"למה חרדים לא משתתפים בנטל?" נשאל הרב דרוקמן ב'מיינט'
הרב דוד דרוקמן מקרית מוצקין: "בהתנתקות אמרתי שזה יביא לכך שישחטו אותנו"
הרב דוד דרוקמן, רבה של קרית מוצקין, מאשים את הצבא בסוגיית גיוס חרדים. מכנה את אויבינו 'נאצים'. מזכיר שאחרי ההתנתקות טען שהם ישחטו אותנו. מקשר בין ההתנגדות של תומכי המהפכה המשפטית לתפילת יום כיפור בתל אביב לפני שנה ־ לאסון 7 באוקטובר. ומגלה מה הוא עושה בזמן האזעקות
אדי גל, אתר 'מיינט קריות'
השנה הקשה ביותר בתולדות המדינה רק חיזקה את דעתו של הרב הראשי של קרית מוצקין, דוד דרוקמן, שאסור לעשות ויתורים וכי אלו שבזמנו נחשבו לפרטנרים לשלום הם למעשה 'נאצים' כהגדרתו.
בריאיון למיינט קריות הוא גם מצא קשר בין ההפרעה שהייתה לתפילת יום הכיפורים לפני שנה בכיכר דיזנגוף בתל אביב בזמן ההפגנות נגד הרפורמה המשפטית לבין האסון הכבד שפקד אותנו השנה. "יש חלק בעם שנאמן למקורות שלו, ויש שמתכחש למקורות. אני לא מפנה אצבע מאשימה, אני מצלם מציאות. אני לא נכנסתי למסגד והפרעתי לתפילה של ערבים, לא נכנסתי למקום תפילה של רפורמים והפרעתי, אבל בכיכר דיזנגוף הפריעו לא לאנשים חרדים אלא לחילונים שרצו לשמוע תפילת נעילה. אלו העבודות".
ממי ביקשת סליחה השנה?
"אני מבקש סליחה מכל בן אדם שפגעתי בו, חכמינו אומרים שבעבירות בין בן אדם לחברו אין יום כיפורים מכפר עד שירצה את חברו. אני מאוד משתדל, עד כמה שניתן לא פגוע בשום אדם אבל הלשון מתגלגלת, ואחת הבקשות בתפילה של יום הכיפורים היא על עבירות שעשיתי בלא יודעין".
איך עברה עליך השנה הזו?
"עכשיו אפשר לומר כי בשנה החולפת לא רציתי להתבטא, אבל במקורות כתוב ששנה מעוברת, שיש בה 13 חודשים, אמורה להיות שנה קשה, אבל עד כדי כך קשה? מצד שני, אי אפשר להגיד שלא שיערנו. מי שיגלגל בגוגל יגלה כי בזמן ההתנתקות אמרתי, למרות שאינני מדינאי או איש צבא, שהגישה הזו בארץ האויב תביא לכך שישחטו אותנו.
"יתרה מזו, נחקרתי לא פעם במשטרה בגלל שהעזתי לומר שערפאת ושותפיו הם נאצים. יוסי שריד, שהיה שר החינוך אז, אסר עלי להיכנס למוסדות חינוך על כך שקראתי לפרטנר לשלום בשם נאצי. הדברים כתובים ומודפסים יש את כל גזרי העיתונות, כנראה שאני הייתי הילד שהבחין שהמלך ערום. שנה שעברה הייתה קשה, כל כך הרבה שבויים, כל כך הרבה משפחות אומללות. אני כל יום אומר תהילים בדמעות. גם בבית כנסת מבקשים להתפלל לאומללות שנמצאות בשבי".
חוק הגיוס
האם אתה מבקר משפחות שכולות?
"ככל שביכולתי, גם משתדל ללכת ללוויות. אבל בסוף אין לי נהג, אני בלי עין רע בגיל 77 אין לי הכוחות פיזיים שהיו פעם, אבל משתדל כמה שיותר".
האם אתה מרגיש שבציבור החרדי יש שינוי בעקבות המלחמה?
"אני לא אקרא לזה שינוי. אצל האויבים שלנו מקדשים את המוות, בעם ישראל כל יהודי הוא חלק מהמשפחה שלנו. השנה הקשה הזו חיזקה את הקשר בין כל השכבות".
יש ויכוח סביב גיוס חרדים. שמתחדד אחרי האסון. מה עמדתך בנושא?
"אני אגיד לך. כל אלו שדורשים חוק גיוס, עושים פוליטיקה ולא לעצם העניין. מתווכחים כדי לשסות אחד בשני, סיבה למסיבה. בבית, יש שני גורמים שרודפים אחרי עכברים, עקרת הבית וחתול. אחת רוצה שיהיו כמה שפחות, השני כמה שיותר. פה מחפשים עכברים רק שיהיה שמח. בבקשה, שייצרו תנאים שהצבא לא יהיה מקום ששואף להעביר את המתגייסים חינוך מחדש לאזרחים, כך שגם חייל חרדי יוכל להשתתף, בהגנה.
"אם יעשו את זה, יצליחו. רוצה לספר שבראשית ימי המדינה אפילו רבי מויז'ניץ, עודד חסידים להתגייס ובירושלים חרדים הצטרפו למשמר העם. אבל ברגע שהצבא נתפס כמקום לחינוך מחדש, זה יוצר בעיות".
האם אתה מסוגל להבין איש מילואים שנקרא בפעם השלישית השנה, מתנתק מהמשפחה, והעסק קורס ששואל עצמו למה חרדים לא משתתפים בנטל?
