COL | יום ה' אדר א ה׳תשפ״ד 14.02.2024

בחירות תשפ"ד, פרק שני בסדרה: בירת חב"ד בארה"ק

בעוד כשבועיים יתקיימו בחירות מוניציפליות ברחבי הארץ, בצל המלחמה הניטשת בארצנו | מרכז התקשורת החב"די יוצא לבדוק: מה קורה בריכוזי אנ"ש בארץ בהם מתמודדים נציגים חב"דיים למועצות המקומיות? | בפרק השני: סקירה על בירת חב"ד בארה"ק – כפר חב"ד | עושים סדר: מי מתמודד, מי הרשימות שרצות במועצת שדות דן על ששת מקומות חברי המועצה מטעם כפר חב"ד?
בחירות תשפ

כתבי COL

שעון החול הולך ואוזל ולאחר דחיות רבות בצל המלחמה בדרום ובצפון, נקבע תאריך סופי: ח"י אדר א', בעוד כשבועיים.
בפרק הראשון בסדרה העוקבת אחר הבחירות, בחרנו לצאת ולבדוק מה קורה בקריית מלאכי ושכונת נחלת הר חב"ד, אחד מריכוזי אנ"ש הגדולים והמשפיעים בארה"ק.

בפרק הראשון בסדרה: מעקב בחירות פנימיות, קריית מלאכי

בפרק השני בסדרה, בחרנו להתמקד בבירת חב"ד בארה"ק, הלוא היא כפר חב"ד.

מי התאחד ברשימה משותפת, מי השמות ברשימות ובאיזה ועד אין צורך בבחירות?

ובכן, זה הזמן 'לעשות סדר', כי גם לא כל תושבי כפר חב"ד מכירים את המועמדים, השמות והאיחודים.

פחות משבועיים לבחירות המקומיות תשפ"ד – COL עושה לכם סדר בתמונת המצב בכפר חב"ד: לוועד המקומי לא יתקיימו בחירות, למועצה האזורית יתקיימו בחירות. ועד האגודה, בראשות ר' נחמן רייכמן, לא עומד לבחירה ביום הבחירות של הרשויות המקומיות אלא במועד (16.6.24) שנקבע בדרך כלל בהתאם להוראות רשות האגודות השיתופיות.

'ועד האגודה': מורכב כיום משני תושבים מכפר חב"ד ושני ממונים חיצוניים. מכפר חב"ד, ר' נחמן רייכמן היו"ר ור' ידידיה חסין, והממונים החיצוניים: מנשה נוי ועו"ד יואב ללום. לועד האגודה, האמון על נכסי האגודה כאמור, אין קשר לבחירות המוניציפליות ולא מושפע מהן, אלא כפוף לוועד הממונה. רשות האגודות השיתופיות קבעה כי האגודה תוכל לשוב ולהיות מנוהלת על ידי נציגי הכפר וכי בחירות לוועד האגודה יתקיימו בתאריך 16.6.24, י' בסיון תשפ"ד.

ועד מקומי כפר חב"ד: היו אמורות להיות בחירות, אלא שהגיעו להסכמות מפני דרכי שלום וכל החברים בקדנציה הקודמת רצים שוב ברשימה בראשות היו"ר ר' שמעון רבינוביץ', כולל ר' נחמן רייכמן (שכאמור מכהן גם כיו"ר ועד האגודה).

בבחירות הקודמות, נבחרו כזכור לוועד מקומי כפר חב"ד שלושה מאנשי ר' שמעון רבינוביץ, ארבעה מאנשיו של ר' נחמן רייכמן ושניים מהרשימה המזוהה עם המשיחיסטים. רבינוביץ סגר הסכם עם המשיחיסטים, השיג את הרוב הדרוש והפך ליו"ר.

'לחיים' ערב סגירת הרשימות: רשימת הוועד המקומי נותרה ללא שינוי והבחירות מתייתרות


כעת וכפי שפורסם לפני סגירת הרשימות, הגיעו כולם יחד להבנות משותפות והרשימה רצה שוב בהרכבה הנוכחי וללא רשימה מתחרה, מה שמייתר את הבחירות לוועד המקומי.

מימין: ר' בנימין ליפשיץ ור' שמעון רבינוביץ' (ארכיון)


לסיכום, מה שנותר הסיפור המעניין ביותר, הוא מי יהיו ששת חברי המועצה מטעם כפר חב"ד?

כידוע מועצת שדות דן כוללת תשעה יישובים, הגדול ביותר מביניהם הוא כפר חב"ד. משרד הפנים קבע כי בשל גודלה היחסי של כפר חב"ד, היא תקבל שישה נבחרים למועצה, אחיעזר תקבל שניים, ושאר היישובים הקטנים יקבלו כל אחד חבר מועצה אחד, בסה"כ 15 חברי מועצה.

כעת נותר לראות: מי הרשימות שנאבקות לקבל ייצוג חברים במועצה מטעם כפר חב"ד.

הרשימות המתמודדות הן: רשימתו של ר' בנימין ליפשיץ, סיו"ר המועצה, ורשימתו של ר' מנדי בלוי, חבר המועצה.

לראשות המועצה מתמודדים שניים, מר דוד יפרח, ראש המועצה הנוכחי ותושב יגל, ומר יובל שטרית, חבר המועצה ותושב חמד. יפרח נתמך בידי רשימתו של ר' בנימין ליפשיץ, ואילו שטרית נתמך בידי רשימתו של ר' מנדי בלוי.

