מערכת COL | יום י"ח אב ה׳תשפ״ד 22.08.2024

מעמד גדול של תורה וחסידות ב"ירחי כלה" הארצי 80 שנה

מאות משתתפים, שלושה-עשר נואמים, שמונה שעות, ומעמד גדול של נחת רוח רב לכ"ק אדמו"ר נשיא דורנו - זהו סיכומו של מעמד "ירחי כלה" השנתי הארצי הארבעה-עשר, שנערך בס"ד ביום רביעי שבעה-עשר במנחם אב ה'תשפ"ד, בהיכל ישיבת "תומכי תמימים" המרכזית בכפר חב"ד
מעמד גדול של תורה וחסידות ב

כבוד גדול לבעל ההילולא זצ"ל לקראת כ"ף מנחם אב שמונים שנה: מאות משתתפים, שלושה-עשר נואמים, שמונה שעות, ומעמד גדול של נחת רוח רב לכ"ק אדמו"ר נשיא דורנו - זהו סיכומו של מעמד "ירחי כלה" השנתי הארצי הארבעה-עשר, שנערך בס"ד ביום רביעי שבעה-עשר במנחם אב ה'תשפ"ד, בהיכל ישיבת "תומכי תמימים" המרכזית בכפר חב"ד.

המעמד השנתי נערך בקשר ובסמיכות לכ"ף במנחם אב, יום ההילולא השמונים של כ"ק הגאון המקובל רבי לוי יצחק שניאורסאהן זצ"ל, אביו של כ"ק אדמו"ר זי"ע, שיחול בשבת קודש, אשר נפטר בגלותו בשנת תד"ש, ומקום מנוחתו כבוד באלמא אטא, קזחסטן.

היה זה מעמד גדול של תורה חסידות והלכה, לכבודו של בעל ההילולא, לכבודו של בנו כ"ק אדמו"ר נשיא דורנו, אשר מעמד זה קנה לו כבר מקום של כבוד בעשור ומחצה השנים האחרונות כמעמד התורני השנתי של חסידות חב"ד-ליובאוויטש בארצנו הקדושה.

מאות רבות של משתתפים מבין אנ"ש והתמימים חסידי חב"ד, רבני חב"ד, ראשי ישיבות ורבני קהילות, שלוחים נכבדים, תלמידי חכמים וצורבא מדרבנן, ראשי כוללים ואנשי מעשה, נענו לקריאת החיבה של הנהלת וראשי הישיבה לבוא ולהשתתף במעמד גדול זה. ואכן, בקהל הרב נראו רבים מקהילות אנ"ש מקרוב ומרחוק, מירושלים עיה"ק ומצפת עיה"ק, מבית שמש, ביתר, לוד, רחובות, נתניה, רמת השרון, ראשון לציון, בני ברק, תל אביב, ואף מהקריות ומצפת, וכן שלוחים רבים מחוץ לארץ השוהים בימים אלו בארץ הקודש, שבאו להשתתף במעמד הגדול.

את פניהם של הבאים, בהם רבים מתלמידי הישיבה בעבר, קיבלו הרבנים חברי צוות הישיבה שליט"א הרמ"ים המשפיעים והמשיבים בנגלה ובחסידות, וכן חברי הנהלת הישיבה, המנהל הרב שלום בער חדד, הרב מנחם מענדל הכהן לרר, הרב אליקים וואלף והרב אלעזר גלבשטיין.

המעמד הגדול החל בשעה שתים בצהריים, והסתיים כעבור כשמונה שעות לקראת השעה עשר בלילה, כאשר הקהל נהנה משורה ארוכה של הרצאות תוכניות ושיעורים תורניים מרתקים.

על השולחנות בזאל רחב הידיים, שהיה מסודר חגיגית, חיכו לבאים קובצים תורניים רבי ערך – קובץ חדש מתורתו של בעל ההילולא רבי לוי יצחק זצוק"ל – לקט מתורתו העמוקה והמופלאה בקבלה על מגילת אסתר וחג הפורים, אשר יצא לאור בעריכתו של השליח הרב דוד דובאוו, וכן לקט "בחדרי תורתך" – כתבי יד קודש בפרסום ראשון מהתכתבות הרבי עם המזכיר הרב יהודה לייב גרונר ז"ל. זאת לצד ה"הנחה" החדשה מהתוועדות כ"ף מנחם אב תשל"ו, וכן קובצי חידושי תורה של תלמידי הישיבה המרכזית.

