COL | יום ה' שבט ה׳תשפ״ג 27.01.2023

מה יש לראש המל"ל לשעבר לומר על הקריאות ל'הפיכה'?

האלוף במיל' עוזי דיין, מדבר בראיון להרצל קוסאשוילי ברדיו COL על תופעת הגנרלים בדימוס שמסרבים לקבל הכרעה פוליטית דמוקרטית של תוצאות בחירות וקוראים או רומזים לסירוב פקודה ו'הפיכה אזרחית' • "יש דרכים דמוקרטית להתגונן מפני הקריאות הללו, ואם אין - צריך ליצור אותן", אומר דיין
 מה יש לראש המל
האלוף במיל. וראש המל"ל לשעבר עוזי דיין. צילום: איקי מימון

אלוף במילואים עוזי דיין, מדבר בראיון להרצל קוסאשוילי ברדיו COL על תופעת הגנרלים שמסרבים לקבל הכרעה פוליטית דמוקרטית של תוצאות בחירות וקוראים או רומזים לסירוב פקודה.

"לא צריך להתרגש מהם יותר מידיי, אבל יש גם דרכים בדמוקרטיה להתגונן מפני תופעות כאלה".

דיין גם מתייחס לעניין תקופת הצינון שנדרשת לדעתו לאנשי צבא שפושטים את המדים ועוברים לאזרחות. "היה כדאי שלפני שיקפצו לפוליטיקה שיתעסקו קצת באזרחות", הוא טוען.

שומעים קולות של אנשי צבא בדימוס רמטכ"לים, שרי ביטחון לשעבר המדברים בסגנון של "הפיכה צבאית", "סירוב פקודה", ציוצים מהסוג הזה של אנשים כמו בני גנץ, בוגי יעלון. מה מביא אותם לכך?

עוזי דיין: "התגובות הללו רובן פוליטיות. זה לא משנה אם אומרים אותם אנשי צבא לשעבר או פוליטיקאים. נכון, אנו מצפים מאנשי צבא לשעבר ליותר ממלכתיות, כי הצבא, בנוי על זה שהוא ממלכתי שלא אמורים להיות בו הבדלים פוליטיים, זו לפחות השאיפה. לכן צריך לדעת להפסיד בכבוד ולא מיד לעבור לאמירות כמו "פקודות בלתי חוקיות בעליל" וכמו "דגל שחור". דברים מאוד לא ראויים. האמת שאנחנו לא צריכים מידי להעצים אותם, כי בסופו של דבר לא הם קובעים אלא העם קובע.


להאזנה לריאיון המלא:

 

היו פה בשנים האחרונות בחירות סוערות אבל מעולם לא שמענו דברים כאלו שאנשי צבא לשעבר יתבטאו בצורה כ"כ קיצונית, זה עוד לא היה.

דיין: "צריך לומר את האמת: זה לא רק אנשי צבא, האווירה בכלל כזאת. אנשים מרשים לעצמם הרבה יותר. גם התקשורת הזמינה משפיעה, הניידים וכל ממשקי הדיגיטל, כל אחד כותב ומגיב את אשר על ליבו בחופשיות. כשהייתי ילד, ויש לי קרובי משפחה מחסידי סדיגורא. דודה שולה הייתה אומרת: לא כל מה שחושבים צריכים לומר ולא כל מה שאומרים צריך לכתוב".

הזכרת בחירות דמוקרטיות. לדמוקרטיה יש דרך להתגונן בפני תופעה כזאת?

"כן. ואם אין, אנחנו צריכים ליצור את הדרכים האלה. לטווח ארוך זה באמצעות חינוך, לטווח המיידי דוגמא אישית. לא צריך מכל דבר להדהד אותו ובמקרים קיצוניים צריך להפעיל את מערכת המשפט. למרות שאני לא חושב שמה'משפטיזציה' נמצא לנו נחמה.

"המנהיגים צריכים להראות דוגמא אישית. שמעתי 'ווארט' בעניין: כתוב "הוא היה אומר" – זה בגלל מה שהוא היה כזה. "הוא" - תראה דוגמא ואז לא תצטרך להעניש. במקום שאין איש תהיו אנשים ואל תצביעו לאנשים שמתנהגים בצורה כזאת. אל תעסקו בעבר, תסכלו קדימה ובסופו של דבר "נצח ישראל לא ישקר."

היית תקופה קצרה בפוליטיקה, בליכוד. אולי נדרשת רפורמה, שאיש צבא שתרם את חלקו, יעבור תקופת צינון ושלא יקפוץ היישר לפוליטיקה. כמעט כל רמטכ"ל לשעבר הופך מיד לשר ביטחון.

"לגמרי. גילוי נאות: אני עדיין בפוליטיקה וליכודניק. כשהייתי בתפקיד ראש המל"ל, אחד הדברים שהצעתי היה לעשות צינון מהמעבר לפוליטיקה, חמש שנים. אחרי ויכוחים בכנסת, הצינון צומצם לשלוש שנים. נהגתי כך, כדוגמא אישית. צינון קריטי משתי סיבות: 1. לא לעשות פוליטיזציה של הצבא, כי יתכן מצב שאיש צבא בכיר, לפני סיום השירות כבר יחשוב על המגרש הפוליטי וזה ישפיע על קבלת ההחלטות שלו בצבא. 2. רצוי שיעברו כמה שנים, הצינון הוא גם הזדמנות להתנסות באזרחות והוא חשוב מאוד."

 

 

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.