מערכת COL | יום י"ב כסלו ה׳תשס״ו 13.12.2005

בירורי הלכה ומנהג: ברכה על הדלקת חנוכיית גז

ידוע שכל השמנים כשרים להדלקת נר חנוכה. מאידך, חנוכיה חשמלית או אלקטרונית, יש דעות שלא ניתן לברך על הדלקה זו. השאלה היא, האם אפשר לברך על חנוכיית גז (מצד אחד מדובר בהדלקה ממש לא כחשמל, ומאידך, אין זה הדלקה בשמן)? נשמח לפרסם את תשובות הגולשים. ניתן לשלוח תגובות באמצעות מערכת התגובות שבאתר. באם יש לכם שאלות וענינים נוספים לבירור - אתם מוזמנים לשלוח אותם באמצעות העידכון, ואנו נפרסם אי"ה, באתר. במדור 'בירורי הלכה ומנהג' נדונו עד כה סוגיות רבות: מנהגי צום, ספרי קודש בלויים לשימוש בתערוכה, דעת הרבי על טיסות במוצאי-שבת, מראית עין, קריאת המגילה בירושלים בפורים משולש, תהילים באמצע הנחת תפיליןהלוואות כספים, חינוך, פרנסת עניי עירך, השתתפות בכינוסים משונים, 'היכר ציר' בהלכות מזוזה, שחמט בשבת, סינון המים שהוחזקו בתולעים, ברית מילה, חולה שיש בו סכנה, הלכות ציצית, שניים מקרא ואחד תרגום, קביעת מזוזה על צד המשקוף
בירורי הלכה ומנהג: ברכה על הדלקת חנוכיית גז
(אילוסטרציה)

 

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות - לקריאת כל התגובות
הוסף תגובה
8 תגובות
1.
הספרים העוסקים בנושא
י"ב כסלו ה׳תשס״ו
מפאת קוצר זמן אין באפשרותי להעתיק את התוכן, אבל יעוין ב:

* נר איש וביתו (שלזינגר) - במהדורת תשס"א עמ קס"ט.
* הלכות חג בחג (קארפ) - עמ פ"א והערה 22 שם.
* שלמי תודה (פלמן) - עמ ס"א.
* מקראי קודש (הגרצ"פ פרנק) - עמ מ"ז.
* ימי החנוכה (ליברמן) - עמ ע"ה.
2.
למערכת
י"ב כסלו ה׳תשס״ו
חבל שלא שימים חוניכה באלכסון
לנח"ר הרבי
3.
תגובה ל-1
י"ב כסלו ה׳תשס״ו
יישר כח על המקורות.
אין בהישג ידי אף לא אחד מרשימת הספרים שהובאה. ולכן, בקשתי למשיב הנכבד, שיואיל לכתוב את המסקנא שעולה מהמקורות האלו.
4.
שאלה:
ט"ו כסלו ה׳תשס״ו
מה ההבדל בין חשמלי לאלקטרוני?
ולעצם השאלה, לע"ד אינה נוגעת כ"כ ויש לברר נקודה הרבה יותר בסיסית וחשובה ושיש בה נ"מ למעשה ואולי אפילו מניעת חילול שם ליובאוויטש...
האם בכלל מותר לברך על מנורה ציבורית?
יש הסומכים על דין מנורת ביהכ"ס, אבל האם באמת אפשר לסמוך על זה?
5.
המגיב מתגובה מס 1
י"ז כסלו ה׳תשס״ו
ראיתי היום בקובץ הלכות של הגר"מ פינשטיין זצ"ל, שנדפס בסוף ספר מקראי קודש להגר"מ הררי (במהדורת תשס"ו עמ קנ"ב), שם כתב נכד הגרמ"פ בשם סבו: "וכן לא יוצא יד"ח נר חנוכה בהדלקת גז כמו שאומרים שמדליקים נרות גז למעלה בכותל המערבי. ובכל זאת, בנר מחשמל או מגז יש ענין של ראית פרסום הנס - שטוב לעשות כן (אם אין אפשרות אחרת) אע"פ שלא יוצאים יד"ח בכך".
6.
המגיב מס 1 - המשך
י"ז כסלו ה׳תשס״ו
כעת יש לי מעט יותר זמן, ועל כן הרחבתי לקמן מן הספרים שציטטתי לעיל:

