מערכת COL | יום ו' אלול ה׳תשס״ו 30.08.2006

ניצחון בבומביי: "מסעדת היטלר" החליפה את שמה

בעליה של מסעדת "הצלב של היטלר" שנפתחה בהודו לפני כשבוע, הודיעו היום (שלישי) כי בעקבות המחאה הגדולה שבאה בעיקר מצדה של הקהילה היהודית הם משנים את השם ■ "היה הרבה לחץ מצד הקהילה וגם מצינורות שונים, כמו למשל משגרירות גרמניה בעיר, העיתונות המקומית ועוד", אומר ל-COL מנהל בית-חב"ד בבומביי הרב גבריאל הולצברג  לסיפור המלא
ניצחון בבומביי:
מסעדת הצלב של היטלר בהודו. בקטן: הרב הולצברג • צילום: COL, אי-פי
מאת: חיים ברון

בעליה של מסעדת "הצלב של היטלר" שנפתחה בהודו לפני כשבוע, הודיע היום (שלישי) כי בעקבות המחאה הגדולה שעורר שמה של המסעדה הם החליטו לשנות את השם. "בסך-הכל חיפשנו שם מקורי, שיבדיל אותנו משאר המסעדות", הסבירו בעלי המקום את החלטתם המקורית.

הודעת בעלי המסעדה, הממוקומת בעיר בומביי, באה לאחר שבימים האחרונים ערכה הקהילה היהודית בהודו הפגנות רבות במחאה על השם שנבחר ולאחר שגורמים רשמיים בישראל ובגרמניה הביעו את מחאתם בנושא. בנוסף לשינוי השם מעורר המחלוקת, הודיעו הבעלים כי תוסר תמונתו של המנהיג הנאצי, שהיתה תלויה בכניסה למקום.

לחץ מהקהילה היהודית

כמו-כן יוסרו פוסטרים של צלבי קרס אדומים שחרוטים על לוגו המסעדה. על הפוסטרים גם נכתב הסלוגן "מביסים קטנים להנאות ענקיות", כשעל הדלת נמצא דיוקן ענק של היטלר. "אין כל מטרה ששם המסעדה יפגע ברגשותיהם של חברי קבוצה מסוימת, ולכן החלטנו לשנות את שמה" הסביר את ההחלטה אחד מבעלי המקום, שאקיר סידוקיאי, שהוסיף כי לא ידוע עדיין השם החדש שיינתן למסעדה.

"היה הרבה לחץ מצד הקהילה", אומר ל-COL מנהל בית-חב"ד בבומביי הרב גבריאל הולצברג, "הלחץ הגיע גם מצינורות שונים, כמו למשל משגרירות גרמניה בעיר, העיתונות המקומית ועוד. כולם הדגישו את הזעם האדיר שיש להם על-כך שבשביל גימיק, בעלי המסעדה מוכנים לשתמש בשם השנוי המחלוקת".

בומביי, קהילה יהודית המונה כ-5,000 בני אדם. לדברי מנהיג הקהילה, בחירת השם הפוגע נבעה מבורות הבעלים, ולא מתוך כוונה לפגוע ברגשותיה של קהילה היהודית במקום. "אני גם סובר שאין בבחירת השם משום אנטישמיות של הבעלים, אלא פשוט הוא לא הבין את המשמעות של השם, זה כל הסיפור".

גרמנים נגד היטלר

"לא רק לנו יש בעיה עם השם. בעלי המסעדה התקשרו לגרמנים מקומיים בכדי לשמוע את דעתם. אחד מהם, שהוא ידיד של אחד ממקורבי בית-חב"ד סיפר לי שהוא ענה להם שאני לא מעוניין לשמוע היכן נמצאת המסעדה ואם אשמע - אני אשרוף לכם את החנות"...

לשאלת COL האם יש אנטישמיות בעיר, עונה הרב הולצברג: "מאז שהגעתי לבומביי, לא נתקלתי בשום מקרה אנטישמי רציני".

עם פתיחת המסעדה, בשבוע שעבר, הסבירו בעליה את החלטתם ברצון לייחד את המקום ממאות המסעדות בעיר בומביי, הנחשבת למרכז הכלכלי של הודו. "רצינו להיות שונים. זה שם אחד והוא יישאר בזיכרונם של האנשים", אמר אחד הבעלים. "אנו לא מקדמים את היטלר, אבל רוצים לומר שאנו שונים כמו שהוא היה שונה".

המקום הזה לא קשור לפשעי מלחמה, אלא זהו מקום שבו אנשים באים להירגע וליהנות מארוחה", אמרה אז מנהלת המסעדה, פטימה קבאני, שהוסיפה כי בכוונת הבעלים לפתוח סניפים נוספים ברחבי העיר.

אבל כאמור, המחשבות הרבות על סניפים נוספים בעלי שם שנוי במחלוקת כל-כך, ירד מסדר היום של בעלי המסעדה.
לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
4 תגובות
1.
מה משנה
ה' אלול ה׳תשס״ו
ששינו את שמם אם הם נתנו כזה שם זה מראה על אהדה לנצים
וגם מה שגרמני אמרה זה גם רק לעולם
2.
לגבי ורבקי!
ו' אלול ה׳תשס״ו
תמשיכו לעשות חיל..
4.
יישר כח!!!
ו' אלול ה׳תשס״ו
גאים בכם שלוחים...
5.
כל הכבוד
ו' אלול ה׳תשס״ו
כל הכבוד לכם
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.