מערכת COL | יום ג' ניסן ה׳תשס״ז 22.03.2007

הבן החמישי כפול עשרים אלף

למעלה מעשרים אלף ילדים והורים צפויים להגיע עד תום השבוע הבא לכפר חב"ד ולהשתתף ביריד חוויות הפסח של צעירי-חב"ד ■ הילדים צופים בהצגה באמצעות בובות משעשעות הממחישה את סיפור החג בצורה הומוריסטית ומהנה, לומדים על 'שרשרת הזהב' - שרשרת הדורות של עם ישראל מאז ימי האבות, ומתרשמים מאפיית המצות במאפייה המרכזית, שם הם עורכים לראשונה מפגש עם מצות עגולות. משם פונים הילדים להתנסות בעצמם באפיית מצות במאפיית הילדים שהקימו צעירי-חב"ד במתחם היריד הגדול  לסיפור המלא
הבן החמישי כפול עשרים אלף
(צילום: מאיר דהן, COL)

מרדכי ניסלמן

למעלה מעשרים אלף ילדים צפויים להגיע עד תום השבוע הבא לכפר חב"ד ולהשתתף ביריד חוויות הפסח של צעירי-חב"ד. שם בין ביקור במאפיית מצות-היד הגדולה בעולם, ארוחת בוקר נינוחה בכרי הדשא, צפייה פעילה בהצגה על החג, והתנסות מרגשת באפייה עצמאית של מצת מצווה, יעשו עשרות אחראים ומדריכות את המרב והמיטב בדאגה להסביר בטוב טעם לילדי ישראל הרכים את פשר החג שלגבי חלק ניכר מהם, היה לא יותר מחג שבגללו צריכים לנקות את החדר.

שרשרת של זהב

ביום שלישי השבוע, ר"ח ניסן, הגיעו לכפר חב"ד מאה תלמידי כיתות א' של בית הספר 'רביבים' מגני-תקוה. אל התלמידים הצטרפו רבים מההורים, כשעבור רובם מהוה הנסיעה הזדמנות ראשונה לבקר בכפר חב"ד.

לאחר שירדו מהאוטובוס ונקלטו בתחנת הרישום, הוצמדו לכיתתה של המורה מירי שתי מדריכות שיהיו המלוות האישיות שלהן לאורך כל היום. התחנה הראשונה של כיתה א' ביריד 'חוויות הפסח' שעל ארגונו מנצחים ביד רמה הרב אריאל גורן והרב יעקב הר-צבי, היתה בבית הכנסת המרכזי, שם מועלת הצגה משעשעת על ההכנות לפסח ועל ליל-הסדר עצמו. ר' מיכאל וויגל ור' רענן זיו הם צמד שחקנים המציגים בחור עליז ונמרץ בשם מיכאל המעוניין ללמד ילד העונה לשם אביב כיצד להתכונן לפסח. באמצעות בובות משעשעות שמפעיל זיו כמו ציק'י, התרנגול הנפוח מגאווה, או בובו, הילד הרשע שגם הוא מוזמן לחגוג את ליל הסדר, עוזרים הילדים לאביב להתכונן לחג הפסח.

בחביבות משעשעת ממחיזים השניים את מושגי הפסח – חמץ ומצה, מצה שמורה, בדיקת חמץ וביעורו, מנהגי הסדר, עריכת הקערה, מהלך הסדר, מה נשתנה, ועוד. בעזרת שירים עליזים הם מלמדים את הילדים את  סימני החג, ואף מלמדים אותם לגלות בעצמם איזה ממתקים כשרים לפסח, ומאילו ייאלצו להיפרד למשך שבוע. לכל אורך המופע מתמודדים הילדים עם השאלה למה משמש המפתח המסתורי שמצא מיכאל בארגזים הישנים, ומהי שרשת הזהב הנדירה כל כך שרק מי שיפתור את כתב החידה יזכה לקבל אותה.

הילדים, אשר המורה מירי מעידה כי מעולם לא ראתה אותם כל כך משתתפים וחיים בפעילות, מתגלגלים מצחוק. הם שרים, מניעים את הידיים ואפילו שואלים כמה עולה שרשרת זהב כה יוקרתית... רק לאחר שנפתרת התעלומה ומסתבר כי 'שרשרת הזהב' היא שרשרת הדורות של עם ישראל מאז ימי האבות נרגעת מעט דעתם של הילדים.

מפגש ראשון עם מצות עגולות

משם המשיכו הילדים למאפיית המצות המרכזית. שם, מעל פירמידה שהותקנה מבעוד מועד על מנת לאפשר להם תצפית נוחה, הם יכולים להביט מבעד לחלונות זכוכית גדולים בעבודה הבלתי פוסקת והמהירה המתרחשת בתוך המאפייה.

