מערכת COL
|
יום כ"ד תשרי ה׳תשס״ו
27.10.2005
מפתח אישי לנפש האדם
בחדר-עבודתו המטופח, שקירותיו מעוטרים מכתבי-תודה רבים, יושב ר' מיכאל זרחין, חסיד חב"ד תושב בני-ברק, וחובק את ספרו האוטוביוגרפי, שבימים האלה ראה אור בהוצאת משרד הביטחון. רבים כתבו את סיפור-חייהם בספר, אך כשהמחבר לא ידע עד גיל שבע-עשרה קרוא וכתוב, זה כבר עניין אחר. ולא, אין זה סיפור על בן למשפחת מצוקה שפרץ את מעגל העוני והנבערות, ממש לא. זרחין (51) נולד למשפחה מסורתית, מכובדת ואמידה, שהייתה ממייסדי הרצליה ומאבות תעשיית הטקסטיל בארץ. ילדותו עברה עליו בתל-אביב. בהיותו בגיל רך התברר להוריו כי בנם מתקשה בפעולות מוטוריות ואינו מצליח לקלוט כל מה שקשור בקריאה ובכתיבה. הגננת בגן-הילדים והמורה של כיתה א חשבו כי הוא לוקה בפיגור שכלי. מאת ר' זלמן רודרמן מתוך מדור 'חיים יהודיים' של 'שיחת השבוע' בהוצאת צעירי-חב"ד.
בעיה שלא נחקרה
כשהיה מיכאל בן שש, נסע עם אימו ללונדון, לפגוש את הד"ר אוניל, מומחה לטיפול בהפרעות למידה. לאחר בדיקה הודיע הד"ר אוניל לאם: "יש לך בן אינטליגנטי ופיקח מאוד, בעל פוטנציאל להישגים מרשימים בעתיד, אלא שבשלב זה הוא סובל מבעיה שעדיין לא נחקרה דייה ולפי שעה לא נמצא לה פתרון. קוראים לה – דיסלקצייה".
בספרו, 'השליחות שמעבר למילים', מגולל זרחין, בדרך נוגעת ללב, ילדות קשה ומיוסרת של ילד ונער, נבון וחברותי, המודע לנכותו. "כל הזמן נשלחו לעברי מסרים שליליים בסגנון, 'אתה לא-יוצלח, תישאר כיתה, אתה כישלון'", הוא אומר ומחייך. ולחיוכו סיבה מוצדקת - השלט בכניסה ללשכתו מכריז: 'מכון זרחין – פתרון שורשי לבעיות למידה'.
"שיטת האי-שיטה"
בהיותו בן שבע-עשרה הצליח מיכאל – בזכות גישה מקורית שפיתח מומחה מפילדלפיה, וכמובן גם כוח-רצון עז – לנצח את הדיסלקצייה. כיום הוא עוזר לילדים ולמבוגרים הסובלים מהבעיה. על בסיס הדרך שבה טופל ועל יסוד ניסיונו העשיר, פיתח מיכאל שיטת טיפול ייחודית, הקוצרת שבחים מבעלי-מקצוע מהשורה הראשונה. את שיטתו הוא מכנה 'שיטת האי-שיטה', והיא דוגלת בגילוי הצד אישי החזק של כל מטופל.
"הפרעות בקריאה ובכתיבה נובעות משיבוש התיאום בין הראייה, השמיעה והיכולת לפרש נכון את צורת האותיות", מסביר זרחין. "לכן לא מדובר כאן בהליך רגיל של למידה, אלא בגילוי ופיתוח של חושים רדומים. לשם כך נדרשת התבוננות בנפש המטופל ומציאת 'מפתח' אישי לכל אחד ואחד. ה'מפתח' יכול להיות מוזיקה, הבעה בדיבור, פעילות ספורטיבית, או כל ביטוי עצמי אחר, שיחזק את ביטחונו העצמי של המטופל ויעודד אותו לגלות יכולות נסתרות החבויות בו".