"אני מבין, הלב נקרע על אותו איש מילואים. צריך להסביר לו את הבעיה, שיפעיל את השפעתו כך שהצבא יהיה ערוך לקלוט את הילדים שלנו, שלא יעברו שם חינוך מחדש, שרק ילמדו אותו להסתער על האויב".
"אנחנו חלשים מבפנים"
האם רואה קשר בין הרפורמה המשפטית, ההפגנות, דיבורים על סרבנות, קיטוב בעם לבין מה שקרה בבוקר 7 באוקטובר?
"היה פילוסוף ידוע בדור הקודם, בשם פְרַנְץ רוֹזֶנצְוַויְיג, שחי בגרמניה. בוקר אחד לא בהיר החליט להתנצר אבל לפני כן, הוא סיפר לאימא שלו. היא אמרה לו שיעשה מה שהוא רוצה אבל לפני שהוא עושה את הצעד הזה, כנס לבית כנסת יהודי בזמן תפילת נעילה. עשה כעצתה, נכנס לבית כנסת, יהודים עומדים עם מעילים לבנים וטליתות מעל הראש וצועקים שמע ישראל ותוקעים בשופר. חזר הביתה הודיע, אימא אני רוצה להישאר יהודי.
"עכשיו לקחו את הדברים הכי יקרים ביום הקדוש, בעיר תל אביב אותה עיר שבשעתו ביקש ראש העיר דיזנגוף לא להסתובב בבגדי ים ברחובות ולשמור על צביון השבת, אותה עיר שביאליק באוהל שם יזם הרצאות שתהיה אווירה של שבת. באותה עיר עשו פרובוקציה, חיללו את היום הקדוש, הפריעו ליהודים באמצע תפילת נעילה. יש קשר. יש מישהו בשמיים שרואה ומתרשם מכל זה. שהשם ישמור וירחם. אתה מבין, בתל אביב תפילה בהפרדה של המוסלמים עם מחיצות ברזל זה בסדר. בא שופט שרחוק מהיהדות שאמר שאסור תפילה בהפרדה.
"שופט במדינת ישראל לא ידע את זה והוא פוסק איך תיראה תפילה של יהודים. לאן הגענו? אנחנו חלשים מבפנים, אז חכמנו אומרים למה הדבר דומה, לחבילת של קני סוף כל קנה בנפרד קל לשבור אותו. שכל קני הסוף אסופים ביחד בחבילה קשה לשבור. כשהאויב מזהה פירוד הלבבות שבתוכנו אז, אתה יודע מה? לאחרונה אחד מראשי מחוללי ההפגנות למען החטופים, שמע קול של שופר בפעם הראשונה בחיים שלו ואמר שזה קול שדוחה אותו. אנחנו רבים על שטויות על סתם, וגם לא יודעים לנהל ויכוח. אם אתה אומר דעה שהיא לא לגיטימית בעיני אחר מיד זוכה שירדפו אותך, את משפחתך, את הנכדים את אשתך. תת רמה".
בעבר התבטאת בנושא רצח רבין ועוררת סערה.
"זה שקר לא התבטאתי בנושא הזה. לא היה ולא נברא. הדביקו לי, אולי גם את רצח ארלוזורוב. על סמך מה?".
בזמן אזעקות בקריות מה אתה עושה?
"יש לי מרחב מוגן, בזמן אזעקות אומרים תהילים מה אפשר לעשות יותר? פתחתי את בית הכנסת כמקלט פתוח בבית חב"ד 24 שעות, כבר היו 4 פעמים גניבות. פעם מצאנו הצפה, מסתבר שהומלס נכנס פתח ברז ועשה דוש. משאירים גם אוכל ושתייה, שיתרעננו וירגישו טוב".
קצת פוליטיקה מקומית. בשנים האחרונות התפייסת עם צורי, יש לך קשר איתו היום? או עם מחליפו?
"אין לי כל קשר איתו. עזוב, חכמינו אומרים שאפילו שואב מים הוא לא מתפנה מתפקיד אלא אם הקדוש ברוך הוא הכריז על סיום התפקיד מלמעלה. במוצקין הסתיימה תקופתו והחלה תקופה של אחרים, עזוב. עם אבישר אנחנו ידידים ולא מהיום. אדם מאוד אצילי, ענייני ואני ממש אוהב אותו".
כרזות ברחבי קריית מוצקין עם איחולי שנה טובה, כשעליהן מתנוססת תמונת הרב דרוקמן
מה היית רוצה להגיד לציבור החילוני והחרדי בימים האלה?
"המושג של תשובה לא מובן. מזה נולד המושג של חזרה בשאלה. זו בורות כי תשובה זה לא תשובה כניגוד לשאלה אלא תשובה היא מהמילה לשוב. אני חסיד חב"ד ואנו יוצאים מתוך נקודת השקפה, כפי שהרבי לימד אותנו, שאין דתיים ואין חילוניים. כולנו יהודים ובכל יהודי בלי יוצא מן הכלל מקננת נשמה שהיא חלק מאיתנו.
"כשאומרים לחזור בתשובה, אומרים לחזור לנשמה, לחזור לעצמנו. כולם חוזרים בתשובה, כולל רשעים. אני רוצה לומר לך, אני בין הרבנים הכי וותיקים במדינה, כולם מכירים את הדעות שלי, אבל מעולם לא נתקלתי עם מישהו שעויין אותי. אף אחד לא תקף אותי, 40 שנה. למה? כי למרות ההשקפות שלי אני אוהב כל אחד ואחד, ואני מוכן לעשות טובה לכל יהודי באשר הוא".