המעבר לישיבה: מדריך להורה (וגם למורה) לנער קשב
כניסה של נער לישיבה היא דבר מרגש ומאתגר לכל אחד וכל שכן לנער המאובחן בהפרעת קשב וריכוז.
האתגרים הינם רבים, הן בתחום רמת הלימוד, הלו"ז העמוס של שעות לימוד רבות מבוקר ועד ערב, עמקות הלימוד, אופן ואופי הלימוד השונים מהרגלי הלמידה בתלמוד תורה ועוד.
בנוסף, הנער מתמודד עם אתגר הלינה המשותפת בפנימייה המהווה אתגר בפני עצמו.
בכתבה זו אתייחס לפן הלימודי סביבתי ולאינטראקציה בין אנשי הצוות לתלמיד בעל הפרעת קשב.
הכתוב להלן אינו מהווה תחליף לייעוץ פרטני של איש מקצוע ,אך הוא נותן קווי מתאר כלליים להקלת ההתמודדות עם האתגרים השונים.
להלן אתייחס לחלק מהאתגרים, בתקווה שבע"ה אעזור לילדי ישראל שיצליחו להגשים את יכולתם לנחת רוח של עצמם הוריהם והרבי, וכל זאת מתוך שמחה.
כיצד לסייע לנער או ילד עם קשב וריכוז בלימודים בישיבה?
הבנת הקשיים והתאמת הסביבה:
- זיהוי הקשיים הספציפיים: כל תלמיד עם ADHD הוא ייחודי. חשוב להבין את האתגרים המדויקים שהוא מתמודד איתם, בין אם זה קושי בהתחלת משימות, קושי לסיים משימות, או קושי להתמקד בנוכחות גירויים חיצוניים, וכן קשיים בניהול זמן , קשיי וויסות וכיוצ''ב.
- יצירת סביבת למידה מסודרת: סביבה מסודרת יכולה לסייע מאוד בהפחתת הסחות דעת:
- פינת לימוד מוגדרת: מקום שקט בכיתת הלימוד, מסודר ומואר היטב, ללא הסחות דעת כמו חלון גדול או דלת. בזאל-אולם הלימוד, יש לבחור מקום שקט באופן יחסי כגון מקום פינתי וכיוצא בזה.
- לוח זמנים קבוע: שגרת לימודים קבועה יכולה לעזור לארגן את הזמן , לוח עם מערכת זמני הלימוד והשיעורים תלויה במקום בולט בחדר המגורים.
- חלוקת משימות גדולות לקטנות יותר: משימות גדולות יכולות להיראות מאיימות. חלוקה למשימות קטנות יותר הופכת את התהליך לניהול יותר.
טכניקות למידה יעילות:
- למידה פעילה: למידה פעילה, כמו כתיבת סיכומים והערות, לצייר תרשימים או לדון בחומר הלימוד עם מישהו אחר, יכולה לשפר את ההבנה והזיכרון אשר על כן בחירת חברותא טובה היא קריטית!
- הפסקות קצרות תכופות: הפסקות קצרות יכולות לעזור לשמור על ריכוז, ע''כ אפשר לסכם עם המורה או המשפיע על נוהל יציאות קצרות בזמן השיעור, וזאת בהתאם לצרכים של התלמיד.
- טכניקות למידה חזותיות: שימוש בטבלאות תרשימים וצבעים יכול לעזור להבין מושגים מורכבים.
- למידה בקבוצה: למידה בקבוצה יכולה להפוך את הלמידה לחברתית יותר ולהעשיר את החוויה , למידה עם חברותא טובה, גם תפיק את אותה פעולה חיובית.
טיפול תרופתי:
- בהתייעצות עם הרופא המטפל חשוב וכדאי להתאים את הטיפול לכך שיהיה יעיל לשעות רבות יותר ולעיתים גם בלקיחת כדור פעמיים ביום.
תמיכה רגשית:
- שיחה פתוחה: חשוב ליידע את המשפיע או הר''מ במצב התלמיד.
- חשוב ליצור אווירה של פתיחות ושיתוף, שיגרום לתלמיד להרגיש בנוח לדבר על הקשיים שלו.
- עידוד והערכה: חשוב להעריך את המאמצים של התלמיד ולהציע עידוד מתמיד.
- חיפוש תמיכה מקצועית: בעת הצורך במידה ומתעוררים קשיים מומלץ לחפש איש מקצוע אשר יכול לספק הדרכה וכלים להתמודדות עם קשיים הקשורים ל-ADHD.
שיתוף פעולה עם צוות הישיבה
- שיחה עם המורים: חשוב ליידע את היועץ /מורה /משפיע על האבחנה ולשוחח איתם ולהסביר להם על האתגרים של התלמיד.
- בקשת התאמות: ניתן לבקש התאמות כמו זמן נוסף בבחינות, מקום שקט לבחינות או אפשרות להקליט את השיעורים.
זיכרו!: כל תלמיד הוא שונה, ואין "מתכון קסם" אחד שיעבוד עבור כולם. חשוב למצוא את השילוב הנכון של אסטרטגיות שיעזרו לתלמיד להצליח.
בברכת הצלחה בע''ה.
כותב השורות, ר' איתמר שיינר. יועץ חינוכי מוביל למשמעות ומתמחה בקשיי קשב וריכוז, נסיון בחינוך של 28 שנה.
נייד 0544794706
מייל: [email protected]
מחכים מאוד!!