COL | יום ה' אדר ב ה׳תשפ״ד 15.03.2024

אפילו הילדים לא ידעו: אוצר הסלילים של אבא

המחנך ר' שלום מושקוביץ' מתארח בתכנית 'ליל שישי' וחושף תגלית מרתקת: סלילי ה'טייפרקורדר' שאביו המחנך ר' מוישה מושקוביץ' ז"ל אגר לאחר שהקליט אירועים מיוחדים כמחנך, אחד מהם הקלטה של פורים בתלמוד תורה חב"ד בלוד לפני יותר מיובל שנים | מה המשפחה מתכוונת לעשות עם האוצר הארכיוני שהיא עצמה לא ידעה על קיומו? 
אפילו הילדים לא ידעו: אוצר הסלילים של אבא
ר' שלום מושקוביץ'

קצת יותר משבוע לחג הפורים: כך נשמעה מסיבת פורים כיתתית בתלמוד תורה שע"י ישיבת תומכי תמימים בלוד בשנת תשל"ב לפני 52 שנה. בני משפחתו של המחנך הרב משה מושקוביץ' ע"ה מלוד שנפטר לפני כשנתיים, מצאו סלילי הקלטות מלפני למעלה מחמישים שנה, בהם יש חומר ארכיוני אדיר מאותה תקופה שאביהם המנוח הקליט בתושייתו.

בנו, המחנך הרב שלום מושקוביץ' מביתר עילית, מספר על הארכיון שהתגלה להם ועל החשיבות של החינוך הטהור שמשפיע על דורות של תלמידים.

מוחשי כאילו אתמול אביכם ז"ל הקליט. מצאתם עוד הקלטות של אביכם? ניהל ארכיון בחשאי?

ר' שלום מושקוביץ': אבא ז"ל רכש מכשיר טייפ הקלטה, מה שנקרא באותם ימים 'טייפרקורדר'. רכש אותו אחר חתונתו, המכשיר היה יקר המציאות בזמנו. היה לו בבית אוצר בלום שלא ידענו ממנו. כשגילינו את האוצר, המכשיר כבר לא עבד. אחותי לקחה את הסלילים למעבדה בניו יורק ושחזרו הכל ל'דיסק און קי' קטן.

המחנך הרה"ח ר' משה מושקוביץ' ז"ל


"גילינו דברים מדהימים. אתן רקע על אבא שלי: אחרי החתונה היה בשליחות בת"ת בשיכון חב"ד בלוד, כפי ששומעים בהקלטה, קרא לזה 'ישיבת תומכי תמימים' ולא רק ת"ת. ראה בילדים האלו שהגיעו מגרוזיה, מבוכרה, מכל מדינות האזור הקומוניסטי ראה בהם כילדיו. בהקלטה ניתן לשמוע כיצד הוא מדבר בגרוזינית עם עולה חדש שלא מדבר עברית וביקש ממנו לשיר. שומעים על החיבה המיוחדת לילדים לכל ילד כמו בן ולהאזין לזה פשוט להתרגש: המסורת של יהודי גרוזיה, יהודי בוכרה, רואים מאיפה הם הגיעו, עם מסורת יקרה, חיבה למצוות, למגילה, לאידישקייט שלהם במקומות האלו, להאזין לזה זו רק טעימה ואין לתאר זאת במילים.

יוצא לי לפגוש את תלמידיו. "אה אתה הבן של ר' מוישה, אבא שלך היה מחנך שלנו". זה מרגש מכמה סיבות: נחמד לפגוש תלמידים של אביך. ב', הקימו בתים חסידיים ויש שלוחים שגדלו בזכות השליחות הזאת. כל פעם זה מרגש מחדש. משם זה מתחיל, מהגירסא דינקותא.

להאזנה לריאיון המלא:

 

במשפחה מתארגנים לשמר את האוצר הנדיר?

"נשמח להנגיש את האוצר הזה לכל דיכפין, יש נכדים שישמחו לשמוע את סבא שלהם שר כשעלה מגרוזיה ובוכרה, זה מיועד לציבור.

"בני גילי שזוכרים את השכונה בלוד וביקרו כילדים בבית הכנסת של העולים ממדינות בריה"מ, זו חוויית הילדות שלנו, החווייה של השכונה, הכי אותנטי."

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.