בחירות קראון-הייטס: "נגד ההלכה" או "דבר טוב"?

הרוחות מתלהטות בקראון-הייטס לקראת הבחירות המדוברות להוספת רבנים נוספים לבית-הדין של השכונה בניו-יורק.
חבר הבד"צ, הרב אהרן-יעקב שוויי המתנגד לקיום הבחירות, הוציא בכ"ו ניסן מכתב בו הוא אוסר על התושבים ללכת לקלפי ביום ראשון הקרוב, ב' אייר.
"אלו שיילכו להשתתף בבחירות אלו - שעל-פי הלכה אין להן שום תוקף - יהיו מסייעים לעוברי עבירה", הרב כתב בחריפות.
הרב שוויי הוסיף כי "אותם הדוחפים לבחירות רוצים לרמות את הקהל לומר שעל ידי אלו הבחירות יביאו חיזוק להבד"צ, בזמן שהאמת היא שזה יביא הירוס ומחלוקת, ולעשות להם מונופול על הבד"צ".
אל המכתב הצטרפו גם הרב ניסן מאנגל והרב שמואל-פסח בוגומילסקי שכתבו כי "כל המינויים החדשים הרי הם בטלים ומבוטלים ואין לסמוך עליהם בשום הוראה".
הרב אזדבא: לבחור לשם-שמיים
בתגובה, חבר הבד"צ הוותיק הרב אברהם אזדבא הוציא היום (חמישי) מכתב הקורא לתושבים לבוא בהמוניהם להצביע בקלפי שיוצב בכניסה מרחוב קינגסטון ל-770 (עזרת נשים - תפארת זקנים לוי יצחק).
"עצם עניין הבחירות הוא דבר טוב מאוד, ומבקש אני מכל אחד ואחד הזכאי לבחור שייצא ויבחר לשם-שמיים, והקב"ה יעזור שהבד"צ יחזור להיות לשם ולתפארת , כיום היווסדו", הרב קרא.
בקשר לביקורת על התהליך, הרב אזדבא כתב: "כל אלו שמטרתם לעצור את הבחירות ולהשאיר את המצב של הבד"צ לב"ד - הם בגדר הולכי רכיל ואל לנו לשמוע את הדברי ריק שלהם".
הרב התייחס ל"רצונו של הרבי" שלא יהיו פחות משלושה דיינים בבית-הדין השכונתי, בהתבסס על השיחת-קודש של הרבי על הבחירות לרבנות בשנת תשמ"ו (ליקו"ש חלק כ"ח, עמ' 255).
עוד בנושא:
+ מחפשים מועמדים נוספים לבחירות בד"צ קראון-הייטס
+ בחירות לרבני קראון-הייטס ייערכו בב' אייר
+ ועד הקהל תוקף: הייתה הצבעה, שפרלין מטעה
+ שפרלין טוען: הרבי לא היה מסכים לבחירות כאלה
+ בקרוב: בחירות לרבני בית-הדין של קראון-הייטס

הגיע הזמן לעשות שם סדר ! ! !
רובשקין כל הכבוד ! ! !
Did he ever sit on a Din Torah for the first 70 years of his life. Amazing how fast you can teach new tricks
בשעה שמי שנק רב שמקבל הזמנה מג רבנים, עליו להשיב להרבנים, ולבוא לדי"ת או לזבל"א, ולא להתחצף וכו.
וכל הכבוד שאתה נותן לרובשקין, אוי ואבוי לך
1) רוב ההוראות של הרבי בנושאים אלו היו בכתב. מדוע אין הרב רובשקין מפרסם את נוסח התשובה, כדי שכולם יוכלו לראות שהוא דובר אמת?
2) כולם יודעים שבבחירות של שנת תשס"ג הרב אזדובה הוא זה שהחליט מי יהיה מועמד. לפי מה שמספר היום רובשקין, שהרב אוזדובה (ביחד עם הרב מארלאוו) קיבל מהרבי הוראה שלא להתערב בזה, נמצא שהרב אוזדובה פעל בשנת תשס"ג להיפך מהוראה שהוא קיבל מהרבי בשנת תשמ"ו!
