנגן' ר' מאיר ריבקין בשיחה עם COL לרגל הוצאת תקליט התפילה "שליח ציבור" ■ במטרה ללמד צעירים ואף מבוגרים את נוסח התפילה בשחרית של שבת ומוסף, ריבקין הפיק שני דיסקים הכוללים 113 קטעי תפילה בליווי מוסיקה רכה ■ "מכיוון שאין 'נוסח רישמי', התייעצתי רבות עם בעלי-תפילה וותיקים וחזנים באנ"ש כדי להגיע לרמת דיוק גבוהה", ריבקין הוסיף ■ מאחורי היוזמה: הפילנתרופ סמי רוהר ממיאמי שחלם, כדבריו, על אפשרות ללמד את הניגשים לעמוד. וגם: מה הרב ג'וש גורדון מהוואלי עשה השבוע בקראון-הייטס לסיפור המלא ולהאזנה ל-10 קטעים 
תקליט
חלומו של סמי רוהר התגשם. עטיפת האלבום "שליח ציבור" • צילום: COL

"רבותי, עכשיו תוכלו ללמוד להתפלל כראוי - לפחות מבחינת נוסח חב"ד", כך אומר בעל המנגן ר' מאיר ריבקין שהוציא השבוע לחנויות המובחרות תקליט חדש ומקורי בשם "שליח ציבור - תפילות שבת בבוקר".

התקליט החדש כולל שני דיסקים ו-113 קטעים מוסיקליים עם התפילות של שבת בבוקר - שחרית, לפני ואחרי קריאת התורה, מוסף ו'הלל' לראש-חודש.

הכוונה היא שהתקליט יאמן ילדים, נערי בר-מצווה ובחורים בנוסח המדוייק והעשיר של התפילה החסידית, לאחר שעם השנים התגלה שיבושים ואף בורות בתחום בקרב אחוזים גבוהים בציבור החב"די וכמו-גם אצל באי בתי-חב"ד בעולם.

"התייעצתי רבות עם בעלי תפילה וותיקים וחזנים באנ"ש כדי להגיע לרמת הדיוק הגבוהה ביותר", ריבקין המתגורר במיאמי, פלורידה, סיפר בשיחה עם COL.

"אין נוסח חב"ד "רישמי" עבור התפילות", הוא אומר. "הנגינות הן רבות, מגוונות ומשתנות לפי בעל התפילה. עם זאת, עשינו מאמץ לשמר את הנגינות ששמענו במשך דורות מאת בעלי תפילה חב"דיים וותיקים, חלקם קיבלו זאת מתפילות עם אדמו"רי חב"ד".

בניגוד לחסידויות אחרות, בחב"ד ממעיטים לשיר בציבור בתפילת שבת בבוקר. "נראה שזה היה המנהג בליטא ובילרוס, ערש מולדתה של חב"ד-ליובאוויטש. אבל צריך לציין כי החסידים שמתפללים באריכות דווקא כן נוהגים לנגן קטעים בתפילה - ללא מתווה מתוכנן - כדי להגיע את רגשותיהם".

ריבקין מציין כי בדורינו, בעידוד הרבי, בעלי תפילה רבים ניגנו קטעים בתפילות שבת כגון "לכה דודי", "א-ל אדון" ועוד. אולם, הוא מוסיף, כשהרבי ניגש בעצמו כשליח ציבור הוא נשאר נאמן למנהג שלא לנגן שום קטעים מלבד הקדושה במוסף.

רוהר דואג לצעירים

מאז שפרץ לתודעת הציבור עם תקליט הבכורה "תנועות הרבי", ריבקין הבטיח לעצמו את הנישה של שירה חסידית-אותנטית, שהושמטה בחוגי המוסיקה היהודית לטובת הפופ והדאנס.

השמירה על האותנטיות הוכיחה את עצמה כשסמי רוהר, איל נדל"ן ממיאמי שעשה את כספו בקולומביה ניגש לריבקין וביקש "להגשים לי חלום". רוהר, הנחשב לאחד מגדולי התורמים לתנועת חב"ד בעולם מתפלל בקביעות בבית-הכנסת "השול" בבל-הרבור, ביקש להפיק תקליט עם הנוסח המדוייק "שהצעירים שלנו יוכלו להתפלל".

לפרוייקט חברו רוהר, חתנו ד"ר שמואל כץ והשליח לבל-הרבור הרב שלום-בער ליפסקר יחד עם ריבקין והנגן זלמן גולדשטיין. התוצאה היא תקליט מקורי של תפילה חסידית ועריבה שהוקלט באולפני "פלטיניום סטודיו" בצפון מיאמי.

