מערכת COL | יום י"ז אדר א ה׳תשפ״ד 26.02.2024

מזקנות חסידות חב"ד: הלכה לעולמה הגב' פסיה לברטוב ע"ה

היא נולדה בנוועל ובילדותה חוותה חיי מסירות נפש בצל הקומוניזם. בהמשך חוותה את זוועות השואה והצליחה להימלט עם משפחתה ב"בריחה הגדולה": סיפורה של הרבנית פסיה לברטוב מקראון הייטס, שהלילה הלכה לעולמה
מזקנות חסידות חב
תנצב"ה

בצער רב הגיעה הידיעה על פטירתה הלילה (ט"ז באדר ראשון תשפ"ד, שעון מקומי) של הרבנית פסיה לברטוב ע"ה, מוותיקות תושבות שכונת קראון הייטס ואם למשפחה חב"דית עניפה.

בשיבה טובה, בת 93, הייתה בעת שהשיבה את נשמתה ליושב במרומים.

הגב' לברטוב נולדה בעיירה החסידית המפורסם נעוועל בשנת תרצ"א, בת בכורה מבין שלושה ילדים להוריה הרב חיים שניאור זלמן ורעייתו פאיה חסיה פרוס. היא נקראה על שם סבתה מצד אביה. דודה הוא החסיד הנודע הרב יונה פולטבר (כהן).

אביה, מלמד ושוחט, עבד בבית חרושת לשרוכי נעליים. אמה הייתה הצעירה מבין תשעה ילדים ולפרנסתה עבדה כרוקחת. היה קשה באותם ימים במקום מגוריהם לשמור שבת ולהקפיד על מצוות, בשל הקומוניזם ולכן סגרה האם את חתונתה במסירות נפש, כדי לא לעבוד בשבת.

כשהתקרבה לגיל 10 פרצה מלחמת העולם השנייה. אחרי המלחמה נמלטה עם משפחתה מרוסיה, במסגרת "הבריחה הגדולה" בשנת תש"ו, כשהיא מתחזית לאזרחית פולין, כמו רבים מחסידי חב"ד נוספים באותם ימים. משפחתה התיישבה בצרפת.

בצרפת למדה פסיה בבית הספר ליתומים ולפליטים היהודים, שהקים כידוע וכמפורסם החסיד הרב זלמן שניאורסון. אמה הפכה לטבחית בישיבה החב"דיתת בברינואה שבצרפת.

באותם ימים גם באה בקשרי השידוכין עם בעלה, הרב שלום לברטוב, ויחד הקימו את ביתם בצרפת. כעבור כשנה נולד בנם הבכור. בשנת תשי"ג הגיעו לניו יורק והתיישבו בקראון הייטס.

במשך שנים סייעה המנוחה לבעלה בעסקי התכשיטים שלהם. היא נודעה ביושרה ובטוב ליבה. ביתה היה בית פתוח, שאירח אורחים רבים שהגיעו לאורך ימות השנה לקראון הייטס.

מכריה מוסיפים כי הייתה אישה דיסקרטית וכי סייעה לחברה קדישא בתפירת תכריכים למתים.

הותירה אחריה את ילדיה - הרב זלמן מפניקס אריזונה, הגב' ביילה וילנקין מקראון הייטס, הרב דובער מקראון הייטס, הגב' יהודית ליברמן מאשקלון, הגב' דבואה לאה דכטר מקראון הייטס, הרב שאול מקראון הייטס, הרב יוסי מאריזונה.

הותירה גם את אחיה הרב שמערל פרוס ואת אחותה הגב' שרה דובינסקי, נכדים ונינים רבים, מהם שלוחים ברחבי העולם.

הלווייתה תתקיים היום בשעת צהרים ותעבור מול 770.

יהי זכרה ברוך.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.