מנדי ברגר | יום י"ח סיון ה׳תשפ״ד 24.06.2024

חב"ד הקימה דוכן תפילין לצד 'נעליים על הדנובה' בבודפשט

ניצחון הרוח: במלאות 80 לשואת יהודי הונגריה, דוכן תפילין חב"די הוקם לצד 'נעליים על הדנובה'. על הדוכן אחראי הרב מרדכי בק  שגייס לעזרתו את כל 20 שלוחי הרבי בבודפשט. "אין דרך טובה יותר להפגין חיים יהודים במקום שבו נגדעו חיים יהודיים, זה הניצחון הגדול ביותר שלנו", אומר השליח הרב שלמה כובש, רב 'איגוד קהילות שומרי תורה' בהונגריה
חב

בהונגריה מציינים בימים אלו 80 שנה לשואת יהודי המדינה על ידי הגרמנים הנאצים ועוזריהם ההונגרים, שבה, בתוך זמן קצר נרצחו החל מקיץ של תש"ד ועד לסיום המלחמה שנה לאחר מכן, כ-564,500 יהודים, מתוך כ-725 אלף שהתגוררו בה. 

רוב יהודי הונגריה נרצחו אמנם במחנה ההשמדה אוושויץ-בירקנאו, אבל מאות רבות הוצאו להורג על גדות נהר הדנובה הרחב החוצה את הבירה ההונגרית ועובר בסמוך לרובע היהודי שלה. בחלק מהמקרים, כדי לחסוך בתחמושת, קשרו משתפי הפעולה המקומיים מ"צלב החץ" את היהודים האחד לשני, הוסיפו להם אבנים ומשקולות וירו בחלקם וכך נפלו כולם וטבעו במים. 

לפני 19 שנים, במלאות 60 שנה לסיום מלחמת העולם השנייה נחנכה בגדתו המזרחית של הדנובה, ב'פשט', במרחק של כ-200 מטרים מבניין הפרלמנט המקומי אנדרטה ייחודית, שהפכה למוכרת מאוד בעולם ומזוהה עם שואת יהודי הונגריה, שזכתה לכינוי 'נעליים שעל הדנובה'. 

מדובר באנדרטה המורכבת מששים זוגות נעליים עשויות ברזל המתפרסות על פני 20 מטרים על גדת הנהר. מבקרים מכל העולם, יהודים רבים ושאינם מגיעים לאנדרטה הזו, ובמלאות 80 שנה לשואת יהודי המדינה הגה הרב שלמה כובש, שליח חב"ד ויו"ר 'איגוד הקהילות שומרי תורה בהונגריה' (EMIH) יוזמה מיוחדת להקים במקום דוכן תפילין שיציע למבקרים הרבים להניח תפילין ולשאת תפילה קצרה במקום. 

מי שמתפעל את דוכן התפילין הוא הרב מרדכי בק רב בית הכנסת 'אהל אסתר' הממוקם בסמיכות מקום, ברובע השביעי. הרב בק גייס לעזרתו את 20 שלוחי חב"ד בבודפשט, כשכל אחד מהם משבצת שבועית בת כמה שעות שבה הוא מאייש את המקןם. לדבריו, כ-300 יהודים בממוצע מניחים תפילין בדוכן החדש מידי חודש, ובכל שבוע נחגגת במקום בר מצווה – כאשר יהודי שמעולם לא הניח תפילין, מבין את המשמעות שבקיום המצווה דווקא בגיא ההריגה ועושה זאת לראשונה בחייו. "הסיפורים שאנחנו חווים כאן מידי יום מרגשים מאוד. כל כך הרבה נשמות מתחברות במקום הזה ואנו משתדלים לתת להם מענה ולהפוך את המצווה הגדולה של הנחת התפילין לחיבור משמעותי יותר ליהדותם, ולחברם לבתי חב"ד וקהילות יהודיות באזורי מגוריהם".

עוד לדבריו "צריך לציין לשבח את עיריית בודפשט שמרגע שהבקשה הגיעה לפתחה על ידי הרב כובש, היא אישרה את הבקשה, בשמחה, בהבינה את הצורך של הקהילה היהודית בדבר".  

"אין דרך טובה יותר להפגין חיים יהודים במקום שבו נגדעו חיים יהודיים" אומר הרב שלמה כובש. "כשיהודים מניחים תפילין וקוראים 'שמע ישראל' בצורה חופשית, במקום שבו לפני 80 שנה קראו יהודים 'שמע ישראל' בדרך אל מותם, זהו הניצחון הגדול ביותר שלנו על מי שביקש להורגנו".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.