האתגרים לנער עם קשב וריכוז שלומד בישיבה עם לינה
בפרק הראשון:
המעבר לישיבה: מדריך להורה (וגם למורה) לנער קשב
נער עם הפרעת קשב וריכוז (ADHD) העובר למסגרת עם לינה עלול להתמודד עם מגוון קשיים ייחודיים, הנובעים משילוב של האתגרים הקיימים בהפרעה עצמה והסביבה הממוסדת והשונה מהבית.
קשיים אפשריים:
• קושי בהתארגנות והקפדה על שגרה:
במסגרת עם לינה קיימת שגרת יום קבועה הכוללת שעות שינה, ארוחות, פעילויות לימודיות וחברתיות. עבור נער עם ADHD, שמירה על שגרה זו עשויה להיות מאתגרת במיוחד בשל הקושי בוויסות עצמי ועמידה בזמנים והתארגנות.
• קושי ביצירת קשרים חברתיים:
הסביבה החדשה והלא מוכרת עלולה להקשות על הנער ליצור קשרים חברתיים עמוקים ויציבים. הנטייה להיפראקטיביות או אימפולסיביות עלולה להרחיק ממנו חברים, והקושי בריכוז עלול להפריע להתנהלות חברתית תקינה.
• קושי בהתמודדות עם סמכות:
במסגרת עם לינה קיימת היררכיה ברורה וסמכות. נער עם ADHD עלול להתקשות לקבל הוראות. הסביבה הממוסדת עשויה להיות מתסכלת עבורו ועלולה לגרום לו להפגין התנגדות לסמכות.
• קושי בניהול רגשות:
השינוי בסביבה, ההתמודדות עם הקשיים והלחץ החברתי עלולים להוביל לתנודות במצב הרוח, קושי בניהול וויסות הרגשות של הנער.
• קושי בלימודים:
הקושי בריכוז וההיפראקטיביות עלולים לפגוע ביכולתו של הנער לעקוב אחר השיעורים, לבצע מטלות ולרכוש ידע חדש.
• חשש והתנגדות:
המעבר למסגרת עם לינה עשוי לעורר אצל הנער חשש והתנגדות, הן בשל ההתרחקות מהבית והן בשל החשש מהלא נודע.
גורמים משפיעים נוספים:
• גיל הנער:
גיל ההתבגרות עלול להחריף את הסימפטומים של ADHD ולהקשות על ההסתגלות למסגרת החדשה.
• חומרת ההפרעה:
חומרת הסימפטומים של ADHD עלולה להשפיע על מידת הקושי בהסתגלות.
כיצד ניתן לסייע לנער?
• שיתוף פעולה עם הצוות החינוכי:
חשוב לשמור על קשר הדוק עם הצוות החינוכי במסגרת, לעדכן אותם על הקשיים של הנער ולשתף פעולה בפיתוח תוכנית התערבות מותאמת.
• תמיכה משפחתית:
תמיכה משפחתית חמה ואוהבת, שמירה על קשר וזמינות טלפונית של הנער עם הוריו , ביקורים תכופים יותר ,משלוח אישי מהבית מידי שבוע של מאפה בית או משהו שהנער אוהב , הכנה מראש למעבר וקשר שוטף עם הצוות החינוכי יכולים לסייע רבות בהתמודדות.
• התאמת המסגרת:
בחירת מסגרת מתאימה, עם צוות מקצועי מיומן ומנוסה בטיפול בילדים ונוער עם ADHD, היא קריטית להצלחת התהליך.
• תמיכה אישית:
שיחות חיזוק אישיות על ידי המשפיע או הר''מ, באם יש יועץ חינוכי או איש טיפול אשר פועל בתוך המסגרת כדאי לשתפם לצורך שיחות ומעקב התקדמות.
• טיפול תרופתי:
טיפול תרופתי תואם במשך יום הלימודים יכול לסייע בשיפור יכולת הריכוז והוויסות העצמי של הנער.
• טיפול התנהגותי-קוגניטיבי:
טיפול זה יכול ללמד את הנער אסטרטגיות להתמודדות עם הקשיים, שיפור יכולות הלמידה והתארגנות, וניהול רגשות.
• תמיכה חברתית:
חשוב לספק לנער תמיכה חברתית, הן במסגרת החינוכית והן מחוצה לה.
• סביבה מסודרת וברורה:
יצירת סביבה מסודרת וברורה, עם שגרת יום קבועה וציפיות ברורות, יכולה לסייע לנער
להתארגן ולהתמקד.
חשוב לזכור!
כל נער עם ADHD הוא ייחודי, והקשיים והצרכים שלו עשויים להשתנות. לכן, חשוב להתאים את התמיכה והטיפול לצרכים הספציפיים של כל נער.
הערה: מידע זה נועד למטרות כלליות בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי.
בברכת הצלחה בע''ה.
כותב השורות, ר' איתמר שיינר. יועץ חינוכי, מוביל למשמעות ומתמחה בקשיי קשב וריכוז
[email protected] נייד : 0544794706