מערכת COL | יום כ"ה ניסן ה׳תשס״ו 23.04.2006

בירורי הלכה ומנהג: כסף שנשלח ואבד - באחריות מי?

עובד שביקש מעסיקו לשלוח לו את משכורתו בדואר. המשכורת (כסף מזומן) נשלח בדואר - אך לא הגיע ליעדו. האם האחריות היא על העובד או שמא על המעסיק לשלם לו משכורת פעם נוספת בגלל אובדן הכסף. ואולי עליהם להתחלק בנזק לפנים משורת הדין? מה דעתכם?נשמח לפרסם את תשובות הגולשים. ניתן לשלוח תגובות באמצעות מערכת התגובות שבאתר. באם יש לכם שאלות וענינים נוספים לבירור - אתם מוזמנים לשלוח אותם באמצעות העידכון, ואנו נפרסם אי"ה, באתר. במדור 'בירורי הלכה ומנהג' נדונו עד כה סוגיות רבות: מנהגי צום, ספרי קודש בלויים לשימוש בתערוכה, דעת הרבי על טיסות במוצאי-שבת, מראית עין, קריאת המגילה בירושלים בפורים משולש, תהילים באמצע הנחת תפיליןהלוואות כספים, חינוך, פרנסת עניי עירך, השתתפות בכינוסים משונים, 'היכר ציר' בהלכות מזוזה, שחמט בשבת, סינון המים שהוחזקו בתולעים, ברית מילה, חולה שיש בו סכנה, הלכות ציצית, שניים מקרא ואחד תרגום, קביעת מזוזה על צד המשקוף
בירורי הלכה ומנהג: כסף שנשלח ואבד - באחריות מי?
לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
11 תגובות
1.
שייך לרב פוסק דינים
כ"ה ניסן ה׳תשס״ו
זה שייך לרב מורה הוראה הבקי בחושן משפט

מנחם נהרי.
2.
בירורי הלכה
כ"ה ניסן ה׳תשס״ו
מזה שכתב הכותב את האפשרות של לפנים משורת הדין, נראה שידועים לו פרטי ההלכה בזה, כפי שנלקטו ונתבארו בשלהי שוע"ר הל שאלה ושכירות וחסימה סי"ט.
3.
ע"מ שלא יהיו בעיות
כ"ה ניסן ה׳תשס״ו
רצוי לסכם לפני השליחה בדואר על כך, וכן באחריות מי הכסף שנשלח.
כל תנאי שממון קיים.
4.
נראה לי
כ"ה ניסן ה׳תשס״ו
שאם מי שאמור לקבל את הכסף הוא אחראי לדבר כי הוא אמר לשלוח, אבל מניין לנו שמי שהיה צריך לשלוח שלח? אולי הוא אמר לו שלחתי ובאמת לא שלח? לכן נראה לי שהוא היה צריך לשלוח עם שני עדים
5.
כמובן שזה שייך לרב מורה הוראה
כ"ה ניסן ה׳תשס״ו
אבל הייתי ממליץ לשליח היינו העובד לשמור קבלות וטפסים כהוכחת תשלום.
6.
האחריות על המשלח
כ"ה ניסן ה׳תשס״ו
בגמרא גיטין יד, סע"א ורע"ב מבואר, שאף אם המלוה שלח שליח לקבל התשלום אצל הלוה, והלוה מסרו לשליח, ונאבר מהשליח, האחריות היא על המשלח.

וכן נפסק בשו"ע חו"מ סי קכה ס"א; אלא ששם לא נזכר שהלוה שלח את השליח.
7.
בבא מציעא דף פ ע"ב
כ"ה ניסן ה׳תשס״ו
אם אינני טועה ישנה סוגיה דומה (לגבי שואל ששלח את הבהמה ששאל באמצעות שליח והבהמה מתה בדרך) בפרק השוכר את האומנים בבבא מציעא (דף פ סע"ב או דף פא סע"ב)
8.
ההפרש שבינם
כ"ה ניסן ה׳תשס״ו
בב"מ מיירי כאשר "לא אמר המשאיל שלחה לי ביד פלוני ומתה חייב דלא קמה ברשותיה דמשאיל" (כמבואר ברש"י שם פ, סע"ב ד"ה וכן).
משא"כ בגיטין מיירי שהמלוה ביקש מהשליח להביא לו את המעות, ומ"מ חייב הלוה על האונס, עד שיגיע לידי המלוה.
9.
חיים
כ"ו ניסן ה׳תשס״ו
ממתי שולחים כסף מזומן בדואר ?
10.
הוספה על תגובה 9
כ"ו ניסן ה׳תשס״ו
עוד לפני ההתייחסות ההלכתית עצה פראקטית:
לא לשלוח מזומן בדואר.
ישנם מספיק "חכמים" שם שמזהים מזומן באמצעים שונים, ו"משנים" את יעד החבילה.
ובאותו הקשר התייחסות הלכתית:
הדיין צריך להביא לכאורה בחשבון שהאמור לעיל הוא דבר דאית ליה קלא - דבר ידוע ומפורסם ולכן לכאורה, אי אפשר לסמוך במקרה כזה על "חזקה שליח עושה שליחותו".
כמובן שמצד "מילתא דחסידותא", הרי אם סוכם כך בין הצדדים, לא יעלה על דעת חסיד לבוא בטענות על דבר שסוכם בפירוש מראש.
11.
משכורת שאבדה בדרך
י"ב אייר ה׳תשס״ו
אמנם המעביד בדרך כלל אחראי לכסף עד שיגיע ליד העובד (ראה שו"ע חו"מ סימן קכה), אך במקרה דנן, כיוון שהעובד הוא זה שביקש לשלוח את משכורתו בדואר, המעביד נפטר מאחריות (שם סימן קכא סעיף א). אמנם דין זה מותנה בכך שהעובד ידע שמדובר בכסף מזומן, ובכל זאת אמר לו לשלוח בדואר, אך אם חשב שישלח לו המחאה, ניתן לומר שלמרות שהוא אמר לו לשלוח בדואר, אין זה כולל משלוח מזומנים, כיוון שבני אדם בדר"כ נזהרים מלשלוח מזומנים בדואר, בגלל שבאמת הרבה פעמים כספים נעלמים בדואר, ובאופן זה לא הוסרה אחריות המעסיק (באותו סעיף שם), כיוון ששלח בצורה לא אחראית. בכל אופן אם עניין זה לא היה ברור ביניהם יש מקום להתפשר.
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.