א. בספר "נר איש וביתו" פ"ז סי"ב מביא שאין יוצאין יד"ח נ"ח בהדלקת חשמל, גז וכיו"ב. הוא מביא בשם ספר פתחי שערים עמ"ס שבת דף כ"א, שחילק בין נר שבת לנ"ח, וכתב שבנר שבת לא בעי שמן ופתילה. ובשם שו"ת בית יצחק (יו"ד סימן ק"כ וח"ב סימן ל"א) שכתב שאין יוצאין בנר של חשמל ולא של גז שאינו מקרי נר לענין חנוכה, וגם שהיות ונעשין בהם כל השנה - זה אינו פירסומי ניסא, ובשו"ת פקודת אלעזר (סימן כ"ג) כתב שאין יוצאין בנר של חשמל, כי צריך שבשעת הברכה יהיה כל שיעור הדליקה לפניו, כמו שכתב השו"ע בסימן תרע"ה ס"ה. ובשו"ת לבושי מרדכי (ח"ג סימן נ"ט) אסר משום שאין בו שמנונית כמו שמן, חלב ושעווה. [ויעוין "מוריה" שנה ג גליון ח-ט], והגרשז"א זצ"ל ב"מאורי אש" (פ"ה ענף ב דף צ"ו) נסתפק בענין שצריך שיהא בנר שיעור שמן של חצי שעה, האם מהני שימלאו שפופרת של ביצה עם שמן שתהא מנטפת על פי הנר, האם צריך שהשמן יהא בתוך הנר או לא? וכתב, שנראה שכל טיפה הנוטפת הרי הוא כהדלקה חדשה.
ולכאורה, לפי זה אם י לפניו בלון גז, והשיעור לכאורה לפניו - אולי יהא מותר? אלא שאליבא דהסוברים שבעינן שמנונית, אין יוצאין יד"ח אף בזה.
ב. ב"הלכות חג בחג" (קארפ) עמ פ"א הערה 22, מביא את הענין של אין בה לא שמן ולא פתילות [בשם יד הלוי או"ח קט"ז, מהרש"ם ח"ב סימן ק"ז, דבר אליהו (קלצקין) סימן ס"ג, כה"ח ס"ק י"ט], ולדעת החזו"א או"ח סימן נ סק"ט פסולה בפשיטות משום שאין בה אש.
ג. ב"שלמי תודה" (פלמן) עמ ס"ב מביא לענין הדלקה בגז, שיש לדון היות ואין כאן פתילה זה אינו דומיא לנס שנעשה בביהמ"ק, והוא מסתפק לפי השיטה שמדליקין בנר של שעוה, ואינו חייב שיהיה ממש דומיא דמקדש, האם מותר בגז או שהיות ואין פתילה השואבת אסור? ומיישב עפ"י שו"ת הרשב"א סימן תקמ"ב, שכתב שאכסנאי בנ"ח חייב להשתמש הן בשמן והן בפתילות, משמע שבחנוכה בעינן פתילות, אבל הוא נשאר בצ"ע, היות ואומר שאולי דין השתתפות בפתילות זה רק כשיש פתילות, אבל כשאין - אולי לא בעינן.
ד. הגרצ"פ פרנק ב"מקראי קודש" מביא את המקורות בפתחי שערים ובבית יצחק, ומביא שהרוגצובר נשאל על הדלקה בחשמל בערש"ק ובמוצש"ק, והשיב שבמוצש"ק שרי דהא אש הוא, אבל בערש"ק אין שרי, כי מברכין "להדליק נר" ואינו.
7.
להשלמת הדיון
י"ז כסלו ה׳תשס״ו
א. מובא במור וקציעה ליעב"ץ סי תער"ב: "ברכות של נר חנוכה... הברכה היא בכלל עיקר מצות פרסומי ניסא, וכי מדליק בלא ברכה לא מידי עבד דהרואה אומר לצורכו הוא דאדליק, וא"כ, ברכת להדליק נר חנוכה הוי חלק מגוף המצוה". ע"כ. על פי זה יתכן לומר, שבעצם קריאת הברכה המדליק עושה פרסומי ניסא. ולכן, במידה ואין מניעה הלכתית ברורה לברך, כלומר, כשהחנוכיה עצמה כשרה חשוב לברך. מי שלא מברך על הדלקת חנוכיה ציבורית, לא עסק בפרסומי ניסא במובן ההלכתי - אם כי, מילא את רצון הרבי ועסק בהפצת היהדות ועל כך אין עוררין.
8.
תשובה למס 4
י"ח כסלו ה׳תשס״ו
מן הסתם ידוע לך שהדלקת חנוכיה בבית כנסת גם כאן מקורה במנהג, ובכל זאת מברכים עליה.
ולמעשה, פרסומי ניסא במקור היה אמור להיות ברשות הרבים ממש, ורק כיון שיד האומות תקיפה נאלצו להסתפק בפרסומי ניסא בבית הכנסת. לפי זה יוצא אפשר לומר שהדלקת חנוכיה פומבית לא גרעה מפרסומי ניסא דבית הכנסת, ואולי אפי זה יותר פרסומי ניסא מאשר בית כנסת.
אין הכי נמי, שאלו שאינם נוהגים להדליק בבית כנסת בברכה, לדידם, גם אין צריך לברך על הדלקת חנוכיה פומבית.
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.