מערכת COL | יום ל' תשרי ה׳תשס״ז 22.10.2006

בקרוב: פריד עם תקליט של ניגוני חב"ד

בחודש האחרון העניק הזמר החב"די ר' אברהם פריד סדרת ראיונות לעיתונות החרדית והכללית כשאת הראיון הראשון בחר להעניק ל-COL ■ החודש, מתפרסם ראיון נרחב ומקיף עם פריד בגיליון 'חסידיניוז' ■ בראיון, הוא מספר על החידוש בקליפ, על השיר המיוחד "אבא על תבכה" ועל הפרויקט הבא שלו   לראיון המלא
בקרוב: פריד עם תקליט של ניגוני חב
הרבה תוכניות. פריד • צילום: שלמה-חיים ריבקין, COL
מאת: מיכל קורן

האמת שאת פריד אני מראיינת ממש סמוך לכניסת חג הסוכות, אני לא אתבייש להודות שהוא גרם לי התרגשות מסוימת, ולא בגלל הזמר (אולי גם קצת)- אלא האיש והנשמה שעומדת אחרי היצירות הגדולות כמו 'תניא', 'אדרבא' ועוד. חסיד אמיתי שמגיש לכם גם הפעם דיסק משובח ומותאם אישית, כל אחד יכול למצוא בו את מה שהוא אוהב. אין ספק, העיתוי שבו בחר פריד להוציא את הדיסק, ערב הימים הנוראים והחגים שבפתח פשוט מושלם. מכל רחוב מכל חנות, כמעט בכל מקום זוכים לשמוע את הדיסק 'בין כך ובין כך' מתנגן לו ברטט.

הדיסק הזה 'בין כך ובין כך' הוא סוג של חידוש בטקסטים, אבל במיוחד חזרה למקורות. לפני הכול אני לא מתאפקת לשאול אותו, "אברהם, שש שנים- לאן נעלמת לנו?" פריד מחייך, "לא משהו רציני חלילה, היה קצת חופש, קצת סינגלים, אין לי תשובה ברורה לזה, אבל אני מבטיח שזה לא יקרה שוב. מזה למדתי עד כמה אנשים צמאים ומחכים לדיסק חדש שלי. זה פשוט לא ייאמן".

שש שנים חלפו מאז הוצאת האלבום "יחיד ורבים", "חשוב לציין" - אומר פריד - "שעל הדיסק לא עבדתי חמש שנים אלא שנתיים, בין לבין הוא הוצאתי עוד דיסק של ניגוני חב"ד וכמובן שני סינגלים גדולים שהפכו לשלאגרים".

שנתיים מאז שהתחיל לשבת עם יוסי גרין בפועל, למצוא מדרשים וטקסטים מיוחדים, וגם זה חידוש כי כמעט כל הדיסק מורכב מטקסטים חדשים שעד היום לא היו, "חיפשתי לחדש" אומר לנו פריד "והייתה לי הרבה השגחה פרטית".

"בין כך ובין כך"

הדיסק מכיל שלוש עשרה רצועות שירים, במגוון סגנונות. יש סגנון חסידי, קצב מזרחי, ו"מאוול" ערבי. יש את היידישקייט, ואפילו כמו שפריד אוהב- יש שם שיר עם חזנות נטו. בין כך ובין כך פריד מופיע על חמישה שירים שם כמלחין וזה מחייב. המעבדים שהפעם מופיעים אצלו הם משה לאופר, יובל סטופל, אלי לישנסקי, אברומי ג'י, רובי בנט ומונה רוזנבלום.

על 'בין כך ובין כך' – "שיר הנושא, שיר קליט ביותר, נולד בזמן לימוד מאמר חסידות בו מובאת המחלוקת בנוגע להחלפת בני ישראל באומה אחרת, הכתוב שם אומר שיהודי בין אם חטא ובין לאו הוא בנו של הקב"ה, 'בין כך ובין כך בני הם' ועל זה אני הוספתי מפסוקי התנ"ך: 'אהבתי אתכם אמר השם' ומפסוק נוסף 'בנים אתם לה'. יש חידוש בשיר הזה בסטייל ובעיבוד שלו, הפזמון הינו ב- 4 שפות כדי להסביר שמכל העולם יהודים הם בניו של הקב"ה ואבא אוהב את בניו".

השיר הפותח את הדיסק "מצליח משיח", הגיע מאמרה שגורה על חברו של פריד, שניאור – זלמן בוימגרטן. הוא נוהג לומר לכל יהודי שפוגש בו: 'זייט'ס מצליח און ברענגט'ס משיח' (במעשיך תצליח ותביא את המשיח) "אנחנו חברי ילדות וותיקים", אומר פריד "שמעתי את זה ממנו פעמים רבות וחשבתי שזה פתגם יפה שמתאים לשיר, הוספתי על המילים הללו את ברכת משה רבנו: 'יהי רצון שתשרה שכינה במעשה ידיכם' וכך יצא שיר שכולו ברכה ומתמצת בכמה מילים את כל רצוננו למשיח".