3) אם מה שרובשקין מספר אינו נכון – וכך נראה הדבר, עד שרובשקין יוכיח את דבריו באמצעות נוסח הוראת הרבי – הרי שהוא מפרסם היום דברי בלע כנגד הרב אוזדובה שפעל להיפך מהוראת הרבי! לא די לו לרובשקין במה שפרסם מכתב מחוצף בו הודיע שלדעתו מעמדו של הרב שוויי כרב בשכונה מוטל בספק, עכשיו הוא עושה זאת גם לרב אוזדובה, כשהוא מפרסם שהרב אוזדובה התכחש להוראה שהוא בעצמו קיבל מהרבי!
4) רובשקין השתמש בכספי ציבור כדי להדפיס קונטרס יקר שבו כ-70 עמודים רצופים בטענות מטענות שונות. על שער הקונטרס הדפיס רובשקין דברים שאמר הרבי בשיחת שבת פרשת מטות-מסעי תשמ"ו במעלת הבחירות שהיו אז. רובשקין לא טרח לציין איפה נדפסה השיחה, ובסידרה הרגילה של ספרי השיחות היא לא נמצאת, בגלל הביטויים החריפים שהיו בה. אבל הדברים ידועים, ומה שמפתיע – ואולי אינו מפתיע? – שרובשקין בחר לעצמו לפרסם רק קטע אחד מתוך השיחה, והתעלם מן האמור בתחילתה. מובא כאן קטע מהשיחה, כפי שנרשם אז על ידי "ועד הנחות בלשון הקודש":
וכך אמר הרבי:
ישנם כאלו שהחליטו, משום-מה, שהם הבעה"ב בשכונה זו, והם אלו שצריכים למשול ולשלוט על הציבור כולו.
ולדוגמא: כשצריכים לבחור רב לשכונה – הרי הוא, ביחד עם חבריו, הם אלו שיקבעו ויחליטו מיהו המתאים לכהן בתור רב, והם ימנוהו לרב.
לא נשמע דבר כזה בישראל – ש"עסקן", או כמה "עסקנים", יחליטו על דעת עצמם על בחירת רב.
כשבחרו רב בקהילות ישראל – החליטו רבנים, גדולים בתורה וכו, מי הם המועמדים המתאימים לכהונת רב, ולא "עסקנים", אפילו "עסקנים" שיש להם סמיכה לרבנות, שכן, ידוע מ"ש הסמ"ע שדעת בעה"ב היפך דעת תורה, וכמדובר כמ"פ שהכוונה היא לבעה"ב שיש להם סמיכה לרבנות, שהרי בנוגע לבעה"ב סתם שאין להם סמיכה לרבנות – מאי קמ"ל.
עד כאן מהשיחה.
כל אחד יכול לראות שמה שעושה היום רובשקין, כשהוא החליט בעצמו מי יהיה המועמד לרב, הוא להיפך מהוראה ברורה של הרבי, שמצא לנכון להתריע ברבים מול תופעה זו!
5) לפני הבחירות של שנת תשס"ג פסק הרב אוזדובה, שעל המועמד לרבנות, הרב שוויי, לקבל קולות של רוב תושבי השכונה. בשכונה התגוררו אז כ-1600 משפחות, וכדי להבחר היה צריך הרב שוויי לקבל לפחות 800 קולות. לפי הפסק של הרב אוזדובה אז, נמצא שכל אלה שלא באו להשתתף בבחירות, מאיזו סיבה שלא תהיה – כולל אם שהו בתקופת הבחירות מעבר לים – נחשב קולם כאילו הצביעו נגד בחירת המועמד. לפועל, קיבל הרב שוויי קרוב ל-1000 קולות, שזה רוב גדול מתושבי השכונה.
היום, אחרי שהשכונה גדלה והתפתחה ונוספו בה עוד משפחות רבות, מפרסם רובשקין שדי למועמדים – אלו שרובשקין קבע שהם מועמדים – אם יקבלו רוב מאלו שיביאו להצביע. במילים אחרות, אם יבואו להצביע רק 10 אנשים, די למועמדי רובשקין לקבל 6 קולות כדי להיות רבנים.