פתח את האירוע המנחה הרב זאב דוב הלפרין, משגיח בישיבת חב"ד באלעד. בשפתו הרהוטה ובסגנונו החסידי, עמד הרב הלפרין על מעלת המעמד הגדול ומעלת יום זה, על החשיבות הרבה שהרבי ראה למעמדים אלו, תוך שהוא עצמו משלב ברעיונות מדברי תורתו של רבי לוי יצחק זצ"ל, וגודל הזכות להשתתף בכנס והנחת רוח שגורם לרבינו.

ארבעה מושבים מרכזיים היו במעמד השנתי הארבעה-עשר של ה"ירחי כלה". המושב הראשון יוחד כמידי שנה לעיונים בתורת הנגלה. במושב זה נשאו דברים הגה"ח הרב מאיר אשכנזי, מרא דאתרא דכפר חב"ד וחבר בי"ד רבני חב"ד, אשר נשא דברים בנושא "מהות מלאכת קושר בתורת רבותינו נשיאינו". הדובר השני במושב זה היה הגה"ח הרב יעקב שוויכה, מראשי ישיבת "תומכי תמימים" המרכזית וחבר בי"ד רבני חב"ד, אשר מסר שיעור מעמיק בנושא "שיטת אדה"ז בברכה אחרונה על שתיה חמה".

מושב "נגלה" זה, כמו כל שאר המושבים ב"ירחי כלה", התאפיין ב"ריתחא דאורייתא" מצד רבים מהמשתתפים, תלמידי חכמים וצורבא דרבנן, לצד אברכים ובעלי בתים, שהתפלפלו עם המרצים השונים בדבריהם, והאולם הגדול הופך ללהבה תורנית.

המושב השני עסק כמידי שנה בתורת החסידות ובתורת כ"ק אדמו"ר נשיא דורנו. ארבעה דוברים היו במושב זה ראשון הדוברים במושב היה הגה"ח הרב אליקים וואלף, חבר הנהלת הישיבה, אשר העמיק בחידושיו של הרבי בהלכות בית הבחירה הנלמדת בשיעור הרמב"ם היומי, אודות גניזת הארון במקדש. את דבריו קישר הרב וולף עם ציון יום השנה השנים-עשר לפטירתו של הנגיד ואיש הצדקה המופלא הר"ר שמואל ראהר ע"ה, מתומכי הישיבה הגדולים ומגדולי פטרוני השלוחים בעולם, אשר אין ספור שיעורי תורה נלמדו בעקבות נדבותיו, ופעולותיו נמשכות גם כיום על ידי יבדל"ח בנו ממשיך דרכו ידיד הישיבה הנדיב הר"ר יקותיאל יהודה (ג'ורג') שי' ראהר.

הדובר השני במושב היה הגה"ח הרב מנחם מענדל גרונר, מראשי ישיבת "תומכי תמימים" בקרית גת, ובנו של המזכיר הרב יהודה לייב גרונר ז"ל. במשא מאלף ומרתק, הציג הרב גרונר בפני הציבור שורת כתבי יד קודש מהתכתבות הרבי עם אביו בענייני חידושי תורה שהתגלו לאחרונה, ובטוב טעם ובשפה צחה הוא הבהיר את עומק המשא ומתן התורני שבין אביו והרבי. מתוכן דבריו עלה עד כמה הרבי חפץ שציבור החסידים יעמיק ויפלפל בדברי הקודש שהרבי השמיע בהתוועדויות, והציבור האזין לדברים המאלפים בשקיקה תוך עיונם בקובץ "בחדרי תורתך".

דובר נוסף במושב זה הגה"ח הרב דוד בייטש, ר"מ ומשפיע בישיבת "תומכי תמימים" המרכזית לוד-כפר חב"ד, אשר מסר שיעור מרתק בנושא "ההכרח השכלי בהתחדשות הבריאה בתמידיות", ומתוך שורה ארוכה של מובאות ממאמרי חסידות ומה"המשכים" המעמיקים הוא הציג בניין מאלף לתלפיות את חידושי תורת החסידות בסוגיה זו.

הנואם המרכזי במושב זה היה האורח הנכבד מחוץ לארץ, הגה"ח הרב עזרא בנימין שוחט, ראש ישיבת "אור אלחנן – חב"ד" בלוס אנג'לס, אשר מסר שיעור מעמיק בעניין שיטת רבינו בעובר "קו התאריך" בספירת העומר. במשך קרוב לשעה הרצה הרב שוחט את עיקרי שיטת וחידוש רבינו בסוגייה ייחודית זו, בה יש לרבי גישה מיוחדת על פני פוסקים רבים. הרב שוחט הציג בשיעורו המעמיק את חידוש הרבי בהגדרת "קו התאריך", חידוש הרבי בהגדרת מצוות ספירת העומר, והשילוב העולה משתי הסוגיות, והציבור שמע בעניין רב את הדברים.