הדרך לתורה
כעשר שנים לאחר שגבר על בעיית הדיסלקצייה עבר מיכאל שינוי נוסף בחייו. בהיותו בן עשרים ושמונה החל לשמור תורה ומצוות. בהקדמה לספרו הוא מספר על דרכו אל התורה, ועל הקשר שנרקם בינו לבין הרבי מליובאוויטש. באחד ממכתביו אל מיכאל כתב לו הרבי כי עליו להעלות את סיפורו על הכתב ולפרסמו. התוצאה, כאמור, מרגשת ומרתקת.
כשהיה מיכאל בן שש, נסע עם אימו ללונדון, לפגוש את הד"ר אוניל, מומחה לטיפול בהפרעות למידה. לאחר בדיקה הודיע הד"ר אוניל לאם: "יש לך בן אינטליגנטי ופיקח מאוד, בעל פוטנציאל להישגים מרשימים בעתיד, אלא שבשלב זה הוא סובל מבעיה שעדיין לא נחקרה דייה ולפי שעה לא נמצא לה פתרון. קוראים לה – דיסלקצייה".
בספרו, 'השליחות שמעבר למילים', מגולל זרחין, בדרך נוגעת ללב, ילדות קשה ומיוסרת של ילד ונער, נבון וחברותי, המודע לנכותו. "כל הזמן נשלחו לעברי מסרים שליליים בסגנון, 'אתה לא-יוצלח, תישאר כיתה, אתה כישלון'", הוא אומר ומחייך. ולחיוכו סיבה מוצדקת - השלט בכניסה ללשכתו מכריז: 'מכון זרחין – פתרון שורשי לבעיות למידה'.
"שיטת האי-שיטה"
בהיותו בן שבע-עשרה הצליח מיכאל – בזכות גישה מקורית שפיתח מומחה מפילדלפיה, וכמובן גם כוח-רצון עז – לנצח את הדיסלקצייה. כיום הוא עוזר לילדים ולמבוגרים הסובלים מהבעיה. על בסיס הדרך שבה טופל ועל יסוד ניסיונו העשיר, פיתח מיכאל שיטת טיפול ייחודית, הקוצרת שבחים מבעלי-מקצוע מהשורה הראשונה. את שיטתו הוא מכנה 'שיטת האי-שיטה', והיא דוגלת בגילוי הצד אישי החזק של כל מטופל.
"הפרעות בקריאה ובכתיבה נובעות משיבוש התיאום בין הראייה, השמיעה והיכולת לפרש נכון את צורת האותיות", מסביר זרחין. "לכן לא מדובר כאן בהליך רגיל של למידה, אלא בגילוי ופיתוח של חושים רדומים. לשם כך נדרשת התבוננות בנפש המטופל ומציאת 'מפתח' אישי לכל אחד ואחד. ה'מפתח' יכול להיות מוזיקה, הבעה בדיבור, פעילות ספורטיבית, או כל ביטוי עצמי אחר, שיחזק את ביטחונו העצמי של המטופל ויעודד אותו לגלות יכולות נסתרות החבויות בו".
הדרך לתורה
כעשר שנים לאחר שגבר על בעיית הדיסלקצייה עבר מיכאל שינוי נוסף בחייו. בהיותו בן עשרים ושמונה החל לשמור תורה ומצוות. בהקדמה לספרו הוא מספר על דרכו אל התורה, ועל הקשר שנרקם בינו לבין הרבי מליובאוויטש. באחד ממכתביו אל מיכאל כתב לו הרבי כי עליו להעלות את סיפורו על הכתב ולפרסמו. התוצאה, כאמור, מרגשת ומרתקת.
לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות - לקריאת כל התגובות
למקרה שפספסתם
הוסף תגובה
1 תגובות
1.
למה?
כ"ז תשרי ה׳תשס״ו
למה לא כתוב מספר טלפון?
מי שיודע שיכתוב (דחוף!!)
תודה מראש
מי שיודע שיכתוב (דחוף!!)
תודה מראש
תגובה חדשה
הגב לתגובה
0
0