חיים כהן | יום ז' סיון ה׳תשפ״ד 13.06.2024

רבה הראשי של רוסיה השיק ספר שיעורים, דרשות ופירושים

בשורה טובה לשוחרי התורה והחסידות עם הישמע הבשורה הטובה על הספר החדש שיצא ממכבש הדפוס, בשם "שלח לחמך", הכולל שיעורים ודיוקים בפרשיות התורה ופירוש רש"י הק', דרשות מרתקות בשילוב אקטואלי, פירושים וחידושים נפלאים לאמיתה של תורה עם אלפי מקורות, שנשמעו במקהלות בבית הכנסת המרכזי והגדול "מארינה רושצ'ה" במוסקבה מפיו של הרב בערל לאזאר, רבה הראשי של רוסיה
רבה הראשי של רוסיה השיק ספר שיעורים, דרשות ופירושים

בשורה טובה לשוחרי התורה והחסידות עם הישמע הבשורה הטובה על הספר החדש שיצא ממכבש הדפוס, בשם "שלח לחמך", הכולל שיעורים ודיוקים בפרשיות התורה ופירוש רש"י הק', דרשות מרתקות בשילוב אקטואלי, פירושים וחידושים נפלאים לאמיתה של תורה עם אלפי מקורות, שנשמעו במקהלות בבית הכנסת המרכזי והגדול "מארינה רושצ'ה" במוסקבה מפיו של הרב בערל לאזאר, רבה הראשי של רוסיה.

בביקורו ברוסיה הראשון לפני קרוב לארבעים שנה, נשלח הרב ללמד תורה את אותו קומץ בחורים ואברכים שלא חתו מאימת השלטון, והקים בעבורם ישיבה מחתרתית. בהמשך השנים הפכה הישיבה, בברכתו של הרבי מליובאוויטש זי"ע, לישיבה באופן גלוי - "ישיבת תומכי תמימים מוסקבה", ומאז ועד היום הוציאה מבין כתליה מאות רבות של בוגרים, תמימים ואברכים יראים ושלמים, שחלקם מכהן כרבנים ושלוחים ברחבי רוסיה ובקהילות שונות בעולם כולו.

מאתגר היה להרוות את צמאונם של התלמידים שהשתוקקו ללמוד תורה ולרכוש את יסודות היהדות. משעת בוקר מוקדמת ועד לשעות הלילה המאוחרות ישב הרב ולמד עם תלמידיו, והללו ביקשו לנצל כל רגע אפשרי ללימוד התורה, להעשיר ולהעמיק את ידיעותיהם ולהשלים את החסר להם. כישרונותיהם הברוכים יחד עם הרצון והשאיפה, עמדו להם לשתות בצמא ולרדת לעומקה של סוגיה בכל חלקי התורה. לימוד התורה עם יהודים יקרים אלו, מילא את זמנו של הרב גם לאחר מכן, כאשר הגיע למוסקבה אחרי נישואיו יחד עם משפחתו, והוא אף ציין זאת במכתב ששיגר אל הרבי בשעתו, כי מלבד תפקידו כרב הקהילה במארינה ראשצ'ה, הוא ממשיך להרביץ תורה בישיבה ובבית הכנסת מארינה ראשצ'ה.

מהיום הראשון שהגיע הגר"ב לאזאר למוסקבה, עשה ככל הניתן להביא לכך שהמקום יהיה מקום של תורה. במכתב תמיכה שכתב הרב יעקב קלמס להרב אלתר הלוי הילביץ, שכיהן כרבה של מארינה ראשצ'ה לפני כתשעים שנה, התבטא אודות בית הכנסת זה שהוא "בית כנסת של חכמים ונבונים". וברוך ה' תורה מחזרת על אכסניה שלה, וגם כיום ניתן להיכנס אל בית הכנסת בכל שעה משעות היום, ולראות יהודים היושבים והוגים בתורה.

במהלך השנים, מסר הרב הראשי שיעורים רבים על פרשיות השבוע, ובמשך הזמן הצטבר באמתחתו חומר יקר-ערך. על פי בקשת ציבור השומעים לוקטו חלק מהשיעורים לגורן אחד, והם הבסיס לספר זה, הכולל כ-700 עמודים, מלאים וגדושים בעומקם של פסוקי התורה הקדושים ופירוש רש"י הק', וכעת - לקראת חג מתן תורה, הוא רואה אור לשמחת הרבים. 

השיעורים כאמור הועברו בעיקר ליהודים יקרים שזכו להתקרב לאור התורה, ומשום כך נבחר שם הספר "שלח לחמך". זאת הן בשל דברי חז"ל ש"לחם" נמשל לתורה, כדברי הפסוק "לכו לחמי בלחמי", ובפרט שהמשך הפסוק הוא "על פני המים" ואמרו חז"ל "אין מים אלא תורה"; והעיקר הוא, שלימוד התורה עם יהודים המתקרבים לדרך ה' הוא בבחינת "שלח לחמך על פני המים כי ברוב הימים תמצאנו". לפעמים פתגם מסוים שיהודי שומע בשיעור תורה, רעיון או שיעור אחד, משפיעים עליו ומחוללים בחייו מהפך רוחני, ומוסר השיעור כלל אינו מודע לכך, ורק "ברוב הימים" ייתכן והוא יידע מה פעל שיעור תורה שמסר לפני שנים רבות.

הספר החדש מכיל בקרבו את השיעורים על פרשיות חומש בראשית, וייתן ה' שבקרוב נזכה לראות בהמשך ההוצאה לאור של שאר החלקים הכוללים שיעורים וביאורים על כל חמשה חומשי תורה. וכן פסקי השו"ת בענייני הלכה בחיבור מקיף ויסודי, ובמיוחד בנושאים בלתי שגרתיים המתעוררים במדינת רוסיה, בהם עוסק הרב שליט"א תמידין כסדרן בתפקידו הרב כרבה הראשי של רוסיה, שמתחתיו מכהנים עוד מאות רבנים ברחבי המדינה הגדולה.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.