בין המושבים נערכת אתנחתא לתפילת מנחה ולטעימה מהכיבוד העשיר שהוגש כל היום, ותיכף מזמין המנחה הרב הלפרין את הציבור לפתיחת החלק השלישי והמושב המרכזי במעמד – מושב המיוחד לשמונים שנה לבעל ההילולא.

ארבעה דוברים נשאו דברים במושב מרכזי זה: האורח הנכבד הגה"ח הרב אברהם ברוך פבזנר, רב קהילת חב"ד בפאריז, נשא שיעור מעמיק בעניין "לימוד תורה שלא לשמה בזוהר ובתניא בתורת בעל ההילולא זצ"ל"; הגה"ח הרב מרדכי מנשה לאופר, שליח ורב רובע י"א באשדוד, ועורך "ימי מלך", נשא דברים מרתקים ועשירים בעניין "גישת הרבי בשיטת לימודו של אביו", תוך הבאת שורה ארוכה של ציטוטים ועובדות בלתי ידועות בהנהגות הקודש של הרבי, והרמזים להם בתורת ובהנהגת בעל ההילולא;

הרה"ח הרב חיים הבר, שליח בבאר שבע ועורך הספר "בסוד לוי יצחק", חזר בחיות ובהתלהבות על שורת פנינים מאלפים מתורת בעל ההילולא, תוך עיון ברשימת המאסר הנודעת של בעל ההילולא, והנגשתה לציבור הרחב;

הרה"ח הרב מרדכי מנשה גורליק, אשר זכה לעסוק בהקמת המצבה המחודשת על ציונו של רבי לוי יצחק זצ"ל באלמא אטא בשנת תשל"ב, סיפר ברגש רב ובחיות חסידית אודות "בן יכבד אב": ה'יחידות' המיוחדת לה זכה בחודש תשרי תשל"ב, זמן קצר אחר יציאת משפחתו מרוסיה, אודות הקמת הציון הק' על קברו של בעל ההילולא, ההוראות המיוחדות להן זכה ב'יחידות' להקמת המצבה המחודשת, ממנה הוא עמד על הכבוד המופלא שהרבי רחש לאביו.

המושב הרביעי והחותם של ה"ירחי כלה" הוקדש למושב מיוחד לענייני הלכה למעשה בעקבות המלחמה.

במושב זה נשאו דברים הגה"ח הרב אלחנן משה נחמנסון, ראש כולל אברכים בלוד, שמסר שיעור מרתק ואקטואלי במיוחד בעניין "משא-ומתן ועשיית עסקים עם נכרים", תוך הבאת שורת דוגמאות אקטואליות לבעיות יומיומיות, והצגת גישת רבינו הזקן במקרים אלו; והגה"ח הרב חיים הלל רסקין, רב קהילת חב"ד מרכז פתח תקווה ודיין בבית דין רבני חב"ד באה"ק, מסר שיעור מרתק ואקטואלי בעניין "ביטולי עסקאות וביטולי טיסות בעקבות המלחמה".

חתם את המעמד בדברים המנחה הרב דוב הלפרין, בשילוב מאלף מתורת בעל ההילולא בנגלה ובנסתר בעניין המהות הפנימית של אתרוג וארבעת המינים, תוך שהוא לומד מכך לקחים חינוכיים מאלפים.

לקראת סיום המעמד הוקרנו פרקי מראות קודש אודות בעל יום ההילולא והלקחים אותם עלינו ללמוד מהליכותיו בקודש, והקהל צפה בשקיקה במראות הקודש.

רבים מהמשתתפים הביעו במהלך המעמד ולאחריו את הוקרתם בפני חברי הנהלת הישיבה וצוות הישיבה, על המסורת הברוכה של עריכת המעמד חשוב של ה"ירחי כלה", אשר מהווה מידי שנה בשנה מעמד של קידוש שם ליובאוויטש.

חברי הנהלת הישיבה מבקשים להודות לכל אלו שטרחו ועמלו רבות למען הצלחת המעמד הגדול, ובראשם להרה"ח ר' זושא וולף, על התמסרותו שבועות ארוכים להצלחת המעמד הגדול, שלבטח גרם נחת רוח מרובה לכ"ק אדמו"ר נשיא דורנו.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.