שלום לאופר | יום ט"ו שבט ה׳תשפ״ג 06.02.2023

מדוע חיפש הרבי המאמר "קיחת אנשי חיל" לאחר יחידות?

"כבר באמצע המאמר נזכרתי על מה שכתבתי לך אדות המאמר שחיפש כ"ק אד"ש מיד לאחר שר' מענדל היה אצלו ביחידות, והלא דבר הוא! ואנו יושבי בתי חומר, ואין לנו עסק בנסתרות..."
מדוע חיפש הרבי המאמר

לפנינו מכתב שכתב אחד התמימים לחברו בצרפת מהנעשה אצל הרבי בשנת תשכ"ד בתקופה שבה הגיע לראשונה ר' מענדל פוטרפאס אל הרבי:

ביום חמישי, כ"ו כסלו, נכנס ר' מענדל לראשונה ליחידות אצל כ"ק אד"ש... הוא נכנס בשעה רבע לעשר ויצא בערך בשעה אחת עשרה. שמעתי שמיד לאחר שר' מענדל יצא, ביקש כ"ק אד"ש לחפש עבורו את המאמר "להבין ענין קיחת אנשי חיל" שאמר כ"ק אדמו"ר האמצעי בקשר עם חטיפת הקטנטוניסטים לצבא רוסיה, וביקש למצוא את המאמר כבר בלילה, ועל כל פנים למחר. בלילה מצאו את המאמר אולם היה זה רק חלק מהמאמר. וכפי שידוע מאמר זה הוא ארוך מאד.

שמעתי שגם למחרת שאל כ"ק אד"ש פעמיים אודות המאמר הנ"ל, והציע גם לחפש אצל כמה מזקני החסידים המחזיקים בידם הנחות שונות, אולם לאף אחד מהם לא היה את חלקו השני של המאמר, והיה נראה שכ"ק אד"ש אינו שבע רצון מזה.

רק בש"פ יתרו הבנתי, על כל פנים להשערתי, מדוע חיפש כ"ק אד"ש את המאמר הנ"ל:

בשבת... כ"ק אד"ש הביא את קושייתו של אדמו"ר הזקן על הפסוק "וידבר אלוקים את כל הדברים האלה לאמר" – דלכאורה אינו משמעות "לאמור" הרגיל במקרא, שהרי בקבלת התורה היו כל בני ישראל, וכולם שמעו, ומתרץ אדמו"ר הזקן שבשעת לימוד התורה "תען לשוני אמרתך" ועל דרך "שכינה מדברת מתוך גרונו"...

כאן החל כ"ק אד"ש לדבר בכאב לב על כך שגם המצוות שנותרו לנו לפליטה – הרי יהודים רבים, הנמצאים בצרה ובשביה – אינם יכולים לקיים את המצוות. כ"ק אד"ש החל לדבר הרבה בשבחם, ואמר ששם נמצאים המובחר שבישראל. והביא על זה את המובא בגמרא אודות חנניה מישאל ועזריהף שאם היו מענים אותם – לא היו עומדים בניסיון, והפליא מאד בערכם של יהודי רוסיה שלמרות שאין הם גדולי עולםף ולא מדובר על עבירות חמורות – הרי הם עומדים על כך מתוך מסירות נפש, ושאל אד"ש בכאב גדול מפני מה מונעים מהם את קיום המצוות?

ואז אמר כ"ק אד"ש שהעניין יובן בהקדים מאמרו של האדמו"ר האמצעי הנ"ל, "להבין ענין קיחת אנשי חיל", ששם שואל על דרך הנ"ל – כיצד זה לקחו אנשי חיל מבני ישראל ולא הניחו להם לקיים מצוות?...

והמשיך אד"ש עוד במאמר, וסיים שוב בעניין זה, ובהפלאת עניינם של יהודי רוסיה, אשר בזכות זה שהם סובלים מתבטל הקטרוג על כלל ישראל, וזה מקרב את בניין בית המקדש השלישי.

כבר באמצע המאמר נזכרתי על מה שכתבתי לך אדות המאמר שחיפש כ"ק אד"ש מיד לאחר שר' מענדל היה אצלו ביחידות, והלא דבר הוא! ואנו יושבי בתי חומר, ואין לנו עסק בנסתרות...

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.