מערכת COL | יום ה' כסלו ה׳תשפ״ג 29.11.2022

מאחורי הקלעים: המבצע להבאת 36 ספרי התורה לכינוס השלוחים

מניו דלהי לניו יורק, ברקע האחרון: בגיליון "כפר חב"ד" האחרון נחשפו הפרטים מאחורי הקלעים שהובילו למעמד העוצמתי של סיום כתיבת 36 ספרי תורה בעיצומו של כינוס השלוחים העולמי • COL עם עיקרי הדברים
מאחורי הקלעים: המבצע להבאת 36 ספרי התורה לכינוס השלוחים
מימין לשמאל: הנגיד ר' יקותיאל יהודה ראהר, יו"ר ועד כינוס השלוחים הרב משה קוטלרסקי ובנו ר' מענדי רוקדים עם שניים מתוך 36 ספרי התורה | צילום: שלום בורקיס

בשבועון 'כפר חב"ד' האחרון חשף הסופר מענדי קורטס את אשר התרחש מאחורי האירוע ההיסטורי של סיום כתיבת 36 ספרי תורה, בעיצומו של אירוע הבאנקעט החותם של כינוס השלוחים העולמי.

כזכור וכפי שדווח ב-COL בכינוס השלוחים האחרון חולקו 36 ספרי תורה ל-36 בתי חב"ד ברחבי העולם שעד עתה לא היה ברשותם ספר תורה משלהם. זאת במסגרת שלל פעולות של המרכז לענייני חינוך לרגל 120 שנה להולדת הרבי.

הרעיון לחלק 36 ספרי תורה נבט לפני יותר משנה, כך לפי קורטס ב'כפר חב"ד'. הרב משה קוטלרסקי, סיו"ר המרכז לענייני חינוך, פנה אל הרב יצחק רסקין, מנהל 'מכון סת"ם' בשכונת קראון הייטס, וביקש לגייס אותו למשימה.

לכתחילה לא תוכנן לסיים בהכרח את הספרים בכינוס השלוחים. הייתה מחשבה לחלק אותם כבר לקראת יו"ד שבט או לקראת תאריך מתאים אחר במעגל השנה.

כאשר החלו לעסוק בפועל ברכישת הספרים והחלה להתבהר תמונת הזמנים המלאה, התגבשה ההחלטה לערוך את החלוקה ואת סיום כתיבת הספרים בעיצומו של כינוס השלוחים העולמי.

הדרך לכך הייתה מורכבת. מלאכת רכישת שלושים ושישה ספרי תורה (שנים־עשר – אחד לכל עשור בחיי הרבי – כפול לושה) התבררה כלא פשוטה. הרב רסקין ונציגו בישראל הרב ניסים קורטס (גילוי נאות: אביו של כותב השורות) נרתמו למשימה.

לוח הזמנים שהוכתב מראש חייב התגייסות של עשרות סופרים מבעוד מועד. בשביל שלא לקחת סיכונים הזמין הרב רסקין שלושה ספרי תורה נוספים, ליתר ביטחון. מחירי ספרי התורה זינקו באותם ימים, בעקבות הביקוש שנוצר להם.

בשבועות האחרונים, אחרי חודשים של עבודה, הועברו שלושים ושישה ספרי התורה המוכנים מהארץ לניו יורק.

במרכז לענייני חינוך ביקשו גם לייצר לספרי התורה מעילים בצורת המעיל הלבן של ספר התורה הקטן של הרבי. לא מייצרים מעילים כאלה בדרך כלל. הם דורשים רקמה ייחודית בעבודת יד. החברות העוסקות בתחום שאליהן פנה הרב רסקין לא מיהרו להתלהב בלשון המעטה מנטילת המשימה על כתפיהן. רק אחרי מאמצים איתר הרב רסקין בית מלאכה מתאים בעיר ניו דלהי בהודו שהיה מוכן לייצר את המעילים תמורת מחיר לא מבוטל.

במשך תקופה הרכיב הרב רסקין, עם אנשי המרכז לענייני חינוך, את מבנה המעיל, את העיטורים והציורים שבו ואת המילים שיהיו כתובות בחזיתו. המטרה הייתה לשחזר באופן המדויק ביותר את מעיל הספר של הרבי.


רקמה ייחודית הדומה לספר התורה של הרבי. 36 ספרי התורה על הבמה בבאנקעט כינוס השלוחים בשבוע שעבר (צילום: שלום בורקיס)


בשבוע שעבר הושלמה המשימה. ביום רביעי בשעת בוקר, חום פתיחת כינוס השלוחים בקראון הייטס, קיבל הרב רסקין הודעה כי המעילים מוכנים בהודו.

בשביל להביא אותם לניו יורק במהירות נדרש למצוא שליח מקומי העושה ממילא את דרכו לכינוס. לבסוף איתר הרב רסקין את השליח במומבאי הרב ישראל קוזלובסקי. הרב רסקין חייג אליו. התברר כי הרב קוזלובסקי נאלץ לעבור דרך ניו דלהי לפני המראתו לניו יורק בשביל לסדר מספר מסמכים ובדיוק באותו יום הוא אכן אמור להיות בעיר. הוא סיפר כי בתחילה חש מדוכדך מהצורך שנחת עליו להתעכב בדרך לכינוס ולעבור בניו דלהי, ורק כאשר שמע את הרב רסקין הבין שהמסלול המלא שלו תוכנן מלמעלה.

עד הטיסה של הרב קוזלובסקי מניו דלהי נותרו אז ארבע שעות בלבד. כאשר התקשר הרב רסקין לנציג בית המלאכה ההודי להודיע לו על העברת המעילים לרב קוזלובסקי, התברר לו כי שני הארגזים ובהם המעילים כבר נשלחו לשדה התעופה בידי העובדים ההודים, בשביל להעביר אותם לניו יורק אמצעות חברת משלוחים בין־לאומית. הוא ניסה למנוע זאת בכל דרך מחשש שיחול עיכוב קל במשלוח והמעילים לא יגיעו בזמן ביום ראשון לבאנקעט של הכינוס.

אחרי שעות של מאמצים הוצאו הארגזים מידי חברת המשלוחים. טיסתו של הרב קוזלובסקי נדחתה ביממה.

בשעת בוקר של יום שישי נחת השליח ממומבאי בניו יורק ועמו הארגזים ובהם המעילים הייחודיים.

המשימה הושלמה.

הוסף תגובה
0 תגובות
נצפה באתר
עוד באתר
 
העלאת תמונה
x
גרור תמונה לכאן
או
העלה תמונה
ביטול
תייג
טוען תמונות...
שגיאה!
    אישור
    מעלה תמונות...
    התמונות הועלו בהצלחה
    ויפורסמו לאחר אישורן
    התמונות תויגו בהצלחה
    ויוצגו במערכת התמונות
    המשך
    מתוך
    x
    תודה שנרשמת!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    עדכון הנתונים נשמר בהצלחה!
    מבטיחים לשלוח רק את הדברים הכי מעניינים :)
    x
    קיבלנו את בקשתך, לא נשלח יותר הודעות...
    באפשרותך תמיד להתחבר חזרה ולהינות מהעדכונים המעניינים ביותר.