מערכת COL | יום ז' אדר ה׳תשס״ו 07.03.2006

גרפולוגיה: מצוקות ילדים בכתב ובציורים

ילדים רבים עוברים רגעים קשים, חשוב לזהות את סימני המצוקה אצל הילדים כדי לעזור ולמנוע את החמרת הבעיה. בכתבה זו נראה מספר סימני מצוקות חשובים בכתב וציורים, אך חשוב לזכור שאין מאבחנים על פי סימן אחד. במקרה שאבחנתם מספר סימנים מהכתוב אצל ילדיכם, מומלץ לגשת לאבחון. המדור השבועי מאת הגרפולוגית אתי לוין - ב'כתבה המלאה'
גרפולוגיה: מצוקות ילדים בכתב ובציורים

אבחון מצוקות באמצעות ציורים

סימני מצוקות כלליים

1. זוויות רבות ונוקשות בציורים:
דשא זוויתי מאד וחד: יחסי חברה עם חיכוכים
אצבעות זוויתיות: אלימות מילולית/ פיזית, יחסי אנוש תוקפניים, עוקצנות
קרני שמש זוויתיות: אם חדת לשון- דבר היוצר יחסי אם- ילד לא תקינים.
השמש מספרת על האם כפי תחושתו הסובייקטיבית של הילד
פרח קוצני מאד: (הפרחים מספרים לנו אודות יחסי החברה של המצייר) יחסי חברה עם חיכוכים.
עץ קוצני: עץ קוצני הינו עץ עם ענפים דמויי מחטים (שיפודים במונח הגרפולוגי), או ענפים
זוויתם, עלים זוויתיים, כך שהעץ משדר עוקצנות ושליחת חיצים, עץ קוצני מספר אודות:
מרירות, עוקצנות, ליקוי תקשורתי, ביקורתיות.

2. רגרסיה- בשלב הציור
רגרסיה פירושה חזרה לשלב נמוך יותר בהתפתחות הגראפית,
לדוגמא: בגיל חמש וחצי הילד חוזר לשלב השרבוט,
הרגרסיה מתרחשת עקב קושי להתמודד עם המציאות, לכן חוזר הילד לשלב מוקדם יותר, מצב זה מגן עליו, משום שהוא חש בטוח יותר בעצמו בשלב זה. דוגמא נוספת לרגרסיה: ציור טבור מגיל 9 (המצב הנורמטיבי הוא שילד בגיל זה לא יצייר טבור, מכיוון שהטבור אינו גלוי).
אם בנוסף לכך הילד מראה סימני רגרסיה כחזרה להרטבה, דיבור תינוקי, הסתגרות, וכדו', מומלץ לפנות לטיפול.

3. ציור בלחץ חזק מאוד:
מצב המצייר: מתח רב, תוקפנות,זעם, לחץ, אופייני לילדים אלימים, (אך לא כל לחץ חזק מבטא אלימות!)

4. ציור האובייקט קטנטן: ציור עץ קטנטן, ציור דמות קטנה, וכד'
מספרים על רגשי נחיתות, חוסר ביטחון, דימוי עצמי נמוך, חרדות, פחדים וחרדה חברתית,
המצב מחריף כאשר לחץ הקו חלש מאוד,או הציור ממוקם בצידי הדף, (מצב המספר על קושי בהסתגלות חברתית),