כיצד זה התיר לעצמו רובשקין לנהוג היום שלא כפי הפסק של הרב אוזדובה בשנת תשס"ג? האם התורה משתנה לפי הנסיבות?
6) עד לרגע בו נכתבות שורות אלו, יום חמישי ערב ראש חודש אייר, לא קבלו תושבי השכונה אף מכתב שיגלה להם מי הם המועמדים של רובשקין. רובשקין שומר זאת בסוד עד לרגע האחרון. לכן, גם מבלי להכנס לשאלה ההלכתית של כשרות הבחירות הללו (וכאמור, ישנו פסק של שלושה רבנים הקובע שאין לבחירות אלו כל תוקף), שואל את עצמו כל תושב הגון: האם אלה הם בחירות דמוקרטיות?
7) כולם רוצים בחיזוק הבד"צ וכולם רוצים שלום. אך אי אפשר לקחת את המילה "שלום", ולהשתמש בה בצורה הפכית (כפי שעושים – להבדיל – אוייבי ארצנו הקדושה). את המחלוקת יש לסיים פעם אחת ולתמיד בדרך תורנית, כלומר, בדין תורה, ולאחר מכן, כשיהיה שלום אמיתי, ניתן יהיה לחזק את הבד"צ באמצעות בחירות.
תושב קראון-הייטב שכואב.
ואין זה בחירות!!!
זה חוצפה בושה וחרפה!!! בחירות זה דרך לבדוק את רצון ה"עם" - אם "קודם" הבחירות - חלק גדול מתושבי הקהילה מאמינה שזה מאורגן באופן רע - בלי יושר - איך יכולים לקבל את תוצאות בחירות כזה?
הגיע הזמן שבחירות יאורגו (לא רק ביום הבחירות אלא גם כל ההכנות לזה) ע"י אנשים בלתי מעורבים או עכ"פ ע"י וועד מורחב - הכולל "כל" הצדדים - וכולם יחד יבוא למסקנה ע"י "רוב" - ורק אח"כ יעשו בחירות....
(אבל כנראה ש"אין דער היים" (= רוסיה הצארית/קומוניסטית) לא נהגו כך...... חבל מאוד. משיח נאו!
וכי מה אכפת לי שיהיו בחירות?
אבל אתמול שמעתי בביכנ"ס שזה לא פשוטו וכל הדבר הזה שהחביאו עד עכשיו את המועמדים לא מריח טוב
ועכשיו כשאני רואה שבכלל עושים את זה בלי הסכמה של הרב שוויי
ועוד במטרה להתחמק מדין תורה
אז לא נראה לי שאני אלך לבחירות האלה. שב ואל תעשה עדיף
{ואתה יודע מה קרה אחרי זה שלא ...} אסון אחרי אסון
וכל אחד יכול להציע לוועדת הבחירות עוד רבנים במקום להילחם בפשקווילים .
כולנו נבחר והמיעוט שבמיעוט יצעקו באינטרנעט .
and you cant force some one to go to zablah if there is a elected rabbi in town
שאר התושבים כועסים מאד על האופן המגעיל בו מתנהלות הבחירות האלו, השופכות נפט על מדורת המחלוקת.
דאלוי מחלוקת!
It is sad that I cannot use my real name. But there is terror in our kehillah, and gangsters are attempting to hijack our Beis Din and destroy the Rebbe’s community. I live in fear for my mishpoche, and must protect my identity.
Several years ago a sham election took place that was rigged by these gangsters. Like, lehavdil, in Stalin’s Russia or Saddam Hussein’s Iraq, only one candidate was listed because the other, more worthy Rabbonim, were terrorized into remaining off the ballot.
Worse yet, the sole candidate we were offered, Rav Schwei, had for two years been on the private payroll of a local Gvir, which by definition rendered him unfit to serve as Kehilla Dayan as he was already in at least one man’s pocket.
