ארי טננבוים | יום י"ב תשרי ה׳תשפ״ה 14.10.2024

הערעורים נדחו: אפליית עמותות חרדיות נמשכת? חלק ב'

הפוליטיקאים בציונות הדתית מונעים תקציבים מחרדים? בפרק הראשון בתחקיר, חשף העיתונאי ארי טננבוים חשדות לכאורה, כי דווקא עמותות חרדיות סובלות מ'פסילה מכוונת', בעניין תקציבי התיישבות של 'גרעינים משימתיים' • בעקבות הלחצים והתחקיר, עשרות עמותות הגישו ערעור, אולם גם זה נדחה בהודעה לקונית • צפו בתגובה לתחקיר, מטעם המשרד להתיישבות בראשות השרה סטרוק
הערעורים נדחו: אפליית עמותות חרדיות נמשכת? חלק ב'

 

ארי טננבוים

בשבוע שעבר קיבלו עשרות עמותות ברחבי הארץ הודעה לקונית שהערעור שהגישו בגין "גרעינים משימתיים", נדחה וכי הם אינם יכולים להגיש ערעור נוסף.

אומנם לכם, קוראים יקרים, זה עשוי להישמע 'עוד מקרה', אך לעמותות רבות מדובר בחסימת עורק ראשי החיוני להמשך פעילותם.

למעשה, עצם דחיית הערעור בהודעה לקונית תואמת לכולם, מעידה לכאורה כאלף עדים שפקידי המשרד לא עברו על הבקשות בצורה רצינית ואחראית ובכך, במישרין ובעקיפין, הציבור שנעזר בעמותות החשובות המסייעות לעמך ישראל – ייפגע.


עוד בנושא:

הפוליטיקאים בציונות הדתית מונעים תקציבים מחרדים? תחקיר

כאן באתר COL פורסם התחקיר הראשון שלי בנושא, שמשרד ההתיישבות מתעמר לכאורה בעמותות חרדיות תוך שהוא פוסל להם קבלת מענקים על אף שלכאורה הם עומדים בכל הקריטריונים הדרושים כדי לקבל את התקציב המגיע להם.

לאותם עמותות ניתנה אפשרות לערער על ההחלטה ולהגיש מסמכים המנמקים מדוע הם כן עומדים בקריטריונים, אלא, שכאמור, בשבוע האחרון נדחו כמעט כולם ולא ניתנה להם אפשרות לערער וזאת מבלי נימוק המסביר מדוע.

משיחתנו עם בעלי עמותות הם תמהים איך כולם מקבלים את אותה הודעה לקונית, ללא נימוק ממשי המסביר מדוע הם נדחו על הסף. כמו כן, היו מי ששאלו, מדוע לא ניתן לערער שוב, על מנת להגיש את כל המסמכים בצורה נכונה?

"התחושה היא שמישהו במשרד מנסה להשאיר את הכסף קרוב אליו ולא לחלק לעמותות – שמגיע להם – את הכסף בשביל צורכי עמך ישראל", אומר בעל עמותה, אחד מתוך עשרות שהגישו ערעור.

"עכשיו זה תקופת החגים", שח לנו בעל עמותה אחר, "בין אם מדובר בחלוקת מזון, כרטיסי קניה לחג בסופרים וכל דבר שקשור למכירת חגים – זה משמעותי עבורנו, ואם אין את התקציבים הללו, זה פוגע בראש ובראשונה בציבור. חבל שהמשרד, שמטרתו לעזור לכל מי שרק פונה – מערים קשיים ודוחה ערעורים בהודעה לקונית".

בעלי עמותות נוספים איתם שוחחנו מעידים בפנינו שנערכו להם ביקורות עומק בלתי נעימות במקום פעילות העמותה והתחושה הייתה שמחפשים אחריהם, במקום להעריך את עצם עובדת היותם מרבים בפעילות חסד.