5. ציורים מוקפדים מידי:
ילד המקפיד לא 'לעבור את הקו בכל מחיר', ושלא יראו 'טיפת לבן', וכאשר הציור לא ימצא חן בעיניו, הוא יתעצבן ויקרע את הדף, ציורים כאלו מספרים על פרפקציוניזם, קושי להתמודד עם לחצים, כישלונות ומציאות, נוקשות, מתחים, חרדות.
הגדרת הפרפקציוניזם היא "נטייה להתייחס לכל דבר שהוא פחות ממושלם כבלתי קביל".
אנשי מקצוע שחוקרים את תחום הפרפקציוניזם מגדירים את המונח בפירוט רב יותר,
לדוגמה: הפסיכיאטר דיוויד ברנס הגדיר את הפרפקציוניסטים כאנשים "שהסטנדרטים שלהם. אינם ניתנים להשגה ואינם הגיוניים". אנשים אלה "מתאמצים בכפייתיות ובהתמדה להשיג... מטרות בלתי אפשריות ומעריכים את עצמם לחלוטין במונחים של פרודוקטיביות והישגים"... ברנס מציין כי עבור אנשים אלה, הדחף להצטיין עשוי למעשה לפגוע בביצועים.

6. השמטות חשובות בציורים:
לדוגמא: השמטת יד, עין, דלת בציור בית, צמרת עץ, גזע וכד':השמטות של פריטים חשובים דורשים אבחון,
לדוג': השמטת רגליים יכולה לספר על חוסר יציבות ובסיס איתן.

7. הצללות גוף: מוטיב של מחיקה עצמית – בפרט בהצללת פנים/ ציור עצמי

8. כל תופעה קיצונית המתרחשת במשך תקופה ארוכה מספרת על מצוקה


סימני מצוקה בכתב יד

כתב בלחץ חזק וזועם: מתח רב, טענות כלפי הסביבה, חוסר מנוחה, מונע ע"י דחפים, סערה , תוקפנות , אש פנימית, כאשר הכותב חורט על הדף עד שנוצר חור, המצב קיצוני יותר

כתב זוויתי מאד: זווית מקשה על זרימת הכתב, כתב זוויתי מראה על מרירות,נוקשות, אלימות מילולית, אגרסיביות, התגוננות,, חוסר סבלנות, דריכות לקראת הבאות,עצבנות,תוקפנות

כתב מעוות כתב מעוות דורש אבחון מידי, כתב זה אינו שגרתי ונראה ככתב שעיוותו אותו, או שיש לו תוספות לא נחוצות בצורה מופרזת,

כתב שבור ייאוש, חוסר תקווה, חוסר אונים, נוקשות, 'שבור' רגשית, חוסר אמון בעצמו.

עודף תיקונים שאינם נחוצים: תחושה של חוסר סיפוק עצמי, חוסר ביטחון.

מרווחים וחורים בין אותיות, מילים, שורות בצורה שאינה נורמטיבית

אי סדירות רבה בתוך כתב אחד: כתב בו הרווחים בין השורות, מילים אותיות, משתנים בגודלם באופן בולט, השוליים מאד נפתלים, כיוון הכתיבה משתנה, וכד', מספר על מצבי רוח, חוסר יציבות, קשיי החלטה.

כתב משתנה בצורה קיצונית בכל פעם (כך שנראה שלא אותו אדם כתב).

מהלך שורה יורד בכתב איטי: מצב רוח ירוד, חוסר מרץ ויוזמה, עייפות , חולשה,ייאוש, חוסר אונים.

כתב ענק גודל הכתב מספר לנו אודות תפיסת הכותב את עצמו, כאשר הכותב כותב את ידו בכתב ענק יש חוסר תפיסה נכונה של ה'אני'. בנוסף: בריחה מהמציאות, ביטחון עצמי מופרז הנובע מחוסר, האטה חשיבתית.

כתב זעיר פחדים וחרדות, דימוי עצמי נמוך, בדידות, חוסר בטחון, פחד מחשיפה, חרדה חברתית.

שולי ימין ושמאל רחבים מאד: שולי שמאל מספרים אודות העבר, האני, האם, המשפחה, לעומת זאת שולי ימין מספרים אודות העתיד, החברה, החוץ, העצמאות. כאשר המצייר משאיר את השוליים רחבים הוא בורח מהעבר\ הילדות, האני הפנימי, אך לא מוצא מפלט בחוץ ובחברה.

