מערכת COL | יום י' אדר ה׳תשפ״ג 03.03.2023

"כשהיתומים חזרו אמש לאודסה, אמרו שהמלחמה נגמרה" | ריאיון

אמש, לאחר מסע של שעות רבות, בית היתומים מאודסה שהוגלה לברלין בשל מלחמת רוסיה-אקוראינה, חזר לאודסה כשהתושבים ונכבדי העיר מקבלים אותם בשמחה ובזרועות פתוחות, עד השעות הקטנות של הלילה | רבה של אודסה ושליח הרבי בעיר הרב אברהם וולף, מספר על התובנות שלו מהשנה האינטנסיבית והמטלטלת שעברה עליו ועל קהילתו, וגם, מה הוא גילה על חב"ד ומשפחת השלוחים בשנה האחרונה? | מרגש: כך קיבלו נכבדי אודסה את הילדים היתומים
משמאל: השליח הרב אברהם וולף במהלך מסע החזרה לאודסה. מימין: לפני שנה עם פרוץ המלחמה, כשהוא נפרד מילדי בית היתומים בדרכם לגבול. באמצע: אחד מילדי בית היתומים חוזר 'הביתה', אמש

שנה למלחמה ויש כאלה שרוצים לחזור לשגרה: בית היתומים של חב"ד באודסה שעבר לברלין לאחר פרוץ המלחמה בשנה שעברה, עשה מסע ארוך חזרה לאודסה.

 רבה של אודסה ושליח הרבי בעיר הרב אברהם וולף, מספר להרצל קוסאשוילי ברדיו COL על התובנות שלו מהשנה האינטנסיבית והמטלטלת שעברה עליו ועל קהילתו, וגם, מה הוא גילה על חב"ד ומשפחת השלוחים בשנה האחרונה?

הרצל: מתאר לעצמי שהייתה התרגשות גדולה.

הרב אברהם וולף: "התרגשות גדולה קודם כל אצל הילדים עצמם, זה הבית החם והאוהב שלהם. היתה להם שנה נחמדה בברלין אבל כמו כל ילד, העדיפו את המיטה, החברים והמצעים שלהם מאשר לחיות במחנה פליטים. נכון, הנעימו להם את השהות בכל דרך, שיכנו אותם במלון, העסיקו אותם עם תוכניות מושקעות ומדריכים שהעניקו להם יחס אוהב. אבל שום דבר לא מחפה על הבית הישן והטוב.


כך זה נראה בשנה שעברה: הרב אברהם וולף נפרד מהילדים שנסעו לעבר הגבול | צפו:

 

מה לקחת מהשנה הזאת, מהשהות הזמנית בגרמניה? היית על הקו בין הקהילה שלכם באודסה לברלין.

"קודם כל, הכרתי הרבה חברים טובים וגיליתי שחב"ד זו משפחה אחת גדולה ונפלאה. גילינו גם שעם ישראל הכי יפה וטוב יש בעולם, העזרה והתמיכה שקיבלנו ללא הרף. גילינו עם נפלא ביותר, השלוחים הרב יהודה טייכטל ואשתו לאה שעשו כל שביכולתם, מהמסמכים והקשרים, עד אלפי יהודים, מספר מדהים ששלחו מדולר ועד הרבה דולרים, אוכל, בגדים.

"הכרתי יהודי שאין לי מושג מי הוא, שהתקשר בוקר אחד והציג את עצמו: "קוראים לי מני ואני רוצה להלביש את הילדים. זה היה ערב בערב פסח זמן קצר לאחר פרוץ המלחמה, הוא רוצה להלביש 120 ילדים. איך אני עושה את זה? הוא שאל. אשתי שלחה את המידות של הילדים. הרב דובי רבינוביץ ואשתו נאווה בניו יורק הלכו איתו וקנו מאה עשרים חולצות, חליפות, שמלות, ביגוד מדהים. הבקשה היחידה שלו הייתה: להגיע לחלק באופן אישי לילדים. הוא ביקש שיתייצבו להצטלם רצה להדפיס לשולחן הסדר זה היה 'גביע אליהו הנביא' שלו. שלוחים עזרו לנו בכל מדינה שעברנו, בכל מקום חיכה שליח עם סנדוויצים, מים, משחקים לדרך. שלוחים מארה"ב, אירופה ישראל שלא הכרתי עזרו ושלחו חברים לעזור. גילינו עם ישראל מדהים גילינו את חב"ד הכי יפה בעולם שיש. אם ח"ו נגזר על מישהו להיות פליט, כדאי שזה יהיה בליובאוויטש... הבנתי שאף אחד מאיתנו לא נשאר לבד.


