ארי טננבוים | יום י"ד אב ה׳תשפ״ד 18.08.2024

הפוליטיקאים בציונות הדתית מונעים תקציבים מחרדים?

דווקא מי שנבחר על ידי מספר לא מבוטל של חסידי חב"ד וחרדים – מתנכל להם בשיטתיות? • כך נערכות בדיקות עומק לעמותות חרדיות בעניין תקציבי התיישבות של 'גרעינים משימתיים' • ואיך מגיבים במשרד להתיישבות בראשות השרה אורית סטרוק? • תחקיר של העיתונאי ארי טננבוים
הפוליטיקאים בציונות הדתית מונעים תקציבים מחרדים?

ארי טננבוים

 

קשה להאמין, אך לאחר בדיקה שערכתי עם כמה בעלי עמותות, גיליתי שמדובר במציאות מקוממת.

החרדים ממודרים? עפ"י הממצאים, המשרד להתיישבות, על ידי באי כוחם, עושים בדיקות עומק דווקא לציבור החרדי, וזאת בשיטתיות.

כדי להבין במה דברים אמורים, נצטרך להקדים ולהסביר.

התקציב והביקורת

משרד ההתיישבות מחלק תקציבים לעמותות שעושות פעילות בהתיישבויות מסוימות ברחבי הארץ. קוראים לתקציב הספציפי הזה: "גרעינים משימתיים". כמובן שעל העמותות לעמוד בקריטריונים ולהגיש את מלוא המסמכים בצורה מסודרת.

העמותות השונות שרוצות ליהנות מהתקציבים נדרשות לעמוד בתנאי סף קפדניים ומדייקים, להתמצאות טכנית באופן הגשת בקשה מקוון, ובתנאיה. וכן נדרשת התאמה מבחינה פיננסית.

יש לציין כי כמו בכל מקום תקין ומסודר, המשרד מבצע מעת לעת ביקורות לעמותות הללו על מנת לבחון האם הנעשה במציאות תואם את הנכתב בטופס ההגשה.

עד כאן הכל טוב ויפה. כך מצופה ממשרד ממשלתי הוגן לנהוג.

אלא שכאן גילינו מעשה שלכאורה מפלה את העמותות בציבור החרדי לרעה.

בעוד שלציבור הדתי לאומי נעשות ביקורות כאלה מפעם לפעם, על מנת לבחון – כאמור – פעילות תקינה, הרי שעמותות מהציבור החרדי בכלל ובציבור החב"די בפרט – סובלים מהצקות חוזרות ונשנות של הוועד שהוסמך לבקר אותם.

נשות הוועד המבקר (השמות שמורים. א.ט.) יורדות לשטח לעיתים קרובות, מעמתות את בעלי העמותות בשאלות שונות ומשונות ובאופן כללי – כך לטענת בעלי העמותות איתם שוחחנו – משרות אווירה בלתי נעימה של ביקורת קפדנית.

בעוד, כאמור, ביקורת הינה דבר ראוי לשמו – וגם אם מוצאים ליקויים, עושים את זה בנעימות ובסבר פנים יפות, הרי שהנשים שהוסמכו לבקר – עושות זאת בפנים זעופות, עד כדי כך שגורם מתוך המשרד שהסמיך אותן טוען בפנינו תוך בקשה להישאר בעילום שם ש"הן עושות עבודתן לחומרא ומדקדקות על קוצו של יו"ד, באופן שנשראה תמוה ומתמיה".

אל לנו לשכוח שמדובר בבעלי עמותות, אנשים שהקימו את העמותה שלהם על מנת להרבות בחסד, ברור ופשוט שיש צורך לבקר בצורה מסודרת את העמותות השונות על מנת לוודא שאין עמותה שמקבלת תקציב סתם כך ללא פעילות, אלא שלאחרונה, כך לפי שיחתנו עם בעלי עמותות חרדיים דווקא, הביקורות הפכו לבלתי נסבלות. "התחושה היא שהמטרה פשוט להכשיל אותנו", כך מציינים שם.

"לא באים לשתי דקות"

"הן שואלות אותנו שאלות מתקילות", מספר ל' מישוב במרכז הארץ, "כבעל העמותה אני יודע לענות על רוב השאלות, אבל שמתקיפים אותך בשאלות, בצורה בלתי נעימה, אתה עשוי – כמו כל בן אדם – להתבלבל. אני מבקש רגע לעיין ממסמכים, לדעת את הנתונים על מנת לענות להן את התשובה שהן ביקשו, ובחינתן הבדיקה נפסלה".

מתוך רצון עמוק לא להאמין לבעל העמותה אני פונה לבעל עמותה מהציבור הדתי לאומי. יותר נכון בעל כמה עמותות. הוא מציין בפני שאכן הוא זוכה לביקורת כאלה מפעם לפעם, כמו כולם.

כשאני שואל אותו איך וכמה זמן מתנהלת הביקורת, הוא לא מבין מה אני רוצה. "הגיעו. התייחסו יפה. הסתכלו. אמרו שלום והלכו". מבחינתו הכל היה נראה פשוט.