מצב המבטא: חסך רגשי, פחד מן העתיד והחברה, רגשי קיפוח, בריחה מה'אני' הפנימי, עבר כאוב (אם הכתב גם סוער , משקף מצב של סיר לחץ). חשוב להדגיש שזהו רק סימן אחד למשמעות השוליים, ואין לקבוע אבחון החלטי לפי הנכתב פה בלבד

אל תאבחנו את עצמכם או סביבתכם באמצעות החומר המופיע בכתבות אלו, הכתבות באות להראות את ההיגיון שבכתב. אין מסתמכים בגרפולוגיה באבחון ע"י סימן אחד בודד, וכן סימן אחד יכול להעיד על תכונות רבות! וכמו שבשעת סימפטומים גופניים אתם פונים לרופא ולא מאבחנים בעצמכם, כד פנו לגרפולוג בשעת חשש לתופעה, או לצורך אבחון גרפולוגי, מספיק אדם אחד חסר אחריות שיגרום נזק לאנשים רבים!

שאלות בתחום הגרפולוגיה:בפינה זו ניתן לשאול שאלות בגרפולוגיה וציורי ילדים

שאלה: ילד בן חמש המצייר דמות אדם נטול ידיים - אין זו סיבה לדאגה?

תשובה: בגיל זה השמטת ידיים אינה צריכה להדאיגך, אלא אם יש עוד סימנים למצוקה כלשהי. אך, מגילאי 7-8 השמטת ידיים יכולה להעיד על: בעיות בתקשורת הבין אישית, הרגשת חוסר אונים וחוסר יעילות. ויתכן אף הסתרה, או הסתרת אלימות (אין ידיים-אין אלימות). הידיים מספרים על הפן הביצועי, ועל יצירת קשר מוחשי עם הסביבה, לכן השמטת ידיים תצביע על הסתגלות חברתית לקויה, כושר ביצועי לקוי או רגשי נחיתות בקשר ליכולת הביצועית.

ניתן לשלוח כתבי יד לאבחון קצר, הכללים לאבחון כתב הם:
 דף חלק ללא שורות(דף מחשב)
 עט כדורי
 יש לשבת על גבי כסא יציב ,ולכתוב על גבי שולחן יציב
 יש למלאות 15 שורות לפחות,
 אין להעתיק! אלא לכתוב באופן שטפי וזורם
 יש לחתום בסיום הטקסט

הגיעו כתבים למערכת, אך אני צריכה לראות את לחץ הכתב, לכן :
יש לשלוח את הכתב לכתובת הבאה: אתי לוין רח' עץ הדר, בנין 5 דירה 2, ירושלים
בכל פעם נאבחן כתב אחד, המעוניינים באבחון מעמיק ויסודי,מוזמנים ליצור קשר טלפוני.

אתי לוין - גרפולוגית ומאבחנת ציורי ילדים

 יעוץ תעסוקתי
 אבחון אישיות באמצעות כתב
 פענוח ציורי ילדים
 מיון כוח אדם –למעסיקים,ומנהלי משאבי אנוש
 בדיקת מוכנות לכיתה א'
 הרצאות, סדנאות
 קורס ציורי ילדים(30 מפגשים)
 קורס גרפולוגיה(לאחר פסח)
 קורס ציורי ילדים- בהתכתבות


בישראל:02-5817580
בחו"ל:347,4631083 (בחול:בימי א-ה: אחר הצהריים משעה 1.30 עד 3.00 בערב: משעה8.30 עד 10)

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
8 תגובות
1.
דמויות הוד
ז' אדר ה׳תשס״ו
חן חן לך על התיאורים המרתקים.

אמנם מטבע הדברים פיענוח הכתב במדור כזה חייב להיות אנונמי ומופשט.

תרשו לי להציע, לפתוח כאן סדרה של הבחנת דמויות הוד, משפיעים ורבנים מפורסמים בחב"ד, שאנו שומעים אודותם רק מפי סיפורים.

