מנדי ברגר | יום כ' אב ה׳תשפ״ג 07.08.2023

ניו יורק: מעמד רב רושם ב"ירחי כלה" המסורתי בטאנרזוויל

מאות חסידים ואנשי מעשה התאספו במוצאי ש"ק פרשת עקב, למעמד "ירחי כלה" המסורתי המתקיים בסמיכות ליום ההילולא כ"ף מנחם אב, והגו בתורתו של בעל ההילולא • אחדות מרגשת בין כל הקהילות והחוגים, לכבודו של בעל ההילולא הרה"ק רבי לוי יצחק שניאורסאהן ולכבודו של הרבי, בעיירת הנופש המפורסמת טאנרזוויל בהרי מדינת ניו יורק   
ניו יורק: מעמד רב רושם ב

במוצאי שבת קודש האחרון, התקיים מעמד רב רושם - ה"ירחי כלה" המסורתי, כמידי שנה בשנה, בעיירת הנופש הציורית טאנרזוויל בהרי מדינת ניו יורק, שם נופשים בחודשי הקיץ יהודים שומרי תומ"צ מכל החוגים והעדות, ובתוכם קהילה מעטירה וגדולה של אנ"ש חסידי חב"ד ליובאוויטש.

היכל בית הכנסת "בית מנחם" המתנוסס לתפארה ברחוב המרכזי של העיירה, התמלא שעה קלה לאחר צאת השבת מפה לפה, כאשר זה לצד זה ישובים חברי הקהילות החסידיות השונות, הקהילה הליטאית ובני הישיבות,  וכמובן אנ"ש והתמימים בני הקהילה החב"דית המקומית. המעמד נפתח ב'דבר מלכות' היישר מפה קודשו של הרבי, בנו של בעל ההילולא, בוידאו מיוחד באדיבות חברת המדיה החב"דית JEM.

הכינוס כולו נבנה בהתאם לבקשתו הנפשית של הרבי, לכבד את זכרו של אביו ביום זה על ידי לימוד והתוועדות, ובמיוחד לימוד תורת בעל ההילולא, שכידוע עמוקה ורחבה בנגלה בחסידות ובקבלה, וכן על ידי נתינת צדקה ולימוד המשניות. גבאי בית הכנסת וראשי הקהל הכינו סעודת מצוה כיד המלך לקהל הרב שהתאסף למעמד המסורתי, ובמיוחד בשנה זו – שנת הקהל. הנוכחים ניגנו יחדיו את ניגון ה'הקפות' המפורסם של בעל ההילולא דכ"ף מנחם-אב, כ"ק הרה"ק רבי לוי יצחק שניאורסאהן זצוק"ל.

את מעמד ה'ירחי כלה' הנחה וניווט ביד רמה המרא דאתרא, רב אנ"ש בטאנרזוויל, הגה"ח הרב מרדכי שטרן שליט"א, שהזכיר בדברי הפתיחה שלו כמה מהמשתתפים הקבועים שהיו טורחים להגיע ולכבד את המעמד ואת כבודו וזכרו של בעל ההילולא דיום כ"ף מנחם אב, שהלכו לעולמם בעת האחרונה:

כ"ק האדמו"ר הרה"צ רבי פנחס דוד הורוויץ מבאסטאן זצוק"ל, שהיה מגיע בראש חסידיו ומקורביו מידי שנה בשנה, והיה דורש בדברי תורה וחסידות, משתף בזכרונות קדומים משנות המגורים בקראון הייטס בסמיכות לביתו של הרבי, ומפליא ומגדיל את הפצת המעיינות של חסידי חב"ד ואת עבודת הקודש של שלוחי הרבי בכל אתר ואתר; הרה"ח הרב יעקב קאפיל רובין ע"ה, חתנו של המשפיע הרב אברהם דרייזין (מאיור) ע"ה, שהיה משתתף בכל שנה בגופו בממונו ובנפשו, וגם כאשר קשתה עליו ההתניידות, היה טורח במיוחד ועושה כל שבידו כדי להגיע ולהשתתף מהחל ועד גמירא בירחי כלה, לכבודו של הרבי ולכבודו של בעל ההילולא.

הגאון הרב יהושע בורנשטיין שליט"א, רב בית הכנסת "אנשי השרון", הידוע גם בכינוי הותיק "בית הכנסת הלבן", נשא דברים בענין ה'ארון' המיוחד שבנה משה רבינו עבור לוחות הברית, בנוסף לארון שנצטוו עליו בעת הקמת המשכן, וכן ציין בהתלהבות את האחדות המופלאה הקיימת בין הקהילות השונות בעיירה זו בעת ימי הקיץ, כאשר מסייעים האחד לרעהו במילא דעלמא ובמילי דשמיא, ויחדיו לומדים שיעורי תורה, הלכה וחסידות, הזמינים לכל דורש ומבקש. הוא העלה על נס את זכרו של הרב רובין ע"ה, שבמשך שנים רבות שימש בתור נשיא הקהילה והיה המוציא והמביא במסירה ונתינה בכל עניני ביהכנ"ס וביהמד"ר אנשי השרון.

נאום מיוחד נשמע בקשב רב מפיו של חתנו של כ"ק האדמו"ר מבאסטאן זצוק"ל שכאמור נסתלק לישיבה של מעלה בתקופה האחרונה, הרה"ג רבי חיים מאיר שטוקהמר שליט"א, שהמשיך את המסורת של חותנו לבוא ולכבד את המעמד. הוא השמיע דברים בשבח חותנו הגדול, וחשף עוד פרטים מענינים על הקשר שנרקם בין חותנו שגדל בקראון הייטס בסמיכות ממש לבית של הרבי והרבנית ברחוב פרזידנט, ואחר המשיך בביאור נפלא בדברי הרמב"ן בהבדל בין הנהגת העולם בדרך של טבע ע"י הקב"ה, והנהגת העולם בדרך נס.

המשא המרכזי נשמע מפיו של המרא דאתרא הרב שטרן שליט"א, שעל פי בקשת הרבי לעסוק בתורת אביו בעל ההילולא, נסוב על הביאור ב'לקוטי לוי יצחק' בענין כל האומר תהלה לדוד ג' פעמים בכל יום, הרי זה בן העולם הבא, ובעומק יותר על פי המבואר בתורת בנו של בעל ההילולא, בספר 'תורת מנחם'.  

אחרון אחרון חביב, כובד לשאת דברים החסיד הישיש והנגיד הנודע ר' שלום בער דריזין שיחי', מותיקי הקהילה החב"דית במקום, פטרון ותומך חשוב בהתפתחות הקהילה בכלל, ובבניית בית הכנסת 'בית מנחם' והמוסדות הנלווים אליו בפרט, כולל המעמד השנתי של ה'ירחי כלה'. הוא תיבל את דבריו כפי מנהגו בדברי תורה, דברי חידוד חסידיים, זכרונות מימי קדם וסיפורים מזקנו הגדול המשפיע הנודע הרה"ת הרב שניאור זלמן משה היצחקי ע"ה שהיה חותנו של אביו המשפיע הרה"ת הרב אברהם דריזין (מאיור) ע"ה.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.