COL | יום י"א כסלו ה׳תשפ״ד 24.11.2023

'משמר' בשכונות החרדיות והחב"דיות: המומחה עושה סדר

מראה שכיח לאחרונה, קבוצות 'שמירה', 'משמר' וכיתות כוננות של חרדים עורכות אימונים בנשק. כיצד מכשירים אנשים שמעולם לא אחזו בנשק להתמודד ביום פקודה מול אוייב אכזר וחמוש? מה יקרה יום אחרי המלחמה? |  רוני איילון הירש, בוגר סיירת מטכ"ל, וכיום חרדי שמנהל את מיזם 'משמר העם' - עושה סדר | מעניין: גם בכפר חב"ד החלו להתאמן במסגרת ה'משמר'
'משמר' בשכונות החרדיות והחב
רוני איילון הירש. ברקע: חרדים מביתר עילית מתאמנים במטווח (באדיבות המצלם)

כולנו מכירים את המיזם של השר לביטחון פנים איתמר בן גביר על חימוש כיתות כוננות בצורה של 'משמר אזרחי', אולם, מה קורה בשכונות החרדיות מאז המלחמה?

הרצל קוסאשוילי משוחח עם רוני איילון הירש, בוגר יחדות קרביות בצה"ל, וכיום חרדי שמנהל את מיזם 'משמר העם' מטעם ארגון 'אחים לעורף' שמתרוצץ מצפון לדרום ובחזרה, זאת בכדי להכשיר אזרחים חרדים שייתנו מענה בטחוני לשכונות החרדיות הפזורות בכל רחבי הארץ.

מהם הקריטריונים? וכיצד מכשירים אנשים שמעולם לא אחזו בנשק לתפקד בזמן אמת מול אויבים אכזריים?

רוני מסביר: "הביקוש נולד מתוך המלחמה ממש. אחרי מה שקרה בשבת שמחת תורה, ראינו התעוררות לנושא ההגנה על הבית בכל רחבי הציבור החרדי. כמה פילנטרופים מחו"ל התכנסו יחד והקימו מטריה שנקראת 'אחים לעורף', במטרה לבחון איך החרדים יכולים לתרום לחיזוק העורף הלאומי.

"איך עוזרים? כולנו חוששים ממעגל של אש מסביב לא"י כולל התקוממות על היישובים והשכונות. אנחנו צריכים לסייע ליישובים החרדים שאין להם נשק והם הבטן הרכה ונערכים לעזור להם להתגונן.

אימון כיתת הכוננות בקריית מלאכי


 

לשאלה איך ניגשים לציבור חרדי שלא שירת בצבא ולא החזיק נשק, עונה רוני:

"מה שהמשטרה, השר בן גביר ופקע"ר פועלים, אלו דברים טובים אבל ההיקפים שלהם נמוכים. קח למשל את שכונת רמות בת 70 אלף תושבים, יש בה כיתת כוננות של 30 איש...

"אם יקרה משהו הם יכולים להגיע לאירוע, אבל אנחנו בונים מרובד יותר נמוך של תושבים בקהילה שמסתובבים בשטח, שיודעים לזהות איומים או חשודים ולהזעיק מערכות הגנה יותר גבוהות וזה מתחיל בדברים הרבה יותר פשוטים.

האזינו לריאיון המלא:

 

רוני איילון הירש משתף איך הכל התחיל:

"פיקוד העורף פנה אלי, כלוחם לשעבר בסיירת מטכ"ל, כדי לארגן את הרעיון הזה. פניתי לארגון 'השומר החדש', ארגון אזרחי שמגן מהתנכלויות של בני מיעוטים לחקלאים ברחבי הארץ, להקים מודל דומה גם בקרב יישובים של הציבור החרדי.

"יש הרבה חרדים שלא רוצים קשר עם המשטרה או הצבא. הקמנו את המותג 'משמר' בתוך השומר החדש, שיודעים לאמן ברמה הכי בסיסית. סיירים שמסתובבים בשכונה גם בלילה וגם ביום וגם יכולים בעת אירוע להגיב נכון גם אם הם לא חמושים. לדעת מה לעשות, להעביר אנשים למקומות מוגנים ולהזעיק בזמן את המשטרה וכוחות הביטחון. זה המערך שבונים בשכונות שלפעמים מונה 200-300 איש! מאמנים אותם איך להתמודד עם האירוע ברמה הכי נמוכה ועד הרמה הכי גבוהה.

 

החשש מירי דו-צדדי

ממשיך רוני איילון הירש: "בכל שכונה יש התארגנויות קיימות. אחד הפחדים הכי גדולים של המשטרה, שיש כל מיני התארגנויות עם כוונה טובה אבל בעת אירוע יצאו כל מיני אנשים מכל מיני פינות ויתחילו לירות אחד על השני ח"ו.

"נרכז את הגופים שכבר התחילו להתארגן תחת אדם שעבר כבר הכשרה קרבית, והוא יתפעל את כל שכבות ההגנה האלו מרמת הסיירים הלא חמושים, אבל במקום שיתפקדו כמיליציות יתפקדו תחת מטריה אחת. כשיוצאים לסיור יודעים לעדכן את המשטרה שכולם ידעו מי הכוחות ומתי יוצאים ואיפה. בשעת אירוע, כל הכוחות עובדים ביחד. לכן עושים מגוון הכשרות קהילתית פנימיות, שימוש נכון בנשק ובמכשירי קשר והתנהלות נכונה בעת אירועי חירום.

רוני חושף בשיחה כי לאחרונה החלו לגבש קבוצת 'משמר' גם בכפר חב"ד, ומציין כי גם כשהמלחמה תסתיים, יהיה נחוץ לשמור על כוננות גבוהה:

"כולם מבינים שאנחנו הולכים לשמור על עירנות 'ונשמרתם מאוד לנפשותיכם'. גם בשגרה יסתובבו המתנדבים שלנו בשכונות וייקמו שיגרת הגנה על הבית.

"מסתבר כי היוזמה מעוררת התעניינות גם בשכונות לא חרדיות: "בבית שמש התלהבו וגם בירושלים פונים אלינו אחראים על הביטחון. ראש העיר בת שמש עליזה בלוך אמרה לנו שהיא לא מבינה איך זה לא היה עד היום".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.