לתקליט מצורף חוברת מהודרת באנגלית בת 28 עמודים הכוללת הדרכה, הערות והסבר על נגינות מסויימות, בהם 13 ניגוני חב"ד המושרים בתפילות עצמן. כאמור, "שליח ציבור" יצא השבוע לחנויות מובחרות בארה"ב וקרוב יהיה זמין גם בישראל ובאירופה.

הרב יהושע גורדון, השליח לאיזור הוואלי של קליפורניה, נצפה השבוע בחנות תשמישי קדושה בקראון-הייטס. אנשים במקום סיפרו כי השליח התלהב למראה התקליט שיצא לאור לאחר עיכוב של מספר חודשים. "זה בדיוק מה שהיינו צריכים בבית-חב"ד", הוא התבטא וביקש לבצע רכישה גדולה עבור מקורביו.

להאזנה

דיסק א'
1. הודו לה'
2. כי לעולם חסדו
37. וכן ישתבח
56. נקדישך ונעריצך

דיסק ב'
3. אנא עבדא
8. מי שבירך, וכל מי
15. כתר יתנו לך
29. למען אחי ורעי
35. לא לנו (הלל)
40. אודך כי עניתני

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
10 תגובות
1.
כל הכבוד כל כך חסר לנו את הרוך שבתפיליה
ב' אלול ה׳תשס״ז
אני מרגיש בזה חזרה לבית אבא , כיום לצערי הרבה חזנים לא יודעים לנגן את המנגינות שעליהם גדלנו אולי זה יחזק את התענוג בשהיה בבית הכנסת, וממילא יאהיב את התפילה על הילדים.. והמבוגרים...
2.
ניגוני קרליבך
ב' אלול ה׳תשס״ז
מבין הקטעים שניתנים לשמיעה כאן באתר הבחנתי בשני ניגונים של ר שלמה קרליבך. לכאורה אין מקומם באלבום שמתיימר להיות נוסח תפילה חב"די וד"ל.
3.
Infinity Productions
ג' אלול ה׳תשס״ז
The inclusion of a few Carlebach tunes as part of theTefilos on the CD, were requested by a number of Shluchim throughout the US, where the custom is to sing these tunes in those Chabad Houses and Centers.

Even though the CD is geared forboth Anash" and "Mekurovim" we decided it was indeed appropriate to make the CD appealing and helpful for the many aspiring Shluchei Tzibur of all backgrounds
4.
תגובה ל -2
ג' אלול ה׳תשס״ז
לידיעת כבוד המגיב מספר 2

בכל בתי חב"ד שהייתי בארה"ב והייתי בהרבה - שרים המון קרליבך

זה המצב והדבר הופך להיות מנהג ישראל בכל אתר ואתר

הייתי בכמה מקומות שאלו הניגונים היחידים שציבור המקורבים קולט ושר

הגיע הזמן לצאת מהסרט ולקלוט שניגוניו של ר שלוימה התקבלו על
הציבור

א"ש
5.
מה קורה אסי, הרבה זמן לא שמענו ממך
ג' אלול ה׳תשס״ז
השכן מהילסבורו
6.
דמות חסידית?
ג' אלול ה׳תשס״ז
מדוע צריך להיות נער מודרני על הכריכה? האם יש ממה להתבייש מדמות חסידית? הרי ברצונך להציג נוסח אר"י, אז למה צריכים להציג נער מודרני ושזה יהיה דוגמא לילדים שלנו?

מה קורה לדמות החסידית הנעלמת לאט לאט בתרוץ שזה יקרב יותר... אוי ואבוי לקירוב כזה! הרבי תמיד הדגיש שעלינו להיות מקרבן לתורה ולא את התורה להן וד"ל!

הדואג לעתיד ילדינו
7.
לא עובד
ג' אלול ה׳תשס״ז
הלינקים לא עובדים
8.
זה נוסח חב"די זה?
ה' אלול ה׳תשס״ז
1. ההטעמה המלרעית שבהקלטה, גם אם היא נכונה יותר דקדוקית, אינה מקובלת בחב"ד.

2. החולם הוא כהברת ה"ליטאים" בימינו, שלא כהברת הליטאים וחסידי חב"ד המקורית.
9.
האם החזן המדובר אינו מכיר נוסח שבתי ל"פס...
ה' אלול ה׳תשס״ז
מדוע הוא מסיים את קטעי "פסוקי דזמרה" במנגינת יום חול?
10.
BAY BAY
ה' אלול ה׳תשס״ז
EFO YEHOLIM IKNOT A CD AL INTERNET
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.