COL | יום ד' אייר ה׳תשפ״ד 12.05.2024

לבבות שבורים בדרך לישיבות: איך מונעים את זה?

מידי שנה עולה סף הלחץ אצל התמימים והוריהם: מי התקבל? לאיזו ישיבה? במשפחות רבות הנושא ממש מעיב על יחסי הנערים והוריהם | ראשי הישיבות מקיימים מצוד אחר התלמידים המובחרים ומנסים להתחמק מקבלת התלמידים המאתגרים | התחרות גם בין הישיבות עצמן, מי יוכל להתהדר בתלמידים הטובים יותר | ובתווך: התמימים החב"דיים הצעירים חשים במילכוד | איש החינוך ומפקח בכיר הרב שחר שאער, נדרש לנושא המאתגר ומציע גישה נכונה לסוגיה הכואבת
לבבות שבורים בדרך לישיבות: איך מונעים את זה?
צילום אילוסטרציה: הרצל קוסאשוילי, ארכיון COL

הרב שחר שאער

מידי שנה בתקופה זו עולה סף הלחץ אצל התמימים והוריהם, כאשר הם נמצאים במתח: מי התקבל? ולאיזו ישיבה? במשפחות רבות הנושא ממש מעיב על יחסי הנערים והוריהם והרבה הורים בוחנים את איכות ההורות שלהם בהתאם לישיבה אליה בנם התקבל.

מצד שני, ראשי הישיבות מקיימים מצוד אחר התלמידים המובחרים, מחזרים אחר התלמידים "הטובים" ומנסים להתחמק מקבלת התלמידים המאתגרים. התחרות אינה רק מול תלמודי התורה אלא גם בין הישיבות עצמן, מי יוכל להתהדר בתלמידים הטובים יותר, ומי יוכל לספר שהוא נמנע מקבלה של כמה מהתלמידים ה"כוכבים" בתלמודי התורה.

והתלמידים ביניהם דנים מה הסיבה שאותך קיבלו ואותי לא, ואלו שלא התקבלו רוצים לדעת את הסיבה מחד, אך מסתירים אותה מאידך והניחושים והריכולים עולים וגוברים. מִי בַמַּיִם. וּמִי בָאֵשׁ מִי בַחֶרֶב. וּמִי בַחַיָּה מִי בָרָעָב. וּמִי בַצָּמָא מִי בָרַעַשׁ. וּמִי בַמַּגֵּפָה מִי בַחֲנִיקָה וּמִי בַסְּקִילָה.

בעצם: מה משנה הסיבה, אם בסופו של דבר הנער לא התקבל לישיבה?

המצב אינו כל כך גרוע כמו שזה נשמע כי בשנים האחרונות ישנה תפנית קלה לטובת התלמידים ונראה שקרה תרחיש ופתרון שהצעתי לפני כמה שנים, אבל לא חשבתי שהפתרון יהיה כל כך מהיר ויעיל.

מהפכה
לפני כמה שנים הצעתי שצריך לדאוג שיפתחו עוד ועוד ישיבות ברמות שונות ומותאמות למגוון תמימים, להפוך את הגלגל ובמקום שהתלמידים ירדפו אחרי הישיבות, להגיע למצב שהישיבות רודפות אחרי התמימים. מצד שני לפעול למקצע את צוותי הישיבות שיהיו יותר מיומנים לתת מענה למגוון התלמידים ולהכיל אותם בתוך הישיבות.

על הישיבות לקחת אחריות באופן שתמים שקבלת לשיעור א' – זה הילד שלך! אתה חתום עליו! אתה צריך לגדל אותו לרבי – להיות חסיד ירא שמים ולמדן! אין לך את המנדט להתנער מהאחריות והמשימה להביא את הילד לישיבה גדולה!

בפועל נראה שחלק נכבד מראשי הישיבות מאמצים את הגישה החינוכית הנכונה המכילה את התמימים וצרכיהם ועושים את שליחותם נאמנה. המעט שלא אימצו עדיין את הגישה הרגישה והנכונה – פשוט מועלים בתפקידם ובשליחותם החשובה ויתכן כי לחובתם ישנם כמה וכמה נערי חמד, שבקלות היה יכול להיות שם תמימים עליהם אבל הם משוטטים ומתגלגלים מחוץ למערכת הישיבות.

