מערכת COL | יום י"ב חשוון ה׳תשס״ז 03.11.2006

"לפני שהגעתי לאוקראינה לא היה לשלוחים אוזן קשבת"

"אני חושב שהשינוי המשמעותי שחל מאז שהגעתי לכהן ברבנות אוקראינה הוא בעובדה שלרבני הערים באוקראינה ישנה היום כתובת למי לפנות בכל שאלה. טרם בואי לא היה לרבנים ולשלוחים, אוזן קשבת. אחד השלוחים כאן סיפר לי איך, בעבר, בכל פעם שהיה זקוק לתשובה, היה צריך להפעיל מאמצים אצל רבנים בארץ-ישראל, ועד שהייתה מגיעה התשובה", מספר הרב עזריאל חייקין, הרב הראשי לאוקראינה, בראיון לשלמה קוק המתפרסם בבטאון 'מרכז רבני אירופה'  לראיון המלא
הרב הראשי לאוקראינה, הרב חייקין בראיון לכלי תקשורת * צילום ארכיון

בעיצומה של מלחמת לבנון השנייה, כאשר רוב מדינות העולם השמיעו את הקולות המוכרים נגד "ישראל הכובשת" התקיימה בקייב, בירת אוקראינה, הפגנת הזדהות עם מדינת ישראל ונגד הטרור האיסלאמי. אלפים השתתפו בהפגנה, שזכתה גם לכיסוי תקשורתי נרחב.

בין ההמונים, בלטה קבוצה גדולה של לובשי מדים ונושאי דגלים. היו אלה קוזאקים גויים החברים בארגון הקוזאקים באוקראינה. הם בחרו להביע הזדהות עם העם היהודי בשעתו הקשה.

שבועיים לאחר מכן, התקיימה בקריית שמונה הלוויה לחייל שנהרג בקרבות בלבנון. בין האלפים שליוו את החייל למנוחת עולמים היו כמה אורחים מאוקראינה – אותם הקוזאקים. הם עלו ארצה במיוחד, חשו צורך עז לערוך ביקור הזדהות ביישובי הצפון.
מבחינת הקוזאקים לא היה זמן טוב יותר לפתוח דף חדש עם העם היהודי, מאשר ימי המלחמה בצפון. בעוד מרבית מדינות העולם, ובמיוחד עמי מזרח אירופה, מתייצבים באופן מסורתי נגד ישראל ובעד הערבים, הם – "הקוזאקים החדשים" – צאצאיהם של אותם לוחמים אכזריים שרצחו וביצעו פוגרומים ביהודים לפני כ-300 שנה, התייצבו פומבית בעד ישראל ובעד מדיניות.

הביקור, שהיה אחד משיאי שיתוף הפעולה עליו החליטו הצדדים, כלל סיור היסטורי ומרגש במוזיאון "יד ושם" וביקור מרגש לא פחות ביישובי הצפון המופגזים.
האורחים הקוזאקים, בראשות פרופ' אנטולי איוונוביץ-שפצ'נקו, ומארחיהם מאיגוד הקהילות היהודיות ברוסיה ובחבר העמים, בראשות הנגיד ר' לב לבייב, יצאו מרוצים ומעודדים והחליטו על המשך שיתוף פעולה.

***

ובכן, מי שהגה את רעיון המפגש עם הקוזאקים ואף ליווה את ביקורם בארץ, הוא לא אחר מאשר הגאון רבי עזריאל חייקין. נכון, תפקידו הרשמי הוא רבה הראשי של אוקראינה, אולם מסתבר כי ליבו פועם בכל רחבי העולם היהודי.

"אתה הרי עיתונאי", מסביר לי הרב חייקין את המניע לקשר הבלתי-צפוי שהוא מקיים עם הקוזאקים. "מי כמוך יודע שהעיתונות בעולם כותבת, בדרך-כלל, באופן לא חיובי על ישראל. ופתאום, בעידן הזה, אני מגלה קוזאקים, שאבות-אבותיהם ביצעו פוגרומים באבות-אבותינו, והם, היום, מזדהים איתנו במלחמתנו באנטישמיות.
"החלטנו להביא אותם לארץ. אין לך מושג כמה זה פעל באוקראינה. מיד כשהם חזרו, פנו אליהם כלי התקשורת המקומיים והם התראיינו. ופתאום, דווקא הודות לאותם צאצאי מרצחים, העולם מגלה את הצד השני של המלחמה, את הצד היהודי.
"אם הייתי גר בישראל", מוסיף הרב חייקין, "אני לא חושב שהייתי רואה את הקשר איתם כדבר חיובי. אבל אוקראינה שונה, זה חשוב".