"מדובר בשתי נשים, אגב, אחת מהן היא חרדית, שמבקרות במקורות השונים, כדי לבדוק אם אנחנו זכאיים לתקציבים, ואז כשהן חוזרות למשרד, הן מוסרות את חוות דעתן מדוע לעמותות לא מגיע לקבל כספים. זאת אומרת, הן מעוותות נתונים מן השטח כדי למנוע אישור להעברת תשלומים", שח בעל עמותה וממשיך לספר: "הם שואלים שאלות בצורה לא נעימה. הכל חייב להיענות במהירות. אם רכז ענה להם שהוא לא יודע בדיוק על נושאי כספים של העמותה או מספרים של משתתפים בתוכניות כאלה ואחרות – מבחינתן מדובר בפסילת העמותה מלקבל תקציבים. התחושה שרוצים להצר את צעדנו".

גורמים בכירים מאוד המתעסקים בעולם העמותות מוסרים בפנינו נתונים מטרידים במיוחד: "אנו חושדים שמדובר ב'הוראה מגבוה' ולא במשהו אקראי וכי ישנה אווירה כללית, מה שמכונה "רוח המפקד", לעובדי המשרד שלא מעוניין לתקצב עמותות חרדיות.

"יש תחושה שדווקא את העמותות החרדיות עוצרים מלקבל את מה שמגיע להם".

גורם אחר שמקורב למשרד ההתיישבות אמר בשיחה שאינה רשמית כי בעקבות האירועים ניתן לשער שיש גורם או פקיד בתפקיד בכיר שמונע מכלל העמותות לקבל את התקציבים הראויים להם וכי הוא עסוק בכל העת להצר את צעדי המשרד.

דווקא עתה, בימי החגים, עת עמך ישראל נעזר יותר מכל בעמותות – יש מי סגור להם את הברז והנפגעים הראשונים הינם, אנחנו. הציבור.

אז מה קורה במשרד ההתיישבות? נראה כי אם המצב יימשך ולא תהיה ברירה, אאלץ לציין בתחקיר השלישי בסדרה ועל פי מידע שיש בידי, פרטים נוספים על פרשייה מפלה זו ועל גורמים המעורבים בה.

 

*

תגובת משרד ההתיישבות, בראשות השרה אורית סטרוק:

"ועדת התמיכות במשרד ההתיישבות פועלת בהתאם לנוהל שר אוצר לתמיכות 3א ומאפשר לערער על החלטות הוועדה ערעור אחד וזאת בין היתר לצורך סופיות הדיון.

כל עמותה שנפסלה קיבלה הודעה על הפסילה וכן 21 יום על מנת לערער. בערעור זה נדרשת העמותה להעלות את כל טענותיה ככל וישנן. ועדת התמיכות עברה על כלל הערעורים ובמקום שבו ניתן היה לקבל את טענות הערעור הרי שעשתה זאת בחפץ לב. יחד עם זאת, קיימים  ערעורים רבים אשר לא עמדו בתנאי הסף, ועל כן נפסלו. לעמותות לא עומדת זכות טיעון נוספת מעבר לכך, וזאת לאור הצורך להגיע לסופיות דיון על מנת להעביר באופן המהיר ביותר את התקציב המאושר לעמותות אשר עמדו בתנאי הסף.

יודגש, מבחני תמיכה 3א הינם מבחנים לא סלחניים. מרגע שעמותה לא עומדת בתנאי סף היכולת לקבל ערעור גם היא מוגבלת לאור סוג הפסילה.

החלטת ועדת התמיכות מפורסמת באתר ממנה ניתן ללמוד כי ישנם לא מעט גרעינים שהערעור עלה בידם ויחד עם זאת יש גרעינים שהפסילה הייתה כזו שלא היה ניתן לקבלה את טענות העמותה עם כל הצער שבדבר.

יש להדגיש כי כל עמותה שנפסלה  קיבלה את הנימוק לפסילה."

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.