וכך מאחורי כל שיר של פריד יש מסר, כוונה, צורת חשיבה יהודית, הוא יושב ולומד תורה ומתוך המקרא, הגמרא, מאמר חסידות, ממש משם צדות עיניו מילים כאלו ואחרות מהם נולד לכם הלהיט הבא.

כך גם את השיר "ביישנים", השיר עם המקצב המזרחי, מבוסס על גמרא ביבמות בה כתוב שלעם ישראל שלושה סימנים: ביישנים, רחמנים וגומלי- חסדים. "את המילים הללו מצאתי במהלך הלימוד של ג' הפרקים ברמב"ם היומי. המילים כמובן מאוד מצאו חן בעיני ואמרתי ליוסי גרין שחייבים לעשות עם זה משהו כי יש פה חומר טוב, וכך יצא לו השלאגר".

'אני חושב עליכם'


בין לבין בשש השנים שחלפו פריד הוציא לנו גם שני סינגלים גדולים "עלה קטן שלי" ,ו"אני חושב עליכם". שירים שמאוד תרמו כל אחד בתקופה שלו. את השיר "אני חושב עליכם" וודאי כולכם זוכרים מתקופת ההתנתקות. פריד מדגיש לנו שאת השיר הזה הוא לא הלחין על ההתנתקות, השיר היה כבר מוכן שנה וחצי לפני והיה אמור להיכנס לדיסק החדש 'בין כך ובין כך' ואז קרה מה שקרה (הגירוש מגוש קטיף) וחשבנו להוציא את זה כסינגל.

אין ספק שזה היה אקטואלי לאותו זמן מבחינת המילים והכול, "את הסיפור מאחורי השיר הזה מצאתי בחדשות" אומר לנו פריד "קראתי שבאיזה שהוא מקום באמריקה היה דיון בבית משפט על בחורה שכתבה משהו לבית ספר ולקחה קטע מהתנ"ך וזה גרם לסערה גדולה האם מותר להכניס קטע מהתנ"ך או להפך, הסתכלתי על המילים ולא האמנתי למראה עיניי מילים כ"כ יפות היה כתוב שם "אני חושב עליכם", "מחשבות לשלום ולא לרעה" ומשם בעצם יצא השיר.

'אבא אל תבכה'

בקרב קהל אוהדיו שציפו לדיסק בהמתנה המיוחלת, הפעם פריד החליט לצ'פר ולתת "בונוס", הוא חידש עם הקליפ לצפייה, מה שעד היום הוא לא עשה כלל. "אבא על תבכה" - שיר מיוחד בפני עצמו, "אבא שלי נפטר לפני שנתיים" אומר לנו פריד, "וכל פעם הרגשתי שצריך להגיד לו משהו, מסר באמצעות שיר, ואז עלה לי בראש הפסוק "ומחה ה' אלוקים דמעה מעל כל פנים", וראיתי גמרא בברכות שגם הבורא בוכה, ז"א שאבינו שבשמים מזיל דמעה כביכול אתנו על כך שאנחנו בגלות עדיין, הגמרא הזאת מאוד ריגשה אותי, שמדברים על הקב"ה וכאילו הוא בוכה, מה יש לו דמעות? מה אנחנו מבינים בזה. מצד אחד הוא קשור אלינו ומרגיש את הצער שלנו ובוכה איתנו ומצד שני הלא ישנה ברירה שהרי הקב"ה הוא זה שברא את הדמעות ומכאן גם שהוא זה שיכול למחות אותן לעולם. כאן אני כאילו מדבר לאבא הפיזי שלי וכמובן גם לאבא שבשמיים שנפסיק לבכות כי בכינו כבר די, וכששרתי את השיר לראשונה אצלנו בבית- הילדים שלי בכו יחד איתי, אז כבר ידעתי שהשיר הזה יהיה מוצלח ומרגש".

קצת יותר מ-25 שנים מאז שנכנסת לעולם המוסיקה, מהו לדעתך השינוי המשמעותי שעבר על המוסיקה החסידית מאז ועד היום?

