מערכת COL | יום כ"ט אלול ה׳תשס״ו 22.09.2006

התפריט לחג: אורז עם אורז

למשפחת אזולאי (שם בדוי) מאופקים חמישה ילדים. המשפחה מתגוררת בדירת 3 חדרים ■ הילדים לומדים במוסדות חב"ד ולהורים חשוב לקנות מוצרי מזון שמסמלים את החג ■ כשיגיעו הילדים ויבקשו אוכל היא תכין להם אורז. לשאלה אורז עם מה? עונה בעלה בחיוך כובש: "אורז עם אורז". אם לא יקרה נס, זה גם יהיה התפריט בחג ■ 'הארץ' מביא בגיליון החג את סיפורם המצמרר  לסיפור המלא
התפריט לחג: אורז עם אורז
חלוקת מזון באופקים, אתמול. אורז הוא המוצר הנפוץ ביותר • תצלום: לימור אדרי
למשפחת אזולאי (שם בדוי) חמישה ילדים. המשפחה מתגוררת בדירת 3 חדרים בדיור הציבורי באופקים. הילדים ישנים בחדר אחד וההורים בשני. הדירה מבהיקה בניקיונה ומסודרת. לאחר ששלחו אתמול את שלושת הילדים הגדולים לבית הספר, ישבו ההורים וחשבו כיצד ישגו אוכל לחג?

הזוג מתפרנס מקצבת ביטוח לאומי בסך 2,200 שקלים ומקצבאות ילדים בסך 800 שקלים. 450 שקלים לבן אדם, בחלוקה פשוטה. אך אחרי תשלום שכירות בגובה 600 שקלים, חשבונות חשמל, ארנונה ומים, הסעות לילדים בגובה 120 שקלים לילד, לא נותר הרבה.

בשעה שתיים בצהריים ההורים בבית משפחת אזולאי טרם אכלו. הסיגריות משמשות כתחליף לאוכל. כשהילדים יחזרו מבית הספר ויאמרו שהם רעבים, תקום א' להכין משהו לאכול. כנראה אורז, שהוא המוצר הנפוץ ביותר בחבילות המזון שמחלקים לנזקקים באופקים.

"הנה", מציג בעלה, ב', את מלאי שקיות האורז שקיבלו לחג. "זה יכול להספיק לנו לשלושה חודשים". אבל הם חולמים על היכולת לגוון את התפריט - במצבם זה נחשב מותרות. הילדים לומדים במסגרת דתית ולהורים חשוב לקנות מוצרי מזון שמסמלים את החג. לחגוג את ראש השנה בלי הסמלים המסורתיים יותיר את הילדים מחוץ לחברה.

הבעל הציע ללכת להוריו לבקש כסף כדי לקנות מעט בשר לחג וטיטולים. מצבם של הוריו של ב' לא טוב בהרבה. הם היו בעלי נגריה ופשטו את הרגל. אמא של אשתו, נותרה מחוסרת כל לאחר שהתאלמנה ואחיו של בעלה גזלו את רכושו.

בלית ברירה הם מחליטים ללכת למשפחתו, לבקש עזרה. בדרך להורים, הם מקבלים שיחת טלפון מעורך הדין של העירייה המטפל בחובם. "אם לא תגיעו להסדיר את השלומים היום אני אפעיל את ההוצאה לפועל", איים.

השניים מוותרים על הביקור המשפחתי וממהרים לנתיבות לעורך הדין. את ההתראות מההוצאה לפועל כבר קיבלו. הצ'קים אתם שילמו, חזרו. כעת הם מנסים למנוע את האפשרות שהמעקלים יגיעו בחג. בדרך, בצומת גילת, מקבלת א' טלפון נוסף. "בואי, מחלקים עכשיו מזון", אומרת חברתה. הם מסתובבים עם הרכב של הוריו של ב', ומגיעים לחלוקת המזון. כך עוברות בעיר השמועות על חלוקות המזון השונות.

א', נעמדת בתור. היא נכנסת עם החברה שקראה לה. הן מקבלות חבילה בעשרים שקלים - כמעט בכל חלוקת מזון יש לשלם מעט כסף. בחבילה יש יבשים וקצת ירקות: בטטה, תפוחי אדמה, בצל וגמבה. הם חוזרים הביתה ומחכים לילדים שיחזרו מבית הספר של חב"ד.

לשנה החדשה הם מאחלים לעצמם לעבור מן העיר, למקום חדש. עתיד חדש. לעיר הגיעו כי נזקקו לדיור ציבורי וזה המקום שנתנו להם. אבל אין פרנסה באופקים. א' היא מנהלת חשבונות מובטלת ולבעל הציעו הכשרה מקצועית בשדרות לפני שבוע, אבל אין לו כסף לנסיעות.

א' קמה לכיוון המטבח. שמועות אומרות שאולי בערב תהיה חלוקת קפואים. חלוקה שתוכל להרחיב את התפריט לחג. אימא הייתה מכינה עוף עם צימוקים, בשר בקולה. לה אין כאלו חלומות על ערב החג. כשיגיעו הילדים ויבקשו אוכל היא תכין להם אורז. לשאלה אורז עם מה? עונה בעלה בחיוך כובש: "אורז עם אורז". אם לא יקרה נס, זה גם יהיה התפריט בחג.
הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.