Rav Osdobo was terrorized into allowing this transparent corruption to go forward. However, he was able to set one condition – that two choshuve and experienced Rabbonim – Rav Raitport and Rav Segal – would serve as Dayanim alongside himself and Rav Schwei.
Rav Schwei accepted these terms at the time and then reneged on them once he was on the Beis Din. This alone should invalidate him as a Dayan lemafreia and force him, at the very least, to run once again, this time in a legitimate, non-Stalinist election.
Of course, the likelihood is that he would lose just as he would have lost the last time had he been running against Rav Raitport and/or Rav Segal.
Ever since he became a Dayan, Rav Schwei has been engaged in the relentless pursuit of power for himself and his backers. He has thwarted every majority psak, paskened against the Beis Din, gone public with every machloikes.
But the zenith of the chutzpah and azus metzach of this rogue dayan was his attempt to call his senior Moro D’Asro Rav Osdobo – a man with two decades of “shimush”, a Dayan who received the Rebbe’s brocho – to a Din Torah zablo with the signatures of one disgruntled Rov and one outright oisvorf from New Jersey. This is a chutzpah that has no precedent.
The truth is Rav Schwei does not belong on this or any Beis Din. He has disqualified himself by taking payment from private individuals and by working for a gang of criminals who have their own agenda.
During his three years on the Beis Din, Rav Schwei, under the directions from his handlers, has been engaged in a scorched earth policy to destroy every single vestige of credibility and functionality of the Beis Din.
He has generated non-stop machloikes and is directly responsible for the terrible state of our young people and the rampant lack of sholom bayis among many families in our schunah.
One need only compare the writings of Rav Osdoba and, Rav Schwei. Rav Osdoba backs every sentence, every statement with precise mar’eh mkoimos. Rav Schwei’s letters, his issurim, his denying us the right to vote have no sources, no precedent, and show no evidence of having any basis other than his personal opinion and personal agenda.
It is time to pull the camouflage off this situation and call it as it is.
The only solution is to vote for new Dayonim who can help Rav Osdobo restore honor and integrity to the Beis Din he helped create and run with such a sterling reputation for so long.
And we as a Kehilla must beg mechilleh from Rav Osdobo for standing silently while his shem tov was dragged in the mud, and for standing by while he and Rav Segal and Rav Raitport were subjected to such relentless and disgusting behavior.
Bivrocho,
A Chossid of the Rebbe
לא שלחו דבר לביתי מאיפה אני צריך לדעת למי להצביע ואם בכלל?
תן לי זמן!!!
הוא מוכן לבא רק לד"ת לפני זה שמינה אותו לרב...
לא לפני רבנים ניטראליים ולא לפני זבל"א.
אתם חושבים שאם תצביעו זה ישנה משהו?
תוצאות הבחירות כבר ידועות מראש.
וכשזה שמארגן אותם מספר לנו על חברת שמירה מיוחדת, ועל הנציגים (שהוא ארגן) שיפקחו, כולנו יודעים שכבר יש לו תוצאות רשומות ומוכנות.
לפחות יצא פסק שהודיע שגם מבחינה הלכתית אין לזה שום תוקף.
סתם משחק ילדים.
לא בקיא בפרטי המחלוקת,אך מתוך הכרות עם הרב סגל קשה לי יהאמין לטענות נגדו,מדובר בחסיד אמיתי יר"ש נוח לבריות ובעל מידות טובות,קשה לי לקשור אותו למחלוקת.
חוץ מזה מה זה הזבל"א הזה ואיזה תוקף יש לו??? אשמח לדעת יותר פרטים...
also, why was it that in the last elections it was stated EXPLICITLY that only if the candidate Will garner more then 50% of ELIGIBLE voters (not "actual" voters) will he win? why isnt the same applicable now? (it was at the direct order of rabbi osdobo).
are you trying to tell me that it is MOSHE RUBASHKIN that is the one that is going to select ELIGIBLE CANDIDATES??? are you making a laughing stock of our shchuna? shouldnt there be a rabbinical board or broad based (b-partisan) lay leadership board to make this VERY IMPORTANT selection?
just wondering when we will get some normalcy and clear thinking back in this holy shchuna of the Rebbe...