"כיום יש לקהל הרבה יותר אלטרנטיבה במה לבחור, אני באופן אישי מסתכל על עצמי מה עלי לעשות ומה התפקיד שלי, אני מאמין חזק שיש לנו קו אדום שלא נעבור אותו ואני לוקח לדוגמא את קרליבך ע"ה על שנות חייו שבהם הוא הופיע והלחין שירים תמיד הוא לא שינה את הקו והסגנון שלו כך היה שנים ונשאר אותו הדבר וגם הצליח, זה הסימן בשבילי שלא צריכים לחדש דברים כ"כ מן הקצה אל הקצה, בהחלט הקהל מחפש חידושים! אני טוען שכתוב חדש אסור מן התורה, אבל חידוש בתוך מה שאתה כבר עושה- לחדש פה ושם אולי זה כן מותר, בשביל זה" - מסביר לנו פריד - "הוספתי את הקליפ לבונוס וזה גם סוג של חידוש שבהחלט מותר".

מה אתה חושב שמייחד את "אברהם פריד"?

פריד שותק - הוא מתמוגג כך נדמה לי - ולבסוף משיב: "אני פשוט חושב שאני הגעתי למוסיקה מכיוון אחר למטרה אחת שליחות ונחת רוח לרבי, כך אני מרגיש עד היום וב"ה עדיין לא איבדתי את אותה הרגשה ומחויבות. דרך המוסיקה מצליחים לקרב, לאחד ולחבר, ולפתוח ליבם לאביהם שבשמיים, זאת אחריות - מסביר לנו פריד - ויש לי גבולות שאני לא יכול לעבור אותם, אם אני הולך זה נגד כל מה שאני מאמין וכל הכוונה שלי הולכת לאיבוד, וכאן אני מרגיש אחריות גדולה ובשל כך אני עובד יותר בצורה פרטנית ובררנית בכדי למצוא שירים עם טקסטים מקוריים ולא סתם מוסיקה רגילה, אני מחפש דווקא לעורר לחזק ולעודד, אנשים לא יודעים אבל הרבה יותר קל לקחת שירים מהרדיו מפה ומשם ולא כ"כ להיות זהיר, ופה אני מממש את שליחותי ואת הרצון לעשות נחת רוח לרבי, זו אחריות גדולה שמוטלת עלי ובעז"ה אני מקווה להצליח בה גם בהמשך לחדש עם טעם של יידישקייט ונשמה במוסיקה שלנו".

אתה בעצמך חי בגלות, שם קל יותר? אתה חושב לעלות לארץ ישראל?

אני חושב שעד היום שיבוא המשיח אין מקום שאפשר לומר שטוב לנו, כל המקומות מזכירים לנו שאנחנו יהודים ואנחנו נמצאים בגלות בינתיים אין לנו תוכניות לעלות אבל "אני חושב עליכם".

ההפלגה המוסיקלית

אני מבקשת מפריד שיקדיש לנו קטע מיוחד, סיפור או חוויה שזכורה לו היטב, אני שומעת שתיקה שלבסוף נשברת, הוא מתוודה שבדיוק ברגע שצריך הכול ברח לו מהראש ,אבל הוא מתעשת מהר מאוד וממשיך "זה היה לפני שנתיים היה לנו אירוע מוסיקלי מטעם בית חב"ד של פלורידה שעושה כל שנה ריכוז של הפלגה על אונייה שהיא בית מלון 5 כוכבים על הים במשך שבוע, פשוט גן עדן על הים.

שרתי שם ואחרי המופע ניגש אלי יהודי מבוגר מאטלנטה שלא נראה לי דתי בכלל, ושואל אותי אתה לא במקור פרידמן? אמרתי לו שכן, הוא דיבר אידיש בצורה מאוד כבדה, אז שאלתי אותו- איך אתה מכיר אותי שאני פרידמן ולא פריד? הוא התחיל לבכות ממש בכי תמרורים שהיה קשה לעצור ולהרגיע אותו, הוא לקח אותי לצד ואמר לי תקשיב אני עבדתי עם אבא שלך ז"ל בפראג בארגון הצלה, שם הם עזרו להציל ילדים יהודים מהנוצרים, היו שם כמה בניינים עם ילדים יהודים שאיבדו את הוריהם, לא עלינו וריכזו אותם שם בכדי להתנצר ואני ואבא שלך מטעם הצלה היינו נכנסים לשם בדרכים לא פשוטות ומוציאים את הילדים ושולחים אותם לארץ ישראל בכל מיני דרכים וכך ניצלו מאות ילדים יהודים משמד, אני יושב שם על האונייה ולא מאמין למה שאני שומע, יושב פה יהודי שבחיים לא נפגשנו ומתחיל לומר לי שהוא עבד יחד עם אבא שלי, לפני 50 שנה בפראג להציל ילדים יהודים ולהביא אותם למקומות בטוחים, הוא התחיל לבכות שוב והוא אומר לי אני ירדתי מדרך התורה והמצוות לצערי אבל אני זוכר את אבא שלך היטב ואני רואה מה הוא השאיר בנים ובנות שהולכים בדרכי התורה- זה היה קטע מאוד מרגש עבורי אומר לנו פריד, היה קשה להרגיע אותו, משהו התעורר בו מבפנים, הנשמה היהודית הדמעות שלו היו מקרב לב".

