חיים זלצמן | יום כ"ב אב ה׳תשפ״ג 09.08.2023

ב' כרכים: הושלם פרויקט הענק - אדמו"רי חב"ד ויהדות ברזיל

שני כרכי "אדמו"רי חב"ד ויהדות בראזיל" רואים אור ביוזמת הוצאת הספרים "מעיינות" מפאולו בראשות השליח רב הפעלים הרה"ח ר' דוד ווייטמן, ובעריכת הסופר ואיש הספר החב"די הרה"ח זושא וולף • שבע שנות מחקר, אלף עמודים, אלפי תמונות ומסמכים, עשרות אגרות קודש ומענות חדשים, שני כרכים, ומפעל כביר של כבוד ליובאוויטש וכבוד רבותינו נשיאינו
ב' כרכים: הושלם פרויקט הענק - אדמו
בתמונות: השליח הרב דוד ווייטמן מבראזיל מו"ל "אדמו"רי חב"ד ויהדות בראזיל", ועורך הספר הרב זושא וולף, במהלך עבודת העריכה של הסדרה, ועם הספרים החדשים שהגיעו מבית הכורך

שבע שנות מחקר, אלף עמודים, אלפי תמונות ומסמכים, עשרות אגרות קודש ומענות חדשים, שני כרכים, ומפעל כביר של כבוד ליובאוויטש וכבוד רבותינו נשיאינו:

בשבועות האחרונים הופיעו לאור עולם שני כרכים של ספר חדש ורב ערך, "אדמו"רי חב"ד ויהדות בראזיל", הסוקרים את מעורבותם הרבה והעמוקה של רבותינו נשיאינו - כ"ק אדמו"ר הרש"ב, כ"ק אדמו"ר הריי"צ וכ"ק אדמו"ר נשיא דורנו - בחיי יהדות בראזיל ואת פועלם למען היהודים שם, החל מאמצע שנות ה'עת"ר, לפני למעלה ממאה שנה, ועד שנת תשנ"ב.

שני כרכי "אדמו"רי חב"ד ויהדות בראזיל" רואים אור ביוזמת הוצאת הספרים "מעיינות" מפאולו בראשות השליח רב הפעלים הרה"ח ר' דוד ווייטמן, ובעריכת הסופר ואיש הספר החב"די הרה"ח זושא וולף.

שבע שנים של מחקר יסודי ארכה המלאכה הגדולה של עריכת הספרים החדשים, אשר הסתיימו בגמר טוב בשבועות אלו, בהגעת הספרים החדשים מבית הכורך ברוב פאר והדר.

בכך מצטרפים ספרים אלו לסדרת הספרים המפוארת שיצאה לאור עד היום הסוקרת את פועלם של רבותינו נשיאינו במדינות רבות, ובהם הספרים "דיעדושקא – הרבי ויהדות רוסיה", והספרים הסוקרים את פועלם במדינות גרמניה, צרפת, אוסטריה, גרוזיה, בוכרה ורומניה.

מעורבות עמוקה בחיי יהדות בראזיל

כידוע לכל, אשר הרבי נשיא דורנו לא נח ליבו ולא נתן לעפעפיו תנומה, כדי לעורר את לבם של כל ישראל לאבינו שבשמים. ואכן, על ידי מפעל השליחות העולמי והמבצעים הכבירים להפצת המעיינות חוצה, הוקמו מוסדות תורה ויהדות לאלפים, והתקרבו ליהדות רבבות-אלפים מאחינו בני ישראל.

מדינת בראזיל אף היא אינה יוצאת מכלל זה, וגם היא זכתה לכך. לאורך השנים זכתה בראזיל להגעת שלוחים רבים העוסקים בחיזוק והפצת היהדות והפצת מעיינות החסידות, הקמת בתי חב"ד והקמת מוסדות חינוך בכל רחבי המדינה.

אמנם, מה שלא ידוע כל כך הוא התעניינותם הגדולה ומעורבותם הרבה של רבותינו נשיאינו בפרטיות ממש בחיי יהדות בראזיל, ופועלם הרב למען היהודים במדינה זו.

השליח הרב דוד ווייטמן, בהגיעו לבראזיל בשליחות הרבי בשנת תשל"ט, התפלא לפגוש ביהודים רבים שקיבלו אגרות קודש מהרבי וביקשו את עצותיו וברכותיו. וכאשר חקר בעניין, התוודע לכך שרבים הם מאחינו בני ישראל שבבראזיל מפשוטי עמך, בעלי עסק ועסקנים ציבוריים, אשר בהדרכת השלוחים או בדרך אחרת, ביקרו אצל רבינו, זכו להיכנס ל'יחידות', התייעצו עמו וקיבלו הוראות בכתב ובעל פה, שהאירו את דרכם בחיים.