From Sicho Shabbos Parsha Matos Mase 5746 (Tzadik Lamelech)
2. There are some individuals that decided, for some reason, that they are the owners of this schunoh and they are the ones that need to govern and control the entire community.
For example: When there is a need to elect a Rov to the schunoh – he, together with his friends are the ones that will establish and decide who is suitable to serve as Rov, and they will appoint him as Rov.
It is unheard of such thing in Israel [Jewish Nation] – that an “askon” (activist) or few “askonim” (activists) will decide on their own on electing a Rov.
When they elected a Rov in Jewish Kehilos – Rabbonim, Torah Gedolim etc., decided who are the suitable candidates to serve as Rov, and not “askonim”, even “askonim” that have smichoh (Rabbinical ordination) to be a Rov, because it is known what the ñî"ò writes that the opinion of áòä"á (laymen) is the contrary of the opinion of Torah, and like it was mentioned many times, that this, refers toáòä"á (laymen) that have smichoh to be a Rov because if it refers to people that do not have smichoh it will not be necessary to mention it, it will be self understood.
Even more so, when this “askon” announces openly - (after trying to speak quietly behind the scenes, and did not help) – that if his candidate for Rov will be elected, then he will give money etc., and if not he will not give … and through this he wants to force on the entire community his opinions – there is no bigger shochad (bribe) then this!
Such monies, given for the so called benefit of the community, with the condition that they should do as per the will of the one that gives the money – are not even from “klipas nogah” … (and definitely, they are not from Kedushoh), therefore, it is forbidden to use this monies for Kedusha matters!
No one will force his opinion on the community for a monetary bribe! You don’t want to give money (only if they will accept your authority) – do not do any favors, your money is not needed, because, “By Me is the silver and by Me is the gold says Hashem” …
The wonder is – how he is not ashamed to say openly that if they will elect his Rov, then he will support the Rabbinical establishment, when everyone sees that this is a matter of “shochad” (bribe) in the most severe way!
אני לא מצביע
... you should know that the elections for the new Rov had to have my approval ...
Also he writtes there:
... like in the first elections that each candidate needed approval from other Rabbonim that he is appropiate for it ....
1. ARE THIS ELECTIONS APPROVED BY ALL MEMBERS OF THE BADATZ?
2. WHICH RABBONIM APPROVED THESE CANDIDATES?
3. IS RABBI REITPORT MOVING INTO CH?
4. CAN WE SEE A WRITTEN CONSENT FROM ALL THE CANDIDATES THAT THEY ARE ACTUALLY RUNNING
In the end, to Rabbi Osdobas surprise, Rabbi Schwei got more than 90% !
Now Rabbi Osdoba is claiming that if we will have an extremely poor turnout....
(Because of a Psak Din by Countless Rabbonim, that this Election is not Forbidden and simply not fair and not Kosher) - that if only 50 individual voters actually vote and 26 of these 50 Votes, are for Segal, he will proclaim him official "Rabbi", based on 26 votes!
This is what Rubashkin calls "Fair" and "Impartial Elections"?
No Rabbonim were consulted first and formost, "IF" there should be an Election, "where" or "when" or "who" etc!
For that Matter, every Tom Dick and Harry can make "New Elections for Rav", every week!
Me and You and all other residents of CH were NOT consulted either -
So, Who was it exactly, who decided, "for us" (of course it must have been "impartially decided") WHO the candidates are?
At least with Rabbi Schweis, election it had Rabbi Osdobas, 100%, full approval, BEFORE the Election, for him to even be considered to be eligible to be a Candidate - Now, it has absolutely "NO ONES" Approval!
At least with Rabbi Schweis election, we had a REAL CHOICE, if we didnt like him, we could have voted "NO" - the Choice "NO" was an actual choice on the Ballot!.