מיד לאחר השיחה אתו אני מצלצל לבעל עמותה דתי-לאומי נוסף. "התחושה שלי הייתה שעשו את הביקורת בלתי מקצועיות בעליל. אמרו להן לבוא. הן הגיעו לשיעור. ראו והלכו. להבנתי ככה לא עושים ביקורת, בטח כשמדובר על תקציבים. עושים פגישה מסודרת, רואים את הפעילות המלאה. לא באים לשתי דקות והולכים".

שיא של הגשות

מה גרם למשרד ההתיישבות להתחיל להתנכל לכאורה לעמותות חרדיות? מתחקיר שערכנו התברר שאם בשנת 2022 כשלוש מאות ועשרים עמותות הגישו בקשות לתקציב "גרעין משימתי", הרי שבשנת 2023 הגישו כ-600 עמותות.

נראה כי מישהו במשרד ההתיישבות לא אהב, בלשון מעטה, שהרבה עמותות חרדיות מגישות בקשות ועל כן בטענות כאלה ואחרות דחו את כולם. את העירעור ניתן היה להגיש תוך שבועיים ימים. רק בשל אי שימת לב, בעלי עמותות רבים פספסו את מועד ההגשה וככה נותרו במשרד עם כארבע מאות עמותות שהגישו ערעורים. עתה, אחרי שנותרו 'רק' ארבע-מאות עמותות, נראה כי פועלים במשרד לפסול תקציבים גם לאלו שהגישו על ידי ביקורות פתע בלתי נעימות.

"עצוב שדווקא אלו שעסוקים בקירוב לבבות בלי להסתכל על צבע הכיפה, אם היא בכלל קיימת, זוכים לייחס מפלה ובלתי נעים דווקא ממי שהם לכאורה הצביעו להם בבחירות האחרונות", אומר בעל עמותה שעוסקת בקירוב לבבות בדרום הארץ.

"אפשר להבין את בני הציונות הדתית שרוצים את כספי התקציבים לעמותות של החבר'ה שלהם, אבל מדובר כאן בתקציב ממשלתי, וכל עוד לעמותות חרדיות רבות, בפרט כאלה שעוסקות בקירוב לבבות, אין מפלגה להן הן משתייכות – הכסף הזה מגיע לכולם", כך לדבריו.

פנינו למשרד התיישבות ושאלנו אותם את השאלה הפשוטה הבאה: באיפה אופן נעשו הביקורות?  לפי מה נקבעה ההחלטה אלו גופים לבקר?

ממשרד ההתיישבות נמסר:

"מפעל גרעיני המשימה מונה למעלה מ-400 עמותות נתמכות. עמותות אלה פועלות במגוון רחב של התנדבויות למען הקהילה תוך פנייה של הקהילה החוצה לסביבה בה היא מתגוררת.

ביקורת עומק הינה פעולה של החשב הכללי במשרד האוצר אשר מבקש לבחון בדיעבד עמותות שנתמכו על ידי המשרד במהלך השנים ואשר העמותות הנבדקות נבחרות על ידם. ועדת התמיכות של המשרד נדרשת לקבל החלטות בעקבות המלצות הביקורת והחלטות אלו מפורסמות באתר המשרד ושק הקהילה ופות לכלל הציבור. בהערת אגב, עיון בפרוטוקולים האחרונים היה מעלה כי המדובר בגרעינים ממגווני אוכלוסייה שונים."

באשר לביקורות שהמשרד מקיים, הרי שהמשרד מקיים ביקורות שטח על מנת לבחון את פעולות הגרעינים בזמן אמת. ככלל המשרד מתעדף ביקורים בגרעינים אשר נתמכים לראשונה והמשרד לא מכיר את פעילותם וכך נעשה מידי שנה בשנה ובהתאם לנוהל שר אוצר תמיכות 3א. 

 

בשנים האחרונות חל גידול משמעותי בכמות גרעיני המשימה מהאוכלוסייה החרדית ועל כן גרעינים חדשים מאוכלוסייה זו נמצאות כחלק מתכנית העבודה לביקורי השטח יחד עם כלל הגרעינים החדשים שהוגשו באותה שנה.

בשנת 2023 נתמכו על ידי המשרד כ-170 עמותות אשר להבנתנו הינם מקרב האוכלוסייה החרדית ומהווים כשליש מהתקנה כולה.

לסיכום, כל עמותה אשר עומדת בתנאי הסף של מבחן התמיכה המשרד שמח בעשייתה המבורכת למען הקהילה.

אחד מבעלי העמותות המוזכר בכתבה ענה על תגובת המשרד: "תגובת משרד ההתיישבות לא ממש עניינית, והיא לא מתייחסת לטענת העמותות, כאשר משרד ההתיישבות משתמש בכספי המיסים אותם משלמים כלל הציבור ומדיר ממנו באופן שיטתי את הציבור החרדי", כך לדבריו.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.