תמיד יכול ראש ישיבה להתהדר באותם 80-90% שהוא הצליח  להביא אותם ליעדם לישיבה הגדולה, אך מה קורה עם השאר 10-20% שאינם שם? האם אותו ראש ישיבה היה מוותר על 10-20% מילדיו? ממש לא! 

אבקש לאתגר את המנהיגות החב"דית באתגר נוסף: מערכת איתור וניטור. מערך של איתור צרכי ילדיהם כבר מגיל התלמוד תורה ולקיים מערכת של הכוונה ומעקב אחר שיבוץ התלמידים בישיבות ברחבי הארץ. גם בהגיעם לישיבות לשמור על קשר עם ראשי הישיבות וההורים ולחזק את ההצלחה והקשר של התלמיד עם הישיבה ותופתעו גם עם הוריו.

בחודשים האחרונים זכיתי לצאת עם בני שלמה חיים מופע משותף המביא את הסיפור שלו ושלנו, תמים שעשה לנו כהורים בית ספר והיה מחוץ למערכת תקופה מסוימת וב"ה בעבודה משותפת הצלחנו שיחזור חזרה לדרך אליה חינכנו אותו.

אחרי כל מופע פונים אלינו לפחות צופים - הורים ומחנכים - ומשתפים כמה הסיפור הזה מוכר להם. הם מספרים לנו כמה המופע מרים להם את הראש ומחזק, מעניק להם כוחות ותקווה, כיצד לא לוותר על התמימים נערי החמד גם כאשר קשה, כיצד לשמור עליהם ולגדל אותם לרבי.

בהגיעכם לחפש ישיבה לבן שלכם תשאלו את השאלות הנכונות:
מה ראוי לו? מי ראוי לו, מי יעניק לו את הנדרש? מי ישמור ועליו כראוי? מי ילחם על ההצלחה שלו? מי יתהדר בהצלחות ויסתיר את הכשלונות? מי מוכן לאתגר הגדול של חינוך?

הוא יהיה ראוי לילד שלי!

 


הרב שחר שאער כותב השורות, איש חינוך, מפקח במשרד החינוך, מנחה מנהלים וסדנאות ויוזמות חינוכיות