* * *

העטיפה, בה נראה כביש בעל שני נתיבים, מסביר פריד: "זהו כביש הגלות, נוסעים על הכביש הזה אלפי שנים ותמיד צריך לזכור שלא משנה באיזה כיוון אתה הולך – בין כך ובין כך בניי הם".

המחיר המוזל נגד זיופים, עוד הפקה איכותית מבית במה כהלכה בשיתוף פעולה עם רשת המזון "שפע שוק", הדיסק "בין כך ובין כך" מופץ בסניפיה תמורת 34.90 ש"ח. ההפצה הפעם היא של גרינטק, "עבדנו עם כולם" אומר לנו פריד "עם 'נועם הפקות', 'גל פז' והפעם אנחנו עם גרינטק אבל זה לא סותר תמצא אותנו אצל כולם".


והפרויקט הבא שלך?

אז יש לו תוכניות והרבה, ראשית כבר יש לו שיר מוכן מיוסי גרין, שנית, הוא רוצה להקליט תקליט שירים באידיש, עוד תקליט של שירי חב"ד, ועוד חלום אחד ישן- אלבום זמירות שבת המושרות בכל בית יהודי סביב השולחן כשהתכנון במפתיע זה להיכנס לאולפן עם האחים שלו.

פריד כמו פריד תמיד מפיק מרגליות, שגור בפיו עוד ווארט טוב או פתגם חסידי שישאיר התפעלות, והשירים שלו תמיד יהיו באווירה אופטימית ושמחה, הוא ללא ספק זמר גדול, אבל יש בו בזמר הזה נשמה יהודית אמיתית, מאחורי כל שיר יש סיפור יש רגש יש חיבור.
לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
9 תגובות
1.
King of Jewish Music
ל' תשרי ה׳תשס״ז
Is there still anyone that doesn`t agree he he is THE king of jewish music
4.
אברמל היקר.. אנא
ל' תשרי ה׳תשס״ז
לא להאמין, ענק זמר חסידי כמוך הוציא דיסק לפני למעלה מחודשיים, ושום שיר לא מושר בחוצות העיר, לא שומעים אף אחד מזמזם שום להיט מתוך הדיסק המושקע והיפה שלך.. פשוט בזבוז של זמר ענק!! כמוך.. למה שלא תפסיק לחפש גימיקים ותוציא לנו דיסק ראוי לשמו? כזה שלא מתיימר להיות מקורי עד לזרא? פשוט שירים יפים ופשוטים שכובשים את הקהל? בדיוק כפי שהיית עושה פעם..

מעריץ שרוף..
5.
הדיסק מדהים!
ל' תשרי ה׳תשס״ז
הוא עדיין לא מושר.. כי הוא חדש, ואכן חידושים לוקח להם זמן...

אבל חזקה על השירים של פריד שייכנסו ועוד איך... ולא יצאו...

יישר כוח לר א. פריד!

עשה חייל!

6.
ה..זמר החסידי
ל' תשרי ה׳תשס״ז
אנחנו רוצים דיסקים אבל הרבה דיסקים רק של ניגונים ,ניגוני חב"ד זה פשוט מהמם אוהבים תדיסקים שלך עלה והצלח
7.
ל4
א' חשוון ה׳תשס״ז
תרגע קצת
שמעתי הדיסק יתכן מאוד שאין שיר שמזמזמים
אבל זה אינו עושה את זה בזבוז
לדעתי הדיסק מאוד יפה
"זיי מצליח"
8.
למספר 4
א' חשוון ה׳תשס״ז
אמת בפיך מספר 4 - שום שיר משיריו של אברמל אינו מושר בחוצות העיר וטוב שכך , שיריו החדשים ובהם זייטס מצליח ובזו השעה ומנורה , מושרים ומנוגנים ערב ערב , בשמחות ובחתונות מקומות בהן השכינה שורה ולא ברחובה של עיר
9.
הי מה עובר עליכם?ועוד איך שרים!
א' חשוון ה׳תשס״ז
בבצפר שלנו כל הבצפר מזמזם את השירים מהדיסק הזה במיוחד" אבא אל תבכה" ואפילו יש כאלה שזה כבר צילצול לפלא שלהם
10.
מיכל קורן
ב' חשוון ה׳תשס״ז
מי זו???



דש חם ממני... מועדון השב"ק
11.
הדיסק מהמם
י"ג כסלו ה׳תשס״ז
אברהם פריד
גדול
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.