Now, Rubashkin wants to absolutely "FORCE" us to accept this, Segal Candidate, so voting "NO" (that we do "NOT" want Segal or any of these other 2) will definitely "NOT" BE AN OPTION, on Rubashkins Corrupt Ballot!
i have first hand knowledge from personal expireince that shwei does not belong in this office he should be impeached as soon as possobble if not sooner, he has no idea how and what to do in this office
as the previos writers said what good will this letter do for this situation? nothing at all rubashkin will get his way but it will just cause more sinas chinam then ever
well maybe we should take off our (pants) hats and say a wonderful thank you to y.s. for a wonderful job done
a resident of crown heights
Can you just imagine the NACHAS our SONIM are having from Shachs people to Fishers people
I tell you all from the TOP to the NOCH SHLEPERS
will have to give a DIN VOCESHBEN to the rebbe one day you
אני הולך לבחור ודברתי עם הרבה אנשים בשכונת המלך ואמרו פה אחד למען האחדות ולמען השלום למען הדור הצעיר ולמען שהרבי יתגלה נצביע! וכל אלו שחושבים לא שישארו הביתה, ואין סיבה שלא לבחור אלא אלו שאוהבים את המצב שמחלוקת אז שימשכו את השנאה!
בושה וחרפה לעדה קדושה זו, ירוד ירדנו, שאנשים כאלא (מ.ר.) אף שיש לו לב טוב ועושה חסד וכו אבל שהוא יעמוד בראד הקהילה ויעשה החלטות ער רבנים וכיו"ב?! הנני זוכר שבישיבה (בזמן שאכן הי בישיבה) החזיקו אותו רק בגלל משפחתו.
בושו והכלימו ק.ה. ירדתם פלאים!
שיהיו אחוזי השתתפות נמוכים בבחירות המצחיקות האלה.
למה שאדם נורמאלי ירצה להשתתף במשהו שיש עליו פסק שהוא מסייע לעוברי עבירה?
עם כל הכבוד לרב אזדבה, כל אחד יודע שמה שמענין אותו זה רק חיזוק מעמדו, שיוכל להחזיק ב"כשרות" ולסדר גובים לבנים (יש לו כבר 3 בפנים) ולתת להם מדרס רגל בבד"צ, כדי שירשו ממנו אח"כ את ה"כשרות", ולזה הוא צריך רבנים שהם "חותמות גומי", שיסכימו לזה.
וה ירחם
mms://audio.wlcc.org/wlcc/5732/5732-07-29d%20Sicha%203%20Mi%20hu%20yehudi.mp3
אשרינו שזכינו לכך!
mms://audio.wlcc.org/wlcc/5732/5732-07-29d%20Sicha%203%20Mi%20hu%20yehudi.mp3
let rabbi osdoba and rabbi schwei sit together between them self.and work out some thing and stop with the none senceand stop the chlul hashem.and stop with saying the rebbe said this the rebbe said this because you donot know what the rebbe said.
BADATZ
Rubashkin complains that by Rabbi Schweis Election, there was only 1 Candidate so "it wasnt Fair" - But the Opposit is True, because, By Rabbi Schweis Election everyone had a Choice to Vote "NO" if they didnt want him - But 90% Said Yes
Now If Toshvey Hashchuna DONT want Rabbi Osdibanik Candidates, they cant vote "No" and even if they only get very few votes, they get IN because they will make a "Run Off" election, if each Candidate only gets less than 50%
The Entire thing is not an Election but a Sad Chutzpadik Joke
From: NUCHIE Gross
Subject: The importance of voting for Dayanim/Rabbonim this Sunday
As a former member of the Vaad Hakohol during the last election and as someone who cares deeply about every member of the community, I am pleading with every eligible voter to make sure you vote on Sunday.
Once upon a time Crown Heights could boast of a peerless Beis Din comprised of Dayanim who had no political or personal agenda, and whose only concern was the well-being of every man, woman and child in our shchunah whose importance extends throughout the world
Sadly, of the three gedolim who served with such seamless integrity and had the brocho of the Rebbe, only Rav Osdoba remains -- clinging steadfastly to an integrity that rises above political considerations, and serves no master but the Ribono shel Olam.
