מערכת COL | יום ג' אדר ה׳תשס״ו 03.03.2006

יש שיויון בחב"ד, הובהר לסופרת הרפורמית

ספר חדש בשם "הרבנית בחיי יהדות אמריקה" מספרת על ה'רבעצין' המסורתית בקהילות יהודיות. "נשים אינן צריכות להתחתן עם רבנים כדי להנהיג", טענה המחברת, הפרופסורית הרפורמית שולי רובין-שוורץ. העיתון היהודי בקליפורניה תיקן אותה: בחב"ד, הרבנים ונשותיהם עוסקים בהפצת יהדות כצוות משותף ושווה. המשך הדיווח ב'כתבה המלאה'
יש שיויון בחב
שער הספר (מימין) והרב משה פעלער נואם בכינוס השלוחות האחרון

הפעם הראשונה שהמילה "רעבעצין" הופיעה בעיתון "ניו-יורק טיימס" היה בשנת 1931. המילה הופיעה ללא תרגום; העורכים העריכו כי הקוראים יבינו את המשמעות.

הספר הראשון שחוקר את ההתפתחות תפקיד 'הרבנית' ואלה שהחזיקו בו הוא "אשת הרב: הרבנית בחיי יהדות אמריקה", מאת הגב' שולי רובין-שוורץ, בהוצאת 'ניו-יורק יוניברסיטי פרעס'. שוורץ, פרופסורית בסמינר התיאולוגיה היהודית של התנועה הרפורמית, היא אלמנה של ראביי, ושני בניה עוסקים בקהילות יהודיות.

"הספר לא רק מכבד את הגיבורות שלא שובחו, אלא מעניק תרומה חשובה להיסטורייה של יהדות ארה"ב", נכתב במאמר ביקורת בעיתון היהודי "ג'ואיש ג'ורנל" היוצא-לאור בלוס-אנג'לס, קליפורניה.

"בימים אלו, אנשי מקצוע עושים את עבודתה של הרבנית: לבתי-כנסת יש מנהלים ביצועיים, עוזרים רבנים, מחנכים ומדריכי נוער. בכללות, התפקיד של הרבנית ממשיכה להיות דומיננטית בקהילות דתיות וחרדיות", כתבה העיתונאית סאנדי ברוורסקי.

הפרופסורית רובין-שוורץ לא מיהרה להסכים. "נשים אינן צריכות להתחתן עם רבנים כדי להנהיג", טענה.

ברוורסקי תיקנה אותה: "חוג אחד בו התפקיד ממשיך בבהירות הוא קהילת ליובאוויטש, שם רבנים וזוגותיהם עושים את עבודת הפצת יהדות כצוות שווה".


נשות חב"ד נגד התבוללות

רובין-שוורץ עצמה מודעת לפעילותן של נשי ובנות חב"ד בעולם.

לפני שש שנים היא כתבה מאמר ביקורת על "נשי ליובאוויטש באמריקה: זהות ופעילות בעידן הפוסט-מלחמתי". המחברת, בוני מוריס, התמקדה על נשות ליובאוויטש בארה"ב בתקופה שלאחר מלחמת העולם השנייה, ו'תפקידן כמעודדות אורח-חיים יהודי פנימיסטי-מסורתי'.

"החסידות כבשה את ההתעניינות של משכילים יהודיים מערביים, החל מהקולקצייה המכובדת של מידע חסידי על-ידי התיאולוג הידוע מרטין בובר. אולם המתיחות בין החקר וההתעניינות האדישה לבין האקזוטיקה שהרבה אוהדים הוסיפו לעבודתם גרם להבנה מסובכת חמקמקה של התנועה וחסידיה עד היום", כתבה רובין-שוורץ במאמר שהתפרסם בביטאון 'אמריקן ג'ואיש היסטורי'.

"האתגר הופכת לקשה יותר כשמדובר בניסיון הבנת הנשים החסידיות, שחייהן הרבה פחות מתועדות ונגישות".

"בהתייחסות להתפתחות מוסדות חינוך חב"ד לבנות ונשים, הועידה השנתית לנשות ליובאוויטש, וביטאון התקופתי 'די אידישע היים' והתגובות לפמיניזם בשפת הדיבור החב"דית, מוריס משרטטת את הגידול של פעילות נשית בתגובה להתבוללות הגודלת אצל יהודי אמריקה והשינויים בחברה האמריקאית", רובין-שוורץ כתבה אז.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.