אך לפני חודשים אחדים פורסם, כי בחינות ממשלתיות היו אמורות להתקיים בעיצומו של חג השבועות. הרב חייקין פנה והפעיל את קשריו הענפים בממשל, והתגובה לא איחרה מלבוא. נציגי משרד החינוך והמדע האוקראיני התחשבו בעמדת הרב והחליטו לדחות את הבחינה בלשון האוקראינית ליום אחר.

זו לשון מכתבם: "משרד החינוך והמדע האוקראיני רוחש כבוד עמוק לחגים הלאומיים ולשימור התרבות והזהות הלאומית של כל המיעוטים הלאומיים באוקראינה". לא זו בלבד, המכתב כלל גם המלצה להתחשב ברגשות הדתיים של התלמידים והוריהם, ובעתיד, לאלתר, לא לקבוע בחינות לחגים ושבתות".

ה'מקבלים' יענו על השאלה

"בלגיה ואוקראינה הם שני עולמות", אומר הרב חייקין, שכיהן כרב בבריסל במשך למעלה משלושה עשורי.  "אין מה להשוות בין התרבויות. עוזר שאני ורעייתי דוברי רוסית מנעורים, שנינו נולדנו ברוסיה. ועכשיו השפה מתחדשת בפינו".

איך אתם מסכמים את שלוש השנים בהן אתם יושבים על כס הרבנות בקייב, האם חל שינוי משמעותי לטובה?

התלבטתי הרבה לפני שהחלטתי לעבור לאוקראינה. מה שהשפיע על זה הוא שבאה בקשה מאת הרבנים כאן שעושים בהרבה מסירות נפש עבודה נהדרת, פשוט לא הי' לי האומץ לסרב.

אם  חל שינוי, הנה תראה החלטת הרבנים שראו צורך ביסוד רבנות ראשית (מצורף בזה) וב"ה כעת ישנה כאן רבנות ראשית מרכזית והשאר הרבנים יגידו.

אתם מקבלים גם פניות מרבנים המתגוררים חוץ לאוקראינה?

"אכן, אבל זה לא עיקר תפקידי. תפקידי הוא לשרת את רבני אוקראינה. בעצם, יש לי שני תפקידים. בד בבד, עליי לשרת את רבני אוקראינה, ולא פחות מכך, את ציבור האזרחים היהודים באוקראינה.

"ומעבר לפעילות הביצועית", מציין הרב, "חלק בלתי-נמנע בעבודתו של רב הוא העניין הייצוגי. כשהרב הראשי מגיע לאירוע כמו הכנסת-ספר-תורה או חנוכת בית-ספר, זה עושה רושם לא רק על היהודים, אלא גם על הממשל המקומי. וזה מוסיף מניות ליהדות המקומית".

חשוון תשס"ז, כמה יהודים מתגוררים באוקראינה?

"מעריכים שישנם כ-שלוש מאות אלף יהודים כ"י, יותר מרבע מיליון. מרגש לראות שבכל מקום באוקראינה בו מתחיל לפעול רב, מתגלים עוד ועוד יהודים, ואנחנו – ובמקרים מסוימים גם הם – לא ידענו על יהדותם לפני כן.

"אתן לך דוגמה: השתתפתי בחגיגת פורים בעיר חארקוב שבאוקראינה. נערכה קריאת המגילה באולם אירועים רחב-ידיים המכיל עד 2000 מקומות ישיבה. לא האמנתי למראה העומס, בלילה ושוב בבוקר. כל הזמן, לא הפסיקו לזרום עוד ועוד יהודים. ברוך-השם, מספר היהודים כאן רק הולך ומתעצם".

רוסיה היהודית לא יורדת מהכותרות, המצב אמביוולנטי. אנחנו מבקשים לשמוע תמונת מצב של היהודי המצוי באוקראינה. טוב לו? רע לו? הוא מרוצה? ישנם קשיים?

בעוד אנחנו היינו בטוחים שהרב יפתח בתופעת האנטישמיות המעיקה, הרב חייקין מספק תשובה מקורית ומפורטת: "קשיים לא חסרים, אבל הבעיה הגדולה של היהודים כאן היא חוסר הידיעות ביהדות. קשה להם להתרגל. יש לא מעט יהודים שבאים לבית-כנסת ולא יודעים להתפלל. וכן בעניין פרנסה, יש אומנם כמה אחדים גבירים, אבל רוב הציבור זקוק לעזרה מבחוץ".

ומה עם האנטישמיות החריפה שהפכה שם נרדף לרוסיה?

