מערכת COL | יום כ"א אייר ה׳תשס״ז 09.05.2007

עשרות מתחזים ניסו להצטרף לקהילות יהודיות באירופה

עשרות רבות של מתחזים ניסו להכנס בכל דרך שהיא, תוך ניצול כל פירצה חוקית, לשערי העם היהודי בחודשים האחרונים בשל הטבות סוציאליות המוצעות לחברי קהילות יהודיות באירופה. חלק מהמתחזים פנו למכוני גיור בלתי-מוסמכים, שתמורת תשלום הוגן מספקים כל מסמך המעיד על "יהדותו" של הפונה. במקרים אחרים הציגו הפונים מסמכים מזוייפים שכביכול מייחסים אותם למשפחות יהודיות נודעות  להמשך הדיווח
עשרות מתחזים ניסו להצטרף לקהילות יהודיות באירופה
עיירה יהודית במזרח אירופה (ארכיון)
התרמית התגלתה בעקבות עבודה מאומצת של האגף לבירור יהדות של 'מרכז רבני אירופה'.

בירור יהדות דורש מומחיות ומיומנות, ועל כן, למרבה המזל, קהילות רבות באירופה שאליהם הגיעו הפניות, הפנו את המסמכים למומחים של בירור היהדות של מרכז רבני אירופה, אשר פועלים לאמת כל מסמך, לחקור את השורש המשפחתי ולא פעם נעזרים בשלטונות לצורך גיוס הוכחות.

"במרבית המקרים המבקשים להצטרף לקהילות הם אכן יהודים על-פי ההלכה, בנים לאם יהודייה", אומר מנהל אגף בירור יהדות, הרב אברהם אבא טורצקי, "אך אי אפשר להתעלם מתופעת המתחזים, עשרות מהם חשפנו רק בעת האחרונה", הוא מוסיף.

מה מביא גויים גמורים לרצות להיות חלק מהקהילה היהודית? – הסיבות לכך יכולות להיות רבות ומגוונות. ראשית, העזרה ההדדית, קרנות הצדקה וארגוני החסד המצויים בכל קהילה יהודית מעוררות קנאה בקרב לא-יהודים. יהודי שנקלע למשבר חברתי או כלכלי יקבל מיד סיוע מקהילתו, דבר שאינו קיים בקרב עמים אחרים. חלק מהמתחזים מבקשים 'לעשות עלייה' לארץ ישראל ולזכות ב'סל קליטה' והטבות הנאה שונות.

הרב נחום אייזנשטיין, יו"ר הועד העולמי לענייני גיור אומר, כי נושא בירור יהדות הוא אחד הדברים המורכבים ביותר ו"לרב קהילה אין בדרך כלל את הכלים לבצע בדיקה יסודית ולקבוע מעמדו של אדם". לדבריו, יש צורך במומחים שיבדקו כל פרט בדיסקרטיות, כדי למנוע חשיפת שיטות הבדיקה.

הרב בנימין יעקבס, יו"ר ועד הרבנים בהולנד וחבר מועצת מרכז רבני אירופה, העוסק רבות בחקר על יהדותם של אנשים הטוענים לכך, אומר כי הממשלה ההולנדית מעניקה פיצויים מוגדלים ליהודים שנפגעו במלחמת העולם השנייה ומשפחותיהם. על-מנת להוכיח זכאות לפיצויים אלה, נוקטים אזרחים הולנדיים פעולות שונות כדי להציגם כיהודים שסבלו את מוראות השואה. "כל מקרה כזה נחקר אישית על-ידי עד שאני מגיע לחקר האמת", אומר הרב יעקבס.

גם ברחבי גרמניה בולטת התופעה, שם היא מוסברת בהגירה רוסית גבוהה. בעבר ביקשו הגרמנים לשמר את הקהילות היהודיות ואף העניקו זכויות לחברי קהילות אלה. בעקבות זאת, רוסים שאינם-יהודים מנסים להערים על השלטונות בגרמניה ולתפוס טרמפ על ההגירת יהודים לגרמניה כדי לזכות בהטבות.

מקרים דומים מדווחים מפולין ומארצות אחרות באירופה, שם מתמודדים הרבנים עם פניות של אזרחים הטוענים ליהדותם. עם זאת, מציינים הרבנים, כי ישנם לא מעט פניות המתבררות כנאמנות.
לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
2 תגובות
1.
בגרמניה
כ"א אייר ה׳תשס״ז
הממשלה דורשת מכל אחד הטוען שהוא יהודי, שיוכיח זאת שהוא יהודי לפי ההלכה היהודית.
אגודה, שמעתם???!!!
2.
רבנים! בפרט בקייב ובמוסקבה!
כ"א אייר ה׳תשס״ז
תפסיקו לגייר!!
אל תאמינו לכל הנוכלים האלו!
איפה הם היו כשהיה מפחיד, מלחיץ, מסוכן, להיות יהודי?!?!
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.