חלק מרכזי ביותר – מכוח רבותינו נשיאינו

בהמשך לכך, טרח וחיפש הרב וויטמן ואסף עוד ועוד אגרות קודש, מענות ותשובות מהרבי ליהודים רבים הפזורים במדינת בראזיל, וכן שלוחים רבים מסרו את מענות הקודש, השאלות והתשובות שזכו להם מהרבי. בראותו את האוסף הגדול ואת ההתכתבות המסועפת של רבותינו נשיאינו עם אישים בבראזיל, החליט לקיים גם ראיונות עומק עם זקני החסידים ע"ה, מראשוני המתיישבים או המבקרים החב"דיים בבראזיל, שפעלו בקרב יהדות בראזיל ואשר אינם אתנו.

בין אלו הם הרה"ח הרב יוסף הלוי וויינברג ע"ה, השד"ר הראשון לבראזיל; הרה"ח הרב צבי הירש חיטריק ע"ה, השליח הראשון של הרבי לבראזיל; מרת אלטע דבורה בלומנפלד ע"ה, רעייתו של הגה"ח הרב ירחמיאל בלומנפלד ע"ה, רבה הראשי של ריו; הגה"ח הרב חיים בנימיני ע"ה, מייסד וראש ישיבת "מחנה ישראל" בפטרופוליס; הנדיב הרה"ח הרב מאיר זאיאנץ ע"ה, עסקן חרוץ בפאולו ותומך ראשי להוצאת ה"ליקוטי שיחות"; ומרת חסי' גרינר ע"ה, רעייתו של הר"ר פייוול גרינר ע"ה, עסקן חרוץ בריו, ועוד.

כל אלו התראיינו בחפץ לב וסיפרו על פעולות חב"ד בבראזיל בימי הבראשית שלה, על הוראות והדרכות שזכו לקבל מכ"ק אדמו"ר הריי"צ ומכ"ק אדמו"ר נשיא דורנו, ואף חלקו עמו חומרים ותיעודים חשובים.

עד מהרה התברר שאוסף זה גדל לאוצר בלום, וכי רבותינו נשיאינו היו בקשר קרוב עם רבים מיהודי בראזיל, גדולי תורה, אישי ציבור ואנשי עסקים מהתקופות ההם. במיוחד הרבי שמר על קשר בכתב ובעל-פה עם שורה ארוכה של רבנים, עסקנים ופעילים יהודים מחוגים שונים, וכן עם אנשי ממשל רבים בבראזיל.

כל החומר הרב בנושא זה הועבר לפונדק אחד, אל הסופר החסידי הרב זושא וואלף, אשר גם הוא חקר ומצא מענות קודש והתייחסויות רבות נוספות מרבותינו נשיאינו הקשורים לבראזיל - ואז עלתה והצטיירה תמונה מקיפה, מרשימה ביותר, של מעורבות ממושכת של נשיאי חב"ד והשפעה עמוקה על יהדות בראזיל, על ידי שלוחי רבותינו נשיאינו במדינה זו, באמצעות פגישות ממושכות עם אישים ומנהיגים מרכזיים מיהדות בראזיל וכן על ידי ניהול התכתבות מסועפת בכל הקשור ליהדות זו –

עד אשר מתבררת ומתבהרת היטב העובדה שחלק מרכזי ביותר של חיי יהדות בראזיל בכמאה השנים האחרונות, הוא מכוחם והשפעתם של נשיאי חב"ד, אשר רבים מתושביה דבקו בתורת החסידות ומנהגיה, השפעה ההולכת ומתעצמת עד לימינו אלה.

הכרך הראשון של "אדמו"רי חב"ד ויהדות בראזיל" מקיף את המדורים הבאים:

בפתח הכרך מופיע סקירה נרחבת על פועלו הכביר של הרבי למען יהדות דרום-אמריקה בכלל; בהמשך מופיע מדור מיוחד על פועלו של הרבי הרש"ב למען יהדות בראזיל; המדור השלישי הנו מדור נרחב על פועלו של הרבי הריי"צ למען יהדות בראזיל משנת תרפ"ט ועד שנת ה'שי"ת; ובהמשך מדור נרחב על פועלו של הרבי למען יהדות בראזיל, משנת תש"ג ועד שנת תש"ל.

הכרך השני סוקר את פועלו של הרבי למען מדינה זו משנת תשל"א ועד שנת תשנ"ב; בהמשך מופיע סקירה נרחבת על הופעת והדפסת ה"ליקוטי שיחות" בתרומתם של נדיבים ונגידים מבראזיל; במדור "הוספות" נרחב מובאים לקט ביטויים ומענות מיוחדים מהרבי לבראזיל; התייחסויות מהרבי אודות ענייני חינוך, מענות בענייני תרומות וצדקות; מענות בענייני רפואה; מענות בענייני כשרות, ומענות בענייני מוסדות וחילוקי דעות.

בסיום הכרך השני מופיע מדור מפתח אנשים ומפתח מקומות מפורט, של שני כרכי הספר.

את הספרים החדשים "אדמו"רי חב"ד ויהדות בראזיל" ניתן להשיג בהפצה ראשית של הוצאת הספרים קה"ת בארץ הקודש, בהוצאת "מעיינות" בבראזיל, ובקרוב גם בחנויות הספרים בקראון הייטס.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.