" ברור שהיא מציקה גם ליהודי אוקראינה, וכשמתרחש, לא עליכם, אירוע אנטישמי – אתה רואה את הפחד על כולם. אבל אנטישמיות חריפה? אני לא יודע אם צריך לומר חריפה. היום יש מקומות באירופה, שהמצב יותר גרוע.

"מתקיים כאן ה"כאשר יענו אותו – כן ירבה וכו יפרוץ", תחת השנאת ישראל וההשפלה של היהודים שהי' כאן בזמן שליטת הקומוניזם היום, רוב רובם של יהודי אוקראינה גאים בזה שהם יהודים. אתה רואה את הנהירה לרבנות, הם רוצים שהרבנות והקהילות יכירו בהם. זה ממש התגלמות של 'כאשר יענו אותו – כן ירבה וכן יפרוץ'.

"בכל עיר ועיר שביקרתי ברוסיה, שמעתי אותם משפטים: 'הודות לרב הצעיר הזה והזה שהגיע אלינו לפני כך וכך שנים, אנחנו יודעים יהדות מהי. יש לנו בית ספר, בית כנסת. לפני שהגיע לא היה לנו כלום. לא ידענו מה אנחנו, כך בכל מקום'. זו תופעה מדהימה, התפתחות הרבנות וההשפעה היהודית באוקראינה".

והכול תחת שרביטו של כבוד הרב.

"אין דבר כאן תחתי , מצטנע הרב חייקין. "אנחנו עובדים יחד. כל רב או קהילה שמבקשים שאבוא, אני משתדל להגיע, לעזור במה שניתן. גם מי שמגיע אליי – לא ישוב ריקם. כך אני משתדל לעזור". 

איך הרב מסביר את התופעה, שלאחר שנפלו חומות הקומוניזם בברית המועצות, השערים נפתחו לרווחה ודרכיהם יצאו מרצונם מאות אלפי יהודים, וכבר נדמה היה כי היהדות ושארית הפליטה בארצכם עזבו בטריקת דלת – ופתאום הכול קם לתחייה. יהדות אוקראינה חיה ונושמת, פורחת ומלבבת.

"במשך כל השנים, לפני שנפלו חומות הקומוניזם, הרבי (מליובאוויטש) דאג ליהדות רוסיה. הרבי שר 'הושיעה את עמך' ובכה בדמעות שליש. באחת השנים, בהתוועדות, שאל הרבי מדוע אף אחד לא קם ואומר 'לחיים'  עבור יהדות רוסיה. ומאותה התוועדות, בכל פעם, היה חסיד אחד קם ומבקש 'לחיים' עבור יהדות רוסיה הנופלת. הדמעות הללו, לצד פעילות של אנשי ליובאוויטש במחתרת, פשוט פעלו. מה גם שכל זה רק מראה שיהודי רוצה להיות יהודי. התופעה שמיד כשפרצו החומות והיתה אפשרות להגיד אנחנו יהודים באו ואמרו אנחנו יהודים, רק מוכיחה זאת".

נקניק כשר בצ'רנוביץ'

הרב חייקין מספר על חוויה מרגשת שעבר בעת שהשתתף במחנה קיץ באודסה. "המדריכים סיפרו לילדים שיגיע הרב הראשי לביקור, וביקשו מכל אחד לעשות איזו 'הכנה', לקבל על-עצמו דבר מה. אחרי שנאמתי בפניהם, כל אחד עלה בתורו והכריז מה קיבל על עצמו. כל אחד לפי הדרגה שלו. אחד קיבל ללבוש ציצית, אחד הבטיח לקרוא כל יום קריאת-שמע. האחר הבטיח נטילת ידיים בבוקר. אבל הכי מרגש היו שבעה-שמונה ילדים שהסכימו שימולו אותם. ביקשנו אישור מההורים וכבר באותו היום זומן מוהל. והיו הורים שלא הסכימו, והצלחנו להשפיע עליהם".

באילו קשיים אתם נתקלים, באופן אישי, בתפקידכם?

"הקשיים שלי באוקראינה הם הגיל. תראה, אני כבר לא צעיר... אני מבקש שה' ייתן לי כוחות, בריאות.  מצד הממשל, אין קשיים מיוחדים. היחס הכללי בסדר והכול עניין של משא-ומתן. למשל, לקבל בית-כנסת שהקומוניסטים לקחו או לבנות בית-כנסת חדש– זה בעיקר עניין של משא ומתן טוב".

באחרונה האשמתם את ממשלת אוקראינה בהתקפות האנטישמיות.