האזינו לריאיון המלא:

 

"אמש, הגענו חזרה לאודסה בתום מסע מפרך ב-12 בלילה. הגיעו אנשי ממשל, בשעת העוצר שהיה בתוקף. אמרו לי "שמענו שהמלחמה נגמרה. כי אם החזירו את בית היתומים סימן שהמלחמה נגמרה. אז באנו לראות איך נראית מלחמה כשהיא מסתיימת... נכנסו לבית היתומים ראו את הפיצקאלאך מתכוננים לשינה. עמדו איתי עד 2 בלילה עד שכולם נרדמו.

ביום שהמלחמה התחילה קיבלתי קבוצה חדשה בוואטסאפ עם שלושה חברים: אני, הרב דוד מונדשיין והרב שלומי פלס, "אודסה". כל פעם שיש אזעקה, שואלים מה קורה? איך אפשר לעזור? הקו הזה לא דמם לרגע. הם לא הפסיקו לדאוג ליהודים ולילדים באודסה. מגנרטור ועד עזרה פיננסית, ממזון וכל דבר. בכל העיר יש חושך וליהודים יש אור. התברר לי שיש עוד איזה 400 קבוצות כאלו וכנראה עוד עשרות שלוחים בכל העולם שנהנים מהאנשים האלו.

טוב לנו שאנחנו ביחד. חכמים נהנים גם כשטוב ועוזרים אחד לשני ולא רק שקורה משהו רע. אנסה להיות חכם גם אני, גם בזמנים טובים יותר, כשהמלחמה הסתיימה לכאורה.

מה המצב באודסה? למה לחזור כעת, העיר כבר חזרה לשגרה?

"בהתחלה כולם נמלטו כי היו הפצצות ואזעקות וזה היה דבר נכון לפנות את הילדים ולא רק אותם. אף אחד לא ידע איזו עיר תוחרב. מי ידע שמריופול תחרב ומה יהיה בגורל הערים האחרות?. היו תקופות שגם בקייב היה מסוכן לחיות. אחרי שנה אפשר להסתכל על הדברים בפרספקטיבה נכונה.

(השיחה נקטעת לרגע. הרב וולף: "רגע יש אזעקה עובר לאזור מוגן.") יש פה עדיין אזעקות והפגזות אבל אנחנו יודעים שה' נישק את אודסה והיא נחשבת בטוחה יחסית.

"הילדים לא היו בבית ולא עם המורים המוכרים והעלויות היו בלתי מתקבלות על הדעת. בשלב מסויים אוקראינה הפסיקה לממן את המלון והיה מדובר בסכומים אדירים. אודסה כבר לא מסוכנת אפשר פה לחיות, שלוחים מתחילים לחזור.

"פורים נחגוג בע"ה בשמחה וגם פסח. הרב מונדשיין והרב פלס שלחו לנו קונטיינר מצות שכבר חולקו ליהודי העיר ואנחנו כבר 'מסודרים' בעניין הזה לפסח. שלחו גם בשר, עופות, דגים. אנחנו ברשימה של העובדים קשה והקב"ה עוזר לנו.

"אנשים בעיר מרוגשים מאוד. אני מגיע מאירוע עם ראש העיר, הוא ישב עם הילדים חצי שעה, הביא להם מתנות ובא לראות את הנס המופלא. היום התחיל הניצחון, ברגע שהקהילה היהודית החזירה הילדים לאודסה.

כמה טוב שחזרתם: אמש בבית היתומים באודסה, לאחר מסע ארוך מברלין


"יש לי הרבה קולגות מהמדינה שהתחילה במלחמה הזאת, הרבנים והשלוחים לא קל להם והם צריכים הרבה מאוד עזרה. כל מי שיכול לתמוך בשלוחים בכל מדינות חבר העמים יבורך. כולם צריכים הרבה עזרה, גם אנחנו באודסה.

פורים שמח וחג פסח כשר ושמח.

 

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.