מערכת COL | יום ט"ז אייר ה׳תשפ״ג 07.05.2023

תפילין הרוגצ'ובי נמצאו? החוקר החב"די: "זה שיוך הזוי ומגוחך"

תפילין מיניאטוריות עתיקים "עם שיוך מפוקפק להגאון הרוגאצ'ובר" הוצגו למכירה באחד מבתי המכירות בארצות הברית. בבית המכירות התנערו מהשיוך לגאון, והחוקר החב"די מפרט ל-COL: "במקרה הטוב מדובר בבדיחה גרועה"
תפילין הרוגצ'ובי נמצאו? החוקר החב
הגאון הרוגצ'ובי

באחד מבתי המכירות בארה"ב התקיימה השבוע מכירה פומבית ואחד הפריטים שהוצגו במכירה הוא תפילין מיניאטוריות עתיקים "עם שיוך מפוקפק להגאון הרוגאצ'ובר", כלשון בית המכירות.

התפילין של ראש עשויות בצורה עגולה, לפי שיטת חלק מהראשונים שאפשר לעשות את התפילין עגולים.

על גבי הקופסה הודבק מכתב עדות מוזר בו נאמר: "התפילין האלו הם של האיש האלוקים גדול שבגדולים ענק פאר הדור ורבא דכל ישראל הרב הצדיק שבצדיקים... הרב יוסף רוזן ז"ל רב בדווינסק... הצפנת פנח (הטעויות במקור) שלמד תורה יומם ולילה... הוא ישן עם התפילין הללו כל ערב. משפחת סאוויצקי מבוסטון תשנ"א".

פנינו אל חוקר תולדות הרוגצ'ובי, הרב יאיר בורוכוב, בשאלה האם מדובר בפריט אותנטי, בפרט שבית המכירות עצמו מתנער מאמינות הפריט.

הרב בורוכוב אמר ל-COL: "מיותר אפילו להתייחס לפריט הזה. השיוך לרוגצ'ובי הוא הזוי, והכיתוב הופך את הפריט לביזארי ומגוחך. במקרה הטוב מדובר בבדיחה גרועה ובמקרה הפחות טוב מדובר אולי בהטעייה מכוונת מצד המוכר.

"רואים במוחש שהאדם שכתב את הפתק לא ידע אפילו את השם של הרוגצ'ובי ולא את שם הספר שלו וטעה בפרטי ביוגרפיה בסיסיים ביותר. אבל כדי להסיר ספק אומר גם את הדברים הבאים:

א. הרב מרדכי סאויצקי זצ"ל שמוזכר בפתק, מעולם לא פגש את הרוגצ'ובי (מלבד פעם אחת בנסיעה ברכבת). כך על פי דבריו המפורשים ביחידות עם הרבי (ראה 'בסוד שיח' עמ' 258). כמו כן יש מכתב שהרב סאויצקי מבקש מהרוגצ'ובי לבוא אליו והגאון משיב לו בשלילה ("בפה אין מקום כלל ואני אדם טרוד" - צ"פ החדשות ח"ה עמ' רסג).

ב. התפילין של הרוגצ'ובער לא הוענקו לרב סאוויצקי כי אם לתלמידו הרב ישראל אלתר ספרן-פוקס, וכפי שדווח בעיתון 'היינט' במלאות שבעה לגאון מרוגצ'וב (מצורף צילום הדיווח).

ג. הרוגצ'ובי לא הניח תפילין בלילה, מדובר בשטות מומצאת. יש עשרות עדויות שהיה מניח תפילין במניין בעירו ולאחר התפילה היה מסיר את התפילין במהירות (למשל יודל פליאור הספר 'דווינסק עלייתה ושקיעתה של עיירה': "בתום התפילה, היה פושט את הטלית והתפילין ונחפז אל מחוץ לבית הכנסת באותה תחושת דחיפות בה נכנס אליה", כך גם ב'דאר היום' ו' תשרי תרצ"ג: "הרב מניח תפילין ומתפלל מהר את תפלתו. לפני שהוא מספיק לגמרה כבר התמלא הבית אורחים... כשהוא מסיר ומקפל את התפילין-של-ראש. את זו "של יד" אין סיפק בידו לקפל אלא כעבור אי-אלה שעות").

ד. בשנת תנש"א הרב סאויצקי לא התגורר בבוסטון. הוא עבר למונסי כחמש שנים קודם לכן.

ה. מצ"ב הכחשה של נכדו של הרב סאויצקי.

פנינו אל בית המכירות לקבלת תגובה. לכשתתקבל - נפרסמה.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.