"יש לשכפל את המודל החב"די; גם חסיד ולמדן וגם השתלבות"
האם יש סיכוי להידברות עם הציבור הלא דתי שדורש השתלבות בשוק העבודה ובצבא כבסיס לחיים משותפים כאן?
הערב התארח לשיחה מרתקת בתכנית 'ליל שישי' ברדיו COL בהגת הרצל קוסאשוילי עם ר' איציק קרומבי, חסיד חב"ד, יזם הייטק ופעיל חברתי, שבספר שהוציא אשתקד בהוצאת ידיעות אחרונות - "כשהחרדים יהיו רוב" הוא נוגע בליבות נושאי המחלוקות הגרעיניות בין החברה הישראלית לחרדים.
לטענתו, "צריך לשכפל את המודל החב"די שמוכיח שאפשר גם להיות חסיד ולמדן וגם להשתלב בעבודה, גם לקדש שמיים ולחיות בתחושת שליחות בכל מקום שאליו תגיע וגם לשאת בנטל ולחיות עולם של חסד".
האזינו לריאיון המלא >>
"אני לא חושב שהחרדים יהיו רוב", פותח קרומבי, "אבל גם אם כן, זה לא תרחיש אפוקליפטי. כבר היום כ-20% מהילדים בכיתה א' הם חרדים, וזה מעלה שאלות לגבי עתיד שוק העבודה, ההשכלה הגבוהה, ואפילו הצבא. איך ייראו הדברים כשחלק גדול מהאוכלוסייה הוא חרדי? החרדים שומרים על תרבות ייחודית וזהות ייחודית, בעוד החברה הכללית מסתכלת עליהם ושואלת איך אפשר לשלב אותם כלכלית, ביטחונית ועוד".
בהמשך במשך דקות ארוכות ניתח קרומבי על קצה המזלג, לתפיסתו, מהם ההבדלים בין ציבור חסידי חב"ד בכל הנוגע להשתלבות ובין קהילות אחרות בציבור החרדי.
"כשאני מסביר לאנשים איך אני תופס את הדברים, אומרים לי: 'טוב אם כולם היו חב"דניקים, אז הכל היה טוב'. המודל של חב"ד זה המודל שבו אני מאמין, שעליו חנכתי ועליו גדלתי, ואני חושב שהוא המודל הנכון".
קרומבי ניתח: "החברה החרדית, אחד המאפיינים הייחודיים שלה, זה ההתבדלות מרצון. זאת אומרת מדובר בקבוצה שבעצם במודע רוצה לבדל את עצמה מהאוכלוסייה הכללית ולחיות בבידול', כי זה מה ששומר על הקהילה ועל אורח החיים וממילא על קיום תורה ומצוות.
"מבחינת קהילות רבות בציבור החרדי החיבור לאוכלוסייה הכללית עלול לגרום לניתוק מחיי תורה ומצוות. ולכן החברה החרדית מעדיפה לשמור על הבידול ולהתלבש שונה ולחנך במערכת חינוך שונה ועוד ועוד. וזה בסוף מתפוצץ במקומות כמו עולם העבודה, כמו עולם האקדמיה, ובצורה הרבה הרבה יותר חזקה בצבא.
"ולמה? כי הצעירים בציבור החרדי גדלים בתוך חממה. ושני המאפיינים המרכזיים שלהם, שמייצגים אותם, זה הנראות, השוני, המדים שהם בגדים בשחור ולבן ושטריימל, והציות לרבנים. ובצה"ל כל זה לא יכול להסתדר. מבקשים מהם פתאום להחליף מדים, להקשיב למפקדים".
לדברי קרומבי בחב"ד זה עובד אחרת. לדבריו, "בחב״ד אתה יכול להגיד, 'אני חסיד חב״ד, אני יש לי את המדים שלי, אני יודע שהם המדים האמיתיים שלי, הכובע וחליפה'. כמו בסיפור המפורסם על ההוא שהלך לאחד הרביים עם בגדי עבודה ואמר כי החליט להגיע עם הבגדים 'האמיתיים' שלו, והרבי ענה לו מי אמר לך שזה הבגדים האמיתיים שלך ולא התחפושת. הסיפור מוכר.
"בסוף, אברך חב"די יודע שהמדים האמיתיים שלו זה המדים של חב״ד, והוא חדור בתחושת שליחות ועושה מה שצריך כי כך צריך. גם כשהוא בצבא, מסיבותיו, יש לו את האמת שלו. זה לא אחד על חשבון השני".
בהמשך העריך קרומבי כי את המודל החב"די ניתן לאמץ במגזרים נוספים, לפחות בחלקו. לדבריו, אם נוספים ינהגו במודל כזה הדבר עשוי לפתור חלק מהקונפליקטים הקיימים כיום.