מערכת COL | יום כ"ג שבט ה׳תשפ״ד 02.02.2024

מפעל הנופשונים באילת שהחל ממכתב של הרבי

בשבת האחרונה שהיתי יחד עם בני משפחתי בבית מלון באילת שאירח כחמש מאות חרדים לדבר ה' שבאו לנפוש באילת לאחר שבית המלון הוסב לצרכיהם והותאם לדרישותיהם. בין השינויים שנעשו במלון היה כמובן השדרוג במטבחי המלון שהפכו להיות במשך שבוע לרמת כשרות בדצ"ית וצוות השגחה מיומן פעל בהם כנדרש | טורו השבועי של הרב שמעון אייזנבך, רבה של שכונת השחמון באילת
מפעל הנופשונים באילת שהחל ממכתב של הרבי

בשבת האחרונה שהיתי יחד עם בני משפחתי בבית מלון באילת שאירח כחמש מאות חרדים לדבר ה' שבאו לנפוש באילת לאחר שבית המלון הוסב לצרכיהם והותאם לדרישותיהם. בין השינויים שנעשו במלון היה כמובן השדרוג במטבחי המלון שהפכו להיות במשך שבוע לרמת כשרות בדצ"ית וצוות השגחה מיומן פעל בהם כנדרש.

כמו כן הבריכה במלון נסגרה כולה בפרגוד מצדדיה ובתקרתה כך שהאורחים יכלו להשתכשך במימי הבריכה בצניעות מלאה. ועל כל אלה הנופשים זכו להרצאות תורניות ולהופעות מגוונות המתאימות לציבור יראי שמים.

העיתוי לבחירת השבת הזו לנופש הוא ברור. פרשת בשלח היא פרשת שירת הים שנאמרה על חוף ים סוף והתחושה של קריאת השירה אל מול גלי ים סוף מחברת אותך למעמד של "אז ישיר משה ובני ישראל". אז והיום.

במהלך השבת כאשר התיישבנו להתוועדות נחשפתי לרבים שסיפרו לי על הקשר החב"די שלהם כשכל אחד מהם קשור בדרך כזו או אחרת לרבי, לחסידי חב"ד ולמפעלי חב"ד בארץ ובעולם.

אחד האנשים ששהה במלון היה מארגן הנופש בכבודו ובעצמו ר' אוריאל מלכה שמו. בשיחה ארוכה שהתפתחה הוא סיפר לנו את סיפורו. ר' אוריאל הוא חלוץ הנופשים בארץ לקהילות יראי ה'. הוא היה זה שהחל בארגונם לפני יותר מעשרים שנה.

הוא מעלה זכרונות ומרענן נשכחות מאותם ימים לא פשוטים כאשר הוא פרסם את הנופש הראשון שלו לנשים באילת. הציבור החרדי היתה לו רתיעה מהמקום הזה שנקרא אילת והם חששו להגיע אליו. רבנים ידועים פנו לר' אוריאל וניסו להניא אותו מהמפעל אותו עומד להקים. הם חששו שההגעה לאילת לא תיטיב עם הנופשים בכל הקשור ליראת שמים שלהם.

אך ר' אוריאל שהכיר היטב את אילת ואת מלונותיה לאחר שעבד בהם כמשגיח כשרות במשך יותר משנה, חשב כי ההיפך הוא הנכון. דוקא אילת בתקופת החורף היא המתאימה ביותר לציבור המקפידים על קלה כחמורה. מזג האויר הקריר מעט באילת מביא את האנשים להתלבש ולכסות את גופם היטב והשקט התיירותי בעונת החורף מתאים מאוד ליהודים שומרי מצוות שמחפשים שלוה ורוגע ומתבוננים ב"מה רבו מעשיך השם".

הפרסומים בעיתונים החרדים על דבר הנופש עוררו סערה והיו מי שרצו להחרים את המפעל של ר' אוריאל שחישב את צעדיו והליכותיו מחדש ושקל בכל הרצינות את תוכניותיו. הוא הרהר בליבו האם עושה את הדבר הנכון או אולי לא.

רעייתו שהיא בוגרת "מכון אלטה" בצפת הציעה לו לשאול את הרבי מליובאוויטש באגרות קודש האם מעשיו נכונים וראויים, אך הוא דחה אותה מכל וכל. הוא מעולם לא שאל את הרבי שאלות והוא חונך על ברכי הרבנים הספרדיים כך שההצעה הזו היתה נראית לו זרה לרוחו. ככל שהפצירה בו אשתו הוא לא שעה לבקשתה והוא לא מתכונן לשאול את הרבי.

אבל כאשר היא יצאה מהחדר והוא היה לבדו עם הספר אגרות קודש הוא לא יכל להתאפק. מבלי שאף אחד בעולם יידע הוא שלף במהירות את הספר והצמיד אותו אליו וביקש מהרבי שיורה לו את חוות דעתו לפרוייקט הנופשים לנשים אותו הוא מגלגל עכשיו.

המכתב הראשון שנפתח לו אל מול עיניו עסק בהוראת הרבי לנשי חב"ד לעסוק בכינוסי נשים ובתכנית ראויה שתקבץ כמות גדולה של נשים ככל האפשר כדי לעורר אותם להתחזקות בתורה ובמצוות.

מרגע זה ואילך ר' אוריאל הסיר את כל התלבטויותיו ושעט בכל הכוח להגדיל את המיזם ולהרחיב את שורותיו. מאז הנופש לנשים הפך למסורת ומידי שנה בשנה הוא חוזר על עצמו כאשר נשות הקהילות באות להנפש ואוגרות כח גשמי ורוחני לשנה נוספת. ר' אוריאל אומר בצורה הברורה ביותר שאינה משתמעת לשתי פנים שכל המפעל הגדול שלו ושל כל אלו שהלכו בעקבותיו ואחריו בשנים שלאחר מכן הם בזכות הרבי מליובאוויטש שכן לולא אותו מכתב באגרות קודש יתכן שהוא לא היה עומד בלחצים שהופעלו עליו להוריד את הרעיון של מעל הפרק.

