COL | יום כ"ד אדר א ה׳תשפ״ד 04.03.2024

30 שנה לארי הלברשטאם: "כשילד צועק 'שמע ישראל' באמת"

כשהגלגל הענק נתקע והילד ארי הלברשטאם נבהל וצעק 'שמע ישראל' | מישהו שאל את הרבי על פאראד ל"ג בעומר, מדוע הוא כה 'בזבזני' ומה שענה הרבי | מוגש לרגל היארצייט של הת' אהרון יוסף הלברשטאם הי"ד, שנרצח בכ"ג אדר תשנ"ד, לפני 30 שנה בידי מחבלים על גשר ברוקלין, כאשר חזר מבית הרפואה 'בית ישראל' ללוות את הרבי
30 שנה לארי הלברשטאם:
הת' ארי הלברשטאם הי"ד

מאת הרב מענדל קפלן

מאנגלית: חנוך העניך העכט

היה זה יום ל"ג בעומר של שנת תשמ"ח, 1988. הרבי הכריז באותה שנה על 'שנת הילד והילדה' – שנה שתוקדש לחינוך.

באותה שנה, שאל הרב יעקב יהודה (ג'יי ג'יי) העכט מנהל ומארגן תהלוכות ל"ג בעומר את הרבי אם עליהם להיערך לתהלוכה למרות של"ג בעומר חל באותה שנה ביום חמישי והמצעדים נערכו באופן מסורתי רק כשל"ג בעומר היה חל בימי ראשון (בכדי שגם ילדי בתי הספר הציבוריים יכלו להשתתף).

הרבי הגיב בחיוב. משנת תשמ"ד, 1984, במקום ללכת לפארק בסוף התהלוכה, הוקם יריד ענק של מתקנים ודוכנים בשדרות אמפייר בקראון הייטס.

כולם היו באים להצטרף ליריד, גם אלה שלא הספיקו את התהלוכה. באותה שנה, למרות שלא השתתף בתהלוכה, בחר הרבי לנסוע בשדרות אמפייר בדרכו לאוהל, בכדי לראות את הילדים.

כשהגיע הרבי עם מכוניתו, עצר הקרנבל כולו, כולל כל המתקנים, גלגל הענק והדוכנים. הנשים והבנות עמדו בצד אחד, ואילו הגברים והבנים עמדו בצד השני של הכביש, והרבי עבר לכל אורך היריד.

אני זוכר זאת בצורה די ברורה. הרב קרינסקי הסיע את הרבי לאט לאט, עם המון ילדים סביב הרכב. כל הזמן הרבי חייך בחום והמשיך להרים את שתי ידיו הקדושות, מנופף לילדים לכל עבר…

מאוחר יותר בערב, כשישבנו לאכול, שוחחתי עם אחי הצעיר ברוך על מאורעות היום ואחי סיפר כי הוא היה בראש גלגל הענק כשהוא נעצר.

הוא ישב עם כמה חברים, כולם נערים צעירים, ואחד מהם היה בן דוד שני שלנו, הקדוש הת' ארי הלברשטאם הי"ד.

כאשר הגלגל נעצר, ארי נבהל מאוד. הוא לא הבין מדוע המתקן נעצר בגובה כה רב, ומרוב פחד הוא צעק: "אנחנו הולכים למות! אנחנו הולכים למות! שמע ישראל!"…

השיחה שלי עם אחי המשיכה בנושא אחר של אותו יום מרגש. אני זוכר בדיוק איפה ישבתי, ממש כמה ימים אחר כך. למדתי אז ב'אוהלי תורה', והגיעו שמועות על כך שמישהו כתב לרבי ושאל איך יתכן שנערך מצעד כל כך בזבזני מכל כך הרבה כסף של יהודים טובים עם הוצאות של לערך 70,000$!

באותה תקופה זה נחשב לסכום כסף עצום. יש כל כך הרבה מטרות יהודיות חשובות שניתן היה להשתמש בשבילן בכסף הזה.

הרבי ענה תשובה מעניינת מאוד, שאיש לא יכול היה אז להבין אותה באמת. הרבי כתב כי "במצעד היה ילד, שאני מכיר אישית, שצעק 'שמע ישראל!' מיט א אמת! ולשם כך, היה שווה את כל ההוצאות!"

איש לא ממש הבין למה מתייחס הרבי. איזה ילד צעק "שמע ישראל"? מיהו הילד הזה שהרבי מכיר "באופן אישי"? לא ממש סיפרתי לאף אחד, אבל הפאזל התחבר לי.

ר' חס"ד הלברשטאם שהיה משמש בקודש בביתו של הרבי, ומשפחתו, במיוחד ארי, הייתה מבקרת בבית הרבי לעתים קרובות למדי. הרבי היה אפילו יושב איתו ובוחן אותו על אלף בית. אכן ילד שהרבי הכיר באופן אישי. הרבי ידע שהילד הזה צעק "שמע ישראל" באמת ובכנות. והרבי השיב ליהודי שכתב לו, שכשילד צועק שמע ישראל באמת, זה שווה כל הוצאה ומאמץ בעולם!

זירת הרצח בגשר ברוקלין (אתר ההנצחה)

מוגש לרגל יום היארצייט השלושים של ארי הלברשטאם הי"ד אשר נרצח בכ"ג אדר תשנ"ד.

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
1 תגובות
1.
Mm nemes
כ"ד אדר א
הרבי סיפר את סיפורו בהתוועדות ל"ג בעומר כשחזר מהאוהל
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.