לפני כל שלב בהכנת המצה מקבלים הילדים הסבר מהמדריכה על המתרחש מצידה השני של הזגוגית. הכנת הקמח, הוספת המים, לישת העיסה, רידודה במערוכים, עשיית החורים בבצק, והאפייה המהירה בתוך התנור הלוהט – לפני כל אחד מהם, מסבירה המדריכה לילדים המרותקים על אופי הפעילות ומה הדגשים המיוחדים המלווים אותה. במיוחד מתרשמים הילדים מהמהירות שבה נעשה התהליך, ומשיתוף הפעולה בין כל אנשי הצוות. "רק דבר אחד פה קצת מוזר לי" אומר דרור, "עד היום כל המצות שראיתי בפסח היו מרובעות, ופה, משום מה, עושים את המצות עגולות... ".

מערוך מעץ ומסרק לפיאה

לאחר שהשביעו את רעבונם בארוחת בוקר, והשתובבו מעט על כרי הדשא שליד בית הכנסת, מגיעים התלמידים אל התחנה האחרונה בביקור. באוהל ענק, שהוקם במיוחד לצורך כך, הוקמה מאפית מצות שלא היתה מביישת גם את המאפייה מרכזית מעבר לכביש... הילדים מתפזרים סביב שולחנות ארוכים המסודרים בטורים מופתיים, כשלכל ילד מחכה על השולחן עיסת בצק, מערוך עץ ומסרק לפיאה באמצעותו ייצרו את החורים במצה - בכל זאת לא לשכוח שמדובר רק בילדים, וגם הבטיחות חשובה ביותר.

גם פה, מעבירות צוות המדריכות בין הילדים ציורים מרהיבים הממחישים לילדים את התהליך שעליהם לעשות. עם הינתן האות מתחילה הפעילות, וחלל האוהל הגדול מתמלא בצרחות ובקריאות ההתרגשות של הילדים. הם מתאמצים בכל כוחם לרדד את הצק הסרבן, מחוררים אותו במיומנות מפתיעה, ואצים רצים להגישו לתנור. שם בציפייה דרוכה הם עוקבים אחר המצה הקטנה והאישית שזה עתה יצרו הנאפית לאיטה בתוך התנור. בעיניים בורקות, הם כבר מחכים לרגע שבו יוציא האופה המיומן את  יגיע כפיהן מתוך התנור הלוהט ויגיש להם אותה בחזרה.

לאחר שקיבלו לידיהן את המצה, ניגשים הילדים לפינת נטילת הידיים, ורק אחר כך בוצעים מהמצה החמה והטריה (מצת חמץ יש להזכיר) ואוכלים לתיאבון. רק דבר אחד מעיב על אושרם של הילדים: גם הם ציפו להוציא מתחת ידם מצות עגולות לתפארת, ובמקום זאת הסתבר כי מלאכת הרידוד שלא היתה פשוטה עבורם כלל וכלל, הניבה מצות בצורות הנדסיות יחודיות ומעניינות... 'אין דבר' מנחמת אותם המדריכה, 'אני בטוחה שבשנה הבאה כבר תצליחו ליצור מצות עגולות ממש כמו במאפייה האמיתית'. 

הבן החמישי

הגיע הזמן לשוב אל המורה מירי, ולשמוע ממנה סיכום לביקור. אני שואל אותה מאיזה חלק לדעתה נהנו הילדים במיוחד. מירי פותחת את פיה כדי לענות, אולם אז מתחילה להתבלבל... היא פשוט לא מצליחה להצביע על פעילות ספציפית מוצלחת, כי כולן היו כאלה. "תאמין לי" היא אומרת, "אני נמצאת עם הילדים האלו מידי יום, ועוד לא זכיתי לראות אותם כל כך נהנים, מקשיבים ומעורבים. אני בהחלט מתכוונת להמליץ לוועד בית הספר לבוא לכאן בכל שנה, ועם כמות גדולה יותר של ילדים".

לפני שהילדים עולים לאוטובוס בדרכם חזרה לגני-תקוה, מחלקת המורה לכל ילד שי באריזה מהודרת שכולל הגדה של פסח עם צילומים מרהיבים, חוברת ציורים הנלווית להגדה, 'מצה שמורה' עגולה  וכשרה לפסח כמובן, ועלון מיוחד לילדים שהופק על ידי אגף הדוברות וההוצאה לאור בצא"ח לכבוד חג הפסח.

'בזכות יריד הפסח של צאגו"ח' מסכם הרב יוסף יצחק הכהן אהרונוב, יו"ר צאגו"ח ואגו"ח, 'זכינו לקיים את קריאתו של הרבי, ולהביא גם את הבן החמישי, זה שכלל אינו מסב לשולחן הסדר, לחגוג סדר פסח בדרך ישראל סבא'.  

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
1.
"הבן החמישי"
ט' ניסן ה׳תשס״ז
לא נראה לי שכל מע שהגיע לשם ישמח שקוראים לו כך...
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.