מנחם קרביצקי | יום ד' שבט ה׳תשפ״ג 26.01.2023

הפיתוח שישנה את העולם הרפואי

הפיתוח הישראלי שאמור לחולל מהפכה של ממש בטיפול הרפואי הוא בסך הכל שולחן. כן, שולחן. קוראים לו מד־דסק והוא מדבר לכל רופא בכל שפה. יש לו יכולת להתממשק עם כל ההתקנים הנפוצים במרכזים הרפואיים והוא כבר ערוך לבינה המלאכותית ולאתגרים שמייחדים את העידן הטכנולוגי בו אנו חיים
הפיתוח שישנה את העולם הרפואי

בשיא תקופת הקורונה, כשסגרים וריחוק חברתי היו לחם חוקינו, נכנסו לחיינו מושגים ששינו את מה שידענו על העולם. אחד המושגים היה "מרחוק". הכל מרחוק. קניות מרחוק. למידה מרחוק. שירות ממשלתי ואחר אבל מרחוק ואפילו רפואה מרחוק. במבט לאחור אפשר לראות שהתקופה הזאת הכניסה לחיינו שינויים טכנולוגיים שהפכו להיות חלק בלתי נפרד מהמציאות שאחרי הקורונה.

בין היתר גילינו גם את המילה "היברידי" שהייתה שמורה לעולם הרכב והפכה להיות חלק בלתי נפרד מתחומים רבים בעקבות התקופה ההיא (שהרבה סבורים שהיא עדיין לא הסתיימה). לצד שלל האתגרים שהציבה התקופה הזאת לפתחנו, יש גם לא מעט בשורות חיוביות. על אחת מהן רצינו לדבר עם שי הראל, מנכ"ל חברת 'מד־דסק' מבית אמ.טי.טק.

מד־דסק (MedDesk) היא חברת הזנק ישראלית שמפתחת שולחן חכם ייעודי לעולם הרפואה. הראל, המנכ"ל, הוא בעל ניסיון של יותר מחצי יובל שנים בתחום הסטארט־אפ. כך שיש לו בהחלט את היכולת להסביר את המשמעות המעשית של הפיתוח הישראלי החדש שעשוי לשנות את תחום הרפואה בארץ ובעולם.

שולחנות חכמים כבר קיימים בתחומים שונים. חברת אמ.טי.טק הישראלית פיתחה כמה וכמה שולחנות חכמים לשימושים שונים. אם עבור אנשי מכירות בתחום הנדל"ן והרכב, אם עבור שימושים ביטחוניים ואם לשימושים אחרים כמו מטבחים, לימודים ועוד. שולחנות חכמים הם לא רק צג מגע גדול במיוחד. הם כוללים שורה ארוכה של יישומים ואמצעים שתואמים את השימוש אותו הם נועדו למלא. אבל איך זה קשור לתקופת הקורונה שכולנו מבקשים להדחיק ולשכוח?

הראל: "בתקופה הזאת נוצר צורך גדול מאוד באמצעים שיאפשרו לרופאים ומטופלים ליצור קשר מבלי להפר את תקנות הריחוק החברתי. יותר ויותר גופים רפואיים עברו לרפואה מרחוק ונדרשו לפתרונות טכנולוגיים שיאפשרו לרופא ולמטופל לתקשר ביניהם. אבל פיתוח שולחנות חכמים התחיל עוד קודם".

בוא נניח לרפואה היברידית בפרט ולרפואה מרוחקת בכלל. תוכל לספר לנו על הפיתוח שלכם, על המד־דסק ומדוע הוא עשוי לחולל מהפכה בעולם הרפואה?

"עד כמה שזה יישמע מפתיע, רופאים משקיעים רק 27% מזמן הפגישות שלהם עם המטופלים לקשר ישיר. כן. פחות משליש מהזמן שאנחנו נמצאים אצל הרופא. בשאר הזמן הרופא לא מצליח ליצור קשר עין עם המטופל כי הוא משקיע את הזמן במסך, במקלדת ובאתגרים הטכנולוגיים שעמם עליו להתמודד כדי להזין נתונים, לשאוב נתונים וכן הלאה. אגב, הנה נתון נוסף ולא פחות מפתיע - על כל שעה שהרופא מקדיש לטיפול בחולים, הוא מקדיש שעתיים למילוי טפסים והזנת נתונים".

ואיך זה קשור לשולחן החכם שמד־דסק מפתחת?

"השולחן החכם נותן מענה להרבה מאוד צרכים של הרופאים אבל בראש ובראשונה הוא מגדיל משמעותית את הזמן בו קיים קשר עין בין הרופא למטופל. לא צריך להסביר עד כמה קשר העין חשוב ועד כמה הוא תורם לתקשורת בין האנשים שישובים משני צידי השולחן. הוא מסיר את המסך שמפריד ביניהם ומעביר אותו לפני השולחן ומאפשר לרופא לראות את הפציינט משום שגם כשהוא עסוק במסך, כלומר בשולחן, פניו נמצאים מול פני המטופל. זו כמובן רק אחת התועלות של מד־דסק אבל היא מאוד משמעותית".