And I speak as one who suffered personally because of Rav Osdoba’s psak, but it was a psak that had no hint of corruption and no scintilla of power politics or personal gain (this is not the time to elaborate.)
Right now our community is in trouble. Our youth are confused, and more and more are going off the derech. And not just our young – entire families are adrift with nowhere to turn for guidance and help. The example being set by the current matzav in our Beis Din is causing unprecedented destruction and breakdown among our neighbors.
Sadly there are a handful of corrupt yechidim in our community who have long desired to control our Beis Din because they view it as a key to personal, political and material power. And the only way they can enjoy such power is by having their influence over Dayanim who bend to their will.
These individuals are manipulating some Rabbonim in order to derail this Sunday’s elections .
These elections offer our kehilla the potential brocho of up to three outstanding Dayanim who have vast experience and no personal agenda or interest in personal gain. Each candidate is a Rov of utmost integrity (all have already served in various functions and where called upon as needed) who can help restore to our Beis Din the shem and tiferes for which it was once justly renowned.
This election is totally consistent with the Rebbe’s goal of having “rov am” appointing the community’s Rabbonim
Our Kehilla is today blessed with a Rosh Hakohol, Moishe Rubashkin, whose every waking moment is a testament to his integrity and to his selfless concern for even (and especially) the smallest and weakest members of the Crown Heights community. While no man is perfect, surely we all recognize his unstinting acts of tzedaka and chesed. For anyone to impugn his integrity with regard to the election is to behave like Korach, except that Korach was not motivated by cynicism, greed and personal gain.
To his credit, Moishe Rubashkin has, in R. Segal, R. Raitport and R. Zirkind, assembled a slate of three outstanding, independent, experienced Rabbonim.
What’s more he has openly invited, and continues to invite, other nominees.
Those who would torpedo this election are free to list their own candidates. That they have not done so, is ample evidence of their true motives, to sow dissent and sinas chinom in order to wrest control of the Beis Din for their own underhanded and nefarious purposes.
As the Rebbe often quoted from the Slichos of Erev Rosh Hashana; “Merubim tzorchei amcha” – our community’s needs are many. These needs will only be met if an honest, diligent, capable and totally apolitical Beis Din is allowed to function without a gang of hangers-on who care only for their own kovod.
Please, please make sure you vote this Sunday.
Thank you.
Nuchi Gross
2) The candidates are ALL on one side of the political map, so that side always wins! Is that election???
3) Not ALL the rabanim approved of the candidates so according to HALOCHO they can’t run!
I suspect that that is another one of Moshe Rubaskin fabrications to justify his “private” B”D to ensure the kashrus of his families meat no matter it’s standard.
so it wont help!!!
so why vote???
למה ששני הרבנים לא יפתרו את המחלוקת שלהם בדין תורה?
האם יכול להיות שרב יקבל הזמנה לדין תורה והוא יחליט לא לבא? אין דבר כזה.
רב שלא בא לדין תורה הוא לא רב!
מ.ג.
משכן מנחם
למה הוא עושה את הבחירות היום ולא לפני שלוש שנים, או לפני שנתיים? אז היו לו שלושה רבנים?
ותמיד חשבנו שהוא מחזיק עצמו כשקול כשלושה רבנים. האם השתנה משהו?
"Did you Know" that Rabbi Osdoba (Not Rabbi Schwei) Put In Cherem Rabbi Dovid Fisher and Made a Siruv against Harav Yudel Krinsky and Made a Siruv aganst Harav Avrohom ShemTov?
is there a way we can get the tzfatim involved in this? it would be nice to have them out of the way too
מחרחר ריב?!
ושום תירוצים לא יתאימו ללשון אכזרית שאינה שייכת לחסידים
אמנם נכון יש לו צד אבל אנו עדיין לא בווילמסבורג ובפרט שישנם תשובות מהרבי אליו ועליו שאם תדע עליהם אולי תרוץ לבקש מחילה באוהל
שאל אביך ויגדך
רמז..קשור עם צוואה..
תודה אם תפרסמו.
