COL
|
יום כ"ה אב ה׳תשפ״ד
29.08.2024
"הורה יקר, תפקידך רק החל" | מאמר מיוחד לקראת זמן אלול
נכון, ברגע זה הפקדת את היקר לך מכל, שמת את כל עולמך בישיבה אבל אל תחשוב לרגע שבזה הסתיים תפקידך. כעת הוא רק מתחיל! הילד שלך זקוק לך כעת עוד יותר | "לבבות שבורים בדרך לישיבות": בתקופת הרישום לישיבות התייחס איש החינוך והמפקח הבכיר הרב שחר שער ל'סף הלחץ' אצל התמימים והוריהם וכעת רגע לפני 'זמן אלול', הוא מכוון את ההורים להמשיך ולקחת אחריות, להצלחת ה'תמים הצעיר' בדרכו הראשונה בתומכי תמימים
צילום אילוסטרציה: הרצל קוסאשוילי, COL
הרב שחר שאער
נוהגים נכון – מעבירים הילוך
ב"ה כל התלמידים היקרים מסיימי כיתות ח' כבר משובצים בישיבות, הם מוכנים לאתגר הלימודים בישיבה הקטנה, מגיעים מלאי מוטיבציה, הם התקבלו לישיבה שהם רצו, עם החברים שהם רצו, ייכנסו בא' אלול לזאל עם חיוך רחב מאוזן לאוזן, עם הגמרא, ספרי חסידות, שולחן ערוך, התפילין והנה הם מתחילים ללמוד. אני האבא יכול לנסוע לדרכי, בטוח שעשיתי את המקסימום בשביל להגיע לתוצאה הזו, וואו ליבי מלא גאווה מההישג של הבן שלי, בעצם שלי!
אופס, התעוררתי מהחלום...
נכון, ברגע זה הפקדת את היקר לך מכל, שמת את כל עולמך בישיבה אבל אל תחשוב לרגע שבזה הסתיים תפקידך. כעת הוא רק מתחיל! הילד שלך זקוק לך כעת יותר מקודם, נכון שאינך צריך לדאוג כעת שהוא יקום לתפילות, ילך לחיידר, יקח אוכל, ילמד, יחזור על הנלמד ויישן בזמן. נכון שאינך צריך ללמוד אתו למבחן (למרות שזה יכול להיות משהו חיובי עבורו), אינך צריך לשאול אותו בשבת דף קשר ולחתום עליו במוצאי שבת. גם לא תפגוש את המורה במכולת או במקווה, בתפילה בקידוש או בהתוועדות אז בטח החיים שלנו יהיו בהרבה יותר קלים. אז זהו שלא!
כעת מתחיל מבחן ההורות שלנו. האם השנים בחיידר לימדו אותנו מה מצופה מאתנו כהורים, מהי השליחות הגדולה שלנו בחיים, מה הכוחות שניתנו לנו כהורים לגדל חסידים לרבי! זו המשימה שלנו, לא של אף אחד אחר, גם אם בפועל עושים את זה צוותי הישיבה היקרים והמסורים – הם עושים זאת בשליחות שלנו ושלוחו של אדם כמותו – כמותו ממש.
עוד בנושא:
האמת שבבית הספר להורות לימדו אותנו את המשימה עד גיל בר המצווה או מקסימום עד סיום החיידר בכיתה ח', אף אחד לא אמר לנו מה קורה מעבר לזה.
אז איך מצליחים בשליחות הזו?
• אמון: אנחנו חייבים לתת אמון בצוות הישיבה שהם מאד רוצים להצליח בעבודה עם הילד סליחה הנער שלנו. לתת ולהביע אמון בילד שלנו שהוא הולך ומעוניין להצליח.
• כלים: נחשוב איזה כלים הישיבה צריכה כדי להצליח ואיזה כלים הילד שלנו זקוק שיסייעו לו. מה שבידינו נעניק לילד ולישיבה.
• הבנה: נבין מה האתגר והמשימה של הישיבה בעבודה עם הבן שלנו. במקביל עלינו להבין מה האתגר מהזווית של הילד שלנו, מה הקושי וגודל המשימה להשתלב בישיבה עם כל המורכבות והשונות מהתלמוד תורה ובוודאי לישיבה עם פנימיה.
• העצמה: נכיר בעוצמה ובאיכות שיש לישיבה להעניק לילד שלנו. מצד שני נזכור שגם לילד שלנו יש נקודות חוזק והמון דברים חיוביים כדי להצליח. נדגיש את החיובי, נטפח את הצדדים הללו ונדאג שכולם ידעו על כך בוודאי הילד עצמו והישיבה.
• שקט: הישיבה זקוקה לשקט מהכיוון שלנו ההורים, לאפשר לתלמיד להשתלב ולפנות אליהן במינון הנכון. מאידך גיסא גם הבן שלנו זקוק לרגעים של שקט כשהוא מגיע הביתה, לתת לו גם זמן של להיות עם עצמו במקום הטבעי שלו.
• שקיפות: נשתף את הישיבה בדברים העשויים לסייע לילד שלנו. נשתף את הילד שלנו בדברים שהוא צריך לדעת כדי להצליח. נעזור לילד שלנו לשקף ולהביע את רגשותיו גם אלו החיוביות ובוודאי לא לנצור בפנים תסכולים ואכזבות.
• שותפות: נשתף את הישיבה בדברים החשובים לנו בקשר לילד ובאירועים שיש במשפחה. במקביל ישנה חשיבות לשתף את הילד במה שקורה בבית, לעתים הילד מרגיש שהוא בישיבה ובבית קורים דברים שהוא מפסיד, נדאג שהוא ידע על כך ובמקרה שיש צורך גם יגיע מהישיבה להיות שותף.
• קשר: נשמור על קשר רציף עם הישיבה ובמיוחד עם הילד שלנו, נקבע איתו מועדים קבועים לשיחות, נשקיע בקשר גם מסוג שונה ולא רק שיחות אפשר לשלוח מכתבים, מטעמים מהבית וגם ממתקים במקרה זה לא יזיקו.
• הקשבה: נפתח את שריר ההקשבה שלנו ככל הניתן להקשיב נכון, להקשיב חכם ויעיל ומה שהתמים מביא איתו מהישיבה. החוויות, הסיפורים והאירועים שהוא משתף לא נועדו בשביל שניתן לו ציון עליהם.
• מרחב: הילד שלנו כבר לא ילד, הוא בעצם זקוק לנו מאד אבל התפקיד שונה מהתפקיד בחיידר, הוא זקוק לעצות שלנו ופחות לפקודות, הוא צריך את המרחב כדי לאמץ לעצמו ובעצמו את הדרך שלו לגדול תמים, לעתים הוא זקוק גם לטעות כדי לדעת לקחת אחריות ולתקן.
אז בואו ננהג נכון, נעביר הילוך בזמן, ניתן גז ברגעים הנכונים, נלחץ על ברקס כשצריך והכי חשוב שלא נהיה 'פול גז בניוטרל.'
ההצלחה שלו – בידיים שלנו! אם רק ננהג נכון!
כותב השורות הרב שחר שאער. איש חינוך, מפקח במשרד החינוך, מנחה מנהלים וסדנאות ויוזמות חינוכיות
לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
2 תגובות
1.
יפה מאוד
כ"ו אב ה׳תשפ״ד
יישר כח הרב שאער,
יישר כח לאתר col על ההתעסקות בנושאים החשובים הללו
יישר כח לאתר col על ההתעסקות בנושאים החשובים הללו
2.
מדויק ומוצלח!
כ"ו אב ה׳תשפ״ד