מערכת COL | יום ו' אלול ה׳תשס״ו 30.08.2006

יש גם פוליטיקאים יהודים טובים באוקראינה

בעוד שראש העיר היהודי של חרקוב עדיין מסרב להפסיק בניית דירות מעל אתר זיכרון לנרצחי השואה, רבני חב"ד באוקראינה מוסרים כי הם נעזרים בשלושת עמיתיו היהודיים ■ השליח הרב אברהם וולף מאודסה מדווח כי ראש העיר אדוארד גורביץ סייע להשגת בניין לבית היתומים, והשליח הרב יוסף-יצחק וולף מחרסון טוען שראש העיר ולדימיר סאלדו הוא "תומך אקטיבי בקהילה" ■ גם ראש העיר של ויניצה הוא יהודי, לידיעתכם  לסיפור המלא
יש גם פוליטיקאים יהודים טובים באוקראינה
הרב אברהם וולף רבה של אודסה, מתארח יחד עם ידידו מר אדוארד גורביץ ראש העיר אודסה - אצל ראש העיר ירושלים (צילום ארכיון: ששון תירם)

עם החוף לים השחור, אודסה נחשבת "העיר הכי יהודית באוקראינה". העיר העניקה לעולם את הציונות הפוליטית והתרבותית יחד עם סיפוריהם של שלום עליכם ויצחק בבל. ולכן, העובדה שראש העיר הוא היהודי אינה מגיעה בהפתעה.

אולם אדוארד גורביץ אינו מפגין לראווה את יהדותו. "להיות יהודי זאת הלאומיות שלי, לא המקצוע שלי", ראש העיר אמר באחרונה בשיחה עם סוכנות הידיעות היהודית JTA.

דבריו נשמעים כמו אזרחים אוקראינים רבים שנולדו וגדלו תחת מכבש הקומוניזם. בעשור האחרון, שלוחי חב"ד במדינות חבר-העמים ניסו להילחם בחשיבה זו דרך פרסומים פומביים על היהדות והשגת השתתפות אישי ממשל בכירים באירועים יהודיים המשודרים בתקשורת.

גורביץ, בן 58, נולד במוגילוב-פודולסקי במערב אוקראינה, וזוכר בבירור את סבתו מדברת באידיש ובעברית וחוגגת את הסדר בליל פסח. "כל החיים שלי הייתי יהודי, והיה לי 'יהודי' חתום בדרכון שלי", הוא התייחס ל'שורה החמישית' שהסובייטים הוסיפו לפספורטים שהצהירה על הזהות האתנית.

תומכים אקטיבים

הוא אחד מארבעת היהודים שנבחרו לראש ערים באוקראינה: ולדימיר סאלדו בחרסון, מיכאל דובקין בחרקוב וולדימיר גרויסמן בוויניצה. רובם לא פעילים בקהילה היהודית, אפילו שהרבנים המקומיים טוענים כי הם נעזרים בהם בדרכים שונות.

רבה הראשי של חרסון ושליח חב"ד הרב יוסף-יצחק וולף אמר לסוכנות כי "סאלדו תומך אקטיבי בקהילה היהודית במידה רבה", אולם סירב לרדת לפרטים.

גורביץ מאודסה, מצד שני, לא היסס לקחת עמדה לטובת הקהילה היהודית המקומית אפילו שהוא לא חבר בה.

הוא סייע להחזיר לנו את הבניין עבור בית ליתומים יהודיים, אמר הרב אברהם וולף, רבה הראשי של אודסה ושליח חב"ד. "הוא לא אדם דתי אבל הוא עשה ככל ביכולתו לעזור לקהילה", הרב וולף מסר.

כעת נותר לקוות כי ראש עיריית חרקוב יילך בדרכי עמיתיו היהודים ויואיל להפסיק את בניית שכונת מגורים מעל אתר זיכרון לנרצחי השואה. שליח חב"ד הרב משה מוסקוביץ' שלח מכתב מיוחד ודרש להפסיק את הבנייה, אולם לא נענה עד-כה.

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
2 תגובות
1.
אברמי ויוסף וואלף
ו' אלול ה׳תשס״ו
יש לכם ד"ש מבלפור קראון הייטס יפה לראות שמחה על הפנים שיהיה כך כל החיים כתיבה וחתימה טובה לכם בני וכל הילדים
2.
מושל מחוז זפרוזה היהודי מר צרבננקו
ו' אלול ה׳תשס״ו
ברצוני להגיב אודות כתבה זו בעירנו זפרוזה אוקראינה לפני כשנה לערך נבחר מושל יהודי מר שמשון צרבננקו התומך בכל פעילותינו כאן בעיר השתתף בקריאת המגילה , ובסדר פסח לפני מספר שבועות הרים תרומה נכבדה להנצחת קבר אחים בעיר נובזלטופל במחוז זפרוזה וב"ה אנו עומדים בקשרי ידידות טובים מאד
נחום ערנטרוי
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.