מערכת COL | יום כ"ו אדר ה׳תשפ״ג 19.03.2023

יוצאים מהשכונות הוותיקות: מאחורי הקלעים של יוזמת 'כרמית'

יוזמה פרטית מעניינת: ר' אלעזר קסטנבוים, חסיד חב"ד שמנסה בימים אלו לארגן מספר תושבים חב"דיים חלוצים ביישוב כרמית בדרום הארץ, להתמודד על שטח ל'בנה ביתך' - ישירות מהמנהל וללא ועדת קבלה | בשיחה להרצל קוסאשוילי ברדיו COL, מספר קסטנבוים על איך היוזמה נולדה, ולמה לדעתו מדובר באופציה טובה לחסידי חב"ד | "הרעיון שלנו שייגשו לפחות 15 או 20 משפחות ונוכל לבנות הבתים ביחד מה שגם אמור להוזיל עלויות" | שיקול מרכזי: "הסמיכות למוסדות חב"ד קיימים בבאר שבע, ערד וקריית גת. וגם הקרבה ליישוב המתוכנן של אגו"ח, יתיר"
יוצאים מהשכונות הוותיקות: מאחורי הקלעים של יוזמת 'כרמית'
ר' אלעזר קסטנבוים על רקע מפת היישוב כרמית ('גוגל מפות')

שיחת ריאיון עם ר' אלעזר קסטנבוים, חסיד חב"ד ורב סרן בצה"ל, שמנסה לארגן מספר תושבים חב"דיים חלוצים ליד היישוב כרמית בדרום הארץ, שיכולים לגשת ולרכוש שטח ללא וועדת קבלה ישירות מהמנהל.

"המכרז יסתיים בקרוב וחבל שלא נוכל ליהנות ממנו", אומר קסטנבוים להרצל קוסאשוילי ברדיו COL, ומדגיש שהוא לא חלק מקבוצת רכישה או יזם נדל"ן.

"יש היום מודעות לאיכות חיים וזה לא משהו שזמין ונגיש כיום במחירי הנדל"ן באזור המרכז", הוא אומר ומוסיף: "זה גם יכול לתת פתרון ולו חלקי למצוקת הדיור הגדולה אצלנו בחב"ד עם ריבוי של זוגות צעירים בלי עין הרע, שחשוב להם לגור בבית מרווח וגדול".

אתה לא יזן נדל"ן ולא קבלן. חשבת על הרעיון מיוזמתך? מאיפה בא הרעיון?

"אין שום כוונות רווח וזה לא עיסוקי בשגרה. מספר שנים שאני תר ומחפש את מקומי, איפה להשתקע ולבנות את ביתי. שמתי לב גם אצל ידידים אברכים נוספים, וראיתי שגם הם מחפשים לגור במקום שקט וקהילתי, לבנות בית רחב ידיים. אחד המקומות ששמתי לב אליהם, הוא היישוב כרמית. יש לו יתרונות מרכזיים בקירבה יחסית טובה למוסדות חב"דיים קיימים: ממוקם ליד ערד ובאר שבע ובמרחק של כחצי שעה מקריית גת. תחבורתית הוא קרוב לכביש 6. זו הזדמנות טובה, המדינה משווקת שם קרקעות ל'בנה ביתך'.


האזינו לריאיון המלא:

 

 


 

לא חששתם שאם תהיה התארגנות של חסידי חב"ד לרכישה מרוכזת, יהיו ביישוב שיצעקו 'הדתה' וינסו למנוע את המהלך?

"היישוב פעם ניסה להתנגד למשהו דומה, היום זה בלתי אפשרי. הקרקעות משווקות במנהל מקרקעי ישראל, הרעיון שכל אחד כיחיד הולך ורוכש שטח לעצמו.

מה היתרונות של חבל הארץ הזה?

"אני מציע לכל מתעניין פשוט לפתוח מפה ולראות. מיקום מעולה, צמוד לכביש 6 אוויר טוב יחסית נוף מדברי למי שאוהב.

"מבחינת העלויות והסיכון: זו לא קבוצת רכישה, בניגוד ליוזמות אחרות. פה כל אחד פונה למינהל ואפשר לגשת להציע הצעה. אם זכית, קוראים לך לבחור והשטח שלך. אין פה שום סיכון.

עלויות שטח: תלוי בגודל, כחצי דונם באיזור 700-900 אל"ש. היום זה נחשב מחיר מעולה לקרקע באזור הזה. אחר כך יש עלויות הבניה כמובן. הרעיון שלנו שייגשו לפחות 15 או 20 משפחות ונוכל לבנות הבתים ביחד מה שגם אמור להוזיל עלויות. עלות בנייה של בית פרטי עד 10,000 שקל למטר, תלוי באיכות הבנייה, אבל ביחד זה יכול לעלות זול משמעותית.

"נכנסים לאתר המינהל יש חוברת מכרז ומחיר מינימום וכן עלויות הפיתוח. אפשר לבדוק כמה בערך הציעו בעבר על שטח דומה. הכל מקוון לא מסובך. אורך כשנה לביצוע הפיתוח ואז ניתן להגיש אישורי בניה למועצה המקומית ותוך שנה וקצת אפשר לראות טרקטורים בשטח. יש פה גם את היתרון הזה.

אם מתבססת קהילה חב"דית חדשה, צריך להביא שליח או רב.

"היישובים מיתר וכרמית שניהם יחסית קרובים, במיתר יש שליח, הרב קורץ וכמה משפחות חב"דיות. יש גם בכרמית שליח. הקירבה ליישוב יתיר שאגו"ח מקדמת, גם מהווה יתרון. יתיר במרחק של כ-20 דקות נסיעה.

מיועד לזוגות צעירים שרוצים איכות חיים ומחפשים מגורי איכות ליד מוסדות וגם מחיר סביר שיכולים לעמוד בו.

לכמה נרשמים אתם מנסים להגיע?

"שמעתי שקרקעות פרטיות כבר לא ישווקו בשנים הקרובות ואולי כרמית שתהיה אחרונה במרחב. המרחק מהמרכז בסדר גודל של שעה נסיעה. כל אחד יעשה את השיקול שלו איפה הוא מתפרנס וכו'. היעד הוא להגיע ל-15 עד 20 משפחות. יש ביוזמה כמה יתרונות. היום הרי כולם אוהבים להתרכז בשיכון חב"ד בערים מסויימות. כאן יש יוזמה קצת לצאת למקום אחר וחדש.

"זה גם יכול לתת פתרון ולו חלקי למצוקת הדיור הגדולה אצלנו בחב"ד עם ריבוי של זוגות צעירים בלי עין הרע, שחשוב להם לגור בבית מרווח וגדול".

עד מתי ניתן להרשם?

"הדד ליין עד יום שני הקרוב, יש סיכוי טוב שזה יידחה והמכרז לא ייסגר בתאריך המצויין בגלל ההצעות הנמוכות. אין פה סיכון, אפשר להגיש היום ואחר כך להחליט אם לוקחים את הזכייה או לא.

שיהיה בהצלחה.

 

 

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.