COL | יום כ"ח תשרי ה׳תשפ״ד 13.10.2023

המזרחן מעריך: מה שהביא לעיתוי התקיפה האכזרית

מה הביא לתזמן התקיפה האכזרית של חמאס דווקא בשבת שמחת תורה, ואיפה האיראנים בתמונה? איך הופתע המודיעין הישראלי? | המזרחן וחוקר התנועות האסלאמיות ד"ר מרדכי קידר, בריאיון להרצל קוסאשוילי ברדיו COL על תזמון התקיפה מצד חמאס, על ההתארגנות והמעורבות האיראנית וגם על ערביי ישראל ש'יושבים על הגדר' ורוצים לראות האם ישראל באמת מתכוונת לתת מכה אחת אפיים לחמאס או שהתגובה תהיה רפה בדומה לסבבים הקודמים
המזרחן מעריך: מה שהביא לעיתוי התקיפה האכזרית

 

המזרחן וחוקר התנועות האסלאמיות ד"ר מרדכי קידר, מדבר בריאיון להרצל קוסאשוילי ברדיו COL על התזמון של התקיפה מצד חמאס, על ההתארגנות והמעורבות האיראנית וגם על ערביי ישראל ש'יושבים על הגדר' ורוצים לראות האם ישראל באמת מתכוונת לתת מכה אחת אפיים לחמאס או שהתגובה תהיה רפה בדומה לסבבים הקודמים.

קידר מסביר איך לדעתו שגה המודיעין הישראלי ב'קונספציה' שהחמאס לא יתקוף: "התכנית הייתה שלא לתקוף לבד, אלא כהתקפה מתוזמנת יחד עם חיזבללה ומילציות מסוריה ומתימן, התקפה משולבת ומאוחדת ברגע אחד מכל המקומות הללו והכל תוכנן על ידי איראן", מנתח המזרחן.

"זאת הייתה הכוונה ולכן איראן עמדה מאחורי ההתחמשות של חמאס, אימונים, רעיונות צבאיים ומאחורי הכל", אומר קידר. "הרעיון להביא את הכל בבת אחת כנראה קשור לפרוייקט הגרעין האיראני.

"איראן צריכה 'תעודת ביטוח' לנשק גרעיני שהיא מפתחת וזה היה צריך לקרות לא לפני שאיראן מניחה את ידה על נשק גרעיני או מותקפת נניח על ידי אמריקה. מה קרה? לחמאס נפלה הזדמנות וזה למרבה הצער. למה דווקא בחרו דווקא את היום הזה במקום להמתין 'ליום הדין הגדול' בטווח הנראה לעין ומה קרה שבחרו להשתמש בכל מה שיש להם באותו לפנות בוקר של שבת שמחת תורה?

האזינו לריאיון המלא:

"התשובה היא", מסביר קידר, "דבר שאירע באותו בוקר ולא יהיה בזמן אחר. על המסיבה הזאת ידעו עליה מראש כי פורסמה באינטרנט והיה רישום וכו' והיו לחמאס מעזה 'חברים' שמסתובבים בשטח, פועלים מעזה שישראל אישרה לתת להם עבודה בישראל כמחווה הומניטרית. להכין כזאת מסיבה אורך לפחות שבועיים עם כל הלוגיסטיקה הכרוכה בכך, הפקה גדולה שעובדים עליה עשרות, כשבועיים ימים. נודע להם על זה גם מהאינטרנט והרשתות וגם מאנשים שלהם בשטח. יוצאים הרי לעבודה, עוברים ורואים מה קורה ומדווחים בערב כשחוזרים הביתה לאנשי החמאס.

"הם הבינו שיאפשר להם לקחת מאות בני ערובה לכן גם באו בבוקר שכולם עייפים אחרי לילה שלם של מוזיקה וריקודים."

קידר מסכם: "העובדה הזאת לא גרמה לפעולה - אלא לתזמון שלה.

"אלמלא הסיפור הזה, האיום היה מתממש מתי שהוא אבל כנראה רק בתסריט כולל רב זירתי. ובגלל החלטה שלהם זה קרה בעיתוי הזה. ןלדעתי האיראנים כועסים עליהם מאוד מאחורי הקלעים, אבל לא יגידו את זה בקול, כי עכשיו לאחר שהתכנית נחשפה, ישראל תכניע את היכולת של חמאס ואולי גם תמוטט אותם וירד להם 'חייל' בתכנית ההתקפית הרב-זירתית שהם הכינו בעמל רב.

רחפן של חמאס פוגע במערכת 'רואה יורה' על גדר המערכת, עם תחילת המתקפות בבוקר שמחת תורה

קידר מתייחס לנקודה מעניינת נוספת: השאננות הבטחונית הישראלית, ואיך קיים פער כל כך גדול בין הערכות המודיעיניות המוסמכות לבין מה שקרה בפועל בשטח?

קידר: "יתכן שהכעס בין החמאס לפתח זאת הונאה כדי שאנחנו הישראלים נחשוב באורח החשיבה שלנו שהכסף מאוד חשוב ואז כל הבלגן על הגדר בגלל הכסף והמצוקה הכלכלית וכך נפלנו לתוך ההונאה הזאת. הם שולחים פה אנשים לעבודה בישראל, כמה אלפים טובים, כאילו שכנע אותנו שהם רק רוצים לשפר את תנאי האוכלוסייה וזאת הייתה ההונאה הגדולה!

כולם מתמקדים בדרום ובצפון. אף אחד לא מדבר על האיום מבפנים, ערביי ישראל. המזרחן הבכיר מסביר: "הם יושבים על הגדר, רוצים לראות מי ינצח. אותם אנשים משומר החומות 1 ויש להם כוונות זדוניות כלפינו, מחכים לראות איך ייסגר הסיפור בעזה. אם ישראל תחסל את האיום עם הרבה מאוד נחישות ומעט רגישות אז הם יבינו שעם ישראל מסוכן להתחיל.

תיעוד: חיילי שייטת 13 של צה"ל בלחימה עם מחבלים במוצב סופה

"אם יראו שישראל מפסיקה ולא עושה מה שצריך למרות הדרישה האזרחית והמורל הגבוה בצה"ל ישראל תכנס למו"מ שבו חמאס יגרור חודשים ויסחט אותה כמו סמרטוט, הם יבינו שישראל היא לא מדינה חזקה ואפשר לירוק עליה ויגידו שזה גשם.

קידר מסכם: "רק מיטוט של חמאס ופיצוץ כל המנהרות גם מתחת לעזה ומתחת לבית חולים שיפא גם אם יידרש למחוק אותו מעל האדמה וכל מפעלי הנשק. איפה הבעיה? כשיש לך מנהרה מתוך בניין ואם הרסת את הבניין יהיה קשה לך להגיע למנהרה. יצטרכו לעשות את זה גם אם ייקח לא מעט זמן ולא מעט אמצעים איך להגיע להכל ולהיפטר מזה לשנים רבות".

 

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.