כמה מעניין יהי לראות כאן כל שבוע סקירה על אחת מדמויות ההוד של חב"ד של הדורות שלפנינו, הבנויה על הבחנת הכתב שלהם.

מונח לפני הספר זכרון לבני ישראל, ובו רואה אני תצלומי מכתבו של החסידים המפורסמים ר יעקב זכרי מאסקאליק, ר אלטר שימחוביץ, ר אלחנן שגלוב, ר מאיר שמחה חן, ר ישראל דזייקאבסון, ר רפאל הכהן מריגא, ר דוד שפרין, ר חיים זלמן קזלינר (חז"ק), ר שאול דובער זיסלין, ר יעקב ישראל זובער, ר יחזקאל פייגין, ר יהודה עבער, ר אהרן אליעזר צייטלין, ר שלום פויזנר, ר שלמה אהרן קזרנובסקי, ר משה דובער רבקין, ר ניסן טלושקין, ר טוביה בלקין, ר יצחק הורביץ המתמיד, ר יוסף דוב קסטל, ר דוד מאיר רבינוביץ, ר מרדכי חפץ, ר אליהו חיים אלטהויז ועוד.

כמה יהי מעניין לקרוא סקירת תכונותיהם במדור זה....
2.
תגובה ל-1
ז' אדר ה׳תשס״ו
לא בטוח שזה נכון ומותר לעשות את זה.
3.
ומה עם הפתרונות?!
ז' אדר ה׳תשס״ו
נכון שידיעת ה"מחלה" היא חצי תרופה אך לצערינו לא פעם גם ההורים וגם המחנכים יודעים להגדיר את הבעיה אך לא יודעים מה לעשות איתה בעיקר במוסדות הבנים הצעירים ואז... התוצאאות מתנפצות בפנינו.
אז עשינו איבחון יסודי מה הלאה?!!
4.
תגובה ל2
ז' אדר ה׳תשס״ו
לי דוקא נראית הצעה מעניינת זו. מה בדיוק הבעיה? מספרים לנו כל כך על החסידים האלו, מעניין להכיר אותם אישית. מה הבעיה?
5.
אתי לוין שלום לך.
ז' אדר ה׳תשס״ו
בנוגע לתיאורי הציורים ומשמעותם,על איזה גיל מדובר?האם מתחת לגיל חמש כלול בזה גם?
6.
תגובה ל5
ח' אדר ה׳תשס״ו
בקשר לשאלתך : מאיזה גיל מאתרים מצוקות בציורים ?
רוב סימני המצוקות שהבאתי בכתבה רלוונטים לכל גיל , אך יש סימנים הרלוונטים מגיל ספציפי, כגון:השמטת אף - כמובן שבגיל 5 השמטה זו אינה מספרת על מצוקה,אךגיל 9 יש משמעות אבחונית לכך,-לאו דווקא מצוקה , אנו משלבים את כל הפרמטרים ממספר ציורים , ורק אז מחליטים.
7.
תוספת לתגובה
ח' אדר ה׳תשס״ו
התגובה למס 5 , שנשלחה כעת היא מאתי לוין.
8.
תגובה ל3
ח' אדר ה׳תשס״ו
הגרפולוגיה אמנם משמשת ככלי אבחוני , אך היא נותנת לנו נתוני אישיות, וגורמים למצוקות, כך שכאשר אנו תופסים את המכלול של הכותב ,(מבחינה שכלית,רגשית, חברתית, מעשית ,ועוד)קל יותר לדעת בדיוק לאן לפנות ולטפל, וכיצד לשוחח עם הכותב בדרך התואמת לו, בנוסף ישנם מקרים בהם ההורים אינם יודעים מהי בדיוק המצוקה , אלא מבחינים בהסתגרות, וכד , גם במקרים אלו הגרפולוגיה עוזרת.
בברכה,
אתי לוין
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.