לכתבה זו התפרסמו 24 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
24 תגובות
1.
חבל
ד' אייר
חשבנו פעם שרק אצל מגזרים אחרים זה קיים ולא בחבד, כנראה גם אצלינו למדו איך לעשות ישיבות למצוינים בלבד
2.
הלוואי
ד' אייר
שיקום גוף בחב"ד יעשה סדר בענין
3.
ריבוי תלמידים
ד' אייר
הצד של חצי הכוס המלאה אולי בגלל ריבוי התמימים כמו שיש בקבוצה
לכן צריכים לפתוח עוד ישיבות
4.
נוסח חבד החדש
ד' אייר
מחפשים רק את העילוים.
5.
מנחם
ד' אייר
ושוב הספורט הקבוע של להתנגח בראשי הישיבות מבלי לחשוב על זה שיש סיבה חמה לא מקבלים את הבחור.
ולא, הסיבה היא לא גזענות.
אני למדתי בישיבה שיש לה את השם של 'הכי מסננת' ועדיין היו חברה שהתקבלו בקלות על אף שהיה מוטב לו היו מסננים אותם לטובתם ולטובת הבחורים שהם קלקלו...
שולם
ה' אייר
לצערי אתה טועה ומטעה וככל הנראה מאינטרסים אישיים.
אי אפשר לטאטא דברים מתחת השולחן ולומר שהם לא קיימים.
לצערי, בחב"ד הגזענות רק הולכת וגדלה. ואני אומר לך את זה כמורה בכיתה ח' כמעט כל התלמידים שהם לא 'משלנו..' וגם הטובים ביותר מתמודדים עם אי קבלה לישיבות מסיבה של "חוסר מקום..."
במקום לטאטא, צריך לטפל.
יוסי
ה' אייר
מהכרות קרובה של המציאות בשטח - מנחם ממש לא טועה ומטעה, הדברים שלו נכונים, אם אכן יש גזענות - היא מינורית. כנראה לך כמורה יש אינטרס אישי שתלמידך יתקבלו לישיבות נחשבויות
- גם אם הם פחות מתאימים להם. אין פה כ''כ מה לטפל אלא לשלוח את התלמיד לישיבה המותאמת לו.
מנחם
ו' אייר
חשוב לי לומר, שאין לי שום אינטרס, איני עובד בישיבה בארץ וסיימתי עם עולם הישיבות לםני מספיק זמן. אני מדבר אך ורק מראיה אמיתית ובלתי משוחדת.
לכל מי שטוען 'גזענות', האם עשיתם מחקר 'אמיתי' בעניין? בסופו של דבר, חב"ד היא חסידות רוסית ומשכך, רוב המשפחות הינם אשכנזיות (א"כ לא כולם 'גזע) מה שאוטומטית משפיע על בתמהיל שיש בישיבות.
טענת הכותב הייתה על סינון של בחורים חלשים ולא על גזענות.
וחשוב לומר, לפעמים יש סיבה טובה (וכדאי למורים ולהורים להפנים) למה לא מקבלים, וזה רק יועיל לבחור אן יתווכו לו את זה בצורה טובה.
6.
כתבה שיווקית
ד' אייר
כמובן שיש מן האמת בדברים, ואם הכותב היה רוצה לפרט היה מדבר עם אותם ראשי ישיבות ולא מקיים על כך דיון פומבי
מסכים איתך אבל...
ד' אייר
בוודאי שאתה צודק שאם היה רוצה שינוי היה מדבר עם ראשי הישיבות המדוברים. מהיכרותי מקרוב את הנפשות הפועלות לא תמיד יש עם מי לדבר וההצעה להקים עוד ועוד ישיבות ממש יכולה לתת פתרון
7.
עצוב
ד' אייר
ח,בל שיש מי שמול הילד מסמנים איקס .האם ללומדי התניא מתאם כך להתנהג .לקחת את הבוחנים ולעשות להם נו,נו,נו .בושה שכל מתנהגים אלו שצצתריכים לתת דוגמא אישית .כולם שווים
חולק
ד' אייר
הרי אם יקחו את התלמידים הפחות טובים זה יבוא על חשבון התלמידים הטובים הרי מספר המקומות בישיבה מוגבל
8.
המצב הוא
ד' אייר
שישנם בחורים חדורים ביראת שמים וחסידישקייט עם כשרונות חלשים מאוד בדרך כלל בחור כזה אין לו קשיי קבלה משמעותיים כי לישיבות חשוב בחור שעושה אווירה רוחנית חיובית אפילו שלא פותח ספר.
הקושי אם בחורים ברמת יראת שמים נמוכה
וזה קורה לפעמים שזה החינוך שהבית נותן
או שהבית נותן חינוך ודוגמא טובים ומסיבות אחרות הילד חלש. עם כאלו מתחילה הבעיה והעגמת נפש המרובה
9.
מה מטרת הכתבה?
ד' אייר
האם המטרה למצוא פתרון או למצוא בעיות? אם למצוא פתרון קידמה תציע פתרונות ואם למצוא בעיות אז מה יעזור הכתבה?
10.
מי
ד' אייר
