מערכת COL | יום ז' אלול ה׳תשס״ו 31.08.2006

ייקח או לא ייקח: שופט שוקל את תיק 'אוסף שניאורסון'

נציגי הפדרציה הרוסית וחברי אגודת-חסידי-חב"ד בחבר-העמים הציגו את טיעוניהם בשימוע מקדים שנערך אמש (רביעי) בבית-משפט הפדרלי בוושינגטון בנוגע ל'אוסף שניאורסון' של האדמו"ר הריי"צ המוחזק במוסקבה ■ המאבק סבל מאי-עקביות בעמדת רוסיה ובשימוע, עורך הדין המייצג את רוסיה טען כי "מוראלית הספרייה אמנם שייכת לחב"ד" אבל לא מהיבט חוקי ■ לשופט נותר כעת להחליט אם לפתוח במשפט. "רוב הסיכויים שהוא ייקח את התיק", הרב שלום-בער לוין העריך בשיחה עם COL  לסיפור המלא וגלריית תמונות
ייקח או לא ייקח: שופט שוקל את תיק 'אוסף שניאורסון'

גורם באגודת-חסידי-חב"ד בחבר-העמים מסר אמש (רביעי) כי חברי המשלחת יצאו מהדיון המשפטי בוושינגטון בעניין החזרת ספרי חב"ד ברוסיה "בהרגשה חיובית מאוד".

שופט בית-המשפט הפדרלי בוושינגטון קיים שימוע מקדים על 'אוסף שניאורסון' – ספרי האדמו"ר הריי"צ שמחוזקים היום בספריית 'לנין' במוסקבה – בהשתתפות נציגי הממשל הרוסי ומשלחת נציגי חב"ד ועורכי-דין המייצגים את שני הצדדים.

המאבק נגרר כבר מעל עשור שנים. לפי מסמכים שנתגלו באחרונה, האדמו"ר הקודם קיבל אישורים רשמים לעזוב את רוסיה יחד עם ספרייתו המכובדת שאין להעריך את שוויו (ולא רק מבחינה כספית). אולם הצבא האדום הרוסי החליט להגדיר את הספרים כ'מסמכי שלל' שנלקחו מתוך מבצר גרמני שהיה תחת שלטון ה'גסטפו' במלחמת העולם השנייה.

בשימוע שארך שעתיים שלמות בפני השופט נכחו מהצד הרוסי שני עורכי דין מקליפורניה שהיו מעורבים כשהמשפט התנהל בכותלי בית-המשפט בחוף המערבי וכן משפטן משגרירות רוסיה בארה"ב.

מהצד החב"די נכחו ארבעת חברי אגודת-חסידי-חב"ד בחבר-העמים: יו"ר אגו"ח הרב יוסף-יצחק אהרונוב מישראל, הרב שלמה קונין מלוס-אנג'לס, הרב יצחק קוגן ממוסקבה והרב שלום-בער לוין מניו-יורק. את חב"ד ייצג עורך הדין האורתודוקסי נאט לואין ונכחו גם עוה"ד היהודייה-רוסייה וירוניקה אירינה, עו"ד היהודי מרשל גרוסמן, ר' חיים-נחום קונין ור' יוסי קונין מקליפורניה ור' לוי אדרעי .

מוראלית או ליגאלית?

"הדיון נועד כדי שהשופט יחליט האם הוא ייקח את התיק ויורה על פתיחת משפט או לא", אחד המשתתפים הסביר בשיחה עם COL.

עוה"ד המייצגים את רוסיה טענו ש"אנו מבינים שהמוראלית הספרים שייכים לחב"ד", אבל לפי החוק היבש הבעלים הם הפדרציה הרוסית. הסיבה שהם העלו הייתה 'מכיוון שנעשה הלאמה של הספרייה לאחר הרבולוציה, הספרייה היא עכשיו רכוש המדינה'.

מנגד, עו"ד לואין טען כי הספרים שייכים לחב"ד לא רק מוראלית אלא גם מבחינה ליגאלית. "יש ערך להלאמה רק אם המדינה עושה שימוש ברכוש המוחרם", לואין טען. כאן, לדבריו, הייתה המקרה הקלאסי של תביעה נגד יהודים וגזילת רכושם ולכן אין ערך לטענת רוסיה.

בשנת תשנ"ב, בלחץ ארבעת שלוחי הרבי למאבק למען השחרור, הפדרציה הרוסית הודתה כי 'אוסף שניאורסון' מעולם לא הולאם ובית המשפט הרוסי הורה למדינה להחזיר את הספרייה לידי חב"ד. אולם בועידת הלסינקי הרוסים טענו להיפך כי "הארכיון הינו אוצר לאומי". אי-העקביות בהצהרות רוסיה והניסיונות שלא צלחו עד-כה הניעו את נציגי חב"ד להעביר את המאבק לכותלי בית-משפט אמריקאי.

השופט מתמצא בפרטים

"מצויים כ-12,000 ספרים של הרבי בספריית 'לנין' - אוסף שהינו של חסידי חב"ד ועליהם לשוב לרשותם", הרב קוגן אמר באחרונה במסיבת עיתונאים בבית-הכנסת 'בלשייא ברונייא' במוסקבה.

בשיחה עם כתב COL בארה"ב שעה קלה לאחר תום השימוע בבית-המשפט, הרב לוין סיפר כי "השופט גילה מעורבות רבה. היה נראה שהוא מתמצא בפרטים וניכר שהוא השקיע זמן להבין את התיק. הוא מאוד התעניין".

בספר "יומן השליחות המיוחדת" שחיבר על תולדות המאבק שלא הסתיים, הרב לוין טוען: "דומה כי במשך כל תקופת נשיאותו של הרבי, לא זכור נושא שהרבי ישקיע בו כל-כך הרבה מרץ, כמו בנושא אוסף ספרי וכתבי רבותינו". הוא גם כתב כי עמיתיו למאבק התמודדו עם "תקופה ארוכה של עליות וירידות, מהפכות בממשל והחלפת המנהיגים בממשל ובספרייה".

הרב לוין סבר אמש כי "רוב הסיכויים הם שהשופט יקבל את התיק". המשלחת יצאה אמש אל הרחוב הוושינגטוני ב"רוח חיובית", כשברקע נראה בניין הקפיטול של הקונגרס האמריקאי. הם אמורים לקבל תשובה, חיובית או שלילית, בחודש-חודשיים הקרובים.

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
5 תגובות
1.
Reb Berel
ז' אלול ה׳תשס״ו
I love the kiss!!!!!!!! Keep up the good work

And dont catch a cold we need you for a chazan Yom Tuv

2.
בעז"ה.
ז' אלול ה׳תשס״ו
ויהי רצון שיהיה רק תוצאות חיוביות מדיון זה.

ושיגרמו נחת רוח גדול לאדוננו מורנו ורבנו.
3.
Cuniins
ז' אלול ה׳תשס״ו
when the rebbe hired the shlomo did he mean his sons also
4.
NAT
ז' אלול ה׳תשס״ו
is nat lewin a lawyer in this case??
5.
ואיש לא עמד בפניהם
ח' אלול ה׳תשס״ו
ואיש לא עמד לפניהם כי נפל פחד.........
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.