איך עובדות הבחירות בכפר?

בבחירות המקומיות הקרובות בח"י אדר א', יתקיימו בחירות לנציגים במועצת שדות דן ומתמודדות שתי רשימות – רשימת בנימין ליפשיץ (אותיות 'אחד' בקלפי) ורשימת מנדי בלוי (אותיות 'כח' בקלפי). 

בבחירות הקודמות, התמודדו שלוש רשימות למועצה מטעם כפר חב"ד: רשימת 'לב' של ר' בנימין ליפשיץ וזכתה בשתי מקומות (המקום השני היה לר' יוסף הלל), ורשימת 'כח' בראשות ר' שמוליק אזימוב שנתמכה אז בידי ר' נחמן רייכמן - שרץ אז לוועד המקומי ולא יכל חוקית לרוץ במקביל גם למועצה - ובברכת המד"א הרב מאיר אשכנזי, וזכתה בשלושה מקומות במועצה: ר' שמוליק אזימוב, ר' מנדי בלוי ור' שניאור יוזביץ. ר' חיים רייכמן רץ ברשימת האות ה' שנתמכה ע"י הציבור המשיחיסטי וזכה במקום אחד.

מי השמות החדשים ברשימות למועצה?
ר' בנימין ליפשיץ צירף לרשימתו החדשה, לפי סדר: את ר' שמוליק אזימוב, לשעבר כאמור ראש רשימת 'כח', ר' חיים רייכמן, נציג המשיחיסטים, ר' מאיר בוסטומסקי, ר' שניאור מיכאלשוילי, ור' עופר דישון, גם הוא מייצג את המשיחיסטים.

ר' מנדי בלוי מצידו רשם במקום השני את העסקן הצעיר ר' מנדל דוברוסקין, שמוכר לרבים בעיקר סביב נושא המאבק על 'ההרחבה' בשכונת לוי יצחק.

ר' מנדי בלוי



מבנה המועצה האזורית הוא כזה: המועצה מונה תשעה יישובים, וכל יישוב רשאי לבחור רק את הנציגים מטעמו למועצה. הרשימות למועצה הן רשימות מקומיות, רשימה שמתמודדת בכפר חב"ד לא יכולה לקבל קולות מיישובים אחרים, וכן להיפך. כמות הנציגים לכל יישוב תלויה בגודל האוכלוסייה במקום – כפר חב"ד בוחר מטעמו שישה נציגים. אחיעזר שני נציגים. ושאר היישובים, נציג אחד מטעם כל יישוב. הבחירות למועצה אינן בחירות אישיות, זאת אומרת – לא בוחרים באדם עצמו אלא ברשימה. בכל מקרה וכאמור לעיל, לכפר חב"ד יהיו שישה נציגים מתוך הכפר, והשאלה מי יהיו הנציגים – תיקבע בהתאם לבחירות של תושבי הכפר בלבד.

 

לעניין ההתמודדות לראשות המועצה, אין הבדל בין היישובים - כלל התושבים בכל יישובי המועצה נדרשים לבחור בין השניים הללו.

יש לציין כי מר דוד יפרח שמכהן יותר מעשור ברציפות בראשות המועצה, עומד כעת לראשונה בפני בחירות לראשות, אך מגיע מעמדת חוזקה של ראש מועצה מכהן.

כזכור, לאחר פטירתו של מר מנשה משה ז"ל, מונה תחתיו אוטומטית ולפי החוק ר' בנימין ליפשיץ לראש המועצה, שתפס את מקומו לזמן קצר. לאחר התייעצות בשעתו והכרעת המד"א של כפר חב"ד הרב מרדכי שמואל אשכנזי ע"ה, הוחלט על הליכה לבחירות והמועמד המוסכם על כפר חב"ד היה מר דוד יפרח כמועמד יחיד. בקדנציה השנייה שלו (2018), לא רץ מולו מועמד.

יש לציין כי אין קשר בין הבחירה ברשימת הנציגים לבין הבחירה בראש המועצה, ההצבעה היא בשני פתקים בשתי מעטפות – פתק אחד (בצבע לבן) לרשימת הנציגים ופתק נוסף (בצבע צהוב) לראשות המועצה. למרות שאין קשר, בפועל – רשימת בנימין ליפשיץ מזוהה והצהירה על תמיכה בראש המועצה המכהן דוד יפרח. רשימתו של מנדי בלוי מזוהה והצהירה על תמיכה ביובל שטרית לראשות המועצה.

 

בבחירות הקודמות (שהתקיימו בשנת תשע"ט) התמודדו למועצה מטעם כפר חב"ד שלוש רשימות - רשימת ימי ליפשיץ, רשימה בראשות שמוליק אזימוב ורשימת הציבור המשיחיסטי בכפר. כעת הרשימה המשיחיסטית חברה לרשימת ימי ליפשיץ והיא מתמודדת מול רשימת מנדי בלוי, כאמור.

בבחירות בכפר חב"ד, כמו בכל שאר יישובי הארץ, רשאים להצביע כל בן ובת 17 ומעלה שמתגוררים בכפר חב"ד, גם בשכירות, ושהכתובת במשרד הפנים הינה בכפר חב"ד.

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.