תוכל לספר על עוד תועלות ולהסביר באיזה שלב פיתוח אתם נמצאים עכשיו?

"בשמחה. כפי שניתן להבין, שולחן חכם אינו צג מגע ענק ותו לא. השולחן החכם שאנחנו מפתחים הוא ממשק שבסופו של דבר יהיה מסוגל להתחבר לכל התקן רפואי. לשמש כל אפליקציה רפואית ומערכת ניהול נתונים רפואית ולתת מענה אפילו לרפואה מרחוק אותה הנחנו קודם בצד. ניקח לדוגמה רופא משפחה. הוא יכול לבצע בדיקות שונות באמצעות התקנים שונים שכבר קיימים על השולחן או מחוברים אליו. או רופא שיניים שיכול לבקש מהמטופל לשלם עם כרטיס האשראי שלו על ידי הנחתו במקום ייעודי על השולחן במקום לשלוח אותו למזכירות. הבאתי רק שתי דוגמאות אבל הרעיון ברור: השולחן הזה מייעל משמעותית את עבודת הרופא, חוסך זמן, כוח אדם ובעיקר – משפר את הקשר שבין הרופא והמטופל".

ובאיזה שלב אתם עכשיו?

"אנחנו כבר בשלב האינטגרציה של מערכת ההפעלה של השולחן. עד סוף השנה אנחנו אמורים לסיים את כל השלבים שיאפשרו לנו לעמוד מול הרגולטורים במדינות השונות ולקבל את אישורם. אנחנו כבר מקיימים היום פיילוט בשיתוף המרכז הרפואי איכילוב בתל־אביב והמשוב שאנחנו מקבלים מהרופאים מאוד מעודד".

מה גודל השוק של מוצר כזה והאם אין לכם מתחרים?

"גודל השוק נאמד במאות מיליארדים. נהיה מאוד מאושרים אם ניקח רק חמישה אחוזים מהשוק. נחשוב על כל ההתקנים בבתי החולים שנועדו לאיסוף מידע. מדובר בשוק של יותר מ־430 מיליארד דולר. ברור שהמוצר הזה יכול להתאים לרופא עצמאי כמו שהוא יכול להתאים למרכז רפואי שמעסיק אלפי רופאים. אפשר לומר שיש מתחרים אבל נכון להיום אנחנו נותנים את המענה הטוב ביותר. אסור לשכוח את חברת האם שלנו, אמ.טי.טק שצברה הרבה מאוד ניסיון בתחום הזה של שולחנות חכמים".

כיצד בנוי המודל העסקי שלכם. כלומר, ממה אתם אמורים להרוויח בסופו של דבר. ממכירת השולחן או ממכירת שירותים למחזיקי השולחן?

"זאת שאלה טובה. המודל העסקי שלנו בנוי כך שאת השולחן אנחנו מתכוונים למכור או להשכיר בעלות נמוכה ולגבות תשלום חודשי עבור השימוש בתוכנה ובבינה המלאכותית שתומכת בשולחן. בנוסף, אנחנו מתכוונים לפתח ולהציע למשתמשים מוצרים נלווים שיתחברו לשולחן או תכונות פרימיום מעבר לתכונות הבסיסיות. זה מודל עסקי שמאפיין חברות שונות ועונה גם על הצורך של הלקוחות וגם של הספקים".

כמו כל חברת הזנק אתם בוודאי מגייסים כסף כדי שתוכלו להשקיע בפיתוח המוצר. כמה כסף גייסתם עד עכשיו?

"בשנתיים וחצי שחלפו מאז הקמנו את החברה ערכנו סבב גיוס אחד וגייסנו חמישה מיליון דולר. כיום אנחנו עומדים לפני סבב גיוס נוסף שעשוי להיות גבוה יותר לנוכח ההתקדמות בפיתוח. כפי שכבר אמרתי קודם, היעד שלנו הוא להגיע בסוף השנה למוצר שעומד בדרישות הרגולטורים".

איך קשור המוצר שלכם לרפואה ההיברידית שהולכת וכובשת את העולם או לבינה המלאכותית שלא מפסיקים לדבר עליה?

"היתרון של מד־דסק הוא שהוא נותן מענה גם לרפואה מרחוק. כלומר, הרופא יכול לשבת מול השולחן ולראות את המטופל באמצעות מצלמה כשהוא מישיר אליו מבט תוך כדי שהוא עושה שימוש בכל פלטפורמה או התקן רפואי שנועד לאפשר לו אבחון או טיפול מרחוק. השולחן שלנו אמור "לדבר" עם כל המכשירים הרפואיים המתקדמים. ובעניין הבינה המלאכותית אין לי הרבה מה להוסיף פרט לעובדה שהיא תהיה חלק אינטגראלי מהשירות שניתן למשתמשי השולחן החכם שלנו".

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.