עם הזמן הוא מארגן גם נופש למשפחות וב"ה הוא הצליח, מצליח ויצליח גם בהמשך.

לא חלף זמן רב ולר' אוריאל ולרעייתו שהתחנכה על ברכי חסידות חב"ד בצפת נולד להם הבן השני. עכשיו כשהגיע תורה לבחור את השם לבנה היא בחרה בשם "מנחם מענדל". במשפחת מלכה שהיא משפחה רבנית מפורסמת לא הכירו את השם הזה ור' אוריאל חשש שהשם לא יתקבל בשביעות רצון במשפחתו אך דוקא אביו שליט"א רבה של העיר כרמיאל הרגיע אותו באומרו שבתורתנו כתוב "ותקרא את שמו" שהאם קוראת שמות לילדיה ואם כל כך חשוב לה לכלתו שבנה ישא את השם הזה אין למונעה מכך.

ההתוועדות נמשכת, הלגימה הקטנה הופכת ל"גדולה לגימה" שמקרבת ור' אוריאל ממשיך לספר דבר נפלא שאירע לו באחד מבני ביתו.

באחד הימים הוא לקח את ילדיו לטיול ואחד הבנים עלה למתקן שעשועים שמקפיץ את העולים עליו להנאתם. משהו באותו מתקן השתבש ואחד מרגליו של הילד נתקע במתקן ובחסדי ה' לא נגרם לו כל נזק מלבד הפחד והחרדה שאחזו בו.

בימים שלאחר מכן, הילד איבד את שמחת החיים שלו והחל להיות מכונס בתוך עצמו. בתחילה לא שייכו את ההתנהגות החריגה שלו לשום דבר אבל משום מה האבא ר' אוריאל חש שיש קשר בין הנפילה במתקן השעשועים שלדעתו היא זו שגרמה לו לשינוי בהתנהלותו.

כמה ימים לאחר מכן הוא הוזמן להתוועדות אצל שליח הרבי לכרמיאל הרה"ח הר' יוסף רבקין שי' ובמהלכה של ההתוועדות הציע לו הרב רבקין לבקש את ברכת הרבי באגרות קודש. או אז לר' אוריאל הדבר כבר לא היה זר והוא ביקש את ברכת הרבי. תשובת הרבי בספר האגרות היתה לבדוק את התפילין ואת המזוזות.

התפילין של הילד היו חדשות לגמרי ומהודרות בתכלית שנכתבו ע"י סופר ירא שמיים ור' אוריאל לא הבין מדוע הוא צריך לבדוק אותן כמו גם את המזוזות בביתו שהיו מזוזות מכובדות. אבל אם הרבי אומר, בודקים.

והנה כשבדקו את המזוזות גילו שמזוזת חדרו של הילד פסולה. אחת האותיות זי"ן מהמילה מזוזות היתה ארוכה ודומה ממש לנון סופית. לפי הבנתו של ר' אוריאל היה בזה רמז לכך שאחת מרגליו של בנו נתקעו באותו מתקן.

מכאן הדרך לבדיקת התפילין היתה מהירה יותר. ואכן בדרך פלא התגלה שהדיו שבו השתמש הסופר היה דיו מקולקל והוא חדר את הקלף מצד לצד ובזכות הגילוי הזה התברר שגם אצל עוד כמה שכתב עבורם קרתה אותה תקלה והיו צריכים להחליף גם להם את פרשיות התפילין.

התפילין תוקנו ופרשיותיהם הוחלפו. כמו כן הוחלפה המזוזה לחדשה והפלא ופלא. מאותו רגע הילד שב לאיתנו וחדוות החיים אותה איבד חזרה אליו כבימים ימימה.

פרטים חבד"יים נוספים היו שזורים בימי חייו של ר' אוריאל מלכה ומשפחתו ולמרות שחזותו אינה חב"דית אבל הקשר לרבי והסיפורים המדהימים שקלחו ממנו בהתוועדות המדוברת לימדו על נשיא דורנו שמצודתו פרוסה בכל רבדי החוגים החרדיים לדבר ה'.

מאחורנו ישבה משפחה שראש המשפחה שלה הצטרף גם הוא להתוועדות וסיפר על הפינה החמה שיש לו לחב"ד ועל הבת דודה שלהם הרבנית יפה קדוש מכפר חב"ד שהרצאותיה כובשות לבבות בכל העולם ומקרינה על כל המשפחה רושם מיוחד.

מזוית עיני אני מבחין במשפחה נוספת היושבת בחדר האוכל. לראשו של האב חבוש שטריימעל ולגופו קפוטה חסידית. הדפים המצולמים שהיו על השולחן הסגירו את הקשר שלו לחב"ד. היו אלו דפים מצולמים של לקוטי שיחות על פרשת בשלח.

כששאלתי אותו מאי האי? הוא ענה לי כי הוא משתייך לקבוצת מעייני ישראל והוא הוגה בתורת הרבי ללא הרף. "אין מה לעשות" הוא אומר "כאן בדפים הללו נמצאת האמת!"

וכשאתה פוגש על כל צעד ושעל את היהודים הרבים שמתבסמים מאור תורת החסידות ואורו של הרבי אתה שואל את עצמך, האם לא הגענו אל היעד? האם המעיינות לא הופצו מספיק כדי שיקויים ה"קאתי מר"?

להערות והארות אשמח ואשיב לדורשיי במייל:  [email protected] | ובווצאפ 2711532-052

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.