הכותב הציע שיהיה גוף כזה מי ירים את הכפפה?
11.
הפתרון הפשוט
ד' אייר
כל מקום שיש קהילה חבדית כמו שפותחים בית כנסת
ביחד לפתוח ישיבה קטנה לנערים של הקהילה
להתנות פתיחת בית כנסת עם ישיבה קטנה .
12.
אמא
ה' אייר
יש לי הרבה מה להגיד בנושא, אבל הכי חשוב שישיבה חייבת (כמו מוסד לימודי לכל דבר) לתת תשובה לכולם, לא משנה האם תשובה חיובית או שללילית. כשנותנים תשובה לתלמידים "מיוחסים" באותו יום של המבחן ולא נותנים תשובה בכלל לילד אחר זה מביא עוגמת נפש.
השנה פעם שנייה (ככה היה גם עם ילד קודם) לא קיבלנו שום תשובה מאותה ישיבה. אציין שילד יותר גדול היה חלש בלימודים אבל לא ילד "מאתגר". ראש ישיבה אחד אמר ישירות למחנך: "אם הוא חלש אני לא אקח אותו".
הילד שני עומד בכל הקריטריונים של בחור חסידי, ולא קיבלו אותו לשני ישיבות ולא טרחו לשלוח תשובה. כאשר כולם קיבלו תשובות מאותן ישיבות הוא התבייש ללכת לבית הספר שלא יצחקו עליו.
13.
אמא (המשך)
ה' אייר
כמו שכתב כאן מישהו איך יכול להיות שרבני חב"ד שלומדים ומלמדים את תניא וחסידות ככה מתייחסים לנשמות צעירות בתחילת דרכן?!!! גם בהמשך, בישיבה הרבה פעמים מתנהגים בקטנות. ואחר כך בוכים על נשירה...
בסופו של דבר הילד התקבל לישיבה טובה שהיתה בעדיפות שלישית. אני מתפללת ומקווה שיהיה לו שם טוב
המשך להמשך
ז' אייר
נכון מאוד , ולצערינו המצב הרבה יותר גרוע, הבעיה נובעת כנראה משורש ובעייה רצינית שרואים בישיבה הק' תומכי תמימים איזשהו טרמפ לכל מיני נושאים או דבר שהוא על הדרך ולא כשליחות לכל דבר וענין ,ולא לחינם הרבי רצה שיכניסו ג"כ את רבני ומשפיעי הישיבות לספר המשלוחים , המצב כיום שכל תלמיד חוץ ממיוחס וחצי מקבל יחס של מספר ואולי אפילו פחות מזה , וככה הוא מסיים את כל שנות הישיבה שלו שאמורים להיות מיטב שנותיו ,והלזה ייקרא חינוך שצריך לחנך ע"מ שבבוא העת אחרי שיתחתן וכו' יהיה אברך חסיד יר"ש ולמדן ,ולא אחד ושתיים לענ"ד ככה מרגישים ואכמ"ל, וממילא התוצאה בשטח ובפרט שיום יבוא וגם הם מתחתנים וכו' ואין להאריך בדבר המצער. ללא שינוי המשוואה המצב לא ייטיב לרגע ולאו דווקא בכלל שישיבה אחת או שתיים ישנו את זה מהקצה לקצה ,בברכה לבשו"ט ומשמחות והתגלות כ"ק אדמו"ר נאו ממש
מענדי
ז' אייר
מסכים ב100% אי אפשר להתעסק כל היום בשליחות בזמן שמפקירים את הדור הבא שלהם.
ברור שהמשימה החשובה ביותר שלנו היום הוא לדאוג שלכל בחור יהיה ישיבה ושהוא יוכל להחזיק בה 3 שנים ולהתקדם בה
14.
נכון ממש!
ו' אייר
אי אפשר להשאיר אותם מאחור
15.
כל מילה
ז' אייר
שוכחים את השליחות לחינוך התמימים
לא חוכמה להיות סבלנים רק כלפי חוץ
16.
דוד
ז' אייר
כמורה בתלמוד תורה חב"ד,
אני רואה את הצורך בעוד ישיבות, כולל כאלו שחושבות מחוץ לקופסא ורוצות להתאים את עצמן לבחורים שלא מסוגלים לשבת וללמוד לבד מבוקר ועד ערב, וצריכים הפסקות יותר ארוכות ולעיתים גם פעילויות.
יחד עם זאת, המחסור הגדול הוא בישיבות החזקות, שם מבירור שעשיתי בשתי ישיבות, הרישום הוא מעל 200%, ואז הסינון הוא מסיבי ולא תמיד מתחשב.
כמובן שגם בישיבות גדולות חסרים מקומות רבים
17.
בתור אמא ..
ז' אייר
אני שמחה שיש מגוון של אופציות ואפילו בעיר אחת יש יותר מישיבה אחת. פעם היו קוראים לישיבות לפי שמות הערים שלהן. אבל היום כבר התרחבו האופציות ויש ישיבות ברמות שונות מבחינה רוחנית ומנטלית. כל ילד ראוי למסגרת ולכן השינוי מבורך.. תשקיעו בחינוך החבדי ונזכה לראות פירות ולהיגאל תכף ומיד
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.