לא נהגו כבוד זה בזה
ה הטוב ירחם עלינו
I have read your entire (VERY CHUTZPADIK) letter, & have a KLOTZ Kashe:
For the sake of Sholom, can you show us a document in WRITING, that the election of Rabbi Schwei was CONDITIONAL on accepting Rabbi segal and Rabbi Reitport into the Beis Din. To my knowledge, and to the knowledge of all of my friends there ISNT such a document. As far as I know, Rabbi Osdoba (in his own handwriting), AGREED to the election of Rabbi Schwei UNCONDITIONAL (to accepting Rabbi Segal & Rabbi Reitport into th Beis Din). In the same letter, there was a REQUEST (NOT a CONDITION), to put Rabbi Segal & Rabbi Reitport as Helpers in th Beis Din.
Again: for the sake of SHOLOM, if you have proof IN WRITING, that the above was a CONDITION. please publicise it, so the record can be set straight.
However, if you CANNOT produce it (and even if you COULD produce it), I return to my earlier KLOTZ KASHE: How can you make PUBLIC MOCKERY of Rabbi Schwei, by making a PUBLIC elections, AGAINST THE WILL of Rabbi Schwei. What message are you sending to the Community? In my opinion, YOU ARE
P U B L I C L Y SPITTING ON RABBI SCHWEI !!!
Moshe! Think about it, and about what message your giving to all the residents of Crown Heights.
I (unlike others), am enclosing my real name in this letter. Also, I respect BOTH Rabbonim! I am NOT a politician,and I am writing this, because it PAINS ME TO THE CORE, to see, how you are making a PUBLIC MOCKERY out of Rabbi Schwei !!!
Moshe! DO TESHUVAH.....
He said he would be moser nefesh for the klal and do it anyway because he felt it was important. When shavuos came around and he broke his leg he understood the Rebbe had meant what he said.....and he left.
If he cares about peace, why doesnt he go home? Let him tell whoever wants to hear it that the whole comunity is crazy including all the other rabbis. He will be right and we will have a normal badats!
at the meeting the vaad hakahal offerd to postpone the elections for 1-2 months and agreed to get outside rabonim involved and the only condition was asked that rabbi schwei should agree and sign a letter stating that the elections will take place on a given date in a month or 2 but no later
and guess what rabbi didnt agree .
this shows that they dont want any new rabonim they just want the status quo "machloikes"
if you doudt this ask the above named people for the facts of the meeting
please show you dont want the status quo
כשיש חילוקי דעות בין יהודים, שאין הם רוצים - או אחד מהם אינו רוצה - לשבת ולפתור ביחד את הבעיה בהסכמה, הולכים לדין תורה.
הרב שוויי קרא לרב אזדאבא לבא לדין תורה.
הרב אזדאבא לא מוכן לבא לדין תורה. הוא גם מונע מאחרים לבא לדין תורה.
כל אחד רואה מי לא צודק: מי שלא מוכן לגמור את המחלוקת בדין תורה, אלא ממשיך באלימות לחזק את מעמדו - הוא אינו צודק.
לאור הקורה בבית הדין ובועד הקהל הכי בריא היה אילו היו מפזרים את הבית דין לגמרי וכן את ועד הקהל ועושים בחירות חדשות לועד הקהל ולבית הדין הכל מבראשית.
לפעמים צריכים להודות שכאשר נתקלים בקיר ומתלקחת מחלוקת צריך לברוח מהאש ולא להוסיף שמן למדורה.
הרבנים הוכיחו שאינם מסוגלים לשמש בתפקידם, ועד הקהל הוכיח (כמו הועד שקדם לו) שהם גאונים בלייצר מחלוקות ולהלהיב אותם.
הכבדו ושבו בבתיכם! ויבוא השלום על ישראל!
הבאתם את קראון הייטס לפשיטת רגל רוחנית וגשמית.. שומר נפשו ירחק מהעסקנים הללו ומרבניהם
ואשימם בראשיכם - אשמים העסקנים ורבניהם בראשיהם. כפי שכתב הרבי בפתק מלפני עשרות שנים לעסקנים והרבנים בארה"ק.