"לא האשמתי. אנחנו רק תובעים מהממשל שיקבע חוקים לאסור את הפרסומת האנטישמית. אנטישמים באוקראינה מרשים לעצמם להפיץ כל-מיני חומרים נגד יהודים ואנחנו דורשים מהממשלה שתנקוט אמצעים. הם אומרים שאנחנו צודקים, אבל בפועל לא עושים כלום".

מדוע הם לא פועלים בנידון? לחץ מצד המשקיעים היהודים המולטי-מיליארדרים באוקראינה עלול להועיל?

"אני לא חושב. הממשל מבין היטב את היהודים ואת הדרישה שלנו, אבל הפוליטיקה הפנימית באוקראינה יותר מדי מסובכת. אם הייתה ממשלה יציבה וחזקה אז הם היו יכולים יותר לקבל החלטות. היום יש צרות מבית, הממשלה לא שלמה עם עצמה, כך שקשה לה לטפל בצרות מחוץ. 

"כפי שכבר אמרתי, אנטישמיות יש בכל מקום. אני לא חושב שהאנטישמיות באוקראינה גרועה מבלגיה. זה רק עניין של רוח. אני מאמין שאפילו כשגוי תמים שומע שוב ושוב הסתה, בסוף נכנס לו הג'וק האנטישמי לראש. וזה מה שצריך למנוע, זה מה שאנחנו דורשים. להתחיל את הפעילות מלמטה. שההמון לא ישמע את כל הזוועה הזאת. בקייב", מזדעק הרב, "בכל קיוסק אתה יכול לקנות עיתונים של הארגונים האנטישמים. זה נורא ואיום".

אחד הגופים עמם מזוהה הגר"ע חייקין הוא גוף הכשרות הכללי באוקראינה, "יו.קיי כשרות" – מעין הרבנות הראשית לישראל – אשר בראשו עומד הרב פנחס וישצקי, רבה של דונצק. לאחרונה הם עלו לכותרות כאשר העניקו כשרות לשחיטה בראש השנה, לטובת האלפים שבאו לציונו של רבי נחמן מברסלב באומן.

הרב חייקין מעניק דוגמה מהפעילות: "לאחרונה נפתח מפעל לייצור נקניק כשר בעיר צ'רנוביץ'. בעל המפעל רצה הכשר. הוא פנה לרב המקומי, זה מה שהוא מכיר. מבחינתו, זה שגריר היהדות. והרב המקומי פונה אלינו שנעזור לו בענייני הכשרות, בפרקטיקה. ואכן, נפגשנו עם השוחט, בדקנו מקרוב את סוג השחיטה, והיום אתה יכול לאכול נקניק בצ'רנוביץ', בכשרות של הרב המקומי, עם אסמכתא של 'יו.קיי כשרות".

לסיום, ביקשנו מהרב חייקין להביע חוות-דעת על מרכז רבני אירופה. "כחבר במועצת הרבנים אני בקשר תמידי עם הרבנים והעסקנים. למרות שברוסיה, מבחינת יהדות הכול הרבה יותר מאורגן והכול עובר דרך הרבנות הראשית. וקראתי אצלכם בירחון, מפורשות, בראיון שקיימתם עם יו"ר הועד הרוחני, שהמטרה של המרכז היא לשרת את רבני הספר. אבל עדיין, גם אצלנו, כשעולות בעיות של מקוואות ובתי עלמין – כולם ישר יודעים: זה לטיפולם המסור של מרכז רבני אירופה".

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
5 תגובות
1.
שלמה קוק
י"ב חשוון ה׳תשס״ז
בלי עין הרע, הקוק הזה מגיע לכל מקום. אפילו לחבד...
הליטוואק הראשון ועוד מבית מרן הרב אלישיב, שעובד עם חב"ד..
2.
נו..נו..
י"ב חשוון ה׳תשס״ז
ליטוואק...? נסחפת...

(שלמה קוק מגיע אפילו לCOL)...
3.
כוחה של התמדה
י"ב חשוון ה׳תשס״ז
מי היה מאמין.
4.
איפו הרב נמצא?
י"ב חשוון ה׳תשס״ז
כמה פעמים בקרתי אוקראינה, וניסיתי להפגש עם רב חייקין, תמיד במשרדו אומרים שהוא נמצא בבריסל.
5.
חנוכיה
י"ב חשוון ה׳תשס״ז
דווקא בתמונה של הרב חייקין והרב ירוסלבסקי שני רבנים חבדיים נראית ברקע חנוכיה עם קנים עגולים, וזאת למרות כל השיחות והמכתבים המפורשים של הרבי בנושא!!!
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.